Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1204
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1202

Følg bodybuilding.dk på

Træne efter kropstype

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

EKTOMORF - ENDOMORF- MESOMORF

At træne efter kropstype er det blot en skrøne eller skal man virkelig ligge mere i det?
Jeg læser på udenlandske boards at der faktisk er flere der anbefaler at man tilrettelægger ens kost og træning efter det.

Jeg personligt er typen der lager fedt i overkroppen men har minimal fedt på underkroppen. Endoformen karakteriseres ved at man er "tykbonet" og har både stor overkrop og underkrop. Hvad skal jeg så kategorisere mig som, hvis jeg skulle vælge at følge denne tankegang?
Offseason lager jeg næsten alt min fedt i overkroppen, da jeg genetisk ikke har meget fedt på benene. Når jeg er lav i fedt procent har jeg en smal talje og V formen. Desuden har jeg små knogler, men jeg har også små hænder og størrelse 42 i sko. Jeg taber mig rimelig hurtigt. Jeg har ting som kendetegner endomorfen, men jeg har også mange ting som ikke gør. Nogen af kendetegnende hører til Ektomorfen, men jeg har lang fra kropsbygningen af en ektomorf. Jeg vil hellere ikke offseason betegne mig selv som værende Mesomorf.

Offseason har jeg tyk overkrop og lille underkrop. små knogler. rund ansigt, små hænder, små fødder, taber mig meget let. Jeg har nemt ved at opbygge muskler.

Det kunne være interessant at vide om man skal ligge noget i det med at træne efter ens kropsbygning, eller om man blot skal lave sin kostplan i henhold til standarden. Fx. daglig kalorie fordelt på 40-40-20 som et eksempel?
Sidst rettet af MickyCBB 25. okt 2015, 21:21, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 50

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Skrøne.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

Logbog: Vis logbog

Du lyder til at være 110% sikker. Lyder dejligt. Men vill virkelig værdsætte et par uddybende ord, så jeg kunne vide hvad grunden er?

Keep it simple
50% fact + 50% magic = 100% results

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 10.00
- Dødløft: 10.00

Kostplan: Ingen kostplan

MickyCBB skrev:Du lyder til at være 110% sikker. Lyder dejligt. Men vill virkelig værdsætte et par uddybende ord, så jeg kunne vide hvad grunden er?

Man kan ikke dele tingene så simpelt op. Hvis man absolut skal tage udgangspunkt i de tre "kropstyper", så vil stort set alle være et mix af de tre.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

Somatotyperne (endomorf, mesomorf og ektomorf) blev oprindeligt beskrevet af William Sheldon i 1940-150. Den gode Sheldon var dog ikke teoretisk fysiker, men derimod psykolog og forsøgte at bruge somatotyperne til at beskrive folks personlighed. Et ærinde der ikke har mødt megen succes.

De 3 typer bruges til tider i studier til at beskrive en given persons fysik, typisk suppleret af anden data. Jeg er dog ikke bekendt med nogle studier der viser en sammenhæng imellem somatotyperne og muskelvækst. Ej hellere et indvids indtag i den kontekst. Jeg tvivler desuden voldsomt på, at der skulle være en sådan sammenhæng.

I nogle af de artikler (her menes ikke-videnskabelige) jeg har læst om emnet der faktisk tager det seriøst gøres der opmærksom på, at folk sjældent passer rent ind i kategorierne, men besidder forskellige af deres træk. Alene det, er en klar indikator for, at der næppe er noget om snakken.

Alt i alt mener jeg ikke du bør hverken træne eller spise efter somatotype, men i stedet forhold dig til almindelige kostanbefalinger og din indivduelle respons.
Borumpas skrev:Det sidste sæt stoppede tidligt fordi, for at være ærlig, jeg kunne ikke lave opspænd fordi jeg skulle skide
Brugeravatar

Reputation point: 80

Lækkert indlæg. Tak til alle. Jeg fik svar ☺

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online