Se bort fra mit brugernavn vedrørende dette spørgsmål, ingen sammenhæng, bare ren nysgerrighed
MEN, man siger populært at ved stimulering og træning af ben, frigives 'større' mængder af hormoner, heraf bl.a. testosteron.
Denne frigivelse af testosterom skulle efter sigende være med til at forbedre og styrke hypertrofien i overkroppen.
1. Efter endt ben træning, hvor lang tid kan man deraf drage nytte af den frigivende testosteron?
2. Alt efter svar på mit første spørgsmål, kan det så være en fordel at træne den muskel gruppe man primært vil forbedre lige efter endt ben træning? eks. hvis man vil fokusere på ryg, så træne den lige bagefter eller ligefrem supersætte ryg med ben.. ?
Her kommer så nogle tanker jeg har gjort mig omkring opbygning af programmer.
- Ved et traditionelt 2-split program (Bryst, Triceps, Skulder & Ben, ryg, biceps), vil det så sige at man ren teoretisk burde 'vokse' mere på ben dagen frem for bryst, triceps og skulder dagen ? - Og hvad er fordelen så ved split programmer, så burde man da køre full-body programmer, da man derved kan udnytte frigivelsen af testosteron ved ben træningen (der oftest anbefales bliver lagt først i programmet).
Og i givet fald det ovenstående, hvad er fidusen så ved Upper-body/Lower-body programmer, da man så ikke kan 'udnytte' ben træningen til de resterende muskelgrupper, der ligger minimum 24 timer efter (oftest) ?!
Ved godt det hele skal passe sammen, mere eller mindre og propotionenerne skal harmonere for at få en flot fitness krop, men der bliver rådgivet på mange forskellige måder og retninger vedrørende programmers opbygning og der bliver råbt BEN hver gang nogle forsømmer det, men er der nogen der rent faktisk ved hvorfor det er så smart at lave 2-split osv....
Håber på nogle fornuftige svar, og ikke bare, TRÆN BEN ELLERS ER DU EN NOOB...