Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1168
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1166

Følg bodybuilding.dk på

Cardio to gange om ugen?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB,

Ud fra mit seneste indlæg, spurgte jeg ind til hvad der ville være bedst for mig. At bulke videre eller cutte indtil sommer.

Jeg kom til den konklusion, at jeg gerne vil have fedtprocenten ned.
Mit dilemma består af, at jeg træner 5 gange om ugen, og ligger i kalorieunderskud hver dag, men jeg vil gerne spice processen lidt op med noget cardio. Foretrækker at lave HIIT, fordi det både er mindre tidskrævende og mere effektivt (mht efterforbrænding osv), men vil jeg tabe mig og stadig ville kunne få en flot krop til sommer, ved blot at lave HIIT 2x om ugen, altså på mine "ikke træningsdage"? (Læste at man nemt kunne blive overbelastet ved at gøre det på træningsdage også)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 120.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Man spicer ikke processen op ved at lave cardio. Det bringer dig blot i et større deficit, hvilket gør, at du skal spise mere, hvis ellers du allerede nu ligger de 300 - 500 kcal i underskud. Har man den opfattelse at cardio er en nødvendighed for at reducere sin fedtprocent, så er der noget man har misforstået.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Man spicer ikke processen op ved at lave cardio. Det bringer dig blot i et større deficit, hvilket gør, at du skal spise mere, hvis ellers du allerede nu ligger de 300 - 500 kcal i underskud.

Sikke dog noget sludder. Større underskud = mere vægttab.

Lav du bare lidt cardio, TS.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Pind skrev:Man spicer ikke processen op ved at lave cardio. Det bringer dig blot i et større deficit, hvilket gør, at du skal spise mere, hvis ellers du allerede nu ligger de 300 - 500 kcal i underskud. Har man den opfattelse at cardio er en nødvendighed for at reducere sin fedtprocent, så er der noget man har misforstået.

Jeg er sikker på at du har formuleret dig forkert. Mener du, at han bliver nød til at æde mere, hvis han insisterer på et underskud pr. dag på 3-500, såfremt han implementerer cardio? (Hvilket lyder som en tosset plan).
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Reputation point: 822

Geografisk sted: San Quentin

Styrkeliste
- Bænkpres: 36.00
- Squat: 24.00
- Dødløft: 36.00

Jeg tror Pind er af den overbevisning, at et kalorienderskud, som overstiger 500 kcal om dagen er skadeligt for din evne til at bibeholde din muskelmasse under et vægttab. Jeg er personligt lidt af en anden holdning.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

The Juice skrev:Jeg tror Pind er af den overbevisning, at et kalorienderskud, som overstiger 500 kcal om dagen er skadeligt for din evne til at bibeholde din muskelmasse under et vægttab. Jeg er personligt lidt af en anden holdning.

Ah, javel. Man kan godt sige, at jeg også er uenig i den holdning..
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Styrkeliste

Men er de to gange om ugen (i weekenden - på ikke træningsdage) nok, for at jeg taber mig i gradvist tempo, og kan stå med en relativt lavere fedtprocent til sommer?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 120.00

Les Obey skrev:Men er de to gange om ugen (i weekenden - på ikke træningsdage) nok, for at jeg taber mig i gradvist tempo, og kan stå med en relativt lavere fedtprocent til sommer?

Det spørgsmål hænger for meget på en subjektiv bedømmelse. Hvad er nok for dig, iht. en "relativt" lavere fedtprocent til sommer?

Du kan jo selv udregne hvor meget vægt du kommer til at smide pr. uge, og så holde det op imod din ønskede fedtprocent til sommer. Antaget at du har en ide om hvilken vægt du ender på.
Brugeravatar

Styrkeliste

The Juice skrev:Jeg tror Pind er af den overbevisning, at et kalorienderskud, som overstiger 500 kcal om dagen er skadeligt for din evne til at bibeholde din muskelmasse under et vægttab. Jeg er personligt lidt af en anden holdning.

For en mand med en middel fedtprocent vil jeg helt klart mene, at man bibeholder mere muskelmasse ved at holde sig til et mere moderat deficit, som f.eks. 300 - 500 kcal/dag, end hvad man gør ved at øge sit deficit til eks. vis 1000 kcal/dag. Ligger man i den tunge ende, hvad angår fedtprocent, så er jeg dog af den klare opfattelse at man godt kan gå lavere. Så hvis jeg fik det til at fremstå firkantet, så er det ikke så.

Det var dog absolut ikke den pointe jeg ville have frem, hvorfor jeg må indrømme, at min første post godt kunne være skrevet anderledes. F.eks:
Pind skrev:Man spicer ikke nødvendigvis processen op ved at lave cardio. Det bringer dig blot i et større deficit, hvilket gør, at du skal spise mere, hvis ellers du allerede nu ligger omkring de 300 - 500 kcal i underskud, og det er der du ønsker at ligge. Er det fordi du ønsker et større underskud, kan det dog sagtens klares på andre måder, da cardio på ingen vis er en nødvendighed for vægttab. Har man den opfattelse at cardio er en nødvendighed for at reducere sin fedtprocent, så er der noget man har misforstået.

Pointen her er, at et kalorie underskud er et kalorie underskud uanset hvor det kommer fra. Vægttræning f.eks. kan nemt give de samme cardiovaskulære tilpadsninger, som folk søger gennem cardio, endda med den ekstra tilføjelse, at det gavner muskelretention & styrke.
Ligeledes kan en reduktion i indtag, give samme ønskede effekt ift. reduktion af fedtmasse, hvis ellers der er rum til det, som cardio ville kunne.

Det behøver ikke være en hemmelighed, at jeg er fortaler for at lave mindste mulig mængde normal cardio for at opnå målet. Det er der flere gode grunde til. Når man bruger ord som "spice op" (gøre noget bedre), så er det let at antage, at man tror at et vægttab per definition bliver bedre af at lave cardio.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Vi er selvfølgelig ikke uenige om, at man ved et relativt mindre underskud alt andet lige (i hvert fald teoretisk) bør bibeholde sin muskelmasse bedre end ved et relativt større underskud. Spørgsmålet er dog, hvad parametrene konkret er. Hvor meget muskelmasse mister man fx ved at ligge i 1000 kcal underskud i 12 uger, hvis udgangspunktet er en fedtprocent på 15 og en BMI på 25? Jeg har personligt ingen anelse - men jeg gætter på, at det næppe er synligt, måske endda ikke målbart.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Pind skrev:Det behøver ikke være en hemmelighed, at jeg er fortaler for at lave mindste mulig mængde normal cardio for at opnå målet. Det er der flere gode grunde til. Når man bruger ord som "spice op" (gøre noget bedre), så er det let at antage, at man tror at et vægttab per definition bliver bedre af at lave cardio.

Dog er det som minimum en god ide at bevare en form for fysisk aktivitet, foruden styrketræning. Det er måske lidt forskelligt hvad folk betegner som Cardio - mange er eksempelvis af den overbevisning af at 30 min middeltempo på kondicyklen er cardio, men at 5 km cykling i stivkuling blot er transport.

Les Obey skrev: Foretrækker at lave HIIT, fordi det både er mindre tidskrævende og mere effektivt

I tråd med ovenstående, så er jeg ikke super fan af HIIT. Det er ofte alt for takserende og tager krudt fra det der virkelig gør en forskel, nemlig at løfte tunge ting op og ned. Dermed ikke sagt at HIIT ikke kan planlægges ordentlig og ikke er effektivt i forbindelse med et mål om eksempelvis et højt kondital.

-Det var lige en afstikker.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

At for meget cardio kan hæmme muskel vækst er der vist bred enighed om.
Anders Nedergaard fortæller dog i radio 24syv at noget tyder på at det er særligt løb frem for spinning og cykling træning der hæmmer vækst.
Og siger at det måske er de mange små stød i løb som er problemet.

Nogen der er stødt på den teori før?

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

dykker skrev:At for meget cardio kan hæmme muskel vækst er der vist bred enighed om.
Anders Nedergaard fortæller dog i radio 24syv at noget tyder på at det er særligt løb frem for spinning og cykling træning der hæmmer vækst.

Nej. Men jeg har en anden teori :lol:

Jim Wendler anbefaler cardio. Type og mængde husker jeg dog ikke.
Men hans argumenter er, at hvilepulsen falder, at blodomløbet er højt under cardio (affaldsstoffer ud) og at effektiviteten i omløbet øges generelt.
Altså potentiale for hurtigere og bedre restitution i din vægttræning.

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

newbiepumper skrev:
dykker skrev:At for meget cardio kan hæmme muskel vækst er der vist bred enighed om.

Men hans argumenter er, at hvilepulsen falder, at blodomløbet er højt under cardio (affaldsstoffer ud) og at effektiviteten i omløbet øges generelt.

Ud fra de argumenter kunne jeg forestille mig at den type cardio der her anbefales er af middel intensitet eller lavere.
Grunden er at man ved høj intensitet også vil skabe nogle affaldsstoffer der herefter skal bortskaffes. En hård cardio session kræver restitution på samme måde som en styrketræning (i større eller mindre grad) hvorfor det kan have inflydelse på de efterfølgende styrke dage, især hvis bentræninger falde i dagene efter cardioen.
derimod vil cardio af lavere intensitet ikke kræve nær den samme restitution (hvis nogen overhovedet) og desuden kunne give de fordele du snakker om.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 103.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Steendahl skrev:
newbiepumper skrev:

Ud fra de argumenter kunne jeg forestille mig at den type cardio der her anbefales er af middel intensitet eller lavere.
Grunden er at man ved høj intensitet også vil skabe nogle affaldsstoffer der herefter skal bortskaffes. En hård cardio session kræver restitution på samme måde som en styrketræning (i større eller mindre grad) hvorfor det kan have inflydelse på de efterfølgende styrke dage, især hvis bentræninger falde i dagene efter cardioen.
derimod vil cardio af lavere intensitet ikke kræve nær den samme restitution (hvis nogen overhovedet) og desuden kunne give de fordele du snakker om.

Enig. Det var i hvert fald heller ikke HIIT, han skrev om. Jeg løber selv 2-3 gange/ugen en tur af 4-6km og en sjælden gang intervaller, hvor de 4-6km ikke synes at hæmme min præstation i vægttræningen. Intervaller prøver jeg at lægge, så jeg kan restituere mig ud af det inden næste squat eller dødløft pas.

Jeg elsker personligt kombination af styrke og cardio. De behøver ikke modarbejde hinanden, hvis man planlægger sig ud af det. Og af begge ting, høster man :D

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster