Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1537
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1534

Følg bodybuilding.dk på

Ægge Tråden

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hvordan vil i have jeres æg?

Hulk Hogan tylller bare et par rå æg ned, men hvad med salmonella forgifting?

Jeg prøvede engang og tylle et pateuseret æg ned og det smager total grimt!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Overvejer at købe en dunk æggehvide hos bageren, og lave en omelet med nogle grøntsager i mikrobølgeovnen. Ved bare ikke rigtigt om det er muligt, men må prøve at eksperimentere engang :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg laver tit røreæg.
Brugeravatar

Træner her: Enjoy Fitness, Hørsholm

Styrkeliste
- Bænkpres: 84.00
- Squat: 127.50
- Dødløft: 165.00

SimonJ skrev:Overvejer at købe en dunk æggehvide hos bageren, og lave en omelet med nogle grøntsager i mikrobølgeovnen. Ved bare ikke rigtigt om det er muligt, men må prøve at eksperimentere engang :)

Kan man få æggehvide på Dunk!

Er de pasteuserede?

Er der lige så meget næring i de pasteuserede æg som i de naturlige æg?

hg skrev:Kan man få æggehvide på Dunk!

Er de pasteuserede?

Er der lige så meget næring i de pasteuserede æg som i de naturlige æg?

I en Metro butik eller hos en bager skulle man gerne kunne skaffe en æggehvider på dunk ja.

Jeg ved ikke om de er pasteuserede, men det er vel ligegyldigt så længe du tilbereder dem? Husk at du ikke får optimalt udbytte af proteinerne hvis du ikke koger/steger æggene.

Ja det skulle jeg umiddelbart mene.
Brugeravatar

Jeg har planer om bare at tylle mine æg ned.

Det er ikke lige min stil at nusse omkring i køkkenet. :)

Jeg prøver nok de pasteuserede æg igen.

Hvis æggehviden er pasteuseret prøver jeg den.

SimonJ skrev:
hg skrev:Husk at du ikke får optimalt udbytte af proteinerne hvis du ikke koger/steger æggene.

Og hvorfor ikke det?
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Optagelsen er dårlig for rå æg.

Desuden er består æggehvider nærmest udelukkende af proteiner, der skal hæmme fordøjelsen. Heldigvis får mavesyren has på det værste, men derfor kan man vist stadig godt regne ud at man med fordel kan varmebehandle sine æggehvider.

Jeg ved ikke om en pasturisering er tilstrækkelig til det formål.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Optagelsen er dårlig for rå æg.

Desuden er består æggehvider nærmest udelukkende af proteiner, der skal hæmme fordøjelsen. Heldigvis får mavesyren has på det værste, men derfor kan man vist stadig godt regne ud at man med fordel kan varmebehandle sine æggehvider.

Jeg ved ikke om en pasturisering er tilstrækkelig til det formål.

at optagelsen er dårlig betyder vel bare at den er langsommere, ikke? Og er det overhovedet så dårligt?

Personligt er jeg stor tilhænger af hårdkogte æg. det er let at transportere, let at spise og det giver mulighed for at sortere blommen fra.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Nej, i det her tilfælde er jeg rimeligt sikker på det betyder den er forringet. Flere af proteinerne i æggehvider blokerer direkte fordøjelsesenzymerne. Desuden, bare tilstedeværelsen af avidin, burde være rigeligt til at afholde sig fra at spise rå æg.

Desuden, det er sguda pisseklamt?
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Desuden, det er sguda pisseklamt?

Enig.. :D Foretrækker også min æg tilberedt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Hm jeg har også hørt den med at aminosyreprofilerne ændrer sig når proteinerne i æg opvarmes og derved skulle udnyttelsen af proteinerne stige drastisk.

Dog fandt jeg lige der her
http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/Spor ... enDocument

Ja der er ikke nogen forskel på optagelsen af rå og kogt æg. Men der gælder det, at når man tilbereder fødevarer (varmebehandling) sker der nogle ændringer af kemiske bindinger i vores fødevarer (fx protein), men førdøjelsessystemet fungerer så godt, at fødevarerne nok skal blive nedbrudt og optaget uanset deres tilstand.

Det her handler dog kun om optagelsen af proteinerne og ikke udnyttelsen. Det er vel 2 forskellige ting? Eller er det bare 2 navne for samme sag?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Det er ikke aminosyreprofilen der ændrer sig, men hvordan de intakte proteiner forhindrer fordøjelsen i at finde sted. Som sagt, æggehvideproteiners eneste funktion er at genere fordøjelse.

Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques. Evenepoel, P. 1998, 128 (10) , p. 1716-1722. In: Journal of Nutrition. skrev:Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labelled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. 5 ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labelled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analysed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 ± 0.8 and 51.3 ± 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique it was demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath technique proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.
Optagelsen er simpelthen ikke lige så god i tyndtarmen.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Den siger nogenlunde det samme, den her, bare lavet på raske mennesker.

P. Evenepoel, D. Claus, B. Geypens, M. Hiele, K. Geboes, P. Rutgeerts, and Y. Ghoos
Amount and fate of egg protein escaping assimilation in the small intestine of humans
Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol, November 1, 1999; 277(5): G935 - G943. skrev:
Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of 13C-, 15N-, and 2H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available.

- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Jeg ville bare høre om nogle af jer ved hvordan det er med protein indeholdet i Scrambled Eggs, som jeg personligt rigtig godt kan lide og spiser gerne 3-4 æg om dagen...

Nogle steder siger de at det ikke er så godt for proteinindholdet og at rå æg er bedre og andre stedet det modsatte... Uden enzymer og alt det der :) Bar proteinerne..

Så ville jeg også spørge om nogle af jer havde erfaring med Æggehvide på dunk med havregryn om morgenen ?

Geografisk sted: Farum

Styrkeliste
- Bænkpres: 77.50
- Squat: 100.00
- Dødløft: 120.00

Hassn skrev:Jeg ville bare høre om nogle af jer ved hvordan det er med protein indeholdet i Scrambled Eggs, som jeg personligt rigtig godt kan lide og spiser gerne 3-4 æg om dagen...

Nogle steder siger de at det ikke er så godt for proteinindholdet og at rå æg er bedre og andre stedet det modsatte... Uden enzymer og alt det der :) Bar proteinerne..

Så ville jeg også spørge om nogle af jer havde erfaring med Æggehvide på dunk med havregryn om morgenen ?

Læs da lige artiklen igennem? - der er halvdelen af dit spørgsmål besvaret.

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg
Equinox Prinsensgade

Forresten, er der en måde at tilberede et æg uden brug af komfur, tænkte noget i nærheden af mikkeren :mrgreen: ?

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg
Equinox Prinsensgade

Jeg læste her forleden dag at æggeblommen indeholder 2/3 af protein indholdet i ægget?

Er det bullshit, og hvis ikke, hvorfor så købe æggehvide i stedet for rigtige æg?

Styrkeliste

Hassn skrev:Jeg læste her forleden dag at æggeblommen indeholder 2/3 af protein indholdet i ægget?

Er det bullshit, og hvis ikke, hvorfor så købe æggehvide i stedet for rigtige æg?

Jeg vil mene det er bullshit da æggehvide næsten udelukkende består af protein. :)
Nu har jeg næsten allerede svaret på det - men æggehviden alene indeholder langt færre kcal og massere af protein, så derfor undlader man blommen, da det vel oftest er proteinet man går efter. Desuden mener jeg at man undgår det værste kolesterol ved at undlade blommen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

MoTeC skrev:
Hassn skrev:Jeg læste her forleden dag at æggeblommen indeholder 2/3 af protein indholdet i ægget?

Jeg vil mene det er bullshit da æggehvide næsten udelukkende består af protein. :)
Nu har jeg næsten allerede svaret på det - men æggehviden alene indeholder langt færre kcal og massere af protein, så derfor undlader man blommen, da det vel oftest er proteinet man går efter. Desuden mener jeg at man undgår det værste kolesterol ved at undlade blommen.

Nu indenholder æggehvider mest vand, så det skal nok passe at hvis man tager 100g rå æggeblomme uden vand og 100g rå æggehvider uden vand, så vil æggeblommerne indeholde mest protein.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Knæk 2 æg i en skål, rør rundt til æggeblommerne er "tværet ud", put derefter salt i og smæk så lortet på panden. Steg det, og lig det på rugbrød.. sprøjt lidt ketchup på og wollah :dance: muuuums det godt, og sundt.

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Dødløft: 100.00

slavers skrev:
MoTeC skrev:

Nu indenholder æggehvider mest vand, så det skal nok passe at hvis man tager 100g rå æggeblomme uden vand og 100g rå æggehvider uden vand, så vil æggeblommerne indeholde mest protein.

Det var lidt at modsige hinanden?
Jeg var nede hos min læge for nylig så spurgte jeg ham hvor mange æg man kan tillade sig at spise om dagen, mht. kolesteroltallet.. Han sagde at det rent faktisk har vidst sig at det er de gode kolesteroler der er i æg og det får de gode kolesteroltal til at stige..

- Men for at vende tilbage..
Æg eller Æggehvider?

Styrkeliste

Æggehvider på grund af det mættede fedt i æggeblommen :)

Geografisk sted: Herning

Træner her: Fitness world Herning

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster