Bruger login







Ugen der gik, uge 24, 2019
Nye programmer og stærke brugere!

Tilbudsguide, uge 25, 2019
Kirsebær og steaks!

Ugen der gik, uge 23, 2019
Crossfit og kost!

Tilbudsguide, uge 24, 2019
Okse og ananas!


Statistik

Vi har 55586 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Pocahontas

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029474 indlæg i 86699 emner

4 nye indlæg i dag


Online
I alt: 458
Medlemmer: 8
Skjulte: 0
Gæster: 450

Følg bodybuilding.dk på

D Vitamin i ALT !?

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Nu er vi lige ovre i noget fiskeolie vitamin tilskuds emne:

Jeg synes der bliver proppet meget D vitatmin i alle mulige kosttilskud? - På billedet er det noget fiskeolie. Der er 800% RI. i.

Jeg nupper en multivitamin om dagen, der er også jeg ved ikke hvor meget %RI af D vitamin i.

D vitamin er en af de fedtopløselige vitaminer der lagres i kroppen, derfor kan vi godt få for meget D vitamin.

Er det noget du tænker over? - Undgår visse tilskud fordi de putter helt vildt meget fx. D vitamin I?

Mvh.
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.


Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1324
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er et emne som er diskuteret flere gange her på forum. Kan henvise til PubMed, men ellers er den førende danske forsker på området Susanne Gjedsted Bügel. Kan henvise til hendes publikationer eller denne nemme artikel: https://netdoktor.dk/vitaminer/faaharbrugforekstra.htm

"Hendes råd til alle danskere er derfor, at vi sørger for at få 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Og den dosis er der ikke altid i multivitaminpillen, som mange af os altså tager. Den vejledende dagsdosis for D-vitamin er ifølge Sundhedsstyrelsen stadig 5 mikrogram. Derfor bør man tjekke indholdet i sin vitaminpille, og hvis den ligger under den anbefalede dagsdosis på 10 mikrogram, så bør man tage det, der mangler".

Det kan siges, at her i norden, har vi ofte brug for D-vitamin i vintermånederne. En uges ferie sydpå, kan dække flere måneder frem.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 12. okt 2009, 10:57
 
Træner her: VK49
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



40 mcg er nu også en hidsig mængde at putte i fiskeolie, så ja, hvis man bruger netop det kosttilskud du nævner der er det nærliggende at holde øje med hvad man ellers tager af tilskud som indeholder d-vitamin. En n=1, jeg har altid suppleret med omegnen af 5000iu i vintermånederne, og har fået målt mine blodværdier til at være waay beyond referenceværdierne.
Brugeravatar
 
Reputation point: 100
 
Indlæg: 3476
Tilmeldt: 18. jun 2008, 14:43
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



iRoN_wArrioR93 skrev:40 mcg er nu også en hidsig mængde at putte i fiskeolie, så ja, hvis man bruger netop det kosttilskud du nævner der er det nærliggende at holde øje med hvad man ellers tager af tilskud som indeholder d-vitamin. En n=1, jeg har altid suppleret med omegnen af 5000iu i vintermånederne, og har fået målt mine blodværdier til at være waay beyond referenceværdierne.


EUs Scientific Committee on Food saetter oevre og nedre daglige graense som hhv. 50 mcg og 10 mcg. Der er efterhaanden en del studier, som viser fordele ved mere end 10 mcg, men jeg mener, at der skal et metastudie til for at rokke ved de nuvaerende anbefalinger. 40 mcg i et dagligt tilskud lyder ihvertfald voldsomt. Der ville jeg ogsaa holde oeje med mit oevrige indtag.
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: 5. jan 2012, 13:04
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



alllstar skrev:Det er et emne som er diskuteret flere gange her på forum. Kan henvise til PubMed, men ellers er den førende danske forsker på området Susanne Gjedsted Bügel. Kan henvise til hendes publikationer eller denne nemme artikel: https://netdoktor.dk/vitaminer/faaharbrugforekstra.htm

"Hendes råd til alle danskere er derfor, at vi sørger for at få 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Og den dosis er der ikke altid i multivitaminpillen, som mange af os altså tager. Den vejledende dagsdosis for D-vitamin er ifølge Sundhedsstyrelsen stadig 5 mikrogram. Derfor bør man tjekke indholdet i sin vitaminpille, og hvis den ligger under den anbefalede dagsdosis på 10 mikrogram, så bør man tage det, der mangler".

Det kan siges, at her i norden, har vi ofte brug for D-vitamin i vintermånederne. En uges ferie sydpå, kan dække flere måneder frem.


Det forstår jeg ikke. Man kan da næsten ikke finde en multivitamin pille der ikke har minimum 5-10 mikrogram D vitamin. Så skal man da nok godt kigge godt. Og hvis man tager et isoleret D-vitamin tilskud så kan du næsten ikke finde noget under 30 mikrogram. Jeg undrede mig selv over det tidligere da jeg ville tage et vitamin D tilskud og slet ikke kunne finde noget tilskud der kun havde 10 mikrogram. Selv min multivitaminpille har 20 mikrogram.

Fra netdoktor:

"Man kan få for meget D-vitamin, selvom det er sjældent. En egentlig forgiftning ses først ved store mængder. Den øverst anbefalede dosis for voksne er 100 mikrogram per dag. Da det ikke kan udelukkes, at der kan være negative effekter selv af en lavere mængde, er der udarbejdet anbefalinger for den maksimale mængde/indhold af vitamin D i kosttilskud. Det anbefales derfor, at man vælger kosttilskud, der ikke overskrider følgende værdier:

For voksne og børn over 11 år: 95 µg pr. anbefalet daglig dosis."

Så det skal nok forstås at det er fordi de har en øvre grænse på 95 mikrogram og det er den man ikke skal overstige, selvom at 10 mikrogram er det anbefalede.
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 25. feb 2011, 01:23
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg har sagt det de sidste 10 år, og nu siger jeg det igen: Indtag titreres på baggrund af blodprøve for måling af D-vitamin.

OD ses i øvrigt sjældent. Høje niveauer, ja, men dertilhørende hypercalcæmi, not so often.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1749
 
Indlæg: 6393
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Asomugha skrev:
alllstar skrev:Det er et emne som er diskuteret flere gange her på forum. Kan henvise til PubMed, men ellers er den førende danske forsker på området Susanne Gjedsted Bügel. Kan henvise til hendes publikationer eller denne nemme artikel: https://netdoktor.dk/vitaminer/faaharbrugforekstra.htm

"Hendes råd til alle danskere er derfor, at vi sørger for at få 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Og den dosis er der ikke altid i multivitaminpillen, som mange af os altså tager. Den vejledende dagsdosis for D-vitamin er ifølge Sundhedsstyrelsen stadig 5 mikrogram. Derfor bør man tjekke indholdet i sin vitaminpille, og hvis den ligger under den anbefalede dagsdosis på 10 mikrogram, så bør man tage det, der mangler".

Det kan siges, at her i norden, har vi ofte brug for D-vitamin i vintermånederne. En uges ferie sydpå, kan dække flere måneder frem.


Det forstår jeg ikke. Man kan da næsten ikke finde en multivitamin pille der ikke har minimum 5-10 mikrogram D vitamin. Så skal man da nok godt kigge godt. Og hvis man tager et isoleret D-vitamin tilskud så kan du næsten ikke finde noget under 30 mikrogram. Jeg undrede mig selv over det tidligere da jeg ville tage et vitamin D tilskud og slet ikke kunne finde noget tilskud der kun havde 10 mikrogram. Selv min multivitaminpille har 20 mikrogram.

Fra netdoktor:

"Man kan få for meget D-vitamin, selvom det er sjældent. En egentlig forgiftning ses først ved store mængder. Den øverst anbefalede dosis for voksne er 100 mikrogram per dag. Da det ikke kan udelukkes, at der kan være negative effekter selv af en lavere mængde, er der udarbejdet anbefalinger for den maksimale mængde/indhold af vitamin D i kosttilskud. Det anbefales derfor, at man vælger kosttilskud, der ikke overskrider følgende værdier:

For voksne og børn over 11 år: 95 µg pr. anbefalet daglig dosis."

Så det skal nok forstås at det er fordi de har en øvre grænse på 95 mikrogram og det er den man ikke skal overstige, selvom at 10 mikrogram er det anbefalede.


Pointen her må være, at det er en minimumsanbefaling, da det ellers er individuelt baseret på nødvendigheden. Hvis man er uden for om sommeren og ellers spiser varieret herunder fisk, burde de fleste få dækket deres behov for d-vitamin, nødvendigheden kan findes i vintermånederne, hvor en større dosis end 10 mikrogram (400 IU) ofte er nødvendig for at dække behovet, og en læge vil kunne anbefale ud fra en blodprøve alt fra 1000-50000 IU. Personligt indtager jeg 30-40 mikrogram i vintermånederne hver dag i pilleform, hvis jeg ikke er ude og rejse.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 12. okt 2009, 10:57
 
Træner her: VK49
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:Jeg har sagt det de sidste 10 år, og nu siger jeg det igen: Indtag titreres på baggrund af blodprøve for måling af D-vitamin.

OD ses i øvrigt sjældent. Høje niveauer, ja, men dertilhørende hypercalcæmi, not so often.



Hvad skyldes så at nogen kan have høje niveauer eller i enkelttilfælde hypercalcæmi? Du nævner i en af dine blogs også at alle dine klienter har for lave d vitamin værdier, og du taler om hvor absurd svært det er bare at få dækket det behov man skal igennem kosten, og derfor til at få dækket sit behov igennem kosten (hvis vi siger det er 10 ug) og så til at overstige loftet (95ug) der vil der jo være et helt absurd spring. Altså hvis 10 ug er næsten umuligt igennem kosten, hvad er 95 ug så ikke? Måske argumenterer du for at 10ug ikke er nok, men stadig, den buffer er jo stor. Så de tilfælde hvor folk har høje niveauer er det folk der får rigtig meget sol men som også har "OD'et på piller" eller hvordan er det muligt at ODe når du mener det er så svært bare at få det man skal have, og alle de tilfælde du oplever, der er folk i underskud?
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 25. feb 2011, 01:23
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Optag af D-vitaminer kan variere meget betragteligt fra person til person. D-vitamin øger optag af calcium fra kosten. Det er også forklaringen på hvorfor genier der sprøjter paraffinolie ind i kroppen kan udvikle organskade: paraffinoliegranulomer opfører sig som calcitrioler hvilket øger optag af calcium fra kosten og hvilket følgelig kan give høje blodniveau af calcium hvilket på sigt kan skade organer, hvilket kan kræve medicinsk behandling, protein og calciumreduceret kost og megadosering af magnesium. Hvorfor folk ikke er ens er et godt og filosofisk spørgsmål, men det er de. Husk nu at officielle anbefalinger er den mest simple, easy-digest sandhed der kan opdrives. Der er ikke plads til detalje eller kompleksitet. Sandheden er også den at der ER folk der får nok D-vitamin via kosten, selv i vinteren, mens andre med præcist samme vaner ikke gør.

Så vi er tilbage til hvad jeg har sagt i mange år nu: Indtag efter blodprøve. Og nej, 10 mikrogram er for de fleste slet ikke nok.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1749
 
Indlæg: 6393
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster