Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1272
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1270

Følg bodybuilding.dk på

20 g. protein nok?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Læste i en artikel på iform.dk at 20 g protein efter træning er nok, med kulhydrater til self? kan det virkelig passe? Overvejer nemlig bare at drikke en halv mælk, da det ca. svarer til de 20.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Frederlk skrev:Læste i en artikel på iform.dk at 20 g protein efter træning er nok, med kulhydrater til self? kan det virkelig passe? Overvejer nemlig bare at drikke en halv mælk, da det ca. svarer til de 20.

Proteinen i mælk består af 80% Kasein, som er langsomt optageligt, og derfor ikke fordelagtigt. Så jeg vil altså ikke råde dig til mælk efter træning.

Angående de 20 proteiner, ja så lyder det ikke som meget. Hvorfor ikke være på den sikre side og bare tage lidt flere? Man plejer vist at sige 0,5 gram protein pr. kg. kropsvægt efter træning.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Casper.S skrev:
Frederlk skrev:Læste i en artikel på iform.dk at 20 g protein efter træning er nok, med kulhydrater til self? kan det virkelig passe? Overvejer nemlig bare at drikke en halv mælk, da det ca. svarer til de 20.

Proteinen i mælk består af 80% Kasein, som er langsomt optageligt, og derfor ikke fordelagtigt. Så jeg vil altså ikke råde dig til mælk efter træning.

Angående de 20 proteiner, ja så lyder det ikke som meget. Hvorfor ikke være på den sikre side og bare tage lidt flere? Man plejer vist at sige 0,5 gram protein pr. kg. kropsvægt efter træning.

Eks.
Vejer 60 kg. skal indtage 30 gram protein efter træning.
Brugeravatar

Jeg står bare i den problemstilling, at jeg ikke må spise proteinpulver for mine forældre...derfor er det ikke helt så let.

Hvis det blot handler om timing, hvor tidligt skal jeg så indtage den halve liter mælk? hvis det for valle tager 20 min, hvor lang tid tager det så for kassein?

Frederlk skrev:Jeg står bare i den problemstilling, at jeg ikke må spise proteinpulver for mine forældre...derfor er det ikke helt så let.

OMG! Ved du hvad, jeg kender det virkelig kun alt alt for godt. Mine forældre forbød mig også at spise proteinpulver første gang jeg fik det, for omkring 5 år siden. Forklar dem, at proteinpulver er et kosttilskud, ligesom vitaminpiller er det. Proteinerne i pulveret kommer fra valle, som er udskilt fra mælk. Find nogle artikler omkring proteinpulver, hvor der står beskrevet, hvad det er for noget, og vis det til de gamle. Jeg føler med dig, har selv stået der :)

Mht. proteiner efter træning, så kan du evt spise en dåse tun? Det gjorde jeg, da jeg ikke måtte indtage proteinpulver for mine forældre. Og en dåse tun koster vel også kun 3-4 kroner mere, end en liter mælk?
Bodybuilding is a marathon, not a sprint!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Langå Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 140.00

Neoc skrev:
Frederlk skrev:Jeg står bare i den problemstilling, at jeg ikke må spise proteinpulver for mine forældre...derfor er det ikke helt så let.

OMG! Ved du hvad, jeg kender det virkelig kun alt alt for godt. Mine forældre forbød mig også at spise proteinpulver første gang jeg fik det, for omkring 5 år siden. Forklar dem, at proteinpulver er et kosttilskud, ligesom vitaminpiller er det. Proteinerne i pulveret kommer fra valle, som er udskilt fra mælk. Find nogle artikler omkring proteinpulver, hvor der står beskrevet, hvad det er for noget, og vis det til de gamle. Jeg føler med dig, har selv stået der :)

Mht. proteiner efter træning, så kan du evt spise en dåse tun? Det gjorde jeg, da jeg ikke måtte indtage proteinpulver for mine forældre. Og en dåse tun koster vel også kun 3-4 kroner mere, end en liter mælk?

Jeg havde også problemet med forældrene :lol: Tror der er mange der oplever at de gamles viden indenfor forskellige begynder at grænse sig :D

Men tun, tjaaa, tjooo, god kilde til protein, men desværre også langsomt optageligt.

Spis noget tun, OG en proteinbar. Især vigtigt med proteinbar da dens proteiner er hurtig optagelige.
Mine forældre gik med på den med proteinbaren, så det kunne man håbe at dine også ville :D
Brugeravatar

Neoc skrev:

Ja, det er virkelig irriterende!! Jeg har desværre prøvet at forklare dem 100 gange hvad du lige for beskrevet om proteinpulver. OK, det med tunen, virkede det? Og spiste du det efter træning eller prøvede du at spise det inden? Der er vel også en stor forskel i og med om det er tun i vand eller olie?
Jeg syntes selv det er logisk at drikke mælken under træning, hvornår burde jeg gøre det??? Men så kan jeg jo ikke mixe det op i druesukkeren længere?

Frederlk skrev:
Neoc skrev:

Ja, det er virkelig irriterende!! Jeg har desværre prøvet at forklare dem 100 gange hvad du lige for beskrevet om proteinpulver. OK, det med tunen, virkede det? Og spiste du det efter træning eller prøvede du at spise det inden? Der er vel også en stor forskel i og med om det er tun i vand eller olie?
Jeg syntes selv det er logisk at drikke mælken under træning, hvornår burde jeg gøre det??? Men så kan jeg jo ikke mixe det op i druesukkeren længere?

Jeg kan starte med at svare på det sidste du skrev: Jeg aner intet omkring indtagelse af druesukker :) Desværre.

Mht. at drikke mælk under træning, så gem din halve liter mælk til om aftenen, inden du går i seng, da det, som tidligere sagt, er 80 % KASSEIN protein - altså langsomt optageligt protein.
Tun indeholder masser af proteiner, som du er nødt til at tilføre kroppen flere gange om dagen :) Tun efter træning er rigtig godt. Tun er en rigtig god kilde til nemme proteiner. Om det skal være i olie eller i vand er en smagssag. Jeg har det dog sådan, at hvis jeg spiser tun på eksempelvis rugbrød, så spiser jeg tun i olie. Hvis jeg blander det sammen med noget (salat, græsk youghurt osv.), så bruger jeg tun i vand, da tunen ikke er så tør, når man blander det sammen med noget :) Forskellen på tun i olie og i vand er vel indholdet af fedt fra olien. Skal ikke kunne sige, om der er andet :)
Bodybuilding is a marathon, not a sprint!
Brugeravatar

Træner her: Power Gym
Langå Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Squat: 140.00

I stedet for at drikke mælk før senge tid, så æd da noget kød. Det er endnu længere tid om at blive optaget. Forstår simpelthen ikke, hvorfor folk er så fascinerede af mælk før sengetid, hvis de har kød til rådighed - om det er tun, kylling, oksekød, svin eller whatever; alt kan bruges.

Mht. proteiner efter træning, så drik du bare din mælk, og hvis du har mulighed for det, så slug en proteinbar sammen med. Drik gerne en hel liter. Så får du 35g protein, hvoraf 7 er valle og resten er casein og husk, at selvom caseinen er langsomt optagelig, betyder det jo ikke, at du ikke optager noget af den indenfor "window of opportunity", så du vil nok snarre optage en 15g eller lignende med et langt mere stabilt flow end vallen alene.

Kombinationen af valle og kasein har i studier antydningen af at være mere optimalt end valle alene, dog har jeg ikke lige min reference ved hånden.

Hvis man ikke har adgang til valleprotein, er det langt fra verdenens undergang, hvis man har indtaget kød før træningen og indtager mælk/lignende efter træningen.

Er glad for at høre det sagtens kan lade sig gøre uden pulver. Så du mener ikke jeg behøver at drikke mælken inden jeg er færdig med træningen? Nemlig ti gange lettere at indtage det bagefter, da jeg kan blande mælken op med druesukker så. Men er det sundt at drikke en hel liter mælk? Jeg drikker jo også mælk på andre tidspunkter. :)

Der skal også nogle carbs ind? - så burde man måske hellere kigge på cacao? :D

Da jeg startede, så havde jeg selv en 50/50 af cacao/mælk med til træning :)
Nyt koldt billede 07. marts 2011: > KLIK HER <
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH SV

Det er ganske fint at drikke en liter mælk efter træning, så får du også cirka de kulhydrater du skal have.

Ved meget store mængder mælk på daglig basis, så øges risikoen hvis for mælkeallergi, men det ville jeg ikke lægge så meget i, hvis jeg var dig. Der er jo satme risici ved alt :wink:.

Tråden burde i øvrigt være oprettet under "kost og ernæring"
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Malke skrev:Der skal også nogle carbs ind? - så burde man måske hellere kigge på cacao? :D

I en liter mælk er der jo også 48 gram kulhydrater. Det er måske ikke lige så effektivt som maltodextrin eller andre former for hurtige carbs, men det er ganske fint.
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Dødløft: 145.00

rask skrev:
Malke skrev:Der skal også nogle carbs ind? - så burde man måske hellere kigge på cacao? :D

I en liter mælk er der jo også 48 gram kulhydrater. Det er måske ikke lige så effektivt som maltodextrin eller andre former for hurtige carbs, men det er ganske fint.

siger man 1 gram kulhydrat for hvert kilo muskel, eller hvordan er det?

Frederlk skrev:
rask skrev:

siger man 1 gram kulhydrat for hvert kilo muskel, eller hvordan er det?

Ja det gør man
Brugeravatar

okay tak. Jeg overvejer at prøve nogle proteinbare, men er de overhovedet specielt sunde og får man ikke sindssyg mange bumser af dem? Det syntes jeg, at jeg har erfaret. :D

Frederlk skrev:okay tak. Jeg overvejer at prøve nogle proteinbare, men er de overhovedet specielt sunde og får man ikke sindssyg mange bumser af dem? Det syntes jeg, at jeg har erfaret. :D

Bumser? Ej det har jeg svært ved at tro på at man får :)

Hvad er sundt for dig? For at noget hos mig skal være sundt, så skal det bl.a. tjene et formål, og i min kost tjener proteinbarer det formål at være kilde til hurtig optagelig proteiner, derfor er de hos mig godkendte :D Godt nok er der meget sukker i, og en del fedt, men sukkeret spiller ligeledes en vigtig rolle.

Dog en negativ ting ved proteinbarer som er fælles for alle personer.. DE ER PISSE DYRE :(
Brugeravatar

Det er da ikke 1 g kulhydrat pr. kilo muskel, det er pr. kilo kropsvægt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aulum

Træner her: Fitness world Herning
AG Motion & Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 70.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Dahl77 skrev:Det er da ikke 1 g kulhydrat pr. kilo muskel, det er pr. kilo kropsvægt.

Ja det har du selvfølgelig ret i! .. Og jeg sagde endda at det var rigtig med pr. kg. muskel, arh, jeg må være ved at falde af på den :lol:
Brugeravatar

.
Sidst rettet af Frederlk 7. jun 2009, 22:18, rettet i alt 1 gang.

Findes der forældre som forbyder deres børn at drikke protein pulver??!! Bliver i også sendt i seng med cykelhjelm? :D :D

Spøg til side, køb da noget pulver og gem det i din sportstaske eller smid det på andet embalage
In House We Trust!
Dancing is not a crime!
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 135.00

Logbog: Ingen logbog

Chelseacfc skrev:Spøg til side, køb da noget pulver og gem det i din sportstaske eller smid det på andet embalage

Det synes jeg er en dårlig idé. Det bekræfter bare forældrenes fordomme og slår skår i deres tillid.
Hellere vise dem nogle artikler om proteinpulver så de forstår, at der ikke er noget at være bange for. Jeg synes topicstarter skal se det fra den lyse side og være glad for at hans forældre bekymrer sig om hans helbred. :wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Sixx skrev:
Chelseacfc skrev:Spøg til side, køb da noget pulver og gem det i din sportstaske eller smid det på andet embalage

Det synes jeg er en dårlig idé. Det bekræfter bare forældrenes fordomme og slår skår i deres tillid.
Hellere vise dem nogle artikler om proteinpulver så de forstår, at der ikke er noget at være bange for. Jeg synes topicstarter skal se det fra den lyse side og være glad for at hans forældre bekymrer sig om hans helbred. :wink:

Nu skal jeg ikke blande mig i ham og hans forældres forhold men det lyder lidt overrageret.
In House We Trust!
Dancing is not a crime!
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 135.00

