Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1204
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1202

Følg bodybuilding.dk på

Trykken i hovedet (hovedpine)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

I forgårs var jeg i gang med at lave mine squats, og denne gang pressede jeg virkelig hårdt. Det gik rigtig godt, og de sidste gentagelser var mine ben ved at begynde at skælve under mig, så jeg var tæt på 100 % af min maksimale ydeevne. MEN så skete det. Ud af det blå får jeg en vanvittig hovedpine, da jeg tager den sidste gentagelse. Det er, som om der er noget, der springer inde i hovedet på mig. Jeg sætter mig lige ned i 10 minutters tid, hvorefter hovedpinen gradvist aftager. Jeg prøver dernæst at køre det sidste sæt i squat, men kan hurtigt mærke, at hovedpinen er på vej tilbage for fuld styrke, hvis jeg bliver ved med at presse mig selv. Resten af træningen kører jeg på halv damp, så hovedpinen er tålelig. Jeg tænkte, at jeg måske havde overanstrengt et eller andet inde i hovedet, men undersøgte det ikke nærmere. Dagen efter (i går) skulle jeg op at træne bryst, og i min første øvelse sprang 'skaden' op igen, som om det var en fibersprægning i låret. På de sidste gentagelser, hvor jeg pressede rigtig hårdt, ramte hovedpinen nu igen, og endda med endnu større styrke i går. Jeg måtte fuldstændig opgive at træne videre, og resten af aftenen havde jeg en dunkende hovedpine, som endda fortsatte lidt til næste dag.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende og i så fald, hvad man kan gøre ved det? Jeg er ikke meget for at holde pause, men tør næsten ikke at tage op at træne igen, i frygt for at det sker igen. Det er en vanvittig ubehagelig følelse - grænsende til det ulidelige.

Reputation point: 5

Geografisk sted: Søborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Er den lokaliseret til et bestemt område?
Du bør selvfølgelig være opmærksom på, om det kan være noget alvorligt, men:

klam-hovedpine-under-store-ovelser-t80221.html

Se evt. mit svar nederst, eller læs hele tråden :)
Brugeravatar

Reputation point: 205

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00

Prøvede det for 1-2 måneder siden under et drop sæt i ben pres, hvor jeg fik en voldsom hovedpine under de sidste reps. Havde travlt med at holde vejret under de sidste reps, hvor det lå på grænsen. Føltes lidt som om noget 'sprang' i baghovedet. Måtte stoppe træningen kort efter, fordi det egentlig gjorde ondt af h til.

Det generede også dagen efter på de tunge øvelser, hvor hovedpinen kom tilbage. Der gik ca. en uge hvor jeg måtte holde lidt igen med intensiteten. 2 uger efter var det væk igen.
So a lot of people become comfortable. They stop growing, they stop wanting anything, they become satisfied.
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Holstebro

Træner her: Dansk Fitness Holstebro
FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 113.50
- Dødløft: 102.50

Logbog: Vis logbog

Okay, tak for tilbagemeldinger. Jeg har selv lavet lidt research og læst om fænomenet, og det tyder umiddelbart på, at jeg har mange af de symptomer, som andre der har oplevet det samme. Jeg har lige holdt 4 dages pause uden træning, inden jeg så forsøgte igen. Men igen gik det galt allerede ved første sæt uden at jeg overhovedet pressede mig selv. Det er virkelig så ubehageligt, at jeg ikke har lyst til at træne videre, når smerten indtræder. Jeg ved sgu ikke, hvad jeg skal gøre. Er det eneste man kan gøre bare at give det tid?

Jeg har haft fornemmelsen af, at noget 'sprang' i baghovedet førhen, dog var det ikke på grund af træning, men at jeg kom til at lave en forkert bevægelse/stræk i hovedet. Jeg har fornemmet det som om, at det var en blodåre jeg sprang, da der bagefter kom en slags flimmer i baghovedet, ala når ens legemsdele 'sover' og har fået blodet tilbage i omløb.

Altså, måske kan det være fordi, at du eventuelt laver en forkert bevægelse? Jeg fik det engang af, at jeg løb og drejede mit hoved hurtigt fx.

Jeg har også hørt noget om, at det der PWO der bliver solgt i FW centrene fremkalder hovedpine hos mange.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Geografisk sted: Esbjerg

Træner her: Fitness World Esbjerg
Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 100.00
- Dødløft: 140.00

Kostplan: Vis kostplan

zpeaker skrev:I forgårs var jeg i gang med at lave mine squats, og denne gang pressede jeg virkelig hårdt. Det gik rigtig godt, og de sidste gentagelser var mine ben ved at begynde at skælve under mig, så jeg var tæt på 100 % af min maksimale ydeevne. MEN så skete det. Ud af det blå får jeg en vanvittig hovedpine, da jeg tager den sidste gentagelse. Det er, som om der er noget, der springer inde i hovedet på mig. Jeg sætter mig lige ned i 10 minutters tid, hvorefter hovedpinen gradvist aftager. Jeg prøver dernæst at køre det sidste sæt i squat, men kan hurtigt mærke, at hovedpinen er på vej tilbage for fuld styrke, hvis jeg bliver ved med at presse mig selv. Resten af træningen kører jeg på halv damp, så hovedpinen er tålelig. Jeg tænkte, at jeg måske havde overanstrengt et eller andet inde i hovedet, men undersøgte det ikke nærmere. Dagen efter (i går) skulle jeg op at træne bryst, og i min første øvelse sprang 'skaden' op igen, som om det var en fibersprægning i låret. På de sidste gentagelser, hvor jeg pressede rigtig hårdt, ramte hovedpinen nu igen, og endda med endnu større styrke i går. Jeg måtte fuldstændig opgive at træne videre, og resten af aftenen havde jeg en dunkende hovedpine, som endda fortsatte lidt til næste dag.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende og i så fald, hvad man kan gøre ved det? Jeg er ikke meget for at holde pause, men tør næsten ikke at tage op at træne igen, i frygt for at det sker igen. Det er en vanvittig ubehagelig følelse - grænsende til det ulidelige.

Det kan tænkes du bare er ved at blive syg.

For et par uger siden havde jeg en håndfuld dage, hvor jeg fik knaldende hovedpine når jeg trænede. Jeg forstod ikke rigtigt hvorfor, da jeg altid får rigeligt væske og mad, og jeg udenfor træningen ellers havde det helt fint. Efter nogen dage på den måde vågnede jeg så op en morgen med feber/influenza og så gav det pludseligt mening.

Reputation point: 15

Jeg har læst mig frem til, at det kaldes exertion headache eller bodybuilders headache. Jeg er bare i tvivl om, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg kan læse, at det kan skyldes forhøjet blodtryk i hjernen, men har ikke meget forstand på det. Det eneste jeg ved er, at det udsprang som følge af et hårdt sæt squat, og lige siden har jeg fået en knaldende hovedpine, når jeg anstrenger mig den mindste smule. Jeg var på stranden den anden dag (bor i Californien pt.) og da jeg var i vandet kom hovedpinen også, fordi jeg holdt vejret under vandet på et tidspunkt. Så min konklusion er, at jeg får det hver gang jeg holder vejret, selv ved mindst mulige anstrengelse. Jeg prøvede også at træne på halv gas i gym, hvor jeg virkelig fokuserede på vejrtrækning, men lige lidt hjalp det. Hovedpinen kom med det samme, og det er en virkelig ubehagelig smerte. Men har ingen anelse om, hvordan jeg skal tackle det, da jeg intet mærker til det, medmindre jeg som sagt begynder at anstrenge mig. Normalt hvis man har en skade kan mærke den hele tiden og følge fremskridt, men med den her 'skade' har jeg ingen fornemmelse af noget som helst.

Ved ikke om man skal have udskrevet noget medicin mod forhøjet blodtryk i hjernen (hvis det altså er det, der er galt) eller måske gå til kiropraktor. Tænker jeg kan have nogle spændinger, som forårsager hovedpinen... Selv om der kun er gået lidt over en uge er jeg ved at gå ud af mit gode skind over ikke at kunne træne... og især pga. uvidenheden omkring hvad det skyldes og hvor længe det vil stå på.

Ned til lægen og få kigget på det, som du altid bør ved pludseligt opstået hovedpine eller længerevarende symptomer, hvis du ikke allerede har været afsted. De ved mere.

I forhold til blodtryksmedicin, så kan det måske være interessant at vide at det er forholdsvis få, for hvem medicinen har en gavnlig virkning. Jeg ved ikke hvordan tallene ser ud for lige netop dine symptomer (og hvad der end rent faktisk er galt), men blodtryksmedicin hjælper 1 ud af 125 patienter med at undgå et dødsfald, mens 1 ud af 10 oplever bivirkninger ved medicinen (tal for behandlingsforløb på 5 år). Så hvis du overvejer medicin, så husk at der er bivirkninger - og at løsningen måske bare er at holde en pause. Som du sikkert har fundet frem til, hvis det er exertion headache ("weightlifter's headache"), så kan der gå op til 6 måneder før symptomerne er helt væk.

Tallene jeg citerer kaldes for NNT (Number-Needed-to-Treat), og er relevant for stort set alt medicin. Du kan læse mere om det her, hvis du vil vide mere om andre typer medicin, hvor du sikkert også vil blive overrasket hvor ineffektiv meget medicin rent faktisk er (typisk ingen gavnlig virkning for mere end 95% af brugerne): http://www.thennt.com/thennt-explained/
Hurtig og sikker online konsultation hos Treated.com

Reputation point: 40

Geografisk sted: Manchester, UK

Det lyder som spændingshovedpine, som du vist har fundet frem til. Jeg fik det sidste forår under træning, mens jeg skrev speciale. Det kom frem bare jeg cyklede til. Pause hjalp. Underligt nok kunne jeg front squatte uden problemer, men alm. squat var no go.

Reputation point: 100

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

En god tommelfingerregel er at tage til lægen hvis smerte i hoved eller mave fortsætter.

Det kan vel principielt siges om AL smerte der fortsætter.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Tak for svarene. Jeg ville heller ikke have ventet et sekund med at tage til lægen, hvis jeg var i Danmark, men i øjeblikket studerer jeg i udlandet, og jeg ville først lige forhøre mig rundt omkring, inden jeg tog til lægen, da jeg ikke kender systemet herovre. Jeg er ikke interesseret i at ende op med en kæmpe regning, fordi jeg skulle have tjekket noget, der måske viser sig at være forholdsvist harmløst, og som bare kræver lidt tid. Men jeg må hellere lige kontakte min egen læge i DK og samtidig tjekke, hvordan min rejse/sundhedsforsikring dækker i tilfælde af at jeg må et smut forbi lægen til undersøgelse. Men det lader til at flere har oplevet det og har haft erfaringer med hovedpinde i forbindelse med træning, dog uden at der er et universelt svar på, hvornår det går over. Jeg ved heller ikke, om det skader at forsøge at træne eller om det kun forværre det. Det er sgu lidt noget skidt, men jeg giver det lige lidt tid endnu, og så må vi se, om hovedpinen stadig rammer under træning.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster