Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 783
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 780

Følg bodybuilding.dk på

5 måder til boost af testosteron - T-nation artikel

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Læste en artikel på T-nation om 5 måder hvorpå du kunne booste dit testosteron niveau naturligt. Og da jeg ved jeg og alle i andre herinde er glad for ordet "naturligt" så ville jeg da lige resúmere.

1. Træn store komplekse øvelser.

Dette vil sige gang i dødløften, squatten og de foreslår ligeledes olympic løft.

2. Stor volume.

Det er ikke nok at lave et par hurtige sæt og så videre til iso-øvelser. Der skal være noget volume bag.

Der foreslås 6-10 sæt med 5-6 reps. Men 5x5 nævnes også som en udemærket strategi, men ram helst 30-50 reps overall på 4 sæt eller over.

3. Høj intensitet.

Ikke noget med at sidde og sippe vand til Boy George i flere minutter mellem sæt. Korte pauser, og på med næste sæt, hold intensiteten høj hele træningen igennem.

4. Pre og post workout protein og kulhydrats suplement.

Indtag både en protein og kulhydrats shake inden og efter træning. Dette hjælper til at fremme de anabolske hormoner. Her foreslås den klassiske 2:1 mellem kulhydrat og protein.

5. Spis kolesterol.

Ja, det siger artiklen. Der tales om at undersøgelser viser at der ikke der måske ikke er den store sammenhæng mellem kolesterol og hjerte-kar-sygdomme. Så på med okse bøfferne og spis massere af æg (hele æg). Som Pavel siger "Æg er gode. De hjælper dig med at bygge masse og styrke, og de forhindre kyllinger i at bliver født."

Link:
http://www.t-nation.com/article/most_re ... ne&s=email

Håber i kunne bruge det til lidt...

/Tom
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

hvad er olympic løft?

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: Hillerød Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Den der med kolesterol giver jeg ikke så meget for. Der skal ikke ret meget kolesterol til at oprette den endogene produktion af steroidhormoner. Man får rigelig kolesterol, hvis man har en sund og varieret kost - der er ingen grund til at stræbe yderligere efter det.

Ekstra kolesterol ville helt sikkert have en effekt, hvis din kost var TOTAL støvsuget for fedt - ellers ikke.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Bay skrev:Den der med kolesterol giver jeg ikke så meget for. Der skal ikke ret meget kolesterol til at oprette den endogene produktion af steroidhormoner. Man får rigelig kolesterol, hvis man har en sund og varieret kost - der er ingen grund til at stræbe yderligere efter det.

Ekstra kolesterol ville helt sikkert have en effekt, hvis din kost var TOTAL støvsuget for fedt - ellers ikke.

Jeg er for så vidt enig, jeg var også mest fordybet i tanken om de store basisøvelser med høj volume og høj intensitet, og så rep valget. Men det er igen ikke noget nyt under solen, tror den er banket godt ind i skallen på de fleste at basis øvelserne er et must... Men der kan jo side nogen der godt kunen trænge til at høre det igen :P
Brugeravatar

Styrkeliste

men hvorfor så få reps, er det ikke kun styrkeløftere der går efter få reps da det giver styrke og bodybuildere går efter flere reps, mellem 8-12 for mere muskelmasse?
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 165.00

Logbog: Ingen logbog

X skrev:men hvorfor så få reps, er det ikke kun styrkeløftere der går efter få reps da det giver styrke og bodybuildere går efter flere reps, mellem 8-12 for mere muskelmasse?

Det er ikke helt så simpelt. Jeg mener de få reps er for at køre med tilpas tung vægt for at opnå optimal frigivelse af hormoner, testosteron.
Dog er jeg ikke medicin studerende, men føler selv at sæt af f.eks. 5 reps i Dødløft er optimalt mht. volumen. Jeg skal smide relativt mange skiver af for at kunne presse 10 reps igennem istedet for 5.

Desuden er det jo kun i den komplekse basisøvelse der anbefales 6-10 sæt af 5-6 reps, altså Dødløft, olympics og squat. Resten kan du jo sagtens køre i reps intervallet 8-12 efter behag.

Mht. de få reps kommer også ting som nervebanernes tilpasning og stresset på musklen, de er ikke så dumt at køre tungt med få reps engang imellem for BB's asswell.
Brugeravatar

Styrkeliste

BOOBS skrev:hvad er olympic løft?

Træk, stød og førhen stem. samt alle de hjælpe øvelser der tilhører frivend, highpulls osv
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

X skrev:men hvorfor så få reps, er det ikke kun styrkeløftere der går efter få reps da det giver styrke og bodybuildere går efter flere reps, mellem 8-12 for mere muskelmasse?

8-12 reps er en ALT for snæver rep range at definere som værende en bodybuilding rep range. Alt mellem 1-20 reps kan giver forøget muskelmasse, alt efter hvordan du arrangerer det. Og det optimale område er efter min mening 5-15 reps.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

BOOBS skrev:hvad er olympic løft?

Clean & Jerk: http://youtube.com/watch?v=9FwIDwBDcnA
Snatch: http://youtube.com/watch?v=9nc4DpIzns8

Dette er ideer til at øge testosteron, altå ikke direkte rettet mod hypertrofi / bodybuilding.

Men mere testosteron vil selvfølgelig også hjælpe med at øge muskelmassen.

Kostplan: Ingen kostplan

Ja ok, så konklusionen er vel at det er en god ide at variere sin træning mellem 5x5 og 3x8-12.
LIFT - EAT - REST - REPEAT
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 165.00

X skrev:Ja ok, så konklusionen er vel at det er en god ide at variere sin træning mellem 5x5 og 3x8-12.

Nej.. men det er derimod konklusionen, at det er en god ide at implementere en reprange varierende fra 5-15. Dette kan så afhænge alt efter om det program man kører er egnet til highrep eller ej - hvad ens mål er, hvad man har lyst tul, hvordan kosten er, osv osv.
Det er i øvrigt også individuelt hvad man responderer på - nogle tager rigtig godt imod highrep træning, andre får mere ud af rigtig tunge løft med lave reps. Jeg personligt har perioder med highrep hvorefter jeg skifter til noget tungt low-rep - for skal man vokse skal der også kg på stangen!
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster