Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 880
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 878

Følg bodybuilding.dk på

Uerfaren nybegynder med spørgsmål :)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej brugere på bodybuilding.dk

Jeg er en 26 årig fyr som vil til at begynde at træne mine overkrop, jeg har aldrig bekymret mig om overkroppen før, og jeg har ingen plan om at blive et kæmpe brød, men da jeg døjer en del med spændings hovedpine fra nakke/ryg har jeg gået en del til kiropraktor for at få smerterne væk, og min kiropraktor har rådet mig til at komme igang med at træne min overkrop, så det har jeg så gået og overvejet, og nu har jeg endelig besluttet mig for at give det et forsøg, jeg har det sidste par år spinnet og cyklet landevej 4-5 gange om ugen og det har medført at min underkrop ikke har brug for den store omgang da den er rimelig markeret i forvejen.

Jeg ved at mit store problem er min kost, jeg har aldrig spist særlig sundt, har altid spist det der var. Men jeg har læst artiklen herinde ved navn "Kosten fra A til Å" og har besluttet mig for at prøve at følge rådene derinde, og gå ud fra den kostplan som er i artiklen, da det er en som jeg kan overskue.

Det med at være i kalorieoverskud/kalorieunderskud er jeg lidt forvirret omkring, jeg er 184 høj og vejer 83 kg, og jeg vil mene at jeg næsten har 10 kg ren fedt på overkroppen. Når nu jeg har det fedt som jeg har skal jeg så stadig følge en kostplan der siger jeg skal spise 3200 kcal om dagen? eller skal jeg længere ned fordi musklerne bruger fedtet på kroppen eller hvordan?

Og er det forkert at spise protein pulver når man i forvejen har meget fedt, jeg tænker på at der jo er mange kalorier i, og i min spinnings tid har jeg helst ville undgå for mange kalorier, men jeg kan godt se at jeg nu skal til at ændre en del af de vaner som jeg lige havde givet mig selv.

Jeg vil også høre jeres mening om er Fitness Worlds hold BodyFit, jeg har en ide om at det ville være et godt sted for mig at starte, nu hvor jeg har været vant til BikeFit. Er Bodyfit nok til i mit tilfælde at få det overskydende flæsk væk og øge muskelmassen en tand? eller skal jeg igang med den normale form for styrketræning?

Hvis vi siger jeg følger kostplanen til fulde, og træner 3-4 gange om ugen, hvor lang tid tror i så der vil gå før jeg kan nå mit mål?. Jeg linker lige et billede så i kan se hvilken situation jeg står i. :)

IMAG0387.jpg

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Et godt første skridt er at læse denne: newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Reputation point: 65

Hej ven.

Træn dine ben.

Læs den her;

http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Den svarer på de mest basale ting og så kan du selv komme ordentligt igang.

Fuck BodyFit, hårdt i røven. Sagt med andre ord, så bare drop det.

Held og lykke med det hele!
Sidst rettet af Chroz 15. jul 2014, 18:41, rettet i alt 1 gang.
The only constant is indomitable human will. Those with power and those without it.
Brugeravatar

Reputation point: 255

Geografisk sted: Brabrand.

Styrkeliste
- Bænkpres: 182.50
- Squat: 282.50
- Dødløft: 262.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Ok super, tak for det, den vil jeg få læst :)

Lige et spørgsmål til lidt jeg endnu ikke har forstået helt 100 efter at have kommet frem til delen om at cutte i newbie guiden.
Jeg skal ifølge Bodylabs kalorieberegner have 3000 kalorier om dagen, men jeg er i tvivl om jeg i mit tilfælde skal bygge muskelmasse eller mindste fedt procenten?.

1. Kør SL5x5 (www.stronglifts.com)
2. Hold dig fra alle holdtræninger i FW.
3. Træn din underkrop.
4. Smid fedtet ved at indtage mindre energi end du plejer. Du behøver ikke at følge en kostplan eller tælle kalorier, men det kan være en hjælp.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Ok tak for tippet, så går jeg ud fra at det ville være en god ide at indtage mindre kalorier indtil jeg har smidt noget af fedt procenten og derefter kun opbygge

Ja, du skal tabe dig. Hvis du sover, træner og spiser rigtigt, vil du sagtens kunne blive stærkere og få mere muskelmasse, selvom du er i kalorieunderskud, da du ser ret utrænet ud. Den effekt forsvinder selvfølgelig i takt med jo mere du træner, men bare nyd det her i starten.

Det er i øvrigt hul i hovedet ikke at træne underkroppen. Cykling er ingen erstatning. "Underkropsøvelser" som squat og dødløft er i virkeligheden helkropsøvelser, der rammer både ben, læg, ryg, mave, skuldre, nakke m.m. Det er de to øvelser, der med størst sandsynlighed vil afhjælpe dig med dine nakkeproblemer. På dit billede er det tydeligt at se, at du har en dårlig holdning og mangler muskelmasse. Det er bare i gang med at squatte og dødløfte og få det rettet op.

Gå ind og læs på http://stronglifts.com. Der står det mest basale, som du bør vide om styrketræning.
Brugeravatar

Okay ja det kan jeg godt se, mange tak, det var svaret på det der forvirrede mig mest, men ja jeg bliver klogere og klogere :)

og 7 timers søvn er vel rigeligt ?

Det er nok søvn. Jeg foretrækker selv 8-9 timer, men jeg elsker sgu også at sove... :mrgreen:
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Jeg kan se på Bodylabs kostplan via Newbie guiden at de har Weight gainer i, os i den kostplan for folk som træner i kalorie underskud, kan det være rigtigt? og går ud fra kostplanen skal holdes 24/7 og man skal spise pulver selvom man ikke træner ?

Jeg har ikke tjekket den, men Bodylab prøver vel bare at sælge deres produkter. Det er fair nok. Men du skal ikke spise weightgainer, hverken når du cutter eller bulker. Proteinpulver KAN være en hjælp, hvis man ikke får protein nok. Jeg blander det personligt op med havregryn eller bruger det i bagværk.

Som tidligere skrevet: Du SKAL ikke følge en kostplan. Hvis du spiser en masse grøntsager, magert kød og sundt fedt (nødder, fisk, avocado), så er du godt på vej. Spis sundt og vej dig ugentligt og se hvad vægten siger. Taber du dig ikke, spiser du mindre. Det er altid oplagt at skære lidt i kulhydraterne eller fedtkilderne (især den mindre sunde), hvis målet er at indtage mindre energi.
Brugeravatar

Jeg bruger min weight gainer intra workout under cut, simpelthen fordi jeg ikke gider købe proteinpulver. Det vigtigste er, at man er i kalorieunderskud.. Mit mål er også kun at smide et par kg et par gange om året, så maven ikke vokser fra mig..
Hvis man skal i form til the stage er det nok at foretrække noget andet, grundet det høje kulhydratindhold
Brugeravatar

Styrkeliste

BigHungry skrev:Jeg har ikke tjekket den, men Bodylab prøver vel bare at sælge deres produkter. Det er fair nok. Men du skal ikke spise weightgainer, hverken når du cutter eller bulker. Proteinpulver KAN være en hjælp, hvis man ikke får protein nok. Jeg blander det personligt op med havregryn eller bruger det i bagværk.

Som tidligere skrevet: Du SKAL ikke følge en kostplan. Hvis du spiser en masse grøntsager, magert kød og sundt fedt (nødder, fisk, avocado), så er du godt på vej. Spis sundt og vej dig ugentligt og se hvad vægten siger. Taber du dig ikke, spiser du mindre. Det er altid oplagt at skære lidt i kulhydraterne eller fedtkilderne (især den mindre sunde), hvis målet er at indtage mindre energi.

Hvorfor skal man ikke supplere med weight gainer?
Brugeravatar

Styrkeliste

Fordi det er spild af penge og kalorier. Manden skal tabe sig og ikke bruge penge eller indtage en masse maltodextrin. Hvis han vil have kulhydrater til sin protein, kan han købe nogle havregryn. Eller spise nogle stivelsesholdige grøntsager sammen med sit kød.
Brugeravatar

Du skrev, at han hverken skal supplere med det når han cutter eller bulker, hvilket vil sige aldrig. Da vi jo ikke kender ham særlig godt, må det jo være en generel holdning til WG, du giver udtryk for...

Jeg delte din holdning for ti kg siden, men da jeg ikke kunne klemme en bid mere ned et nogle dage i streg og ikke voksede, gav jeg mig og købte WG. Det satte gang i væksten igen. Jeg var så konstant fuld af ris og kylling og tun og havregryn og mandler osv., at jeg flere gange om dagen seriøst var ved at kaste op. Ikke som i "puha jeg har kvalme", den følelse var jeg allerede vant til dengang, men som i "hold det nede, træk vejret langsomt, glyp, badr"

I dag bruger jeg det sjældent og kun som nødløsning, men jeg ville ikke have været foruden! Og så dyrt er det heller ikke - 1-2 mdr forbrug for 500 dask.

Men det er off topic.

Edit: Altså jeg voksede ikke i nogle uger, og var til sidst oppe på så store mængder "rigtig mad", at jeg på det tidspunkt simpelthen ikke var i stand til at rumme det
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis jeg nu tabte mig ned på lad os sige 75-77 kg først på cyklen, hvilket jeg snildt kunne med den rette kost, og da jeg er van til at cykle 70-80 km 4 gange om ugen, ville det så ikke være en hurtigere løsning? og så når det mål er nået så droppe alt cykling og satse på at øge muskelmasse kun ?

Xeonide skrev:Hvis jeg nu tabte mig ned på lad os sige 75-77 kg først på cyklen, hvilket jeg snildt kunne med den rette kost, og da jeg er van til at cykle 70-80 km 4 gange om ugen, ville det så ikke være en hurtigere løsning? og så når det mål er nået så droppe alt cykling og satse på at øge muskelmasse kun ?

Dum ide

Bosse101 skrev:Du skrev, at han hverken skal supplere med det når han cutter eller bulker, hvilket vil sige aldrig. Da vi jo ikke kender ham særlig godt, må det jo være en generel holdning til WG, du giver udtryk for...

Jeg delte din holdning for ti kg siden, men da jeg ikke kunne klemme en bid mere ned et nogle dage i streg og ikke voksede, gav jeg mig og købte WG. Det satte gang i væksten igen. Jeg var så konstant fuld af ris og kylling og tun og havregryn og mandler osv., at jeg flere gange om dagen seriøst var ved at kaste op. Ikke som i "puha jeg har kvalme", den følelse var jeg allerede vant til dengang, men som i "hold det nede, træk vejret langsomt, glyp, badr"

I dag bruger jeg det sjældent og kun som nødløsning, men jeg ville ikke have været foruden! Og så dyrt er det heller ikke - 1-2 mdr forbrug for 500 dask.

Men det er off topic.

Edit: Altså jeg voksede ikke i nogle uger, og var til sidst oppe på så store mængder "rigtig mad", at jeg på det tidspunkt simpelthen ikke var i stand til at rumme det

At det gør det lettere at få nok kalorier er blot en undskyldning for at drikke det. hvorfor drikker du ikke sødmælk så? hvorfor blender du ikke bare havregryn i så?. Hvorfor spiser du ikke bare slik så?
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Xeonide skrev:Hvis jeg nu tabte mig ned på lad os sige 75-77 kg først på cyklen, hvilket jeg snildt kunne med den rette kost, og da jeg er van til at cykle 70-80 km 4 gange om ugen, ville det så ikke være en hurtigere løsning? og så når det mål er nået så droppe alt cykling og satse på at øge muskelmasse kun ?

Tja, jeg ville personligt være "bange" for at brænde muskler af samtidig. Din krop vil kun beholde det, den kan bruge og smide alt, der koster kalorier ud, når den er i underskud. Da muskler kræver mere energi at opretholde end fedt, kan du risikere at miste lige så meget muskelmasse som fedt.

Jeg kommer til at tænke på en undersøgelse jeg så i tv, med en "crash diet", hvor en lidt lasket pige pludseligt ændrede kalorieindtag til langt under ligevægt. Hun øgede sin fedtprocent (selv i forhold til udgangspunktet!), mistede dertil muskler og tabte kun ét sølle kg på de to uger. Det er fordi kroppen går i overlevelsestilstand.

Du vil jo så cykle og sikkert have et forsvarligt kalorieunderskud, men uden styrketræning risikerer du altså at din krop tænker om alle andre muskler end dine quads, lidt baller og lidt lægge, at "dem kan jeg jo egentlig godt undvære, og så gemme det her dejligt billige bughulefedt til endnu dårligere tider".
Brugeravatar

Styrkeliste

Arhh ok, ja det kan jeg godt se. Jeg vil prøve at ligge mig en kostplan og komme igang med styrketræning i stedet, tror jeg egentlig også jeg har bedst af med de problemer med nakken jeg har.. Men tak for de mange gode råd allesammen

MadzP92 skrev:

Dum ide

Bosse101 skrev:Du skrev, at han hverken skal supplere med det når han cutter eller bulker, hvilket vil sige aldrig. Da vi jo ikke kender ham særlig godt, må det jo være en generel holdning til WG, du giver udtryk for...

Men det er off topic.

At det gør det lettere at få nok kalorier er blot en undskyldning for at drikke det. hvorfor drikker du ikke sødmælk så? hvorfor blender du ikke bare havregryn i så?. Hvorfor spiser du ikke bare slik så?

*drak ;) Mind you, jeg taler om min vægt og strategi for 10 måneder siden.
Og nej, det er sandelig ingen undskyldning for at drikke det sprøjt. Det smager skidt.
Jeg kan godt mærke, at vi ikke finder hinanden på den her. Weight gainer kan være en måde at bryde et plateau på. Jeg siger ikke det er verdens bedste ernæringsmæssige tiltag, og jeg er helt med på, at mange bb'ere ser med vrede øjne på en fedtprocent over 10. Jeg deler ikke den holdning. Jeg synes en mandekrop er flot med mellem 8 og 15 % fedt :oops: , 8 being almost too low, 15 a little high.
Så WG kan helt klart have en plads i en kostplan, men det har ikke lean-bulk potential.

Og jeg drikker fandme 2 liter sødmælk hver eneste dag :drink:
Brugeravatar

Styrkeliste

Nu har jeg prøvet at lavet en kostplan som jeg føler jeg kan holde, bare for også at se hvordan virkeligheden ser ud for mig hvis jeg skal styrketræne, men kan jeg ikke tillade mig at gå lidt ned i fedt når jeg har rigeligt på side benene ?

Xeonide skrev:Nu har jeg prøvet at lavet en kostplan som jeg føler jeg kan holde, bare for også at se hvordan virkeligheden ser ud for mig hvis jeg skal styrketræne, men kan jeg ikke tillade mig at gå lidt ned i fedt når jeg har rigeligt på side benene ?

Som en af de andre skriver vil du blot risikere at smide endnu mere muskelmasse ved blot at kredsløbstræne imens du ligger i kalorieunderskud. Der er dermed stor sandsynlighed for at forværre dine allerede eksisterende problemer. Hvis du kan lide at cykle som nu, så hold for guds skyld fast i det. Langt hen ad vejen skal motion jo være noget man har lyst til. Du vil dog gøre klogt i også at begynde at styrketræne, da det er vejen frem ift. at komme dine smerter til livs. En mulighed kunne være at køre Stronglift som foreslået tidligere i tråden (dvs. tre gange styrketræning ugentligt), eventuelt kombineret med en cykeltur eller to, alt efter lyst og "behov".

EDIT: Jeg kan se at jeg har misforstået dit spørgsmål, da jeg ovenfor tolkede dit "fedt" som fedtprocent og ikke fedtindtag. Du kan ikke sammenligne det fedt du indtager med det du har siddende på sidebenene. Sundt fedt er en nødvendighed i din kost, og har en positiv indvirkning på bl.a. immunforsvar, humør, knogler, optagelse af vitaminer m.m. Glemte jeg at nævne at din hjerne og dine celler består af det? Det fedt du har deponeret på kroppen vil automatisk blive nedreguleret mens du er i kalorieunderskud. Kroppen har lagret ekstra energi i et bælte om maven på dig. Når så den ikke får energi nok ind til at opfylde dit behov for dagen, så napper den lidt af reserverne. Derfor: hold dine makroer, og bliv i kalorieunderskud, så skal du nok tabe dig.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Okay, jeg har heller ingen intention om at blive kæmpe, og ja cyklingen holder jeg nok fast i. Jeg føler jeg kan træde mange flere Watts end min overkrop vil være med til, og det første der siger stop ved mig er mit hovede som kåger over, så derfor vil jeg tage et års tid med styrketræning, og få styr på kosten. Jeg har udskrevet Bill Starr Full Body programmet og det vil jeg til at følge, og det er jo 3 dags, og så kunne jeg vel cykle lidt i weekenden for at holde det ved lige, og måske for at kunne spise lidt udenfor kostplanen der? :)

Kan godt være jeg overser nogle gode forslag, men det ikke så let når man ikke kender til begreberne, Sorry :). har læst til langt ud på natten igår

Du tror, det er nemt at blive stor, hva', siden du hele tiden skriver, at det absolut er noget du vil undgå. ;)

Begynd i øvrigt på SL5x5. Det er lidt nemmere at gå til.
Sidst rettet af BigHungry 16. jul 2014, 13:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Xeonide skrev:Okay, jeg har heller ingen intention om at blive kæmpe, og ja cyklingen holder jeg nok fast i. Jeg føler jeg kan træde mange flere Watts end min overkrop vil være med til, og det første der siger stop ved mig er mit hovede som kåger over, så derfor vil jeg tage et års tid med styrketræning, og få styr på kosten. Jeg har udskrevet Bill Starr Full Body programmet og det vil jeg til at følge, og det er jo 3 dags, og så kunne jeg vel cykle lidt i weekenden for at holde det ved lige, og måske for at kunne spise lidt udenfor kostplanen der? :)

Kan godt være jeg overser nogle gode forslag, men det ikke så let når man ikke kender til begreberne, Sorry :). har læst til langt ud på natten igår

Bare rolig, man bliver ikke bare lige "kæmpe" ad naturlig vej. Det kræver en vedholdende indsats både på trænings- og kostfronten over en længere årrække.

Og ja, man skal ikke gøre det at spise ordentligt til en sur tjans der bare skal overstås. Har du lyst til det ene eller andet i weekenden, så passer du det bare ind ift. resten af din kost. Mad er fantastisk og har så meget at byde på. I kølvandet på fitnessbølgen er der kommet en "clean eating"-bølge som bilder dig ind at du stort set ikke må spise noget "af det sjove", hvilket er noget fis. Holder man sig en fornuftig linje langt hen ad vejen og ellers arbejder inden for de rammer som ens mål stiller, så kan man i grove træk tillade sig smide hvad som helst ind i sin kost. Det at spise ordentligt og efter kostplan handler desuden meget om rutine. Det bliver lettere og lettere jo længere man har rodet med det.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Ok tak for svaret, der var lige det jeg søgte :)

Tænker ikke det er let at blive stor, ville nu nærmere sige at jeg tænker at der skal meget til bare for at blive så lille og markeret, og når man er så uerfaren har jeg jo ingen anelse om hvor det fører hen det jeg roder mig ud i, derfor siger jeg at jeg ikke vil være kæmpe

Xeonide skrev:Tænker ikke det er let at blive stor, ville nu nærmere sige at jeg tænker at der skal meget til bare for at blive så lille og markeret, og når man er så uerfaren har jeg jo ingen anelse om hvor det fører hen det jeg roder mig ud i, derfor siger jeg at jeg ikke vil være kæmpe

Det skal nok alt sammen komme. Begynd at træne, spise lidt rigtigt og så skal resultaterne nok lige så stille vise sig. Spørgsmål og litteratur omkring træning er der en del af på forum og til alt andet har du internettet, hvor hjemmesider som http://www.maxer.dk kan hjælpe dig godt på vej. :)
The only constant is indomitable human will. Those with power and those without it.
Brugeravatar

Reputation point: 255

Geografisk sted: Brabrand.

Styrkeliste
- Bænkpres: 182.50
- Squat: 282.50
- Dødløft: 262.50

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding