Det her bliver mit første indlæg herinde - og et lidt længere af slagsen. Håber nogle vil give mig et råd eller 2.
Jeg er kommet hjem fra en laaang jordomrejse og er begyndt at træne igen. Starter fra stratch. Jeg har kørt fullbody 3 gange i ugen i 6 uger og nu 2-split i cirka 6-8 uger. Har før trænet en del - dog aldrig været "stor".
Jeg har flere ting, som jeg gerne vil have jeres besyv med til. Først og fremmest mit 2-split program, som jeg gerne vil have ændret. Det lyder som følger:
Dag 1 - træk: ben, ryg og biceps
Squat 4x8-10
Dødløft 4x8-10
Lunges 4x8-10 (Tager 10-12 gentagelser med 2 x 12 kg kettlebells)
Rows 4x8-10
Kropshævninger 4x8-10 (Tager måske eller træk til bryst - er ikke stærk nok endnu.)
Preacher curls 4x10-12
EZ Biceps Curl 4x10-12
Calf-Raise 4x12-15
Dag 2 - pres: bryst, skulder og triceps
Bænkpres 4x8-10
Incline bænkpres 4x8-10 (Tager incline med håndvægter.
Flyes 4x10-12
Skulderpres 4x8-10
Lateral Raise 4x10-12
Fransk pres 4x10-12 (Fransk pres i tårn "over-hovedet"
Triceps pushdowns 4x10-12
Mavebøjning med kabel 4x10-12
Se der er flere ting jeg gerne vil have ind:
1: Vil gerne have mere core-træning. Der er selvfølgelig det æstetiske med et vaskebræt, men også det funktionelle i en stærk core. Min plan er at kører 2-3 maveøvelser som superset til hver øvelser på hvert træningspas. Hvad er jeres tanker? Og hvilke maveøvelser kan i anbefale?
2: For at træne mere ben, vil det give mening at ligge superset med maskiner som fx leg-curls til låret?
3: Jeg vil meget gerne kører en "armbøjning"-challenge hvor målet er at ramme 100 armbøjninger i rap. Det er planen at kører en dag ved siden af det her program med kun core og armbøjninger. Hvad er jeres tanker? Kan det lade sig gøre, eller vil det fucke træningen op? Og har nogen prøvet noget lignende? Noget lignende har jeg også tænkt på ift planken - dvs. en "planke-challenge".
4: Synes virkelig ikke jeg stiger i laterial raises. Er der nogen der har en alternativ øvelse til den? Eller skal jeg bibeholde?
5: Jeg tager pt min incline bænkpres med håndvægte. Er det helt skidt eller er det at foretrække at tage den med vægtstang? Føler bare sjældent jeg kan presse mig med olympisk stang medmindre jeg har en spotter!
6: Det her er mit første program uden dips. Er det fuldstændig godnat ikke at have dips med?
7: Har sku svært ved at finde ud af hvad der fungerer ift. reps. Nogle dage kører jeg 3x10 andre dage 4x10. Er det dumt ikke at være konsekvent her?
Generelt vil jeg gerne intensiverer min træning og har intet problem med at bruge mere tid på det. Dog føler jeg at 3-split er for tidligt. Så vil gerne hører hvad i tænker ift til overstående?
På forhånd tusind tak!
/Lars