Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 976
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 974

Følg bodybuilding.dk på

1 RM test

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB.dk

Jeg vil lige høre, om det er forsvarligt at teste 1RM (i de 3 store). For at kunne komme med et kvalificeret gæt på dette, kræver del vel nogle informationer.
Jeg har trænet et FB i ca 2.5 måned mellem 2-3 gange om ugen. Jeg synes umiddelbart min fremgang har været nogenlunde. Jeg har altid dyrket meget sport, og kan forestille mig at det har haft en indvirkning på sener og led.
Ekstra info:
Højde: 1.92
vægt: ca 90
alder: 20
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Har du en nogenlunde idé om hvad dine 1RM er? Hvad kan du evt. lave flere reps med? :)
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Haderslev

Træner her: fitnessone

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Kostplan: Vis kostplan

Anden skrev:Hvad kan du evt. lave flere reps med? :)

Er lidt usikker på hvad du mener med det. I Bænkpres har jeg, i squat og dødløft slet ikke, da jeg har haft mange, læs rigtig mange, problemer med både knæ og ryg vil jeg ved nærmere eftertanke holde mig fra maxforsøg i de øvelser før om nogle måneder. Træner ret meget under hvad jeg kan i de to, netop for at undgå skader.

I bænkpres repper jeg 3x8x75
Brugeravatar

Styrkeliste

selvfølgelig skal du jo holde dig fra det når du er skadet ;) men når du en gang er sikker på du er helt frisk igen, så er der ikke noget galt i at maxe hvis du altså har 110% styr på teknikken, og så vil jeg måske tage og vente en eller to uger med at tage den øvelse igen for en sikkerheds skyld :)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

Macu skrev:

Er lidt usikker på hvad du mener med det. I Bænkpres har jeg, i squat og dødløft slet ikke, da jeg har haft mange, læs rigtig mange, problemer med både knæ og ryg vil jeg ved nærmere eftertanke holde mig fra maxforsøg i de øvelser før om nogle måneder. Træner ret meget under hvad jeg kan i de to, netop for at undgå skader.

Jeg tager også ca. det samme som dig i bænkpres og mit max er 95 kg :)
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

BB4Life1984 skrev:
Macu skrev:

Jeg tager også ca. det samme som dig i bænkpres og mit max er 95 kg :)

Tak for det, så har jeg noget at gå ud fra :) Kunne dog være lækkert at kunne smide de 100 kg på ;)
Brugeravatar

Styrkeliste

Du kan benytte en RM-beregner som denne: http://www.motion-online.dk/styrketraen ... -beregner/
Vælg ''Ja'' til ''Anvend Brzycki's formel''.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Chayen skrev:Du kan benytte en RM-beregner som denne: http://www.motion-online.dk/styrketraen ... -beregner/

Den formel passer kun på mig, hvis jeg vælger "Trænet". I dag tog jeg eks. 1X12X70 kg og 1X13x70 Kg. Dvs. hvis jeg i første sæt havde kørt til failure, så havde jeg nok reppet 14 med de 70 kg. Så skulle min 1RM ifølge Brzycki's formel være 109,6 kg :shock: Det ville da være rart, men jeg testede nu mit max for 10 dage siden og der sneeeeeg de 95 kg sig kun lige op med nød og næppe ;) Hvis jeg kører 5x5 repper jeg nok 82,5 kg pt :)

EDIT: Jeg har trænet i lidt over 5 mdr..
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

BB4Life1984 skrev:
Chayen skrev:Du kan benytte en RM-beregner som denne: http://www.motion-online.dk/styrketraen ... -beregner/

Den formel passer kun på mig, hvis jeg vælger "Trænet". I dag tog jeg eks. 1X12X70 kg og 1X13x70 Kg. Dvs. hvis jeg i første sæt havde kørt til failure, så havde jeg nok reppet 14 med de 70 kg. Så skulle min 1RM ifølge Brzycki's formel være 109,6 kg :shock: Det ville da være rart, men jeg testede nu mit max for 10 dage siden og der sneeeeeg de 95 kg sig kun lige op med nød og næppe ;) Hvis jeg kører 5x5 repper jeg nok 82,5 kg pt :)

EDIT: Jeg har trænet i lidt over 5 mdr..

Det er også mange gentagelser du har regnet på. Jo færre gentagelser du tester med, jo mere præcist resultat. Men selfølgelig er den jo ikke 100% præcis ;)
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Macu skrev:Hej BB.dk

Jeg vil lige høre, om det er forsvarligt at teste 1RM (i de 3 store). For at kunne komme med et kvalificeret gæt på dette, kræver del vel nogle informationer.
Jeg har trænet et FB i ca 2.5 måned mellem 2-3 gange om ugen. Jeg synes umiddelbart min fremgang har været nogenlunde. Jeg har altid dyrket meget sport, og kan forestille mig at det har haft en indvirkning på sener og led.
Ekstra info:

Hvad er formålet med at teste 1RM?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:

Ekstra info:

Dahh!! det er selvfølgeligt for at kunne sige det til vennerne på Crazy Daisy.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

mikkel_baech skrev:
Legend skrev:

Ekstra info:

Well nu er jeg nok mere typen, der bruger tid på aktuarstudiet fremfor Crazy Daisy. Virker som om der er en del programmer, hvor man skal bruge det for at udregne en eller anden form for progression. Selvfølgelig er der også det formål, at jeg generelt er interesseret i at følge fremgangen i min egen træning, om det så er i hyperextension, chinups, dips eller bænkpres er vel i og for sig underordnet. Ikke desto mindre er mit indtryk, at i de store øvesler er skadespotentialet større.
Brugeravatar

Styrkeliste

Macu skrev:
mikkel_baech skrev:
Legend skrev:

Ekstra info:

Well nu er jeg nok mere typen, der bruger tid på aktuarstudiet fremfor Crazy Daisy. Virker som om der er en del programmer, hvor man skal bruge det for at udregne en eller anden form for progression. Selvfølgelig er der også det formål, at jeg generelt er interesseret i at følge fremgangen i min egen træning, om det så er i hyperextension, chinups, dips eller bænkpres er vel i og for sig underordnet. Ikke desto mindre er mit indtryk, at i de store øvesler er skadespotentialet større.

Lav et konservativt estimat.

Hvorfor tror du at 1RM er en bedre mådae at måle fremgang på end eksempelvis 3RM eller 4RM? Hvis du kan lave 1 rep mere med samme vægt er du blevet stærkere - det er ret nemt.
Har du lavet 1RM test i hyperextensions?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

@ Legend: Har du selvfølgelig ret i, er også derfor jeg benyttede den dertil linkede RM-udregner. Og nej, en 1RM test i hyperextensions ville nok være en decideret dum ide samt komplet ubrugeligt i de fleste henseender. Men nu har jeg heller ikke lige set programmer bygget op omkring 1 RM hyperextensions, som det eksempelvis kan være om enten bænk, squat eller dl. Derfor ville det ikke give nogen mening at måle sin fremgang på den måde, i hvert fald ikke for undertegnede. Ikke desto mindre gik det oprindelige spørgsmål ligeså meget på, om det ville være forsvarligt rent fysiologisk mht. sener og led, netop fordi jeg ikke har nogen synlig måde at vurdere den direkte fremgang her; derfor hidkalder jeg hjælp fra folk, der er mere inde i kroppens fysiologi, så jeg undgår unødvendige skader.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster