Bruger login







Ugen der gik, uge 28, 2019
Faste og proteinpulver!

Tilbudsguide, uge 29, 2019
Oksecuvette og kylling!

Ugen der gik, uge 27, 2019
Styrke og bodybuilding!

Tilbudsguide, uge 28, 2019
Koldskål og kaffe!


Statistik

Vi har 55624 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er xAndrula

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030458 indlæg i 86756 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 325
Medlemmer: 5
Skjulte: 0
Gæster: 320

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

Lidt om alderdom
Lidt om alderdom
SandyFrink | Dato: 16. sep 2012, 12:30



"I grabbed a pile of dust, and holding it up, foolishly asked for as many birthdays as the grains of dust, I forgot to ask that they be years of youth.


Såvel i oldtiden som nu har mennesket været optaget af at bekæmpe alderdommen. Kilden til evig ungdom, den hellige gral. At mange længes efter ungdommen er et indlysende forhold. Det er ikke en sjov erkendelse at mennesket er programmet til selvdestruktion og at mennesket, med al dets overskud, formåen og evne til at ødelægge planeten mange gange - indtil videre - er underlagt denne naturlov. Indtil videnskaben finder en løsning, hvis den nogensinde når dette.

At styrketræning er et effektivt værn mod alderdom er en sandhed der bør gentages ofte. Og særligt for ældrebefolkningen. Hvor træningsmiljøet længe har været forurenet af sludder og vrøvl om konditionstræning er det heldigvis forstået af flere og flere at fundamentet for al fysisk udfoldelse er styrke. "Kondition" og "cardio" og "aerob (performance)" forudsætter et niveau af styrke og funktionsdygtighed. Mobilitet, intermuskulær koordination, neurale adaptationer, kontraktilt væv, og så videre. Det er åbenbart at styrke er fundamentet. En træningslov er use it or lose it. Med alderdommen følger en nedgang i muskelmasse og styrke. Træning øger muskelmasse og styrke. Så set-pointet som degenereringen starter fra er det højere - og jo højere jo bedre. Jo mere der er at tage af, jo længere tid tager det før det er væk. Derudover har vi den gamle saying at the body becomes its function. Så det er givet at en muskuløs og stærk krop har mere grund til at forblive muskuløs og stærk selv ind i alderdommen. Der er ikke grund til at opremse alle de lidelser som træning kan bidrage til at forhindre - der er for den sags skyld knap heller spalteplads til det. Skal man spytte fire ud hurtigt og nemt er det cancer, sukkersyge, knogleskørhed og alm. fysisk svækkelse (herunder gigt). Bemærk forøvrigt at om end knogleskørhed rammer kvinder en del mere end mænd, så rammes mænd skam også - i omegnen af 1/4, ud af en gruppe anslået til at være over 300 000 lidende i alt. En lille historie til bodybuildingentusiasterne her er at da Arnold brækkede benet i et skiuheld tilbage i 2006 kommenterede lægerne at træningen havde efterladt hans knogler i glimrende form.

Kroppen er en utroligt adaptiv organisme. Den kan tilpasse sig de mest ekstreme forhold og omstændigheder, og ganske hurtigt. Uagtet at kroppen er meget omstillingsvenlig er der levn fra fortiden - der er intet der er "glemt", og alt efterlader levn, væsentligt eller uvæsentligt efter vores opfattelse. Forskere kan ikke fuldt ud forklare muscle memory mekanismer endnu, men ikke mindst empirisk forholder det sig sådan at muskler og styrker der engang har eksisteret vender væsentligt hurtigere tilbage når aktiviteten der fik dem frem i første omgang genoptages. I forlængelse af dette er det værd at nævne at indsatsen krævet for at vedligeholde muskelmasse og styrke er væsentligt mindre end indsatsen krævet for at øge. Og hvis vi forestiller os to scenarier, hvor en mand i scenarie 1 har trænet i 5 år og opnået niveau x i styrke og masse, og i scenarie 2 har manden opnået samme niveau i løbet af samme periode, men kørt vedligeholdelse i yderligere 5 år efter med samme evne til performance er det givet at scenarie 2 vil være mere kodet - af sine handlinger programmeret - til at holde på styrken og massen længere og mere generøse muscle memory mekanismer. Uanset at løftene er "de samme". Skal vi overføre denne snak til praksis bliver opskriften for det almindelige menneske der ønsker at bekæmpe alderdommen med en rimelig indsats men ikke ønsker at lade sig konsumere af træning: Brug ungdommen til at opbygge styrke og masse med en hård indsats, brug resten af livet på vedligeholdelse. Dette er den mest økonomiske approach.

Der er en tendens til at mænd bruger alderdommen som undskyldning. "Jeg er jo ikke teenager/i 20erne længere". Mange har det med at opfatte sig som smågamle når de bliver 30. Selvfølgelig er det fysiske fundament for at opbygge styrke og masse anderledes for en person i 30erne end en person i 20erne. Men endnu mere væsentlig end denne forskel er tendens til at bruge denne forskel som en undskyldning. Enten via reel selvindbildskhed, som i at personen oprigtigt tror på at "nu går det bare ned ad bakke", eller ved blot at være blevet svag og lad af sind og som ser det opportune og behagelige ved denne begrundelse.
Om end testosteron falder langsomt for en række mænd med alderen, så er det ikke sikkert at denne er forårsaget af alderen. Nærmere, årsagen kan være livsstilsændringer som følge af alderen der forårsager nedsat testosteron - men ikke nødvendigvis alderen i sig selv. Der tages her forbehold for de meget gamle, og jeg omtaler her mænd alderen ca. 30 til 50 år. Og selv med nedsat testosteron er det muskelopbyggende miljø ikke nødvendigvis så kompromitteret. Der er ikke et lineært forhold mellem testosteron og muskelmasse. Testosteron kan fluktuere voldsomt fra dag til dag og uge til uge, fx pga. omstændigheder som stres, psykiske problemer, børn og besværlige kvinder, væsentlig søvnmangel, men uden at hverken styrke eller masse udvikler sig forholdsmæssigt med (den forbigående) reduktion(en) i testosteron. Dertil kommer individuel sensitivitet til testosteron for at mudre billedet endnu mere. Og hvis det ikke skulle være nok, så overvej listen af faktorer - den utroligt lange liste af faktorer - der alle påvirker træningsrespons. Testosteron, om end vigtig, er blot én faktor. En tommelfingerregel er 1% drop per året fra start 30erne. Antog vi for spekulationens skyld at der var lineært forhold mellem t-niveau og træningsrespons ville det vare en del år før evnen var meget nedsat.

Hvad der er en valid undskyldning som alderdommen leverer er den manglende evne til at performe på topniveau inden for eksplosiv sport. Olympisk vægtløftning er et godt eksempel, og uden at have statistikken ved hånden er det givet at det er svært at peake meget over de 30 år. Tilgengæld er forudsætningerne for god, gammeldags styrke - råstyrke - ikke nedsat i samme grad. Styrkeløft er således en mere egnet sport rent performancemæssigt end fx Olympisk vægtløftning er, hvilket også bekræftes ved at sammenligne aldre på løftere i de forskellige sportsgrene. Men den grundliggende evne til at løfte en tung vægt kan opbygges og vedligeholdes i mange år, også ind i høj alder. Om end mænd dør tidligere end kvinder og mænd historisk set er the expendable gender - så er en mands overgangsalder en mere tilgivende størrelse, en proces over lang tid, end en kvindes ophør med at være en aktør på det seksuelle- og forplantningsmæssige.
marked. Sammenligningen er selvfølelig lidt opstillet, da vi ikke uden videre kan kvantificere forskellen i udvikling. Der er subjektivitet tilknyttet. Men den overordnede pointe er at mandens basale evne til at rykke en tung vægt fra punkt A til punkt B - god, gammeldags horsepower - er noget der kan vedligeholdes og sågar udvikles selv trods alderdom.






 


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


.
Brugeravatar
Admin
 
Indlæg: 10580
Tilmeldt: 3. maj 2007, 01:14
Geografisk sted: Copenhagen
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lækker apropos Sandy æ model. Vil lige tilføje, at en af forklaringerne på muscle memory er, at satellitceller (myoblastere), som er nogle endnu ikke specialiserede (stam)celler, som ved styrketræning kan aktiveres og differentiere (modne), hjælper med til opbygning af nye myofibriller . Denne aktivering er set ca. 6 timer efter træning. Satellitcellerne deler sig, og dermed tilføres der yderligere kerner til cellen, hvilket betyder, at muskelfiberen bliver bedre til at lave proteinsyntese. I en muskel som er trænet, er der altså flere cellekerner, og disse aftager ikke i samme grad som muskelfibrene atrofierer når træningen ophører eller alderen sætter ind. "Hukommelsen" består altså af DNA indeholdende celler. Det er i hvert fald én af forklaringerne.
Brugeravatar
 
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Mussetrussen: hvorfor er det så at det bliver svære og svære at opbygge muskler, jo mere muskelmasse man får? Når nu man får flere cellekerner i musklerne, og dermed potentiale til en større proteinsyntese? Er det fordi, vedligeholdelsen af den store muskelmasse, kræver så meget at der kun er et meget lille overskud til en nettoproteinsyntese? Eller hvordan hænger det sammen?
 
Indlæg: 818
Tilmeldt: 15. feb 2012, 17:43
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Rigtig god apropos!
Brugeravatar
 
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 11. sep 2011, 17:27
Geografisk sted: Jyllinge
 
Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



For 2½ år siden, efter jeg blev 60 fik jeg et vink med en vognstang om at muskelmassen var taget til Langtbortistan. Jeg var bryder i Sparta som ung, men nu var det kun hjernen, som troede jeg stadig var det.
Startede med fitness træning og kunne dårligt løfte 12kg håndvægt med to hænder.
Jeg læste en interessant artikel af en dansk professor som sagde, at man kunne holde den samme fysiologi som da man var ung til man bliver 80, men så må man akceptere at det går ned ad bakke.
Nu er mine håndvægte 18-20 kg i hver hånd, benpræs 150 kg og inden jul får jeg lavet min sixpack færdig.
Og jo jeg er da lige fyldt 63, og mit barnebarn på 7 siger jeg ligner en teenager, sødt. Børn og fulde folk.
Det kan sagtens lade sig gøre hvis man bare tager et skridt ad gangen og bliver ved :-) og ved :-) og ved :-)
Hilsen
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. sep 2010, 09:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Alderdommen?

Så langt kan jeg slet ikke se frem, så den tid, den sorg!
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. aug 2012, 12:30
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Glimrende apropos.

Måske et lidt dårligt eksempel, men man ser også at bodybuilders først peaker godt op i 30'erne.
Brugeravatar
 
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 14. okt 2011, 12:10
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



BB er ikke afhængigt at eksplosiv styrke og reaktionsevne som er noget af det der forsvinder først med alderen. Derudover kan man jo kompensere for sit lave testosteron via medikamenter som bodybuilder. Jeg har hørt om bodybuildere der bruge doping, men jeg ved ikke om det er en and :p
Brugeravatar
 
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



God apropos. Og hvor er den dog rigtig..

Jeg er heldigvis præget af ældre atleter hvor jeg træner, som har fået mig til at indse at alderdommen slet ikke er nogen undskyldning for at undgå at holde sig i god form.

Finn Knudsen, 65 og tidl. verdensrekordholder i bænkpres har snuppet 215 kg
Sven Steensgård, 91, verdens ældste styrkeløfter kan stadig rykke 130 kg fra jorden i dødløft

Begge dele lige imponerende og om noget et testamente til kroppens evne til at tilpasse sig, selv i en høj alder.
Brugeravatar
 
Indlæg: 1757
Tilmeldt: 12. jun 2006, 17:02
Geografisk sted: Nakskov
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan




Tilbage til oversigten