Bruger login







Tilbudsguide, uge 47, 2017
Medister, olivenolie og cuvette!

Ugen der gik, uge 45, 2017
Ny apropos, gains og flotte brugere!

Tilbudsguide, 46, 2017
Beef jerky, kaffe og mandler!

Ugen der gik, uge 44, 2017
Mad, debat og skæg!


Statistik

Vi har 54440 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Aijo1

Vores medlemmer har i alt skrevet 2012020 indlæg i 85243 emner

4 nye indlæg i dag


Online
I alt: 425
Medlemmer: 7
Skjulte: 0
Gæster: 418

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS


I sidste apropos kiggede jeg på, hvordan du med små ændringer i teknikken, kan træne dit bryst bedre. Hvis dit bryst er et svagt punkt, så anbefaler jeg du læser den først. 

Med målrettet træning med korrekt teknik, som den jeg præsenterede i sidste apropos, vil din krop langsomt lære, at aktivere brystet i højere grad. Et eksempel på dette var ”Gamles” helt uhørt bryst dominante bænkpres.

”Gamle” havde arbejdet på det bodybuildere kalder the mind-muscle connection. De der tror på mere oldschool basistræning, står måske i hjørnet og småfniser af udtrykket.  I det andet hjørne står bodybuilderne dog og griner af fladbrystede knægte som ”Coco the Monkey”, der var 4 ugers diæt fra, at kunne tælle sine ribben igennem sine anæmiske pecs.

For dig der har problemer, med at få brystet til at vokse, er det en god idé at lære lidt, af bodybuildernes mind muscle tankegang.

 

Mind-muscle connection

Helt grundlæggende må du smide tanken om at flytte vægt fra a til b, og koncentrere dig om muskelspændingen i stedet. Vil din krop helst bruge skuldre og triceps i dine brystøvelser, så må du tvinge den til at bruge brystet. Det kræver kontakt og fornemmelse for din muskel.

Første skridt er at koncentrere dig om at spænde så hårdt som muligt, i de muskler du vil løfte med, og derved flytte vægten.

Hvis du bare presser fra a til b, vil kroppen naturligt anvende de stærkeste vinkler og muskler til opgaven. Dette gør intet for at udligne ubalancen mellem skuldre og triceps på den ene side og bryst på den anden side. Dette tager tid og øvelse og kræver i en periode at du sænker farten i dine løft og sænker vægten. Det siger sig selv, at hvis du flytter belastningen over på de svageste muskler og væk fra dine stærkeste, så vil du ikke kunne løfte det samme –indtil du har trænet dine svage punkter op.

Styrkeløft Bænkpres

Styrkeløftere vil gøre løftet så effektivt som muligt, Bodybuildere vil gøre øvelsen så intens som mulig, for de rigtige muskler.

 

Nervesystemet

Der findes avancerede tricks, du kan bruge til at få nervesystemet på din side. Det har i mange studier vist sig, at maksimale isometriske kontraktioner potentierer muskelkontraktionen efterfølgende(1,2). På dansk betyder det, at hvis du spænder maksimalt imod et fastlåst objekt, så vil du bagefter have fjernet nogen af bremserne i nervesystemet, for de muskler du lige har spændt.

Rent praktisk spænder du brystmusklerne så hårdt som muligt i 3 sekunder. Mens du spænder brystet minimerer du spændingen i skuldre og triceps. Efter 2 minutters pause træner du så dit arbejdssæt og fokuserer på mind muscle connection, som beskrevet tidligere.

En af de bedste positioner, for at flexe brystet så hårdt som muligt, er i en must muscular lignende posering.


Modsat bodybuildere, der vil prøve at flexe hele kroppen på samme tid, skal du dog prøve at holde skuldrene tilbage og KUN spænde i brystet.

 

All you need is a human touch

En sidste teknik der øger dit nervesystems aktivitet målrettet er beskrevet i bogen touch training for strength. Her lægger du hænderne på de muskler du vil træne og stimulerer derigennem bedre fornemmelse for musklerne. Dette øger også inputtet fra nervesystemet til musklerne under huden. I bogen er der beskrevet en lang række forskellige teknikker til at skabe denne kontakt. Bogen kan anbefales, særligt hvis du er personlig træner og vil give dine klienter en fordel i deres træning, de kun kan få med dig til stede.

Det kan i starten være en lidt underlig oplevelse, at røre ved andre mennesker imens man træner.

http://youtu.be/N8U4mxu5Xo0

Andre gange er det ikke så slemt.


Hvis du bruger disse tips målrettet, vil du med tiden blive så god til at aktivere dine brystmuskler, at du ikke behøver dem længere. Du vil også i højere grad kunne fokusere på tungere basistræning, da din krop nu har lært, at bruge dit tidligere inaktive bryst.

Næste gang vil jeg fortælle hvilke svage punkter du kan have, der forhindrer dig i at aktivere dit bryst. Jeg vil også dele nogen af mine favoritøvelser, for at rette op på disse svagheder.

 

1.   Esformes JI, Keenan M, Moody J, Bampouras TM. Effect of different types of conditioning contraction on upper body postactivation potentiation. J Strength Cond Res. 2011 Jan;25(1):143–8.

2.   Tillin NA, Bishop D. Factors modulating post-activation potentiation and its effect on performance of subsequent explosive activities. Sports Medicine. 2009;39(2):147–66.


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Anden del af min brysttrænings serie.
Brugeravatar
 
Indlæg: 2640
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



God apropos! :)
Brugeravatar
 
Indlæg: 638
Tilmeldt: 24. jan 2012, 16:44
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Altid fedt med nogle anvendelige teknikker fra dig, Poul. Tak for dem :)
Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 10928
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak Nick ;)
Brugeravatar
 
Indlæg: 2640
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Mht det sidste punkt er det vist også noget man kan store på i BB videoer fra tid til anden. Som altid interessant læsning
Brugeravatar
Moderator
 
Indlæg: 22241
Tilmeldt: 9. jan 2005, 13:00
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Unifitness
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Særligt i videoerne training with Kai gør han et særligt nummer ud af hele tiden at trykke på de aktiverede muskler hos deltagerne.
Brugeravatar
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 24. apr 2012, 20:46
Geografisk sted: Højbjerg
 
Træner her: Fitness World Viby
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Spændende fortsættelse Poul. Første del sad "lige i skabet" for mit vedkommende, og jeg arbejder med det nu. Glæder mig til at prøve den isometriske teknik også. Tak for nogle super indlæg :)
 
Indlæg: 97
Tilmeldt: 5. jan 2012, 13:04
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Efter at have set samtlige træningsvideoer på youtube, fandt jeg en Vicsnatural. Han viser nogle øvelser hvor man kører lette vægte og langsom træning, som jeg selvfølgelig skulle prøve.
Så jeg begyndte at koncentrere mig om hvilke muskler jeg skulle bruge for at flytte vægten. F.eks i Pull ups, hvor jeg før bare skulle have stangen ned, begyndte jeg at tænke på at mine albuer skulle ned, hele tiden tænke på albuerne og musklen i ryggen og vupti, det var noget jeg kunne mærke dagen efter.
Gjorde det samme i alle andre øvelser, tænkte på musklen og koncentrerede mig om at trække/skubbe på en anden måde.
Så fremragende apropo :-)
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. maj 2012, 09:48
Geografisk sted: Herning
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg læste del 1 og er begyndt at træne bryst efter de ting du beskrev, da jeg har lidt problemer med at få brystkassen til at følge med resten af kroppen. Det er lidt for tidligt at vurdere, men so far synes det at virke.

glæder mig til at implementere del 2 :)
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. aug 2012, 12:27
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Prøv at søge på ' Scooby workout' på youtube... Han har mange gode 'points' , han deler ud af..
 
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. nov 2012, 00:52
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvornår kommer del 3?
Brugeravatar
 
Indlæg: 7421
Tilmeldt: 29. mar 2011, 23:18
 
Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan




Tilbage til oversigten