Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1280
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1278

Følg bodybuilding.dk på

Varmes indflydelse på sundt fedt og proteinpulver

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Har lige tre spørgsmål, jeg håber at få svar på.

Det første drejer sig om, hvorvidt sunde fedtsyrer bliver ødelagt, når de udsættes for varme under fx bagning. Man kan jo fx lave en del lækre varme retter, som umiddelbart indeholder en god mængde sundt fedt, men man får måske i praksis ikke rigtig særlig meget sundt fedt ud af dem, hvis det bliver ødelagt under tilberedningen pga. varmen?

Det andet spørgsmål drejer sig om proteinpulver og varme. Ville også her gerne høre om proteinpulver godt kan tåle at blive udsat for varme uden, at det bliver ødelagt. I min havregrød blander jeg fx altid noget proteinpulver i og ligeledes i proteinpandekager, men kan proteinpulveret godt tåle varmen?

Det sidste spørgsmål handler om varme og grønsager. Ville her gerne høre, hvad det er der sker med kulhydraterme i grønsager når de opvarmes? Tager man fx hvidkål er det relativ kedeligt råt, men når det bliver kogt eller andet, ændre det totalt smag og bliver super sødt og lækkert i smagen, men har man så også ødelagt de langsomt optagelige kulhydrater således, at kulhydraterne nu er meget hurtig optagelig?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 132.50

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

Varme og fedt: umiddelbart ikke. Det når sjældent at blive særlig varmt under bagning og den slags, og påvirkningen er ganske kort. Det kommer an på mange faktorer, som du sjældent selv kan styre. Sædvanligvis er der noget E-vitamin tilstede, der forhindrer det værste.

Protein og varme: no problemo.

Varme og grøntsager: På sin hvis, ja. Planteceller og deres næring er sædvanligvis pakket i en relativ hårdfør matrix af fibre og andre svært fordøjelige plantedele. Det er både grunden til det ikke smager af så meget, men det betyder også at optaget fra dem ikke er særligt godt - både af kulhydrater og forskellige vitaminer. Varmer du på det, åbner du strukturen og så man du få mere ud. Du optager således ikke færre fibre, men du kan smage planten bedre.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Varme og fedt: umiddelbart ikke. Det når sjældent at blive særlig varmt under bagning og den slags, og påvirkningen er ganske kort. Det kommer an på mange faktorer, som du sjældent selv kan styre. Sædvanligvis er der noget E-vitamin tilstede, der forhindrer det værste.

Protein og varme: no problemo.

Varme og grøntsager: På sin hvis, ja. Planteceller og deres næring er sædvanligvis pakket i en relativ hårdfør matrix af fibre og andre svært fordøjelige plantedele. Det er både grunden til det ikke smager af så meget, men det betyder også at optaget fra dem ikke er særligt godt - både af kulhydrater og forskellige vitaminer. Varmer du på det, åbner du strukturen og så man du få mere ud. Du optager således ikke færre fibre, men du kan smage planten bedre.

Mange tak for det gode hurtige svar. skal så bare lige høre mht. til grønsagerne, vil det så sige, at man kan optage flere kalorier fra dem, når de er varmet, da en del af kulhydraterne bliver frigjort fra fibrene?..

Styrkeliste

Teoretisk set, ja. Nu ved jeg ikke om det er noget du undersøger rutinemæssigt, men der er en del mere af de rå grøntsager der kommer hele "ud" end de kogte. Prøv at kigge efter en dag :mrgreen:

Vi skal selvfølgelig ikke udelukke at maven godt kan nedbryde en del af cellevægs-matricen, men det er hårde odds. Jeg har selv arbejdet lidt med det, og det er markant lettere at få noget brugbart ud af planter, når man autoklaverer dem først (125grader 30 min).
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Jeg havde tilsyneladende låst tråden. Jeg ved ikke hvordan eller hvorfor. Jeg beder om tilgivelse.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Jeg havde tilsyneladende låst tråden. Jeg ved ikke hvordan eller hvorfor. Jeg beder om tilgivelse.

Bare iorden, har jo som sådan også allerede fået svar, så tak for hjælpen.

Styrkeliste

Smeden skrev:Varme og fedt: umiddelbart ikke. Det når sjældent at blive særlig varmt under bagning og den slags, og påvirkningen er ganske kort. Det kommer an på mange faktorer, som du sjældent selv kan styre. Sædvanligvis er der noget E-vitamin tilstede, der forhindrer det værste.

Protein og varme: no problemo..

Hvis olie ligger for længe på en meget varm pande ( så det får lov at ryge i noget tid), er der så ikke risiko for en omdannelse til transfedtsyrer?

Og vil der ikke ske en denaturering af proteinerne ved høj varme ?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Jo. En ting er at umættede fedtsyrer reagerer med ilt. Det sker nogenlunde let ved masser af ilt, varme og luft og frævær af antioxidanter. Det giver peroxider, der er giftige. Det er IMO ikke en omdannelse til transfedt der er giftigt. Ingen af delene ryger dog, så hvis der kommer røg fra panden er det fordi man er igang med at nedbryde fedtet, hvad der kun kan være mere giftigt. Det gør man naturligvis ikke.

Jo af proteinerne, men det syntes ikke er særligt vigtigt. Sålænge aminosyrerne er intakte, burde man være nogenlunde velstillet.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Mener altså at selv det sunde fedt bliver usundt, hvis som før nævnt får lov til at være på en varm pande i for lang tid... Jeg stegte kylling og kom til at skrue for højt op for varmen og da begyndte olien også at lugte mærkeligt?
bwahaha
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Galleri: Intet galleri

Igen - der er forskel på at kortvarigt lune sine fedstoffer og brænde dem af. Det ene er en uundgåelig konsekvens af varm madlavning og den anden er idioti.

Lugter eller smager ens fedtstof mærkeligt, skal man smide det ud.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Igen - der er forskel på at kortvarigt lune sine fedstoffer og brænde dem af. Det ene er en uundgåelig konsekvens af varm madlavning og den anden er idioti.

Så så jeg er altså ikke en idiot :cry: .. Heh. Det var et uheld :´)
bwahaha
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Smeden skrev:Igen - der er forskel på at kortvarigt lune sine fedstoffer og brænde dem af. Det ene er en uundgåelig konsekvens af varm madlavning og den anden er idioti.

Og hvis man ikke har gjort det i snart 2-3år? :-k
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

gjort hvad?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:gjort hvad?

Spist kylling, hvor fedtet har været delvist brændt?

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Så har man antageligvis øget sin risiko for tarmcancer.

Og til den Einstein der om ganske få minutter konstatere noget idiotisk i retning af "OMG man får kræft af alt så jeg spiser hvad jeg vil OMG!", vil jeg nøjes med at konstatere, at det ikke er nogen grund til aktivt at opsøge cancer.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Så har man antageligvis øget sin risiko for tarmcancer.

Og til den Einstein der om ganske få minutter konstatere noget idiotisk i retning af "OMG man får kræft af alt så jeg spiser hvad jeg vil OMG!", vil jeg nøjes med at konstatere, at det ikke er nogen grund til aktivt at opsøge cancer.

hehe okay.. Nok fordi jeg glemmer at tage kød op fra morgenen af, så det skal varmes op fra frosen tilstand.. så brænder olien inden.. = fail kok!

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Ingen microovn?

Ellers kan man tit stege et stykke halvfrossent kød til det er nær tøet, og så skære det næsten over på langs mens det ligger på panden. Det kræver lidt færdigheder, men det betyder at stegefladen bliver fordoblet og derfor går det meget hurtigere.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste