Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1095
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

100% nybegynder har brug for hjælp!

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.

Jeg har bestemt mig for at gå i gang med at træne i fitnesscenter, og har derfor brug for lidt råd og vejledning til hvor jeg skal starte og sådan.

Jeg er 100% nybegynder til dette – jeg har aldrig opholdt mig i et fitnesscenter før, og jeg håber at i vil tage højde for dette, i jeres svar.

Info om mig:
Køn: Mand
Alder: 23
Højde: 178 cm
Vægt: 60-65 kg
Bygning: Spinkel

Som i sikkert kan forestille jer, så er jeg mildest talt en bette ”pind”, og det vil jeg til at lave om på.

Mit formål med træningen er på ingen måde at blive ”buffed” – men det jeg ønsker er, at tage på i vægt, og generelt øge min muskelmasse og blive mere markeret.

Jeg er indstillet på, at jeg også skal ændre væsentligt i min kost, og jeg er villig til at følge et program, hvis det giver et bedre udbytte af træningen.

Min umiddelbare plan er, at træne 2 gange om ugen (mandag og onsdag), og så bruge lørdag på svømning (jeg går ikke til svømning. Dette er kun for motionens skyld) + eventuel træning, hvis anbefalet.

Som nævnt er jeg 100% nybegynder til det her med fitness, og jeg ønsker derfor alt den hjælp jeg kan få. Jeg vil rigtig gerne have mig et træningsprogram, som jeg kan følge, og jeg vil derfor også gerne have hjælp til dette.

Hvor skal jeg starte?

Hvis i har brug for mere info, så skriv endelig.

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

- Mads

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du kan starte her: artikler/

Reputation point: 65

Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog

Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Mange tak for det! Jeg får kigget på det med det samme! :)

Endnu en gang tak!

Hvis du kun har tænkt dig at træne 2 gange om ugen, kan jeg anbefale disse øvelser da de involvere flest muskelgrupper.

Armbøjninger/bænkpræs. (Bryst og Triceps) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... edium-grip

Dips.(Ticeps og Bryst) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... ps-version

Pullups.("Vinge"/Ryk og Biceps) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... me/pullups

One-Arm Dumbbell Row.(Ryk og Biceps) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... mbbell-row

Dødløft(Det meste af kroppen er i brug) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... l-deadlift

Squat(Ben) http://www.bodybuilding.com/exercises/d ... bell-squat

Disse øvelser ville være mine fortrukne hvis jeg kun havde to dage om ugen. Jeg ville køre hver øvelse 3/4 gange (afhængig af tid) med 10-12 gentagelser. Og så gentage programmet, så man køre de hele igennem to gange om ugen. Med opvarmning på løbebånd eller lig. 30 min før træning. :)
Hvis du er ny til de overstående øvelser, så start med meget lav vægt. For at få formen ind i kroppen.
Mit bud på et fint begynder program. Kan anbefale siden: http://www.bodybuilding.com/exercises/ hvor du finder rigtig mange øvelser. :)
Hvad kosten angår: Hvis du er spinkel og har tænkt dig at tage på i vægt, er der kun en løsning = Protein + Kalorier. Simpelt. Og husk der er ingen der siger at de kalorier skal komme fra en Mc'D burger ;) Træning 100% Kost 100%
Held og lykke med det :)
- It's not about how much you lift, it's about how you lift it!
Brugeravatar

Geografisk sted: Vordingborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 80.00

Kostplan: Ingen kostplan

madslarsen skrev:Hvor skal jeg starte?

Her:
newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Tillykke med din beslutning om at starte med at træne.. :)
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Som udgangspunkt vil jeg foreslå dig at starte med nogle maskiner, bare lige for at lære dine grænser, og fitness miljøet at kende.
når du har styr på disse øvelser, skal du straks komme i gang med et program med en masse basisøvelser der rammer de store muskelgrupper, og det skal du gøre med frivægte, og egen kropsvægt da det er det du vil få mest ud af.

Du skal sørge for at få styr på teknikken i disse øvelser, så du ikke laver dem forkert. det er trods alt nemt at få skader hvis man laver øvelserne forkert. og det er en af grundene til at du skal starte med nogle maskiner. her kan du nemlig ikke gøre sååå meget galt igen..

til teknikken kan du hel sikkert få en indtruktør i centeret til at vise og forklare dig om de øvelser du gerne vil lave.

Skriv endelig til mig på tråden, eller i en mail hvis du har brug for hjælp når du er kommet igang. jeg vil hellere end gerne hjælpe dig med at komme videre.

Held og lykke med det! :)

I er sgu nogle kanon flinke fyre, alle sammen!

Sætter enorm stor pris på, at i gider tage jer tiden til, at smide jeres erfaring og gode råd videre til en "newbie" som mig! :)

Tusind tak!

- Mads

Louihansen10 skrev:Som udgangspunkt vil jeg foreslå dig at starte med nogle maskiner, bare lige for at lære dine grænser, og fitness miljøet at kende.

Du skal sørge for at få styr på teknikken i disse øvelser, så du ikke laver dem forkert. det er trods alt nemt at få skader hvis man laver øvelserne forkert. og det er en af grundene til at du skal starte med nogle maskiner. her kan du nemlig ikke gøre sååå meget galt igen..

Hold nu helt fast du får givet rigtig mange dårlige råd i løbet af meget kort tid, både her og i andre tråde.
Selvfølgelig er der ingen grund til at starte med maskiner for derefter at gå over til frivægte senere. Den gode idé ligger i netop at starte med frie vægte for dermed fra starten af sin træningskarriere at få lagt et godt fundament, både masse-, styrke- og teknikmæssigt.

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

thefighter skrev:
Louihansen10 skrev:Som udgangspunkt vil jeg foreslå dig at starte med nogle maskiner, bare lige for at lære dine grænser, og fitness miljøet at kende.

Hold nu helt fast du får givet rigtig mange dårlige råd i løbet af meget kort tid, både her og i andre tråde.
Selvfølgelig er der ingen grund til at starte med maskiner for derefter at gå over til frivægte senere. Den gode idé ligger i netop at starte med frie vægte for dermed fra starten af sin træningskarriere at få lagt et godt fundament, både masse-, styrke- og teknikmæssigt.

frie vægte er vejen frem. Også for begyndere =D>
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Jeg er helt enig i at frivægte er vejen frem! 100%

Men hvis man er helt ny og på bar bund, og slet ikke har prøvet noget styrke træning overhovedet før. så vil jeg mene at det er en god ide at starte ud med maskiner i en måned ca. ikke for at bygge et godt fundament, dette skal nemlig gøres med frivægte. men UDELUKKENDE for er lære miljøet og sine egne grænser at kende.

SÅ jeg mener ikke at du kan bygge noget godt fundament med maskiner. men du skal udelukkende bruge maskiner hvis du aldrig har prøvet noget før, og derfor har brug for at lære det hele at kende.

Efter dette kan du så gå i gang med at bygge et godt fundament op med frivægte og basisøvelser.

Louihansen10 skrev:Jeg er helt enig i at frivægte er vejen frem! 100%

Men hvis man er helt ny og på bar bund, og slet ikke har prøvet noget styrke træning overhovedet før. så vil jeg mene at det er en god ide at starte ud med maskiner i en måned ca. ikke for at bygge et godt fundament, dette skal nemlig gøres med frivægte. men UDELUKKENDE for er lære miljøet og sine egne grænser at kende.

Ligemeget hvad så er det ikke optimalt at starte med maskiner. For mere info læs artiklen "Maskiner, frie vægte eller kabler" som kan findes under sidens artikelbibliotek. Citat derfra:

"Nervesystemet skal simpelt hen lære hvordan en korrekt bevægelse i den pågældende øvelser ser ud. Når det er på plads, så kan man begynde målrettet at øge belastningen." (I forhold til hvorfor du NETOP skal starte med frie vægte SELVOM du er helt ny.)

Den med "miljøet" holder vidst ikke til ret meget.

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Jeg er stadig enig med dig.

Men hvis man er lidt usikker osv i starten, så vil jeg stadig mene at det er en god ide bare lige at træne maskiner/kabler i 1 måned eller lidt under. :)

Louihansen10 skrev:Jeg er stadig enig med dig.

Men hvis man er lidt usikker osv i starten, så vil jeg stadig mene at det er en god ide bare lige at træne maskiner/kabler i 1 måned eller lidt under. :)

Du har en fin pointe med at maskiner kan virke tryghedsskabende for en person der kommer første gang i et træningscenter. Men jo før man får lært basisøvelserne, jo bedre. Man kan ikke blive god til dem før man begynder at øve sig. Problemet ved at opbygge styrke i maskiner i starten, er at man så ikke kan overføre den styrke til frivægtene, da teknikken ikke er på plads.

Så den bedste måde er simpelthen at starte med frivægte. Det behøver ikke at være de teknisk sværeste øvelser. Et fullbody program kunne se således ud:

Goblet squat
Hypers
Bænk
Dumbbell rows
Planken

Så er alle fem bevægekæder ramt med øvelser der er forholdsvis nemme at lære.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Jeg er 100% enig med dig. men jeg ser bare hyppigt at nybegynderen træner maskiner i starten. og det tror jeg simpelthen udelukkende er for at få en vis tryghed i centeret, (netop fordi det ikke er vejen frem!!) og eftersom instruktører i centeret der laver programmer til disse begynder laver programmer på maskiner, tror jeg er at det er fin mulighed til at starte med.

Men også KUN til at starte med.

Jeg er helt enig i dine holdninger omkring styrken og teknikken med frivægte fremfor maskiner.
Jeg træner nemlig også KUN selv frivægte. Så kan faktisk ikke være mere enig i dine argumenter! :D

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster