Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 908
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 906

Følg bodybuilding.dk på

Kogte æg

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa.

Da jeg har adderet ét æg i min kostplan pr. dag, gider jeg ikke koge ét æg hver dag...
Jeg har derfor tænkt mig at koge nogle stykker i samme kogning..

Mit spørgsmål lyder derfor:

- hvor lang tid kan æg holdes friske, når de konserveres i køleskab efter kogning og pildning? Kan det evt. hjælpe, hvis man venter med at pilde æggene, til man skal bruge dem?

Glæder mig til at høre fra jer :)

Reputation point: 20

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

uden at vide det tror jeg du skal vente med at pille dem.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 145.00

Kasperjv skrev:uden at vide det tror jeg du skal vente med at pille dem.

Det er også min umiddelbare tanke... Jeg vil dog gerne have et klart svar fra en person som VED det.... Ikke fordi jeg finder dit svar ubrugbart... ;)

Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Vis logbog

Koger gerne 5-10 æg ad gangen, lader dem køle af i vand, piller dem og så i en plastic-bøtte med staniol henover. Holder sig gerne i en lille uge uden problemer.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

PeterK skrev:Har du prøvet at google det? ^^

https://www.google.com/search?btnG=1&pw ... e+spoiling

Hvorfor findes dette forum, hvis google skal bruges til ALT? :)
Ja, man kan helt sikkert finde svaret på google (objektivt set). Jeg ville dog gerne høre JERES meninger om emnet.

Jeg er sikker på, at man kan finde svar på samtlige af forummets spørgsmål på Google, men hvad er formålet da med dette forum? Det skal ikke lyde som en klage-sang... Det er bare lidt en skam, at man ikke kan spørge om folks meninger - uden at Google altid skal blandes ind i det :)

Men lad os ikke starte en diskussion om Google, og dets mange svar.

Jeg vil derimod hellere høre om jeres subjektive meninger om ægs holdbarhed. Også selvom jeg skrev, at jeg ønsker svar fra folk som VED SVARET :)

Men tak for dit engelske link iøvrigt ;)

Garik skrev:Koger gerne 5-10 æg ad gangen, lader dem køle af i vand, piller dem og så i en plastic-bøtte med staniol henover. Holder sig gerne i en lille uge uden problemer.

Det lyder rigtig godt :) Tak for dit brugbare svar.... Må jeg spørge nysgerrigt, hvorfor du ikke venter med at pille dem?

Har selv efter ren nysgerrighed søgt og set at gennemsnittet anbefaler 3-5 dage i køleskab , nogle siger 8 uger (!) og andre koger til en uge ad gangen.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ole_S skrev:
Garik skrev:Koger gerne 5-10 æg ad gangen, lader dem køle af i vand, piller dem og så i en plastic-bøtte med staniol henover. Holder sig gerne i en lille uge uden problemer.

Det lyder rigtig godt :) Tak for dit brugbare svar.... Må jeg spørge nysgerrigt, hvorfor du ikke venter med at pille dem?

De er ofte nemmest at pille, når de har været kølet ned i koldt vand. Og så gider jeg ikke pille hvert enkelt æg, når jeg skal bruge dem. Kun praktiske årsager.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Sejer skrev:Har selv efter ren nysgerrighed søgt og set at gennemsnittet anbefaler 3-5 dage i køleskab , nogle siger 8 uger (!) og andre koger til en uge ad gangen.

Damn, det var noget af en forskel! :O Men hvis jeg koger til én uge af gangen, burde jeg være på den sikre side.
Tak for dit svar :)

Garik skrev:
Ole_S skrev:

De er ofte nemmest at pille, når de har været kølet ned i koldt vand. Og så gider jeg ikke pille hvert enkelt æg, når jeg skal bruge dem. Kun praktiske årsager.

Okay, det kunne bare være sjovt at vide, om æg mister noget af deres holdbarhed, når skalden fjernes... Man kan muligvis forestille sig, at skalden bruges som æggets forsvarsmekanisme imod bakterier og lign. Skalden burde derfor være med til at forlænge æggets holdbarhed.

Om min teori er helt hen i vejret, tør jeg slet ikke sige :D

Tak fordi at du vil dele dine egne erfaringer med mig.

Ole_S skrev:
Garik skrev:
Ole_S skrev:

Okay, det kunne bare være sjovt at vide, om æg mister noget af deres holdbarhed, når skalden fjernes... Man kan muligvis forestille sig, at skalden bruges som æggets forsvarsmekanisme imod bakterier og lign. Skalden burde derfor være med til at forlænge æggets holdbarhed.

Det er delvist rigtigt Ole_S, ægget har et ydre tyndt lag(kaldet kutikula), der dækker dets porøse skald (derfor ikke nogen forsvarsmekanisme overfor så små ting som bakterier), hvor kutikulaet blokerer for mikroorganismer, denne blokade bliver "vasket" væk når du koger dem, der er også en membran under skalden, men når du koger æggene, mister membranen dens egenskab, derfor anbefaler jeg du spiser dem indenfor en uge ;-)
Brugeravatar

Reputation point: 10

Sevez skrev:
Ole_S skrev:
Garik skrev:
Ole_S skrev:

Det er delvist rigtigt Ole_S, ægget har et ydre tyndt lag(kaldet kutikula), der dækker dets porøse skald (derfor ikke nogen forsvarsmekanisme overfor så små ting som bakterier), hvor kutikulaet blokerer for mikroorganismer, denne blokade bliver "vasket" væk når du koger dem, der er også en membran under skalden, men når du koger æggene, mister membranen dens egenskab, derfor anbefaler jeg du spiser dem indenfor en uge ;-)

Meget brugbart svar :) Jeg siger mange tak, og ønsker dig en rigtig god weekend :)

Ole_S skrev:
PeterK skrev:Har du prøvet at google det? ^^

https://www.google.com/search?btnG=1&pw ... e+spoiling

Hvorfor findes dette forum, hvis google skal bruges til ALT? :)
Ja, man kan helt sikkert finde svaret på google (objektivt set). Jeg ville dog gerne høre JERES meninger om emnet.

Jeg er sikker på, at man kan finde svar på samtlige af forummets spørgsmål på Google, men hvad er formålet da med dette forum? Det skal ikke lyde som en klage-sang... Det er bare lidt en skam, at man ikke kan spørge om folks meninger - uden at Google altid skal blandes ind i det :)

Men lad os ikke starte en diskussion om Google, og dets mange svar.

Jeg vil derimod hellere høre om jeres subjektive meninger om ægs holdbarhed. Også selvom jeg skrev, at jeg ønsker svar fra folk som VED SVARET :)

Men tak for dit engelske link iøvrigt ;)

Lol, jeg mente bare, at viden, som ikke er begrænset til bodybuilding el. lign., også kan findes andre steder. Alting behøver ikke blive bodybuilderapproved.

Subjektive meninger, som du efterspørger, er desuden sjældent så holdbare som fakta - og det virker ikke ligefrem hensigtsmæssigt ang. madvarers holdbarhed. Men nok om det. Du fik jo dit svar. ^^
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster