Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1398
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1396

Følg bodybuilding.dk på

Antinæringsstoffer

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Sidder og læser i bogen "Stenalderkost for sportsfolk" her står der noget jeg aldrig er faldet over før:

"Umiddelbart ville det være meget bedre for dig at spise fuldkorn for at få kalcium, jern, magnesium og zink. Forkert! Fuldkorn indeholder utallige stoffer kaldet antinæringsstoffer der kan forhindre optagelsen af næringsstoffer (især sporstoffer) eller have en ugunstig effekt på helbredet på en lang række områder. Fytinsyre, også kaldet fytat, er et antinæringsstof i alle fuldkorn og bælgfrugter, og det binder kalcium, jern, magnesium og zink og hæmmer deres optagelse kraftigt. Om de er hele eller raffinerede, er kornprodukter underlødig kost, når det drejer sig om vitaminer og mineraler. Gør dig selv en tjeneste, og få det meste kulhydrat fra frisk frugt og grøntsager

Er der nogen der har hørt om dette før? Jeg spiser nu ikke så meget fuldkorn, men jeg spiser da en del bønner, linser, og ærter. Er det en storm i et glas vand?
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Nielsen_ skrev:Sidder og læser i bogen "Stenalderkost for sportsfolk" her står der noget jeg aldrig er faldet over før:

"Umiddelbart ville det være meget bedre for dig at spise fuldkorn for at få kalcium, jern, magnesium og zink. Forkert! Fuldkorn indeholder utallige stoffer kaldet antinæringsstoffer der kan forhindre optagelsen af næringsstoffer (især sporstoffer) eller have en ugunstig effekt på helbredet på en lang række områder. Fytinsyre, også kaldet fytat, er et antinæringsstof i alle fuldkorn og bælgfrugter, og det binder kalcium, jern, magnesium og zink og hæmmer deres optagelse kraftigt. Om de er hele eller raffinerede, er kornprodukter underlødig kost, når det drejer sig om vitaminer og mineraler. Gør dig selv en tjeneste, og få det meste kulhydrat fra frisk frugt og grøntsager

Er der nogen der har hørt om dette før? Jeg spiser nu ikke så meget fuldkorn, men jeg spiser da en del bønner, linser, og ærter. Er det en storm i et glas vand?

Den er god nok. Havregryn indeholder vist også en del fytinsyre (Har ladet mig fortælle, at hvis sætter man dem i blød så bliver fytinsyren nedbrudt) :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg har ellers altid hørt det omvendte, nemlig at hurtige kulhydrater hæmmer optagelsen af Zink og Magnesium.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

ominator skrev:
Nielsen_ skrev:Sidder og læser i bogen "Stenalderkost for sportsfolk" her står der noget jeg aldrig er faldet over før:

Den er god nok. Havregryn indeholder vist også en del fytinsyre (Har ladet mig fortælle, at hvis sætter man dem i blød så bliver fytinsyren nedbrudt) :)

Hvordan kan syre nedbrydes af neutralt vand. Giver ingen mening. I hvert fald ikke indenfor fysikkens love. Det kan muligvis fortyndes, og "løbe ud i vandet" jeg ved ikke. Men nedbrydes, nej.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Og i den forbindelse er det værd at nævne, at peanuts er en bælgfrugt.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

andreas7074 skrev:Hvordan kan syre nedbrydes af neutralt vand. Giver ingen mening. I hvert fald ikke indenfor fysikkens love. Det kan muligvis fortyndes, og "løbe ud i vandet" jeg ved ikke. Men nedbrydes, nej.

Hvordan kan kreatin nedbrydes af "neutralt vand"? Det har vel ikke så meget med fysik at gøre, nærmere kemi :)

Jeg tænker da, at det en en storm i et glad vand, hvis bare du får dine mineraler fra andre kilder. Og det gør de fleste, der spiser en ordentlig og varieret kost. Det gør også deres argument om, at kornprodukter er underlødig kost, lidt hult. Medmindre de selvfølgelig også uddyber de sundhedsskadelige effekter, som de taler om, uden for det citerede.

ominator skrev:
andreas7074 skrev:Hvordan kan syre nedbrydes af neutralt vand. Giver ingen mening. I hvert fald ikke indenfor fysikkens love. Det kan muligvis fortyndes, og "løbe ud i vandet" jeg ved ikke. Men nedbrydes, nej.

Hvordan kan kreatin nedbrydes af "neutralt vand"? Det har vel ikke så meget med fysik at gøre, nærmere kemi :)

Jeg ved ikke om du er klar over det. Men der skal en titrering til for at fortynde/neutralisere en base eller en syre. Standard folkeskole-viden.

Og så vidt jeg ved, er kreatin IKKE EN SYRE. Men du har ret. det er faktisk mest kemi.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Hvis det er rigtigt, går det så også udover det man spiser samtidig med fuldkorn? Altså, hvis det neutraliserer de mineraler der er i fuldkornsproduktet, sker det samme så ved de mineraler der evt findes i en anden føde man spiser samtidig?
The Earth slowly rots into a malignant tumor
Breeding no life for the future of the world
Brugeravatar

Geografisk sted: Forskelligt

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

BloodJunkie skrev:Hvis det er rigtigt, går det så også udover det man spiser samtidig med fuldkorn? Altså, hvis det neutraliserer de mineraler der er i fuldkornsproduktet, sker det samme så ved de mineraler der evt findes i en anden føde man spiser samtidig?

Jeg tænker lidt i samme bane, fordi hvis det bliver hængende i systemet længe kan det vel have en mere eller mindre konstant invirkning på ens vitaminoptag.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Brugeravatar

Styrkeliste

http://www.fuldkorn.dk/files/Rapporter/Fuldkorn%20definition%20og%20vidensgrundlag.pdf

Plantefrø indeholder stoffet fytinsyre, der er deres vigtigste fosfor-oplagringsforbindelse. Fytinsyre indeholder en række negativt ladede fosfatgrupper, som danner meget stabile komplekser med en række mineraler, hvorved biotilgængeligheden af mineralerne nedsættes. Effekten afhænger af koncentrationen af både fytinsyre og mineraler og er forskellig for forskellige mineraler. Især calcium, magnesium, kalium, jern og zink bindes let til fytinsyre. Forskellig forarbejdningsprocesser kan have effekt på fytinsyreindholdet i cerealieprodukter, og en nedbrydning af fytinsyre vil alt andet lige betyde en øget mineraltilgængelighed41. Fytinsyre kan nedbrydes af enzymet fytase, som forekommer naturligt i cerealierne, i forbindelse med dejfremstilling. Også mælkesyrebakterier kan nedbryde fytinsyre, hvilket har betydning for brød, der fremstilles ved hjælp af surdej. For bedst mulig udnyttelse af det høje mineralindhold i fuldkorn har fremstillingsprocessen derfor betydning. Lang hævetid/effektiv fermentering vil således øge nedbrydningen af fytinsyre og dermed øge biotilgængeligheden af mineraler fra cerealierne42.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Fytat er et stort problem for f.eks. zinc optagelsen hvis man bor i Tibet og har en F:Z ratio på 26
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

JensL skrev:http://www.fuldkorn.dk/files/Rapporter/Fuldkorn%20definition%20og%20vidensgrundlag.pdf

Plantefrø indeholder stoffet fytinsyre, der er deres vigtigste fosfor-oplagringsforbindelse. Fytinsyre indeholder en række negativt ladede fosfatgrupper, som danner meget stabile komplekser med en række mineraler, hvorved biotilgængeligheden af mineralerne nedsættes. Effekten afhænger af koncentrationen af både fytinsyre og mineraler og er forskellig for forskellige mineraler. Især calcium, magnesium, kalium, jern og zink bindes let til fytinsyre. Forskellig forarbejdningsprocesser kan have effekt på fytinsyreindholdet i cerealieprodukter, og en nedbrydning af fytinsyre vil alt andet lige betyde en øget mineraltilgængelighed41. Fytinsyre kan nedbrydes af enzymet fytase, som forekommer naturligt i cerealierne, i forbindelse med dejfremstilling. Også mælkesyrebakterier kan nedbryde fytinsyre, hvilket har betydning for brød, der fremstilles ved hjælp af surdej. For bedst mulig udnyttelse af det høje mineralindhold i fuldkorn har fremstillingsprocessen derfor betydning. Lang hævetid/effektiv fermentering vil således øge nedbrydningen af fytinsyre og dermed øge biotilgængeligheden af mineraler fra cerealierne42.

Dvs. Visse brødtyper der er langtidshævet, samt rugbrød har nedsat indhold af fytinsyre. Altså resten af madvarerne under samme kategori har en kraftig negativ indvirkning på vitamin optaget?
I use muscle confusion.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster