Jmt skrev:Men ud fra et rent logisk aspekt omkring alt for forskellig loading (ben og træk styrke >>> pres) og muskulære ubalancer omkring skuldre og scapula kan jeg virkelig ikke se det fede i at træne ben og ryg på samme dag.
Den der med 2:1 træk og pres ratio holder ikke. Ikke alle "træk" er korrigerende, og ikke alle "pres" er "problematiske".
Jmt skrev:Og ja, jeg foretrækker upper/lower splits, for det første af førnævnte årsager, og for det andet fordi jeg synes benene bliver negliceret i back to basics i forhold til mængden af øvelser til presmuskulaturen. Men det er også bare mig. Jeg kan godt lide at træne ben. Jeg kommer jo ikke og påstår THIS IS IT, THE END angående hvilket træningsprogram man bør køre, jeg undrer mig bare.
Jeg vil nok også personligt foretrække upper/lower hvis det skulle være enten eller. I praksis er der dog overlap, og da visse dødløft varianter kan være uhyre god rygtræning vil jeg faktisk foretrække, hvis det skal være et to split, at køre upper, lower, fri, pres, træk, fri. På den måde kan man basere den sidste træk træning på eksempelvis snatch-grip rack-pulls ell. lign.
Når du skriver, at du synes benene bliver negligeret i B2B, skal du også huske på, at ben(og til dels ryg) er nemmere at træne hårdt. Bentræning får nemt karaktér af rest-pause træning(du kan slappe af i toppen af et squat), og rygtræning muliggør "cheat". Disse teknikker er ikke helt så oplagte i presøvelser, hvor de kræver forberedelse og planlægning. Min pointe er, at selvom det totale antal sæt er lavere for underkroppen, betyder det ikke, at den er blevet trænet "mindre".