Har prøvet at forklare dem at der ikke er noget hokus pokus i proteinpulver. En overgang fik jeg lov, men ikke længere...mest af alt fordi mine forældre tror det er snyd, spild af penge og usundt for kroppen...De er også i mod alle mine spisevaner, ja det er sku tit svært at komme igennem kostplanen når de er hjemme hele dagen :D ! Min far kom også forleden og fortalte mig, at det med maden havde taget over, og han kunne finde på at tage mig med til lægen fordi han troede der var noget galt med mig og jeg kunne have forstyrelser ](*,) Det har nok også noget at gøre med at jeg får en del luft i maven af at spise meget.
- Og det med at nare mine forældre, det har jeg gjort i lang tid nok..smed resten af pulveret ud i en skraldespand for kort tid siden, simpelthen af frygt for, at de ville opdage det! For så har de ikke meget tillid tilbage længere.
- Men er der nogen af jer som har en artikel, som i mener ville kunne få mine forældre til at forstå mig?

Frederlk skrev:okay tak. Jeg overvejer at prøve nogle proteinbare, men er de overhovedet specielt sunde og får man ikke sindssyg mange bumser af dem? Det syntes jeg, at jeg har erfaret. :D

Mælk/mælke produkter kan godt give en lille hjælpene hånd til bumser på nogen, det har jeg i hvert fald erfaret at det gør på mig ](*,)

Chelseacfc skrev:Findes der forældre som forbyder deres børn at drikke protein pulver??!! Bliver i også sendt i seng med cykelhjelm? :D :D

Spøg til side, køb da noget pulver og gem det i din sportstaske eller smid det på andet embalage

Folk har fordomme og især overfor ting de ikke kender til. Forældre vil jo geren beskytte deres børn og da de fleste ikke ved særlig meget om hvad proteinpulver er for noget, vil deres røde lampe jo blinke med det samme..
Vejen frem er oplysning og to-vejs kommunikation
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Sjovt nok har mine forældre (specielt min kære mor) samme negative opfattelse af proteinpulver (og kreatin for den sags skyld) når hun ser det hjemme hos mig.

Hun er, trods utallige forklaringer, fortsat af den opfattelse at det helt automatisk gør at man bliver større og på ingen måde er sundt eller smart :lol: Jeg har efterhånden opgivet at overbevise hende om at der altså ikke er noget hokus pokus ved de tilskud :hihi:

Life is not about waiting for the storm to pass, It's about learning how to dance in the rain.

Træningslog
Brugeravatar

Træner her: Klub Herkules Nordborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00

Frederlk skrev:Har prøvet at forklare dem at der ikke er noget hokus pokus i proteinpulver. En overgang fik jeg lov, men ikke længere...mest af alt fordi mine forældre tror det er snyd, spild af penge og usundt for kroppen...De er også i mod alle mine spisevaner, ja det er sku tit svært at komme igennem kostplanen når de er hjemme hele dagen :D ! Min far kom også forleden og fortalte mig, at det med maden havde taget over, og han kunne finde på at tage mig med til lægen fordi han troede der var noget galt med mig og jeg kunne have forstyrelser ](*,) Det har nok også noget at gøre med at jeg får en del luft i maven af at spise meget.
- Og det med at nare mine forældre, det har jeg gjort i lang tid nok..smed resten af pulveret ud i en skraldespand for kort tid siden, simpelthen af frygt for, at de ville opdage det! For så har de ikke meget tillid tilbage længere.
- Men er der nogen af jer som har en artikel, som i mener ville kunne få mine forældre til at forstå mig?

Få dem fx til at læse den første del af den her artikel, eller print den ud og understreg de vigtigste pointer:
artikler/kost-kosttilskud/traening-kosttilskud.html

Hvis dine forældre stadig ikke gir' dig lov må du acceptere det. Så længe du er under 18 (går jeg ud fra, du er) er det deres regler, der gælder. Man kan sagtens blive stor uden kosttilskud og en liter kakaomælk efter træning er heller ikke helt dårligt =P~
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Ang. problemet med dine forældre, har T-Nation udviklet en dejlig lille artikel: "Dear mom and Dad".

http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... om_and_dad
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00