Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1439
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1436

Følg bodybuilding.dk på

Bingeeating under bulk

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Under bulk skal man klassisk ligge i 500 kcal til 1000 kcal i overskud pr. dag og det er for så vidt fint nok.
Men da man fra dag til dag forbrænder forskellige mængder af kalorier vil man ikke altid have sit overskud lige stort alle dage, kobler man så dette sammen med pizza + det løse af snacks en dag i weekenden har man altså en dag med måske 1500+ kcal i overskud.

Mit spørgsmål lyder så på om man ved samme ugentlige kcal overskud vil tage den samme mængde på ( i muskler vel at mærke) hvis det er meget skiftende med ens kcal overskud som ved stor forskel på det daglige med indtag frem for nogenlunde konstant kcal overskud?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kroppen er ikke udviklet til at virke en uge af gangen, selvfølgelig vil du veje mere hvis du spiste 1500 kalorier mere den ene dag end næste dag, og lå i kalorieoverskud begge dage.

Når det er sagt er der flere faktorer at tage højde for, fx. binder kulhydrater mere vand end fedt/proteiner, der herved giver endnu mere vægt dag 1 vs. dag 2.

1 uge med jævnt 500 kcal overskud giver som tommelfingerregel 500 gram mere vægt, Dog når det er sagt, vil en uge med -200 kcal/dag i 6 dage, og på sidste dagen 3700kcal overskud ikke nødvendigvis give en vægtforøgelse på 500gram over hele ugen. (læs: +500*7+200*6)

Det var mit umiddelbare bud på dit spørgsmål, hvis du vil have mere, må du spørge igen, og hvis jeg kan svare, gør jeg gladeligt det :P
Brugeravatar

Reputation point: 10

Kostplan: Vis kostplan

Ja det er det jeg har funderet over.
Netop det med at kroppen, som du selv siger, ikke virker kun en uge af gangen men på længere sigt.

Hvordan er effekten så på længere sigt f.eks. 6 måneder med stabilt 500 kcal overskud ( ugentlig 3500 kcal)
overfor 6 måneder med store udsving i det daglige kcal overskud ( måske endda dage med underskud) men stadig ender med ugentlig 3500 kcal i overskud.

Er der nogen nævneværdig forskel på disse to scenarier?

Jeg tror des længere du periode, des mindre har udsving i gennemsnitlig vægtforøgelse/uge, det siger min statistik-gut mig :)
Brugeravatar

Ja okay :D

jeg snakker dog ikke kun ren vægtforøgelse men også om hvor meget af det der er muskel..
fordi generelt tager man jo mere clean på jo mindre overskud man har.
Men om denne udtalelse gælder daglig vægtforøgelse eller om denne udtalelse skal ses om gennemsnittet over en længere periode er det som gør mig i tvivl..

måske snakker jeg nonsens så sig lige til hvis du ikke fatter noget :P

Jeg forstår godt :P Som sagt tidligere, så er kroppen ikke indrettet til noget tidsspecifikt, der er lidt med lys/mørke, men det er ligemeget i den her sammenhæng. Kroppen har desuden kun 2 indstillinger, katabolisme og anabolisme, hvor førstnævnte nedbryder, bygger sidstnævnte. Der kræves kalorieoverskud for at bygge, og derfor vil jeg også tro at det er nødvendigt med kontinuerlig kalorieoverskud, så vidt som muligt :P

En spændende pointe er hvordan IF virker, har ikke læst meget om det, men de har fucket lidt op med tidligere retningslinjer over "bla bla minimum 6 måltider om dagen jævnt fordelt ud over hele dagen" fordi de netop fik gode gains, til trods for at kun spise i 8 af dagens 24 timer.

Jeg tror hvis du vil længere ud, må du vente på en mere kompetent person svarer, eller at du selv læser om det :P Sidstnævnte er sværest, men bedst :P
Brugeravatar

Ja okay :)
Mange tak for hjælpen, så det jo heldigt nok jeg har ferie lidt endnu så jeg kan få læst lidt mere dybdegående :)

Kroppen ved ikke at en uge varer 7 dage, eller at en dag varer 24 timer - det er jo bare nogle praktiske inddelinger af tiden som passer ind i menneskers samfund. Så jo mere kalorierne ophober sig på 1 ud af de 7 dage, jo mindre muskler vil du tage på de andre 6 dage, da der jo ikke er kalorier at tage af. Altså...

Scenarie 1: 500 kcal ekstra om dagen = ca. 70 g. muskler om dagen (noget er selvfølgelig fedt...), i alt 490 g muskler på 1 uge
Scenarie 2: 6 dage med 250 kcal ekstra + 1 dag med 2000 kcal ekstra = 6 x 35 g muskler + 100 g muskler = 310 g muskler på 1 uge

Det er så med den antagelse at man max. kan tage 100 g muskler på om dagen, og tallet 100 er et rent gæt! Men pointen er, at der er et max for hvad man kan gaine om dagen, så 1 dag med mange kalorier opvejer ikke 6 dage med for lidt kalorier. Derudover vil binge-dagen muligvis også medføre at du tager en del fedt på.

Jeg synes dog ikke at man slavisk skal ramme det samme antal kcal hver eneste dag, spiser man f.eks. 3200 hver anden dag og 3800 de andre, så ved jeg ikke hvordan regnestykket ser ud, men det er formentligt ok at gøre det sådan, da kroppen som sagt ikke ved at et døgn varer 24 timer, og derfor godt kan kompensere for mindre udsving i kcal-indtaget.
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Mcfeast skrev:Kroppen ved ikke at en uge varer 7 dage, eller at en dag varer 24 timer - det er jo bare nogle praktiske inddelinger af tiden som passer ind i menneskers samfund. Så jo mere kalorierne ophober sig på 1 ud af de 7 dage, jo mindre muskler vil du tage på de andre 6 dage, da der jo ikke er kalorier at tage af. Altså...

Scenarie 1: 500 kcal ekstra om dagen = ca. 70 g. muskler om dagen (noget er selvfølgelig fedt...), i alt 490 g muskler på 1 uge
Scenarie 2: 6 dage med 250 kcal ekstra + 1 dag med 2000 kcal ekstra = 6 x 35 g muskler + 100 g muskler = 310 g muskler på 1 uge

Det er så med den antagelse at man max. kan tage 100 g muskler på om dagen, og tallet 100 er et rent gæt! Men pointen er, at der er et max for hvad man kan gaine om dagen, så 1 dag med mange kalorier opvejer ikke 6 dage med for lidt kalorier. Derudover vil binge-dagen muligvis også medføre at du tager en del fedt på.

Jeg synes dog ikke at man slavisk skal ramme det samme antal kcal hver eneste dag, spiser man f.eks. 3200 hver anden dag og 3800 de andre, så ved jeg ikke hvordan regnestykket ser ud, men det er formentligt ok at gøre det sådan, da kroppen som sagt ikke ved at et døgn varer 24 timer, og derfor godt kan kompensere for mindre udsving i kcal-indtaget.

Du er jo heeeeeeelt ude at skide. Sorry to say. Dine beregninger holder ikke, og er total urealistiske. 70-100 gram muskelmasse om dagen?!! Ikke engang cirka.
BRN skrev:Du er en rottweiler af styrke, chihuahua af sind.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Hold nu op... jeg simplificerer for at holde det nogenlunde overskueligt og komme frem til pointen. Som der står i parentesen efter 70 g muskler (noget er selvfølgelig fedt).
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Der blev jo også skrevet at tallet 100 var et gæt, det er jo princippet der tæller i den her sammenhæng

Logbog: Ingen logbog

Præcis det jeg regnede med ville være problemet med bingeeating.. selvom pizza bare er lækkert..

Tak for opklaringen af Mcfeast!! :)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster