Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1075
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1072

Følg bodybuilding.dk på

DOMS = 0

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej, har siddet og læst en masse tråde om at man ikke behøver at blive øm, og jeg har også den overbevisning at man ikke behøver.

Derfor er jeg nu i en diskussion med en medarbejder og hans kæreste som siger jeg ikke kan finde ud af at træne eller så træner jeg ikke hårdt nok. Selvom jeg prøver at forklare dem at min sidste øvelse i hvert sæt er lige til næsten failure punktet, hvor jeg med nød og næppe får stangen op, i f.eks bænkpress. Og jeg bliver ikke øm, selvom jeg havde en lang pause og startede op igen for 1,5 måned siden blev jeg heller ikke øm i starten, og kører 2 split men ikke samme bryst/ryg øvelser de 2 dage. Har også kørt i 2 uger nu med væsentlig mindre kg så jeg kunne tage 12 gen hvor jeg førhen tog 6, og bliver stadig ikke øm.

Nå men det jeg vil frem til er at jeg godt kunne tænke mig at vide om nogen ligger inde med nogle troværdige kilder omkring det her med doms, og jeg vil gerne se om der er nogen der har kilder andre steder fra end bodylab og bodybuilding.dk

Mvh

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvilke beviser er det du vil have? Du bliver ikke øm, fint nok. Men du stiger i styrke og vægt og efter længere tid vil du også kunne se ændringer i spejlet. Hvilke andre beviser behøver du for at vise at det du gør, virker?
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog

MakeMeMonster skrev:Hvilke beviser er det du vil have? Du bliver ikke øm, fint nok. Men du stiger i styrke og vægt og efter længere tid vil du også kunne se ændringer i spejlet. Hvilke andre beviser behøver du for at vise at det du gør, virker?

Nemlig rigtig, lækkert svar :) Men hvordan overbeviser jeg dem med det? Det ville være rart med noget rigtig fagligt materiale, jeg viste kæresten nogle svar og spørgsmål fra bodylab osv. og det første hun sagde var at der er så meget på nettet der ikke passer :)

Men tak for svaret.

Styrkeliste

Du kan også vende den om og spørge hvad de har af belæg for at påstå at træning er uden effekt hvis den ikke resulterer i DOMS?
Brugeravatar

Reputation point: 180

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Gormez skrev:Du kan også vende den om og spørge hvad de har af belæg for at påstå at træning er uden effekt hvis den ikke resulterer i DOMS?

Det er rigtigt, men alligevel ville det være rart, ikke? At have noget videnskabeligt bevist materiale? :)

mvh

Styrkeliste

herfissen skrev:
Gormez skrev:Du kan også vende den om og spørge hvad de har af belæg for at påstå at træning er uden effekt hvis den ikke resulterer i DOMS?

Det er rigtigt, men alligevel ville det være rart, ikke? At have noget videnskabeligt bevist materiale? :)

mvh

Sådan er det bare, når kroppen vænner sig til træning bliver muskelfibre/scener og knogler stærkere og der skal mere og mere til at man får den fornemmelse som når man lige er opstartet med træning.

Der findes artikler der forklare at når kroppen bliver udsat for noget uvant kan man få doms men kroppen kompensere ved at reparere sig selv og blive stærkere til næste gang.

Stop med at diskutere med bedrevidende tosser som træner 1 gang om året i januar, når de har ædt for meget i december måned og endnu en gang skal prøve at overholde nytårsfortsættet om at træne hver uge. Lige meget hvad så mener de at de ved alt baseret på deres årlig træningsdag hvor de får så syge doms så de tuder en hel uge over det.... ](*,)

Skulle lige af med det.. :p
Train Hard Or Go Home!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus C

Kongevand skrev:Stop med at diskutere med bedrevidende tosser som træner 1 gang om året i januar, når de har ædt for meget i december måned og endnu en gang skal prøve at overholde nytårsfortsættet om at træne hver uge. Lige meget hvad så mener de at de ved alt baseret på deres årlig træningsdag hvor de får så syge doms så de tuder en hel uge over det.... ](*,)

Skulle lige af med det.. :p

Tænker det samme, men han har uheldigvis trænet i 3 år og er rimelig markeret, eneste jeg ved er at han bænker 110 kg i sæt. :b sååååå :)

Styrkeliste

Hvordan du overbeviser dem?

.. du flexer dine sw0le GUNZ i bærret på dem, og brøler U MAD? U MIRRIN? FUCKING ALPHA !!! - og så griner du, og bunder en liter sødmælk på tre sekunder, bøvser, prutter og går.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

Nogen får DOMS andre ikke, tilsyneladene ved folk ikke hvorfor, der er virkelig mange bud på nettet, Jeg har DOMS efter hver træning, 2 dag er den værste, jeg har trænet i over 30 år, træningen virker fint for mig, flere af mine venner bliver stort set aldrig ømme, selv efter vi træner sammen, samme program, jeg løfter bare lidt tungere.

Der er også væsentligt forskel i graden af DOMS man får alt efter hvordan man splitter sin træning op.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Hvad bliver det næste? "Jeg lever af coke og McD og jeg ligner en græsk statue? Er der noget galt med mig?" Ja, du er alt for heldig

Træner her: Skovsgård motionscenter

Han har trænet i 3 år.... jeg tror ikke på han har fået DOMS i hver eneste træning... (:
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Hvordan du overbeviser dem?

.. du flexer dine sw0le GUNZ i bærret på dem, og brøler U MAD? U MIRRIN? FUCKING ALPHA !!! - og så griner du, og bunder en liter sødmælk på tre sekunder, bøvser, prutter og går.

Hahaha Word! :-D
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Det bliver nok svært at finde videnskabelig dokumentation for noget som er så indlysende og soleklart. Selvfølgelig kan man blive større og stærkere uden at få DOMS. Det er så individuelt hvor meget DOMS man får, hvor ofte, hvilke muskelgrupper man får det i osv. Det afhænger i høj grad også af ens konditioneringsgrad. Hvis man er vant til frekvent træning, så bliver man praktisk talt aldrig øm. Hvis man kun træner hver muskel 1 gang i ugen, så bliver man typisk oftere øm, end hvis man træner hver muskel 3 gange i ugen. Så der er mange faktorer som spiller ind.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:Det bliver nok svært at finde videnskabelig dokumentation for noget som er så indlysende og soleklart. Selvfølgelig kan man blive større og stærkere uden at få DOMS. Det er så individuelt hvor meget DOMS man får, hvor ofte, hvilke muskelgrupper man får det i osv. Det afhænger i høj grad også af ens konditioneringsgrad. Hvis man er vant til frekvent træning, så bliver man praktisk talt aldrig øm. Hvis man kun træner hver muskel 1 gang i ugen, så bliver man typisk oftere øm, end hvis man træner hver muskel 3 gange i ugen. Så der er mange faktorer som spiller ind.

Ja du har ret, for kan ikke rigtig finde noget som helst :) Men tak for svarene til jer alle.

Styrkeliste

Hvordan du overbeviser dem?

Haha - jeg får DOMS i min lattermuskel efter at have læst dette :lol:

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Dødløft: 60.00

Så må jeg være den første til at være lidt kritisk.
Ja, ok, vi er alle sammen forskellige, nogen får mere doms end andre; men ingen doms overhovedet af at starte op igen efter 1½ måneds pause? Det lyder sgu lidt som om du ikke giver den gas nok. Det er bare min konklusion baseret ud fra egne erfaringer.
Hvis jeg f.eks. ikke har trænet ben i maks 1½ uge og går balls to the wall til træning, så ikke nok med at mine ben vakler under mig på vej ind i omklædningsrummet, så går jeg også som en spastisk lammet de næste par dage med dødsdoms til følge.

Just my 2 cents
Det handler ikke om hvor meget du kan løfte - men hvor meget du ser ud til at løfte
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Træner her: AK Atlas

pph1986 skrev:Så må jeg være den første til at være lidt kritisk.
Ja, ok, vi er alle sammen forskellige, nogen får mere doms end andre; men ingen doms overhovedet af at starte op igen efter 1½ måneds pause? Det lyder sgu lidt som om du ikke giver den gas nok. Det er bare min konklusion baseret ud fra egne erfaringer.
Hvis jeg f.eks. ikke har trænet ben i maks 1½ uge og går balls to the wall til træning, så ikke nok med at mine ben vakler under mig på vej ind i omklædningsrummet, så går jeg også som en spastisk lammet de næste par dage med dødsdoms til følge.

Just my 2 cents

Jeg har helt samme erfaringer :-)
Brugeravatar

Reputation point: 5

http://jeb.biologists.org/content/214/4/674.long

Subjects were divided into two experimental populations: pre-trained (PT) and naive (NA). Demonstrable muscle damage was avoided in the PT group by a three-week gradual ‘ramp-up’ protocol. By contrast, the NA group was subjected to an initial damaging bout of exercise. Both groups participated in an eight-week high-force eccentric-cycle ergometry program (20 min, three times per week)(...)

The two groups experienced significantly different levels of muscle damage, as assessed through determining the levels of plasma CK. The PT group had a mean CK level that remained below 107Ul–1 [≤150 Ul–1 (=normal)], indicating no demonstrable muscle damage throughout the training period. By contrast, the NA group recorded mean CK values well above normal, peaking on week 5 at 580±160 U l–1. Plasma CK remained significantly elevated in weeks 4–7 (P<0.05) when the two groups were compared

Both muscle strength and size increased equally in subjects in both groups. Increases in volume of the quadriceps muscle were significant for both the PT and NA group, respectively (P<0.001, P<0.01). The PT group had a 6.5% increase in muscle volume, and the NA group a 7.5% increase (Table 2), and the difference between groups was not statistically significant (P=0.576). Strength increased for all participants in the study – the PT group showed a mean 25% increase, and the NA group a 26% increase

Træner her: Dragør Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 250.00

Men ja, jeg får sgu også DOMS i ben og bryst hvis jeg ikke har trænet i >2 uger ...
Synes også det lyder mærkeligt at du ALDRIG får DOMS... men hey.. hvis du ser fremgang så er alt jo fint :)

Træner her: Dragør Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 250.00

ved ikke om det er broscience. men sammenligner hvor øm man er dagen efter, men mængden af mad man har indtaget.
hvis jeg efter træning ikke får det ernæring jeg skal have, er jeg mere øm næste dag. end hvis jeg får det ernæring jeg skal have.
It's not whats on the scale, it's whats in the mirror
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster