Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1129
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1126

Følg bodybuilding.dk på

4-split (igen)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

okay jeg prøver igen, men kan vi PRØVE at lade være med at gøre dette til en diskusion om 4-split overhovedet er godt osv.?!

vil bare gerne høre om nogen har/gør trænet 4-split og hvordan de så har delt det op.

tak
"Society is an insane asylum run by the inmates" - Erving Goffman

Reputation point: 0

Geografisk sted: All around....

Træner her: Fitness World Husum

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hører det ikke under træningsprogrammer?
Abraham Lincoln
»Hellere være tavs og blive antaget for et fjols end åbne munden og udelukke enhver tvivl.«
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

kan du ikke bare svare? eller evt lade være med at skrive noget :wink:

4split over 7 dage? det lyder sygo i mine ører ;o)

hvorfor tænker du på 4 split? det koster meget tid + at dine muskler er for længes restitueret

Geografisk sted: aalborg

citerer lige mig selv:
Niklas! skrev:okay jeg prøver igen, men kan vi PRØVE at lade være med at gøre dette til en diskusion om 4-split overhovedet er godt osv.?!

vil bare gerne høre om nogen har/gør trænet 4-split og hvordan de så har delt det op.

tak

hvem har snakket om 7 dage anyways?

tja der er 7 dage på en uge?
vil du kører 4split igennem på 2 uger kan du vel bare kalde det et 2 split ?

èller har jeg misforstået noget #-o ??

okay.

4-split kan eksempelvis gøres sådan:

dag1: bryst

dag2: ryg

dag3: ben+skulder

dag4: biceps+triceps

dag5: OFF

forfra

men leder efter andre måder at stille det op på, evt folk som syntes deres måde er bedre.

Jeg ved godt det ikke er det svar du søger efter, men det er faktisk ret ligegyldigt for dine resultater hvordan du splitter det op. Vi snakker marginaler. Det eneste du måske skal være opmærksom på, er ikke at træne skulder dagen inden bryst. Eller f.eks ikke at træne tung ryg dagen inden du skal træne tung squat. Tænker på hvordan den ene dag påvirker din næste. Ellers er det ret ligegyldigt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

hvorfor er det du gerne vil kører 4split? for mig lyder det tåbeligt..
men jeg har det med at tage fejl :lol:

Thomas Jagd skrev:Jeg ved godt det ikke er det svar du søger efter, men det er faktisk ret ligegyldigt for dine resultater hvordan du splitter det op. Vi snakker marginaler. Det eneste du måske skal være opmærksom på, er ikke at træne skulder dagen inden bryst. Eller f.eks ikke at træne tung ryg dagen inden du skal træne tung squat. Tænker på hvordan den ene dag påvirker din næste. Ellers er det ret ligegyldigt.

Så man må f.eks. ikke køre?:
1.dag: Bryst, triceps
2.dag: Ryg, biceps
3.dag: ben, skulder.
4.dag: Bryst triceps
5.dag: Ryg, biceps
6.dag: ben, skulder
7.dag: fri.
og så forfra.

så heller bytte om på ryg, biceps og ben, skulder?

Geografisk sted: Brøndby str.

PM skrev:
Thomas Jagd skrev:Jeg ved godt det ikke er det svar du søger efter, men det er faktisk ret ligegyldigt for dine resultater hvordan du splitter det op. Vi snakker marginaler. Det eneste du måske skal være opmærksom på, er ikke at træne skulder dagen inden bryst. Eller f.eks ikke at træne tung ryg dagen inden du skal træne tung squat. Tænker på hvordan den ene dag påvirker din næste. Ellers er det ret ligegyldigt.

Så man må f.eks. ikke køre?:
1.dag: Bryst, triceps
2.dag: Ryg, biceps
3.dag: ben, skulder.
4.dag: Bryst triceps
5.dag: Ryg, biceps
6.dag: ben, skulder
7.dag: fri.
og så forfra.

så heller bytte om på ryg, biceps og ben, skulder?

Jo, man må da godt. Men de fleste kan vel godt forestille sig, at det kommer til at bide, hvis man skal køre tunge squat dagen efter man har kørt tunge dødløft. En totalt smadret lænd, hænger ikke særligt godt sammen med tunge squat. Men det er jo bare en af 4-split programmernes svagheder. Der vil altid være en negativ effekt på dagens træning, fra gårsdagens træning, ligegyldigt hvor godt man splitter det op. Det er netop derfor full-body træning er så genialt. Ikke nok med at man rammer hver enkelt muskel hyppigere. Man får også mere systemisk restitution.
Redaktør

Styrkeliste

Skulle jeg død og pine køre 4-splits træning, så ville jeg gøre det således:

Dag 1: Ben
Dag 2: Bryst
Dag 3: Ryg & biceps
Dag 4: Skulder & triceps
Dag 5: off
Dag 6: Forfra

Dag 2 vil dog blive en ret kort dag, men ovenstående har stort set ingen negativ effekt på næste-dagens træning.
Redaktør

Styrkeliste

Jokeren16 skrev:hvorfor er det du gerne vil kører 4split? for mig lyder det tåbeligt..
men jeg har det med at tage fejl :lol:

Nej, her tager du heller ikke fejl ;)

Det er også tåbeligt efter min mening. Og jeg har efterhånden skrevet mange indlæg omkring hvorfor det er tåbeligt. Lad os undlade at gøre det her, når Niklas nu så pænt opfordrer til det.
Redaktør

Styrkeliste

bliver formodentlig et 3-split jeg giver mig i kast med næste gang, på den standard måde.

dag1:bryst+triceps
dag2:ryg+biceps
dag3:ben+skulder

har ikke sagt jeg vil træne 4-split. eksperimenterer bare lige pt. men starter nok på 3-split indenfor nær fremtid.

Forresten, TAK TJ. endelig fik jeg dig til at komme med dit bud :mrgreen:

har for øvrigt trænet fullbody de sidste 2måneder ca, og syntes sgu ikke det gav så godt igen. det lyder fint "på papiret" men jeg skal sgu have et 2 eller 3 split.

det er ved at være en vane hva TJ, :P

Niklas; ok kørte os engang 3 split bare uden held, men jeg vidste heller ikke en skid om træning den gang :P, regner du med at kører musklerne 2 gange igennem på en uge så?

vil iøvrigt lige sige at jeg ikke syntes det er tåbeligt med 4-split. forskellige mennesker, forskellige behov. uanset hvad dine rapporter siger thomas :lol:

har trænet fullbody længst tid i den tid jeg har dyrket BB, og syntes jeg får mere ud af split, har så kun kørt 2-split i længere periode indtil nu, men skal snart 3-split, tror det vil virke godt på mig med lidt ekstra volume.

jokeren: ja det har jeg, selvom det kan man jo egentlig ikke hver uge eftersom det er 3days on, 1 day off.

tjo du kunne lave dem lige i streg så du har off hver søndag eventuelt :wink: kan da huske sådan kørte jeg det :P

nej det går ikke. kan ikke køre skulder dag3 også dagen efter bryst. skal have en pause.

det viser min viden om træning dengang :?

Nu ved jeg ikke hvor erfaren manden er, men noget tyder på at han mangler netop dette.

Der går 5 dage mellem hver muskelgruppe, dog med små carryovers, dette er ikke min opfattelse af optimalt.

Af samme grund mener jeg ikke at man bør træne hverken 4, 5 eller 6-split, da disse ikke har nok dage i ugen til at holde den gængse konsensus omkring 48-72 timers restitution.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

i har så travlt med at være kloge herinde, det til at brække sig over. hvordan skal man ellers få erfaring hvis man ikke prøver sig frem? har iøvrigt ikke sagt jeg ville køre 4-split. leger bare med nogle tanker og prøver at finde ud af hvad jeg vil.

undskyld mit sure opstød, men det er bare så typisk for dette forum at hvis man ikke ved nok om BB, så skal i satme nok fortælle en hvor uvidende man er, selvom i selv var samme sted engang. og NEJ bash, jeg er ikke totalt uerfaren som du nok tror. har bare aldrig selv kørt højere end 2-split, så hvorfor skulle jeg ikke prøve det af selv og se om det virker? nytter jo ikke noget at holde sig til hvad diverse folk skriver på forummer eller i bøger. man kan aldrig regne en skid med hvad folk skriver. næ, at prøve tingene på sig selv og se hvad der sker, det er vejen frem.

Niklas! skrev:i har så travlt med at være kloge herinde, det til at brække sig over. hvordan skal man ellers få erfaring hvis man ikke prøver sig frem? har iøvrigt ikke sagt jeg ville køre 4-split. leger bare med nogle tanker og prøver at finde ud af hvad jeg vil.

undskyld mit sure opstød, men det er bare så typisk for dette forum at hvis man ikke ved nok om BB, så skal i satme nok fortælle en hvor uvidende man er, selvom i selv var samme sted engang. og NEJ bash, jeg er ikke totalt uerfaren som du nok tror. har bare aldrig selv kørt højere end 2-split, så hvorfor skulle jeg ikke prøve det af selv og se om det virker? nytter jo ikke noget at holde sig til hvad diverse folk skriver på forummer eller i bøger. man kan aldrig regne en skid med hvad folk skriver. næ, at prøve tingene på sig selv og se hvad der sker, det er vejen frem.

Jeg kan godt følge din pointe, og er tildels enig med dig uden at pege fingre af nogen overhovedet. :)
Anyways synes jeg at du skal prøve både 3-split og 4-split uanset hvor tåbeligt det end måtte være. Hvis du synes det er død og pine at træne fullbody får du jo ikke noget ud af det alligevel, uanset hvor fantastisk det er. Jeg kan godt lide fullbody, bl.a. derfor får jeg noget ud af det, det skal jo også være sjovt og komfortabelt at træne vil jeg mene.
Hvis du nu kører 3 split i et stykke tid og så kommer med en opsummering evt. også nogle billeder og facts(vægt, mål etc.) og derefter gør det samme med 4-split, så kunne man stille det op i før/efter og se resultaterne udfra de to træningsmetoder. Ikke at vores kroppe nødvendigvis reagerer på samme måde som din men derfor kunne det stadig være fedt at se hvad der mulighvis er at foretrække. :)
Håber det var et forslag du kunne bruge til noget. :D
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Jeg synes ikke rigtigt det har noget at gøre med at pege fingre, eller forsøge at være kloge end andre. Det er jo af ren og skær venlighed, at man gør opmærksom på svagheder og styrke ved forskellige typer af træning. Og alt videnskabelig forskning peger på at det IKKE er optimalt at træne hver muskel 1 gang i ugen. Derfor er ekstrem split-træning ikke vejen frem hvis man vil have optimale resultater. Og det er vel det vi allesammen er interesseret i.
Redaktør

Styrkeliste

heller ingen fejl denne gang TJ :lol: :lol:

kan delvist godt se hvad niklas mener.. selv om jeg selv bed hovedet af ham :roll:

Niklas! skrev:i har så travlt med at være kloge herinde, det til at brække sig over. hvordan skal man ellers få erfaring hvis man ikke prøver sig frem? har iøvrigt ikke sagt jeg ville køre 4-split. leger bare med nogle tanker og prøver at finde ud af hvad jeg vil.

=D> =D> =D>

... #-o :roll:

Det var et indlæg til TJ, IKKE til dig.

I øvrigt er den bedste approach til stort set alle livets aspekter, er at bruge for længst etableret viden, vende og dreje den til i retning af ens egen erfaring, og tilpasse den - men det betyder IKKE at jorden pludselig er flad, fordi man oplever det sådan.

Det nytter ikke noget at man prøver sig ad med ting som 15-splits programmer, dropsets only, 2000 reps i mavetræning, ting som videnskaben for længst har fastslået er ikke-optimale, underlødige ift. andre metoder - bare for at skabe sin egen erfaring, når resultatet blot vil bekræfte det alle har vidst siden gravballemanden.

Men med det sagt, så ville jeg også køre mit 4-split som TJ. Tilfreds?

PS, jeg er her OGSÅ for at være venlig og hjælpe, og jeg er stadig langt fra for gammel til at lære nye tricks - men at spille klog? Nej, og mit indlæg bar på ingen måde præg af nedladenhed eller arrogance.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Og du har ret travlt med at tale nedladende til folk og få fjollede idéer :wink: Man kommer som regel længere ved at spørge pænt, og det der var helt ærligt ikke særlig pænt. Undskyldning er selvfølgelig godtaget.

Derudover har du naturligvis ret. Reel personlig erfaring vil i mange tilfælde være langt mere brugbar end noget du kan læse i en bog (eller et internetforum for den sags skyld). Så prøv da endelig at lege lidt med et 4-split program, så længe du også fortæller resten af os hvor ineffektivt det er

:wink:
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Jeg træner personligt 3 split. Jeg kører A,B,C,A,D,B,C,A,B,C,A,D, hvor D er fredag hvor jeg spiller lidt hygge basket. Det hænder jeg dovner en lørdag af, i så fald kører jeg bare fra hvor jeg slap.
Ved godt det ikke er videnskabeligt optimalt, men det fungere for mig. Jeg havde svært ved at køre et gennemgribende fullbody og 2-split program da jeg simpelthen går død rimelig hurtig; jeg følte ganske enkelt ikke jeg fik det meste ud af min træning. Men et 3-split virker for mig. Jeg har altid restitueret pænt hurtigt, og det hænde kun meget sjældent at jeg ikke kan give mig fuldt ud et træningspas. Kører oftest 8 uger og så 5-10 dage off.

Syndes der er blevet givet nogle solide råd. Som der blevet sagt, det vigtigste er at du får trænet, og at du er tilfreds med det du træner.
"I am not blaming those who are resolved to rule, only those who show an even greater readiness to submit." ~Thucydides
Brugeravatar

Thomas Jagd skrev:Jeg synes ikke rigtigt det har noget at gøre med at pege fingre, eller forsøge at være kloge end andre. Det er jo af ren og skær venlighed, at man gør opmærksom på svagheder og styrke ved forskellige typer af træning. Og alt videnskabelig forskning peger på at det IKKE er optimalt at træne hver muskel 1 gang i ugen. Derfor er ekstrem split-træning ikke vejen frem hvis man vil have optimale resultater. Og det er vel det vi allesammen er interesseret i.

Det er ikke alle der har let ved at holde motivationen oppe. Hvis man synes fullbody/2 split er røvkedeligt, og derfor ender uden motivation til at træne ofte nok, kan det sagtens være at et "mindre optimalt" program vil give bedre resultater. I videnskabelige studier sættes folk til at træne i en fast rytme som skal følges inden for en bestemt periode. I virkeligheden handler resultater i høj grad også om personlig motivation, hvilket betyder at videnskabelige resultater ikke så let kan henføres til alle.

Peter :)
Brugeravatar

Karl Æg skrev:

Og du har ret travlt med at tale nedladende til folk og få fjollede idéer :wink: Man kommer som regel længere ved at spørge pænt, og det der var helt ærligt ikke særlig pænt. Undskyldning er selvfølgelig godtaget.

Derudover har du naturligvis ret. Reel personlig erfaring vil i mange tilfælde være langt mere brugbar end noget du kan læse i en bog (eller et internetforum for den sags skyld). Så prøv da endelig at lege lidt med et 4-split program, så længe du også fortæller resten af os hvor ineffektivt det er

:wink:

blah blah, hvis du skal være hellig omkring mit indlæg så lad være med at falde ned på samme niveau med det nedladende. :wink:

har iøvrigt også spurgt pænt. det var så før der blev sagt nedladende ting til mig, såsom at det ville være tåbeligt... manglende erfaring...

plindboe skrev:
Thomas Jagd skrev:Jeg synes ikke rigtigt det har noget at gøre med at pege fingre, eller forsøge at være kloge end andre. Det er jo af ren og skær venlighed, at man gør opmærksom på svagheder og styrke ved forskellige typer af træning. Og alt videnskabelig forskning peger på at det IKKE er optimalt at træne hver muskel 1 gang i ugen. Derfor er ekstrem split-træning ikke vejen frem hvis man vil have optimale resultater. Og det er vel det vi allesammen er interesseret i.

Det er ikke alle der har let ved at holde motivationen oppe. Hvis man synes fullbody/2 split er røvkedeligt, og derfor ender uden motivation til at træne ofte nok, kan det sagtens være at et "mindre optimalt" program vil give bedre resultater. I videnskabelige studier sættes folk til at træne i en fast rytme som skal følges inden for en bestemt periode. I virkeligheden handler resultater i høj grad også om personlig motivation, hvilket betyder at videnskabelige resultater ikke så let kan henføres til alle.

Peter :)

Det er da rigtigt, at det bedste program i verden ikke kan bruges til en flyvende fis, hvis man hader det som pesten, og slet ikke har lyst til at køre det. Omvendt så kan den bedste motivation i hele verden ikke ophøje et dårligt 4-splits program til et super-effektivt program. Det handler om at finde en balance mellem det som videnskabeligt set er korrekt, og det som passer en bedst.

Iøvrigt så kan jeg ikke se hvorfor full-body programmer skulle være kedeligere split-programmer. Der kan også indarbejdes variation i et full-body program.
Redaktør

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding