Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 854
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 852

Følg bodybuilding.dk på

Træning efter alvorlig sygdom

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Skal forsøge at gøre en meget lang historie kort. Jeg har været meget syg efter en alvorlig infektion i mit knæ / ben. Dette medførte at jeg var indlagt over en længere periode hvor jeg konstant lå i en seng uden at kunne bevæge mig. Jeg kan i dag gå nogenlunde, løbe bliver aldrig muligt - men jeg kan cykle en smule.

Grundet mit lange sygdomsforløb har jeg tabt utrolig meget muskelmasse og er i dag "fed". Tidligere havde jeg en normal / trænet krop efter mange år med fodbold 4/5 gange om ugen.

Det er sindsygt hårdt psykisk at gennemgå ovenstående - specielt når man efterfølgende skal forsøge at kæmpe sig tilbage i form uden egentlig at kunne lave noget af det man har været vant til.

Jeg starter HELT fra bunden. Startede med at kunne cykle ca. 150 meter hvorefter mine ben rystede så meget at jeg ikke kunne stå op. Har langsomt men sikkert kæmpet mig op til at være startet i motionscenter :P

Mit spørgsmål til jer der har langt mere erfaring med styrketræning end mig er følgende:
Hvilke typer øvelser skal jeg lave for at komme af med min mave mv. ?

Det er primært mine arme, bryst, mave og ryg jeg ønsker at træne.

Har forsøgt at få hjælp fra instruktørerne i fitness centret - men de mangler sgu lidt erfaring med en størrelse som mig. De hørte blot jeg havde været "skadet" og så skulle jeg rulle rundt på en bold og lave øvelser. Ikke lige hvad jeg har brug for, derfor prøver jeg herinde.

Skal lige siges at jeg fysisk / styrkemæssigt starter HELT fra bunden....

- En i centret sagde til mig at jeg skulle overveje at tage proteinpulver da det ville hjælpe mig med at smide fedtet. Hvordan lyder det i jeres ører, er det korrekt ?

Må hellere lige tilføje at jeg er af hankøn, 32 år, 180 cm. høj og p.t. vejer omkring 92 kilo. BMI på knap 28 - tidligere (før jeg blev syg) lå det under 20.

Håber på seriøse svar - jeg har brug for hjælp til at komme videre.
Sidst rettet af Balder04 3. feb 2012, 15:03, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Har du problemer når du går??
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 205.00

Har selv lagt i sengen over længere tid med dårligt knæ, tog +20 kg på den tid det stod på...
Da jeg endelig var frisk igen havde jeg problemer med løb cykling og andet, men startede stille ud med at gå på løbebånd ligeså længe jeg kunne af gangen ca hver anden dag. Istedet for at øge tempoet så begyndte jeg bare at gå op af bakke, vejer 84 nu og musklerne i benet kom forholdsvis hurtigt tilbage...

PS
Skulle måske sige jeg sluttede af med at veje 108 kg....

Men det hjalp i hvert fald på mig og træner uden de store problemer i dag, men ved selvfølgelig ikke hvordan dit knæ er..
Sidst rettet af Nagy 3. feb 2012, 16:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

Nagy - ja jeg har problemer når jeg går.

Min skade stammer fra en fodboldkamp hvor min knæskal fik samme tur som Henrik Andersens under EM 92. Den smuttede om på siden af knæet - men modsat H.A. så gled min delvist på plads igen. Herudover blev korsbånd, ledbånd og menisken beskadiget.

Ovenstående blev ikke opdaget første gang de var inde i knæet. Jeg blev derfor presset til at genoptræne med ovenstående skader hvilket bl.a. medførte ødelagt brusk under knæskallen - mellem lår- og underbens knoglen.

Efterfølgende fik jeg så en meget alvorlig infektion da lægerne skulle forsøge at "rydde op" i knæet.

Har i dag nedsat bevægelighed i det højre ben, kan ikke bøje / strække benet fuldt ud. Herudover er der ikke meget brusk tilbage så det er snart knogle mod knogle. Jeg får stærkt smertestillende medicin dagligt for at kunne fungere.

Jeg kan dog godt gå - bare det ikke er for langt ad gangen.

Mangler lige at skrive at det efterhånden er et par år siden min infektion, men at det først er nu at jeg er tilstrækkelig ovenpå til at kunne dyrke bare lidt motion.

Cykling har vist sig at være det jeg bedst kan holde til. Jeg kan tilpasse belastningen alt efter om det er en god eller dårlig dag....

Trist at høre Balder, nogenlunde det samme jeg gjorde til thai boksning, slap bare uden om infektionen.. Men kan godt se problemet hvis du ikke kan strække eller bøje ordentlig,,,
Brugeravatar

Styrkeliste

Ingen bud på nogle gode maveøvelser til mig ?

Hvad med proteinpulveret - er det noget jeg bør prøve ?

Det lyder som et rigtig træls forløb du har været igennem og rigtig godt for dig at du er ved at komme ovenpå! Jeg synes du skal gøre det du gjorde før du blev syg, men self med det antal kg du kan holde til nu du er helt på begynder igen. Du skal ærlig talt bare leve som du gjorde før, men lytte til din krop! Hvis du ikke kan holde til den samme mængde træning, så skær ned. Så længe du kommer igang igen, er det jo virkelig godt gjort. Mht proteinpulver skal du da bare begynde hvis det er det du vil. Men vigtigst er bare at lytte til din krop, den fortæller dig hvis noget er for meget.

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Spis sundt og dyrk det motion din krop kan holde til - det vil være mit standard svag til folk der skal tabe sig.

Rigtig god idé med løbebånd hvor du går op ad bakke (når/hvis du kan det), når du nu ikke kan løbe :)

Hvad med svømning, er det noget benet kan?
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tak for svarene - jeg skal åbenbart fortsætte som hidtil. Egentlig rart at høre I mener jeg gør det rigtige - selvom det er en sindsyg hård kamp. Skal dog nok kæmpe mig tilbage til en nogenlunde form / pæn krop, selvom det kommer til at tage tid !

Svømning bliver foreslået og det er faktisk en rigtig god ide. Det kræver dog at jeg kommer nogle kilo ned i vægt først. Er flov over min krops udseende på nuværende tidspunkt så jeg hopper ikke i badeshortsene før jeg ikke længere skammer mig.

Det kan formentlig være meget svært at forstå men når man har været vant til en pæn / trænet krop så er det ordentlig slag for ens selvværd at se ud som jeg gør nu.

Håber dog at jeg om nogle måneder kan starte på at svømme lidt. Synes det kunne være fedt at morgensvømme et par gange om ugen og så træne om eftermiddagen. Bliver sgu helt glad ved tanken :D

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster