Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1255
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Cut - Tabt mig for meget?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej,

Jeg startede den 8 november med at cutte. Min start vægt var dengang 92,4, men i løbet af et par dage var vægten nede på 91, hvilket nok har været den reelle startvægt.

Idag vejer jeg 86,5 kg. Jeg har jo derfor tabt mig over 500 gram om ugen, så er det gået for hurtigt? Burde jeg justere fra nu af så det går langsommere?

Min fedtprocent fra start var nok 16-18%

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du dør ikke af at tabe dig over 500 gram om ugen.
Der er mange som taber sig mellem 500 gram og 2 kg om ugen, og nogle taber sig endnu mere.
Jo højere underskud, jo mere muskelmasse ryger der med. Det afhænger dog også af din kostplan samt din træningsplan.
Brugeravatar

Reputation point: 121

Logbog: Ingen logbog

Det kan du jo bedst selv bedømme. Er du blevet svagere? Føler du dig energiforladt konstant? Når du ser dig i spejlet, synes du så det ser ud som om du har tabt nævneværdig muskelmasse? Føler du dig sulten, og kan du holde dig motiveret til fortsat cut pt?

De 500 gram/uge er en guideline som bunder i ingenting andet end erfaren. Der er ingen forskning der siger, at 500 gram pr uge er det bedste at bulke/cutte med, og der er derfor heller ingen nævneværdige argumenter for, at justere dit kalorieindtag hvis du ikke har noget problem med det som det er nu.

5 kg på en måned er dog en del, og hvis du har et par måneder endnu ville jeg nok skrue lidt op for kalorieindtaget så du ikke pludselig kører død i det hele. Men igen, det er min mening. Den bedste til at bedømme hvad du skal gøre er dog dig selv, såfremt du lytter til din krop og ser på dine resultater til træning :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Reputation point: 5

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Man hører bare så ofte om de 500 gram om ugen.
Jeg er blevet en smule svagere, men det er marginalt. Jeg føler mig engang imellem sulten, men ikke noget specielt. Jeg har dog god tid, så jeg tror jeg smider lidt ekstra havregryn ind dagligt. Er lidt bange for der bliver smidt for meget masse, så det er nok bedst at give det god tid. Tak for svarene :-)

Chelsea2013 skrev:Du dør ikke af at tabe dig over 500 gram om ugen.
Der er mange som taber sig mellem 500 gram og 2 kg om ugen, og nogle taber sig endnu mere.
Jo højere underskud, jo mere muskelmasse ryger der med. Det afhænger dog også af din kostplan samt din træningsplan.

Ja det er korrekt. Men det statement kan ikke bare stå alene.
Ens fedtprocent dikterer også hvor meget man kan tabe sig uden nævneværdig tab af muskelmasse.
Et tab fra 25% til 15% vil ikke være særligt tærende på massen.
Et tab fra 15% til 05% vil i højere grad resulterer i nævneværdig massetab.

Derfor kan man ikke bare sige jo større underskud, jo mere muskelmasse ryger der med!
Selvom dette statement er mere eller mindre korrekt, er der forskel fra udgangspunkt til udgangspunkt.
Desuden er der store forkelle fra individ til individ. Gener har også en stor rolle! :wink:

Bare lige lidt mundgejl..

Læs evt. "cut til sommer" artiklen her på siden. Den er mere specifik.
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

I starten ryger der jo også lidt ekstra væske og det kan sagtens være et par kilo i sig selv.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aulum

Træner her: Fitness world Herning
AG Motion & Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 70.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Med en fedtprocent på 16-18 kan du smide helt op til 1,5 kg pr uge uden, at miste for meget masse.

De 500 gram alle altid taler om er sikkert fint at ramme, men det er reelt først ved en fedtprocent under 10, at det er tvingende nødvendig at "kun" gå 500 g ned om ugen.

De fleste af os som sikkert har en fedtprocent over 10, kan sagtens cutte med 1 kg om ugen. Jf. artiklen "cut til sommer" som også bliver nævnt i et tidligere indlæg
Brugeravatar

Udover at miste muskelmasse, kan det så ikke have en negativ effekt på ens forbrænding, hvis man nu ligger i et rigtig stort kalorieunderskud over længere tid? Altså kunne man ikke forestille sig at kroppen vænner sig til kun at leve på de færre kalorier den får, hvis man nu havde været på en lidt ekstrem slankekur over lang tid.

Milanista skrev:Udover at miste muskelmasse, kan det så ikke have en negativ effekt på ens forbrænding, hvis man nu ligger i et rigtig stort kalorieunderskud over længere tid? Altså kunne man ikke forestille sig at kroppen vænner sig til kun at leve på de færre kalorier den får, hvis man nu havde været på en lidt ekstrem slankekur over lang tid.

Korrekt.

Reputation point: 15

Milanista skrev:Udover at miste muskelmasse, kan det så ikke have en negativ effekt på ens forbrænding, hvis man nu ligger i et rigtig stort kalorieunderskud over længere tid? Altså kunne man ikke forestille sig at kroppen vænner sig til kun at leve på de færre kalorier den får, hvis man nu havde været på en lidt ekstrem slankekur over lang tid.

Arrrrh. En menneskekrop skal bruge de kcal en menneskekrop skal bruge. Kroppen finder bare alternativer til de manglende kcal ved at omsætte protein/muskler til energi. Kroppen kan vel, som sådan ikke vænne sig til lavt fødeindtag da basalstofskiftet er konstant....
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Kasper1983 skrev:

Arrrrh. En menneskekrop skal bruge de kcal en menneskekrop skal bruge. Kroppen finder bare alternativer til de manglende kcal ved at omsætte protein/muskler til energi. Kroppen kan vel, som sådan ikke vænne sig til lavt fødeindtag da basalstofskiftet er konstant....

Basalstofskiftet er ikke konstant. Det kan være drastisk nedsat efter en længerevarende diæt!

Dertil kommer, at éns TDEE kan svinge langt mere, end hvad man måske umiddelbart kunne forvente. Alt andet lige forbrændes der betydeligt mere ved et højere kalorieindtag pga. følgevirkninger; fx øges aktivitetsniveauet pga. øget energi, og du kan og vil træne længere. Det kan også være helt ubevidst. Fx tager jeg ofte mig selv i at 'hoppe' med lægmusklen under bulk, men det sker meget sjældent under cut. Der er altså nogle mere eller mindre ubevidste mekanismer, der også hjælper til at opretholde homeostasis.
Brugeravatar

Er det så også delvist derfor man tit ser at en kvinde der går på en af de der sultekurer og taber sig en del, tager det hele på igen bagefter? (Delvist fordi det jo åbenlyst også har noget at gøre med at de slipper den gode instilling)

Bjørnson skrev:

Korrekt.

Bullshit.
Brugeravatar

Reputation point: 121

Milanista skrev:Er det så også delvist derfor man tit ser at en kvinde der går på en af de der sultekurer og taber sig en del, tager det hele på igen bagefter? (Delvist fordi det jo åbenlyst også har noget at gøre med at de slipper den gode instilling)

Dét og så øget sult. Jeg skal ikke kloge for meget i de konkrete mekanismer, men fx vil man opleve et fald af hormonet leptin under en længerevarende diæt. Dette vil udløse en generelt større sultfornemmelse, hvorfor man alt andet lige begynder at spise mere. Dette vil så igen føre til en vægtøgning og en stabilisering af hormonet, og så er vil tilbage ved status quo. Homeostasis er derfor en slags latent korrektiv til ugunstige adfærdsændringer. Problemet er nok så, at mekanismen ikke altid så at sige er ordentligt kalibreret, hvorfor nogle oplever at være mætte og tilfredse ved en relativt lav kropsvægt, mens andre skal bære mere sul på kroppen.
Brugeravatar

Jenslyn87 skrev:
Milanista skrev:Er det så også delvist derfor man tit ser at en kvinde der går på en af de der sultekurer og taber sig en del, tager det hele på igen bagefter? (Delvist fordi det jo åbenlyst også har noget at gøre med at de slipper den gode instilling)

Dét og så øget sult. Jeg skal ikke kloge for meget i de konkrete mekanismer, men fx vil man opleve et fald af hormonet leptin under en længerevarende diæt. Dette vil udløse en generelt større sultfornemmelse, hvorfor man alt andet lige begynder at spise mere. Dette vil så igen føre til en vægtøgning og en stabilisering af hormonet, og så er vil tilbage ved status quo. Homeostasis er derfor en slags latent korrektiv til ugunstige adfærdsændringer. Problemet er nok så, at mekanismen ikke altid så at sige er ordentligt kalibreret, hvorfor nogle oplever at være mætte og tilfredse ved en relativt lav kropsvægt, mens andre skal bære mere sul på kroppen.

Okay, jeg takker for svarene!

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster