Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 831
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 828

Følg bodybuilding.dk på

cardio før eller efter træning?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB'er
jeg er begyndt at lave cardio træning (fy føj) og nu er jeg begyndt at undre mig om hvornår det er bedst at ligge cardioen ind i mit trænings skema, jeg træner 7 dage om ugen og jeg træner omkring kl 15:00 men jeg er kommet lidt i tvivl angående min cardio om den skal ligge inden styrketræningen eller efter.
en af mine venner siger den skal ligge efter eller om morgenen før morgenmaden og en anden af mine venner siger at den skal ligge før styrketræningen eller om morgenen før morgenmaden.
da jeg er for doven til at stå op og træne cardio om morgenen er det ikke en mulighed så derfor spørg jeg nu er det bedst at træne cardio før eller efter styrketræningen?

tak for svar på forhånd :)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du vil have mere energi til din styrketræning, hvis du ligger den efter.
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

Logbog: Vis logbog

Hvis du absolut vil have det i forlængelse, bør det være efter. Optimalt ville være, at det placere cardio på evt. off dage som aktiv restitution.

Reputation point: 15

Træner her: S.A.T.S Frederiksberg Svømmehal

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Vesterling skrev:Hvis du absolut vil have det i forlængelse, bør det være efter. Optimalt ville være, at det placere cardio på evt. off dage som aktiv restitution.

Nu siger han, at han træner 7 dage i ugen - så sidste forslag vil ikke kunne gøre sig gældende.

Når det så er sagt er mit bud, at du ligger 5-10min cardio før træningen for kredsløbets skyld og efter styrketræningen (hvis det SKAL være) din cardiotræning.

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Hvilken type cardio laver du?
Hvor lang tids cardio laver du?
Hvad er formålet med den cardio, du laver?

Når vi ved det, kan vi bedre svare.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Som Garik skriver kommer det lidt an på, hvad dit formål med træningen er.

Alt efter hvor hårdt og intenst din cardiotræning er, vil det formentlig have nogle side effekter på din træning.

Det ville være mest optimalt at adskille styrketræning og cardiotræning med minimum et par timer.
Hvis det ikke er muligt er der 2 ting som gør sig gældende:

1. Cardio inden træning medfører forringelse af dit styrketræningspas bl.a. fordi du bruger nogle af de kulhydrater som kunne have været en fordel at gemme til styrketræning, og så fordi at vægttrænings-delen kræver mere fokus end simpel cardiotræning. Men så længe cardiotræningen ikke er så intens kan det godt være okay.

2. Cardio efter træning vil medfører en forringelse af proteinsyntensen, hvilket vil sige protein og kulhydrats optagelse i blodet forringes. Her kan det med fordel være en god ide at spise eksempelvis noget kulhydrat og protein inden cardiotræningen, for at opretholde en fornuftig proteinsyntese.

Ovenstående var primært med henblik på, bedst muligt at kunne opbygge muskler og styrke.

Hvis du derimod vil tabe dig, kan det være en fordel altid at udføre cardio efter træning, da du derved har opbrugt sukkerdepoterne, og derfor begynder næsten udelukkende at forbrænde fra fedtdepoterne. Dette er dog ikke optimalt for muskelopbygningen.
Why ask for truth when you close your ears to it?
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: København

Træner her: Fitness World Lyongade
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Dødløft: 130.00

Gode pointer alle skriver, og ville selv ligge hoveddelen efter træning.

Når jeg laver meget cardio under en diæt ligger jeg typisk 10 min før, som fungere som opvarmning, og 20 min efter. Jeg føler ikke de 10 min ødelægger min præstation, og samtidigt hjælper det på den psykiske del. Cardio er super kedeligt, så det gør en forskel for mig. Kan i nogle tilfælde godt lave mere cardio, men prøver så vidt muligt, at lave noget før min egentlige træning. Jeg laver LISS. Ville ikke foreslå at lave Hit/Hiit før træning.

Hvad Hvalen skriver i punkt 2, er i og for sig ligemeget, da det ligger sig op ad måltidstiming. Protein i form af mad vil ca. tage 8 timer om at blive nedbrudt og optaget af din krop. Det er dog altid en dog ide at have lidt kulhydrat i kroppen med mindre du er sensitiv og det gør dig træt.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Kostplan: Ingen kostplan

Målet er egentlig bare komme i form...
For tiden er jeg ved at tabe mig fordi jeg har et lille offside projekt med at prøve at nå optagelseskravene til "bar brothers"
jeg har valgt at tage 10 minutters opvarmning før styrketræningen også tage 35 min cardio efterfølgende, i mit projekt med at komme i form forlænger jeg så cardioen med 5 min hver uge indtil jeg ikke kan klare det længere...

Tak for hjælpen :)

Styrkeliste

Erstat dine 35 minutters cardio med noget HIIT og så eventuelt lidt almindeligt cardio bagefter.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:Erstat dine 35 minutters cardio med noget HIIT og så eventuelt lidt almindeligt cardio bagefter.

Men er HIIT optimalt efter hård styrketræning? Det handler vel netop her om at få fyldt glykon depoterne, og ved så høj puls drænes de vel bare endnu mere - eller tager jeg fejl her?

Personligt går jeg ind for at få kulhydrat+protein efter styrketræningen, for herefter at dyrke kredsløbstræning med lav puls - ca. 130.
"We're Fragments of Fiction!"
Brugeravatar

Reputation point: 95

Pedes92 skrev:
Garik skrev:Erstat dine 35 minutters cardio med noget HIIT og så eventuelt lidt almindeligt cardio bagefter.

Men er HIIT optimalt efter hård styrketræning? Det handler vel netop her om at få fyldt glykon depoterne, og ved så høj puls drænes de vel bare endnu mere - eller tager jeg fejl her?

Personligt går jeg ind for at få kulhydrat+protein efter styrketræningen, for herefter at dyrke kredsløbstræning med lav puls - ca. 130.

HIIT er optimalt i forhold til fedttab/forbedring af kropskomposition. Dine glycogen-depoter er højst sandsynligt ikke tømte efter 60-90 minutters vægttræning medmindre, du spiser virkelig low-carb.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Og det er mest af alt vigtigt med fyldte glycogen-depoter for udholdenhedsatleter - ikke styrketræningsfolk.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:Og det er mest af alt vigtigt med fyldte glycogen-depoter for udholdenhedsatleter - ikke styrketræningsfolk.

Jovist, men derfor er det vel stadig væsentligt at få fyldt sine glykon depoter efter endt styrketræning?

Når det er sagt, er vi enige om at det er det samlede energi-indtag og fordeling der er det vigtigste og ikke måltidstiming/frekvens.
"We're Fragments of Fiction!"
Brugeravatar

Reputation point: 95

Pedes92 skrev:
Garik skrev:Og det er mest af alt vigtigt med fyldte glycogen-depoter for udholdenhedsatleter - ikke styrketræningsfolk.

Jovist, men derfor er det vel stadig væsentligt at få fyldt sine glykon depoter efter endt styrketræning?

Når det er sagt, er vi enige om at det er det samlede energi-indtag og fordeling der er det vigtigste og ikke måltidstiming/frekvens.

Hvorfor? Du tømmer dem jo ikke, når du styrketræner? Der er ingen videnskabelig evidens for, at du skal fylde dig med carbs efter træning, så hvorfor gøre det lige efter træning, men inden HIIT eller almindelig cardio?

Træn, lav dit HIIT eller cardio og få så noget at spise eller en shake.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Jeg har læst lidt på det og er ikke helt sikker på hvordan et program ville se ud, kunne det bare være et kvarter hvor jeg kører 15sekunders sprint også 60 sekunders pause osv. http://www.bodybuilding.com/fun/ultimat ... ogram.html
Min ven har prøvet det og mener ikke jeg vil være i stand til at kunne udføre et HIIT program efter mine 2-2,5 timers styrketræning...

Styrkeliste

Stubberup skrev:

Jeg har læst lidt på det og er ikke helt sikker på hvordan et program ville se ud, kunne det bare være et kvarter hvor jeg kører 15sekunders sprint også 60 sekunders pause osv. http://www.bodybuilding.com/fun/ultimat ... ogram.html
Min ven har prøvet det og mener ikke jeg vil være i stand til at kunne udføre et HIIT program efter mine 2-2,5 timers styrketræning...

Hvorfor træner du også i 120-150 minutter?

Lav en tabata efter træning. Det bør du være i stand til.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Stubberup skrev:

Hvorfor træner du også i 120-150 minutter?

Lav en tabata efter træning. Det bør du være i stand til.

ej okay der er også inkluderet udstrækning i den tid det tager nok 20-30min men så tager det lang tid for mig at komme igennem basis øvelserne hvor jeg kører en 8 sæt med 3-5mins pause imellem

Styrkeliste

Så kan du sagtens lave en tabata efter træning.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste