Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 835
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

B2B program som 3 split + spg om dødløft

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB'er,

Blot et par spørgsmål fra en gammel gut, som har taget BB op igen for et par måneder siden. Og jeg må sige, at jeg ikke nu forstår hvorfor jeg droppede det dengang for 25 år siden. Nå men til mine spørgsmål. Jeg kører p.t. et FB program (dog uden ben. jaja, jeg ved hvad I vil sige, og de skal nok komme med på programmet efter jul...gainede da jeg trænede sidst rimeligt godt i ben, så jeg er ikke bekymret). Efter jul vil jeg køre B2B, men jeg vil gerne køre det som 3-split. Jeg ynder at træne om morgenen (der er alle maskiner og vægte tilgængelige), og så gi den fuld gas. Jeg vil også gerne have at mine træningspas holder sig på 40-70 minutter uden at gå på kompromis med pauserne. Derfor agter jeg at køre et 3 split med 18-20 sæt pr. træningspas, som herunder:

Mandag/fredag: Ben-nedre ryg-mave
Tirsdag/lørdag: Bryst-Skuldre-triceps
onsdag/søndag: Ryg-biceps

Jeg kører hyperextension for nedre ryg, men den er vel ikke nødvendig når jeg kommer til at køre dødløft?
Og ang. dødløft har jeg aldrig kørt denne øvelse før i mit liv, så derfor dette rookie spørgsmål. Hvor synes I der kører den, at den giver mest?

På forhånd tak, og go' træning

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Senior_builder skrev:
Mandag/fredag: Ben-nedre ryg-mave
Tirsdag/lørdag: Bryst-Skuldre-triceps
onsdag/søndag: Ryg-biceps

Jeg kører hyperextension for nedre ryg, men den er vel ikke nødvendig når jeg kommer til at køre dødløft?
Og ang. dødløft har jeg aldrig kørt denne øvelse før i mit liv, så derfor dette rookie spørgsmål. Hvor synes I der kører den, at den giver mest?

På forhånd tak, og go' træning

Personligt ville jeg aldrig selv dele ryggen op i to, men det er nok en personlig preference.
Hvis du skal lave 3-split ville jeg gøre sådan her:

Mandag / Onsdag / fredag: Bryst - Skuldre - Triceps - Mave.
Tirsdag / Torsdag / Lørdag: Ryg - Ben - Biceps.

Eller gå ned på 4 dage og så køre det originale BTB. Med lidt øvelse og rutine tager BTB ikke mere end 90-110 minutter

Jeg vil ikke mene at hyperextension er nødvendigt hvis du kører dødløft. Hvis du kører traditionel dødløft så tjek det her link: http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere ... dlift.html Ude i siden under "targets" og "synergits" kan du se hvilke muskler der bliver ramt.
"What am I doing with my life? Am I living it or am I just going to some hum drum job that I don’t really wanna be at, doing some miniscule task being paid to be a mindless drone, or am I living my life on my terms..." - Kai Greene
Brugeravatar

Kostplan: Vis kostplan

Tusind tak for dine svar

okay ja. Det der med at dele ryggen er nok ikke så smart. Må finde en anden måde at skære kagen på så. For 90-110 minutter er altså for lang tid, når det skal være om morgenen jeg træner. Var iøvrigt ikke klar over at dødløft gik så meget i den øvre ryg, som den åbenbart gør

Nu spørger jeg nok dumt, men er et 3-split ikke, at man deler hele kroppens træning i 2. Det du har angivet er det ikke et 2-split, der bare køres igennem 3 gange på en uge?

Kunne en anden sammsøtning så ikke være følgende i stedet:

Mandag/fredag: Ben-Skuldre
Tirsdag/lørdag: Bryst-triceps- mave
Onsdag/søndag: Ryg-biceps (Starter med dødløft)

Eller er det helt ude i hampen?

Kig i denne log: Kamehameha Mode Engagde

Han kører B2B som et 3-split ganske fornuftigt.
Most everyone's mad here.
Brugeravatar

Reputation point: 192

Logbog: Vis logbog

Senior_builder skrev:Nu spørger jeg nok dumt, men er et 3-split ikke, at man deler hele kroppens træning i 2. Det du har angivet er det ikke et 2-split, der bare køres igennem 3 gange på en uge?

Du har ret i dine antagelser om 3-split. Det Jonskyfreak har postet er et 2-split.

Opdelingen lyder fornuftig, det er et forholdsvis normalt 3-split du har foreslået.
Brugeravatar

Senior_builder skrev:Tusind tak for dine svar

okay ja. Det der med at dele ryggen er nok ikke så smart. Må finde en anden måde at skære kagen på så. For 90-110 minutter er altså for lang tid, når det skal være om morgenen jeg træner. Var iøvrigt ikke klar over at dødløft gik så meget i den øvre ryg, som den åbenbart gør

Nu spørger jeg nok dumt, men er et 3-split ikke, at man deler hele kroppens træning i 2. Det du har angivet er det ikke et 2-split, der bare køres igennem 3 gange på en uge?

Jo det er korrekt, jeg skrev forkert. Det var et forslag til hvordan det istedet kunne se ud.
"What am I doing with my life? Am I living it or am I just going to some hum drum job that I don’t really wanna be at, doing some miniscule task being paid to be a mindless drone, or am I living my life on my terms..." - Kai Greene
Brugeravatar

Byt rundt på skuldre og mave, så ser det rigtig fornuftigt ud.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Viggoermig skrev:

Byt rundt på skuldre og mave, så ser det rigtig fornuftigt ud.

hmm.. det er jeg ikke meget for, da mave kun er 4 sæt mens skuldre er 8...vil helst at træningspassene bliver lige lange, og så ryger min 1. dag helt ned på 12 sæt. Som det ser ud nu er ben/skuldre på 16 sæt, bryst/triceps/mave på 16 sæt og ryg/biceps på 20 sæt. Min plan går så på at køre programmet første halvår 2014. Senere kan programmet udvides så der er plads til 1-2 benøvelser mere på 1.dagen (eller måske 1 sæt for rear delts) , en brystøvelse mere på 2. dagen og slutteligt enten en bicepsøvelse, eller mere tænkeligt underarme på 3. dagen. Sådan at jeg aldrig ryger over ca. 24 sæt (føler ikke jeg kan holde intensiteten, hvis det bliver mere)....men den tid den sorg...der snakker vi sikkert et år ud i fremtiden.

Er det godt nok så skidt at køre skulder og ben samme dag? Eller er det fordi de vil være bombet til dagen efter når der skal køres bryst?
Sidst rettet af Senior_builder 15. nov 2013, 13:18, rettet i alt 1 gang.

8 sæt til ben som er "1/2" af din krop og så 8 sæt til skuldre som er "1/16" af din krop. og 8-12 sæt bryst som igen er "1/16". synes du selv det er fair?

bemærk """""""""""""
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

MadzP92 skrev:8 sæt til ben som er "1/2" af din krop og så 8 sæt til skuldre som er "1/16" af din krop. og 8-12 sæt bryst som igen er "1/16". synes du selv det er fair?

bemærk """""""""""""

Øhhh næh ikke nødvendigvis, men alle øvelserne er jo taget direkte fra B2B-programmet. Og den der i sin tid har lavet det ved vel hvad han snakker om. Jeg vil også køre meget mere ben senere i forløbet

MadzP92 skrev:8 sæt til ben som er "1/2" af din krop og så 8 sæt til skuldre som er "1/16" af din krop. og 8-12 sæt bryst som igen er "1/16". synes du selv det er fair?

bemærk """""""""""""

Præcis.
Hvis dit program er ordentligt opbygget vil det passe bedst med ben+mave samme dag, hvis ikke ben skal have sin helt egen dag som det har i visse 3-splits.
Jeg begriber ikke hvordan du kan træne ben med 8 sæt, i hvert fald ikke i et split program.
Bare squat og calf raise el. lign. bør være minimum 8 sæt, så er der stadig leg curls, extensions eller whatever du nu vil supplere med.
Derudover bruger du jo også skuldre sammen med bryst og triceps, så det er optimalt at ligge det på samme dag. Jeg frygter du enten vil være for træt i skuldrene dagen efter, eller at de bliver ret smadrede af de to dage i træk.
Hvis jeg nu skulle lave et slags udkast:

Bænkpres: 4x8
Incline/decline BP: 4x8
Dips: 4x8
Military press: 4x8
Lat raises: 4x8
Triceps iso: 4x8
(24 sæt)

Dødløft: 4x8
Seated row/facepulls 4x8
BOR: 4x8
Pull ups: 4x8
Curl variant: 4x8
(20 sæt)

Squat: 4x8
Calf raise: 4x8
Leg extension: 4x8
Leg curl: 4x8
Hanging leg raise/crunches: 4x8
Noget til dine obliques, f.x. skrå mavehalløj: 4x8
(24 sæt)

Det var et eksempel.
Det andet kan sagtens gøres, men jeg frygter lidt det bliver lidt hårdt, men hvis du hellere vil have noget med ben+skulder samme dag synes jeg du skal kigge på http://maxer.dk/artikler/3-split-tr%C3%A6ningsprogram
Nu ved jeg ikke hvor trænet du er, men umiddelbart skal du nok overveje om du er klar til så høj en volumen hvis nu du er forholdsvis utrænet, og, med al respekt, lidt oppe i alderen.

Nu kan jeg se du kommer med et svar hvor du snakker lidt om hvor meget ben du planlægger at træne, og det er fint, men du bør ikke træne med så høj volumen hvis dine ben f.eks. ikke er med, der bliver en ubalancer kunne jeg forestille mig.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Dag 1 - ryg og biceps
•Dødløft
•Rows
•Kropshævninger
•Facepull
•Preacher curls
•EZ Biceps Curl

Dag 2 - bryst og triceps
•Bænkpres
•Incline bænkpres
•Flyes
•Fransk pres
•Triceps pushdowns
•Rotatormanchet

Dag 3 - ben og skulder
•Squat
•Lunges
•Calf-Raise
•Skulderpres
•Lateral Raise
•Mavebøjning med kabel
•Skrå mave

Her.. Taget direkte fra MAXER.DK - De har sgu styr på pisset hvis nogen har...

Det er et rigtigt godt begynder 3 split som alle kan bruge.

Jeg syntes dog stadigvæk at du skulle få noget grundstyrke (evt. bill starr 5x5) før du begynder på 3-split, da mange godt kan blive skræmt af den høje workload og vilde doms du vil få i starten når du ikke har trænet i så lang tid. :)
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM
Muscle House Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

Tak for alle jeres betragtninger. Jeg er da grundlæggende enig med jer....der skal mere ben på....med tiden.
Men kan vi ikke lige spole lidt tilbage. Mit program tager udgangspunkt i B2B-programmet, som mange herinde anbefaler.
Jeg vil af tidsmæssige årsager (jeg træner om morgenen) bare gerne dele det over 3 dage i stedet for 2....hvad vil være det mest hensigtsmæssige...det er det mit spørgsmål går på. Oprindeliget ser B2B-programmet sådan her ud:

mandag/torsdag: Bryst (4x BP+4 decline DB-press), skuldre (4XDB shoulderpress+ 4xSide lat), triceps (4xskull crushers)
tirsdag/fredag: Ben (4xsquat+4xDeadlift+4xcalf raises), ryg (4xBOR+4xchin ups+4x seated rows), biceps (4x DB curls)

http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

Det er basalt dette program jeg starter med efter nytår, og som vil være mit udgangspunkt. Jeg har bare ikke tid til om morgenen at køre det som 2-split inden jeg skal på arbejde. Derfor efterlyser jeg en måde at køre det som 3-split.
Mit første problem var deadlift, som (hvis jeg ikke kører ben og ryg samme dag), har haft svært ved at placere, men jvf. tidligere indlæg i tråden, er det blevet placeret på ryg-dagen. Det eneste jeg herefter spørger om er hvordan det så mest hensigtsmæssigt bør opdeles (hvis det i det hele taget kan opdeles hensigtsmæssigt i 3-split). I stedet for at vurdere programmets sammensætning, og antallet af øvelser m.v., vil I så ikke godt svare på det jeg spørger om....tak [-o<

Senior_builder skrev:Tak for alle jeres betragtninger. Jeg er da grundlæggende enig med jer....der skal mere ben på....med tiden.
Men kan vi ikke lige spole lidt tilbage. Mit program tager udgangspunkt i B2B-programmet, som mange herinde anbefaler.
Jeg vil af tidsmæssige årsager (jeg træner om morgenen) bare gerne dele det over 3 dage i stedet for 2....hvad vil være det mest hensigtsmæssige...det er det mit spørgsmål går på. Oprindeliget ser B2B-programmet sådan her ud:

mandag/torsdag: Bryst (4x BP+4 decline DB-press), skuldre (4XDB shoulderpress+ 4xSide lat), triceps (4xskull crushers)
tirsdag/fredag: Ben (4xsquat+4xDeadlift+4xcalf raises), ryg (4xBOR+4xchin ups+4x seated rows), biceps (4x DB curls)

Det er basalt dette program jeg starter med efter nytår, og som vil være mit udgangspunkt. Jeg har bare ikke tid til om morgenen at køre det som 2-split inden jeg skal på arbejde. Derfor efterlyser jeg en måde at køre det som 3-split.
Mit første problem var deadlift, som (hvis jeg ikke kører ben og ryg samme dag), har haft svært ved at placere, men jvf. tidligere indlæg i tråden, er det blevet placeret på ryg-dagen. Det eneste jeg herefter spørger om er hvordan det så mest hensigtsmæssigt bør opdeles (hvis det i det hele taget kan opdeles hensigtsmæssigt i 3-split). I stedet for at vurdere programmets sammensætning, og antallet af øvelser m.v., vil I så ikke godt svare på det jeg spørger om....tak [-o<

Du kan ikke med god samvittighed havde nogen som helst form for 2 eller 3 split som kun tager ca. 40 minutter at gennemføre.

Hvis det er tiden som er knap burde du enten træne efter arbejde og så få mere ud af din træning ELLER overveje et andet program.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg træne bill starr 5x5 fundament program som du helt sikkert også ville få mere ud af.
(Du skriver at du ikke har trænet 25 år).
Det kan du komme igennem på 45 minutter- Det er 15 sæt med 3 minutters pause imellem hvert sæt.

Just my 2 cents...
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM
Muscle House Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

Saiph9000 skrev:
Senior_builder skrev:Tak for alle jeres betragtninger. Jeg er da grundlæggende enig med jer....der skal mere ben på....med tiden.

Du kan ikke med god samvittighed havde nogen som helst form for 2 eller 3 split som kun tager ca. 40 minutter at gennemføre.

Hvis det er tiden som er knap burde du enten træne efter arbejde og så få mere ud af din træning ELLER overveje et andet program.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg træne bill starr 5x5 fundament program som du helt sikkert også ville få mere ud af.
(Du skriver at du ikke har trænet 25 år).
Det kan du komme igennem på 45 minutter- Det er 15 sæt med 3 minutters pause imellem hvert sæt.

Just my 2 cents...

Man kan da sagtens have en rigtig fornuftig workout i et 3-split på 40 min.? (Self. uden opvarming, omklædning osv. inkluderet)

Til TS: Hvis du er fast besluttet på 3-split, vil jeg anbefale dig, at køre dødløft på din ben-dag.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Almond skrev:Man kan da sagtens have en rigtig fornuftig workout i et 3-split på 40 min.? (Self. uden opvarming, omklædning osv. inkluderet)

Til TS: Hvis du er fast besluttet på 3-split, vil jeg anbefale dig, at køre dødløft på din ben-dag.

Så skal der sørme ligges begrænsninger på pauserne og skidt og kanel.
Brugeravatar

Benjamin Reilly skrev:
Almond skrev:Man kan da sagtens have en rigtig fornuftig workout i et 3-split på 40 min.? (Self. uden opvarming, omklædning osv. inkluderet)

Så skal der sørme ligges begrænsninger på pauserne og skidt og kanel.

Det er muligt :mrgreen:.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

det virker lidt rodet og uovervejet det du har gang i men hvis jeg skulle køre 3 split så blev det

1 Bryst og triceps med bænkpress eller variation af som hovedøvelse
2 ryg og skulder med dødløft eller variation af som hovedøvelse
3 ben og biceps. med squat eller variation af som hovedøvelse.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: -1.00
- Squat: -2.00
- Dødløft: -1.00

ficus4p skrev:det virker lidt rodet og uovervejet det du har gang i .....

Hvorfor det? Jeg prøver jo bare at lave et almindeligt anerkendt 2-split om til 3-split (B2B-programmet), fordi jeg ellers er bange for det tidsmæssigt bliver for presset. Jeg har desværre ikke mulighed for at træne om eftermiddagen.
Jeg skrev ganske vist tidligere, at jeg regnede med det skulle ligge på 40-70 minutter. Vi kan da hurtigt blive enige om, at man ikke når alverden på 40 minutter. Men dette skrev jeg jo sådan set også bare som en slags "worst case" for at understrege, at tiden var vigtig....lad os nu antage, at jeg altid springer frisk og veludhvilet ud af sengen kl 05.30, og ALTID har 70 minutter til min rådighed. Inden for den tid må det vel være muligt at køre et anstændigt program.
Og jeg kører altså p.t. et full-body (arj, det kan man ikke kalde det uden ben, vel? :oops: )...men det er jo netop fordi jeg gerne vil have benene med, at jeg gerne vil køre som beskrevet....det er vel ikke skidt?
Og ja, jeg trænede i en periode på ca 4 år for 25 år siden, men meget er jo sket siden da.....og jeg har aldrig i mit liv kørt dødløft....bliver dog lidt forvirret, når en siger den passer bedst sammen med ben, mens en anden forslår dødløft sammen med ryg...forvirret...tjoe, en smule :)
Men tusind tak fordi I alle har gidet komme med indspark :thumpup: . Tror jeg ved hvordan det skal strikkes sammen

Saiph9000 skrev:Dag 1 - ryg og biceps
•Dødløft
•Rows
•Kropshævninger
•Facepull
•Preacher curls
•EZ Biceps Curl

Dag 2 - bryst og triceps
•Bænkpres
•Incline bænkpres
•Flyes
•Fransk pres
•Triceps pushdowns
•Rotatormanchet

Dag 3 - ben og skulder
•Squat
•Lunges
•Calf-Raise
•Skulderpres
•Lateral Raise
•Mavebøjning med kabel
•Skrå mave

Her.. Taget direkte fra MAXER.DK - De har sgu styr på pisset hvis nogen har...

Det er et rigtigt godt begynder 3 split som alle kan bruge.

Jeg syntes dog stadigvæk at du skulle få noget grundstyrke (evt. bill starr 5x5) før du begynder på 3-split, da mange godt kan blive skræmt af den høje workload og vilde doms du vil få i starten når du ikke har trænet i så lang tid. :)

Iøvrigt synes jeg ovenstående program ser godt ud....skide værre med DOMS...smerte er bare svaghed der forlader kroppen :) Opbygningen passer ind i mit kram....det kan så godt være jeg bør skære lidt i antallet af øvelser i starten...tak for det :thumpup:

Senior_builder skrev:

Hvorfor det? Jeg prøver jo bare at lave et almindeligt anerkendt 2-split om til 3-split (B2B-programmet), fordi jeg ellers er bange for det tidsmæssigt bliver for presset. Jeg har desværre ikke mulighed for at træne om eftermiddagen.
Jeg skrev ganske vist tidligere, at jeg regnede med det skulle ligge på 40-70 minutter. Vi kan da hurtigt blive enige om, at man ikke når alverden på 40 minutter. Men dette skrev jeg jo sådan set også bare som en slags "worst case" for at understrege, at tiden var vigtig....lad os nu antage, at jeg altid springer frisk og veludhvilet ud af sengen kl 05.30, og ALTID har 70 minutter til min rådighed. Inden for den tid må det vel være muligt at køre et anstændigt program.
Og jeg kører altså p.t. et full-body (arj, det kan man ikke kalde det uden ben, vel? :oops: )...men det er jo netop fordi jeg gerne vil have benene med, at jeg gerne vil køre som beskrevet....det er vel ikke skidt?
Og ja, jeg trænede i en periode på ca 4 år for 25 år siden, men meget er jo sket siden da.....og jeg har aldrig i mit liv kørt dødløft....bliver dog lidt forvirret, når en siger den passer bedst sammen med ben, mens en anden forslår dødløft sammen med ryg...forvirret...tjoe, en smule :)
Men tusind tak fordi I alle har gidet komme med indspark :thumpup: . Tror jeg ved hvordan det skal strikkes sammen

ohh nu giver det lidt mere mening, også med lidt mere info omkring din træningserfaring.

når man har så lidt tid så skulle jeg gå efter de øvelse som giver mest smæk for pengene. bænk, dødløft, squat, military press, BOR

mmh dødløft og back-squat på samme dag, ikke særlig optimal imho, da back-squat også stresser rygger, men dødløft og front squat er fint.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: -1.00
- Squat: -2.00
- Dødløft: -1.00

ficus4p skrev:
Senior_builder skrev:

ohh nu giver det lidt mere mening, også med lidt mere info omkring din træningserfaring.

når man har så lidt tid så skulle jeg gå efter de øvelse som giver mest smæk for pengene. bænk, dødløft, squat, military press, BOR

mmh dødløft og back-squat på samme dag, ikke særlig optimal imho, da back-squat også stresser rygger, men dødløft og front squat er fint.

super. Tak for det :goodpost:

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster