Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 687
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 684

Følg bodybuilding.dk på

Træne lettere end ens max - spild af tid eller...

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Dette er muligvis et dumt spørgsmål, men jeg har ikke kunne 'researche' mig frem til svaret.

Er det spild af tid mht muskelvækst eksempelvis at løfte 70% af ends max igennem et helt træningspas? Jeg træner 6 gange i ugen, men grundet travlhed på job og studie har jeg visse dage, hvor jeg er mindre oplagt end andre og derfor underpræstere.

Man hører jo hele tiden om vigtigheden af progression - og der er jo ingen progressions proces i at løfte 70% af ens max. Mit spørgsmål lyder, om disse træningspas stadig er gavnlige, når det kommet til hypertrofi, eller musklerne simpelthen ik gider vokse grundet de lettere vægte.

Mvh.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

progression kan foregå på mange måder, og behøver ikke kun være lineær.

jeg bruger langt størstedelen af min tid i 70-80%.

Du behøver ikke køre til failure hver eneste gang, blot bedre program planlægning
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Lyder fornuftigt:). Så det kan altså godt betale sig mht hypertrofi at komme afsted de dage, hvor man ved, at man løfter lettere end vanligt?

kort sagt : ja :)

Reputation point: 40

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 125.00

Tak for hjæpen:)

Når det gælder hypertrofi er udtrætning og TUT en ganske væsentlig faktor, så jeg ville overvejende svare nej; det er ikke optimalt ift. hypertrofi at køre med så submaksimale vægte uden at køre til udtrætning, medmindre det er en del af en progressionscyklus.

I så fald det er en del af en progressionscyklus vil den neurale adaption medføre en vis styrkeforøgelse, og derved være gavnligt for hypertrofi qua muligheden for at køre til udtrætning med tungere vægte. Udtrætning kan dog være mere end blot the well-known pump; akkumuleret træthed over flere sæt eller sågar flere træningspas er også en vigtig komponent ift. hypertrofi.

En mulighed - hvis målet var hypertrofi i forlårsmuskulaturen - kunne være at køre progression i en hovedøvelse (eksempelvis squat) og supplere med knapt så takserende øvelser ift. lokal udmattelse (DB squats, lunges, leg extensions, benpres osv.).
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jeg træner udelukkende for at øge muskelvækst. Du mener altså - meget simplificeret self - at jeg lige så godt kan droppe disse 'lette' træningspas, da jeg alligevel ikke bygger masse, når jeg træner med lettere vægte?

J_H skrev:Jeg træner udelukkende for at øge muskelvækst. Du mener altså - meget simplificeret self - at jeg lige så godt kan droppe disse 'lette' træningspas, da jeg alligevel ikke bygger masse, når jeg træner med lettere vægte?

Det er lidt for sort/hvidt. Lette pas kan sagtens have sin plads, enten i form af forberedelse til tunge pas, deload (eller dekontionering, som nogen fortrækker) eller som en del af en længere progression, you name it. Jeg kan dog ikke se grunden til at have lette pas bare for at have dem.

Førnævnte eksempel med progression i en hovedøvelse og lokal udmattelse i assistance øvelserne anvendes af mange. Der findes dog også mange, der har opnået gode resultater blot ved at træne på dagsform. På dage hvor man føler sig træt og uoplagt kan man vælge at gå ned i kg og i stedet fokusere på slow reps, mind-to-muscle connection o. lign. Knapt så takserende, men akkumulerer man en del træthed er det nok til at stimulere hypertrofi.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Øg volumen i form af et par ekstra sæt. Volumen er key, i hvert fald i min bog.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Så hvis jeg grundet uoplagthed eller lign vælger at tage et træningspas, hvor jeg løfter 70% af mit max, men smider et par ekstra sæt oveni og dermed udtrætter musklerne på den måde.. Vil dette skabe nævneværdig muskelvækst i forhold til, hvis jeg trænede tungere, men med færre sæt?

du prøver at sætte det alt for meget op i sort og hvidt. dine spørgsmål kræver 10000 forudsætninger for at svare. generelt så er træning næsten altid at foretrække frem for ingen træning.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

J_H skrev:Så hvis jeg grundet uoplagthed eller lign vælger at tage et træningspas, hvor jeg løfter 70% af mit max, men smider et par ekstra sæt oveni og dermed udtrætter musklerne på den måde.. Vil dette skabe nævneværdig muskelvækst i forhold til, hvis jeg trænede tungere, men med færre sæt?

Volumen = vægt x antal gentagelser x sæt. Hvis vi tager et kig på to eksempler herunder.

BP_1_Volumen: 1800 = 100 kg x 6 gentagelser x 3 sæt.
BP_2_Volumen: 1800 = 60 kg x 6 gentagelser x 5 sæt.

Som tidligere nævnt, er volumen nøglen til muskelvækst, i hvert fald i min bog. Der er naturligvis andre faktorer der spiller ind, men volumen er overvejende vigtigst. Så længe du holder antallet af gentagelser og sæt modererate, så er der intet problem.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Kudos skrev:
J_H skrev:Så hvis jeg grundet uoplagthed eller lign vælger at tage et træningspas, hvor jeg løfter 70% af mit max, men smider et par ekstra sæt oveni og dermed udtrætter musklerne på den måde.. Vil dette skabe nævneværdig muskelvækst i forhold til, hvis jeg trænede tungere, men med færre sæt?

Volumen = vægt x antal gentagelser x sæt. Hvis vi tager et kig på to eksempler herunder.

Som tidligere nævnt, er volumen nøglen til muskelvækst, i hvert fald i min bog. Der er naturligvis andre faktorer der spiller ind, men volumen er overvejende vigtigst. Så længe du holder antallet af gentagelser og sæt modererate, så er der intet problem.

Der skal netop også tages højde for intensiteten. Trods 2 yderligere sæt vil 3 x 6 x 100 kg stadig give en væsentligt større stimuli end 3 5 x 6 x 60 kg. Kan man reppe 6'ere med 100 er 6'ere med 60 kg simpelthen for let.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Kudos skrev:

Det heller ikke volumen du snakker om der..
Volumen på 3 sæt med 6 gentagelser er 18 lige meget hvordan vægten ser ud.
Og volumen på 5 sæt med 6 gentagelser er 30..
Så volumen på de to sæt er højest på nummer to..

Det du snakker om der kalder man tonnage..

Det er i hvertfald hvad jeg har lært :-)

Reputation point: 60

VPN skrev:
Kudos skrev:

Det heller ikke volumen du snakker om der..
Volumen på 3 sæt med 6 gentagelser er 18 lige meget hvordan vægten ser ud.
Og volumen på 5 sæt med 6 gentagelser er 30..
Så volumen på de to sæt er højest på nummer to..

Det du snakker om der kalder man tonnage..

Det er i hvertfald hvad jeg har lært :-)

Volumen og tonnage er i træningslære præcis det samme. Nogen vælger blot at definere volumen som sæt x reps for nemhedens skyld, og så med udgangspunkt i at de kg er anvendes er tunge nok ift. formålet.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Modtaget :-)

Reputation point: 60

J_H skrev:Jeg træner udelukkende for at øge muskelvækst. Du mener altså - meget simplificeret self - at jeg lige så godt kan droppe disse 'lette' træningspas, da jeg alligevel ikke bygger masse, når jeg træner med lettere vægte?

=D> Væk! Væk med dig! Grimme Gains Goblin! =D>

Hvis du ikke ved hvad en Gains Goblin er; Det er et fælt lille væsen, som oftest er usynligt.
Oftest hvisker det dig grimme tanker som du risikerer at begynder at tro på... andre gange sparker det lidt til dig så du er lidt ekstra øm ... eller stjæler koffeinen fra din kaffe så du lige er lidt ekstra ugidelig.

Disse små væmmelige væsner lever i de fleste hjem. De lever af ikke udfoldet potentiale - og specielt godt er det at spise muskel-vækst der aldrig kommer.

Gains Goblins vigtigste mål er at sørge for at du ikke gør det nødvendige, så du får musklerne de ellers kunne spise.

Eksempel op Gains Goblin hvisken er citeret ovenfor;
"Du behøver ikke at træne 70% når du ikke er oplagt til det. Det er meeeegggggeeeettt bedre at sidde og se TV. Du får alligevel ikke max ud af træningen. Hihihi!" Herefter spiser Goblinen alle de lækre muskler du ikke fik ved ikke at træne.

Få Gains Goblin til at gå væk. Husk det er bedre at træne Let end det er at stene TV.

Med venlig hilsen
Ieet

Reputation point: 70

Billede
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster