Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 957
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 954

Følg bodybuilding.dk på

Udførsel af henholdsvis Squat og Dødløft?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey BB...

Jeg har længe spekuleret over dette, men har egentlig aldrig rigtigt fået et svar. Jeg er i tvivl om, hvordan man udfører en squat 100 % korrekt. Har set en masse videoer, og da ingen af dem er rigtig tydelige, så spørger jeg så jer eksperter :D

Altså det skal siges, at jeg normalt tager min squat ved et slags stativ, hvor at stangen ikke kan komme ud, men kun køres op og ned (ved ikke, hvad det hedder, men håber i forstår det). Jeg ved ikke hvorfor, men da jeg for et par måneder siden startede på at køre squat, så følte jeg mig usikker på den frie squat og valgte i stedet at køre den i et slags stativ. Nå, men jeg kører jo med strakt ryg og så så langt ned jeg kan, før mine fødder begynder at løfte sig. Er dette korrekt, eller skal jeg endnu længere ned? Og hvad gør jeg så med fødderne, der før pegede lige ud?

Derudover vil jeg høre jer, om det at køre dødløft også godt kan køres i et sådan stativ, eller om jeg SKAL køre den frit.

Tak på forhånd.
"Make sure that they will remember, forever, the night they played the Titans!" - Coach Yoast (Remember the Titans)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ingen af delene skal eller kan køres i dette stativ, i hvert fald ikke optimalt! Kroppen skal ikke låses fast til et eller andet jernstativ, gør du dig hellere selv den tjeneste at lære og køre squat og dødløft med fri stang. Tag evt. et par videoer af dit squat og dødløft med fri stang, så retter vi gerne på teknikken :)

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Kostplan: Ingen kostplan

du bør ikke køre nogle af de nævnte øvelser i et stativ, tror det stativ du snakker om kaldes smith-stativ.

du skal have gang i de frie vægte, det er meget mere effektivt, og mindre skadesfremkaldene.

der er for det første mange slags squat og dødløft, så hvorledes man udføre dem 100% rigtig er svært at sige, men prøv at søge på youtube, og hvis du har mulighed for det så få en kompetent person til at kigge på det og hjælpe dig med teknikken.

du kan også lave et par videoer af det så vi kan se på det
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Okay.. Tak hjælpen. Jeg tror vist nok, at du (Cykelmyggen Egon) har ret i, at det er et smith-stativ, der er tale om ;P

Jeg vil tage jeres råd til mig, og forsøge, at få fjernet den på squat og selvfølgelig også dødløft :D

Kan stativet så egentlig bruges til BP?
"Make sure that they will remember, forever, the night they played the Titans!" - Coach Yoast (Remember the Titans)

Stativet kan godt bruges til BP, men det er ikke noget jeg anbefaler, det er langt bedre at køre det frit ligesom Sq og Dl.
Man må alt og der er ingenting man skal.

"It's very important to get stronger in all areas of tugging." - Jim Wendler
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Farver skrev:Okay.. Tak hjælpen. Jeg tror vist nok, at du (Cykelmyggen Egon) har ret i, at det er et smith-stativ, der er tale om ;P

Jeg vil tage jeres råd til mig, og forsøge, at få fjernet den på squat og selvfølgelig også dødløft :D

Kan stativet så egentlig bruges til BP?

ikke hvis du ønsker optimale resultater, og mindst skadedsrisico. du må igen have fat i frivægtene :)

nu har jeg aldrig rigtig brugt et smith-stativ, men umilbart kunne jeg forestille mig det kan bruges til øvelser, der har en lige bevægelsebane.
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Okay, men burde BP ikke have en lige bevægelsesbane?

Jeg gjorde selv den fejl før at køre alle øvelser i smith stativ. Både bænkpres, squat osv. Det er også fint lige til starten fordi der kunne jeg ikke holde balance, men efter at have trænet i smith ville jeg prøve frie vægter. Det er virkelig langt bedre, du kan køre øvelserne rigtig, og er ikke låst fast i "et" som er en stor ulemp. Bare start med få kg. i begge øvelser og få tekniken i orden. Så er der intet bedre end de to øvelser.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sæd

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Dødløft: 125.00

jeg har det samme problem med føderne når jeg tager squat, men jeg køre bare ne indtil at jeg kan mærke at min knæ bliver belastet også køre jeg ikk så langt næste gang så det lige er ved at gå i knæene.
jeg bruger tit et smith stativ til når jeg køre decline bænk pres og det er ikke særlig godt for det gir ikke så meget i sådan et, men vi har ikke andet der hvor jeg træner

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 195.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Ingen kostplan

Okay..

Jeg er allerede begyndt at gå over til frivægt :D Nu er jeg godt nok på ferie, så det har ikke været muligt, at tage SQ pga. manglende udstyr, men BP gik da udemærket, selvom jeg skulle vende mig lidt til det med balancen :D

Farver skrev:Okay..

Jeg er allerede begyndt at gå over til frivægt :D Nu er jeg godt nok på ferie, så det har ikke været muligt, at tage SQ pga. manglende udstyr, men BP gik da udemærket, selvom jeg skulle vende mig lidt til det med balancen :D

det med balancen kommer hurtigt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sæd

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Dødløft: 125.00

Farver skrev:Okay, men burde BP ikke have en lige bevægelsesbane?

Det er lige præcis ikke det den burde.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00