Først af alt, jeg er 16 år, 186 høj og jeg vejer ca 70kg
Jeg har løftet vægte i flere år, men jeg har dog ikke gjort noget virkeligt seriøst ud af det før et par måneder siden.
Det jeg gerne vil have ud af det er større muskler, bedre sundhed og den følelse af tilfredshed man får når man har trænet hårdt

Jeg har læst meget vedrørende de bedste øvelser og kost og jeg regnede med at et basisprogram nok ville være bedst til opbygning af masse da jeg kun kan træne 3 dage om ugen.
Jeg havde tænkt mig at træne dette program (Nogle gange derhjemme):
Dips: 4x8 (centeret)
Bænkpres: 5x8
Incline Bænk: 4-5x8 (centeret)
Dumbell Flys: 5x8 (centeret)
Military Press (DB/BB): 5x8
Dødløft: 5x8
Pullups: 2x10 (efterfulgt af 1x10 chin ups)
DB/BB Curls: 5x8 (til hver arm)
Squat/Benpres: 5x8 (for det meste squat derhjemme, benpres i centeret)
Calf Raises: 3x10 (hjemme)
Skullcrushers: 5x8 (hjemme)
Når der står "centeret" eller "hjemme" i parentes er det fordi jeg kun træner det dér
Sådan ser programmet ud, og jeg vil gerne vide om der er nogle øvelser som jeg ikke har brug for, eller om der er nogle der mangler, det primære mål er opbygning af masse.
Jeg vil også gerne vide hvilken rækkefølge øvelserne skulle tages i, jeg mener jeg har læst noget om at det er bedst at have biceps til sidst, men jeg er ikke sikker så jeg vil gerne vide det.
Mht. kosten spiser jeg sundt, meget frugt, ikke meget tilsat sukker og jeg har for nylig fået købt en spand proteinpulver som jeg tager hver dag, specielt 30-60 minutter før træning og umiddelbart efter.