Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1141
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1138

Følg bodybuilding.dk på

DOMS efter hver træning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej allesammen!

Jeg er efter 1 års semi useriøs træning begyndt at træne meget hårdt. Jeg træner et 3-split program minimum 4 gange om ugen (Gerne 5 eller 6 gange hvis tiden er til det) og der bliver givet 100% hver gang.
Efter jeg er begyndt på dette er får jeg lede DOMS efter ALLE træninger hvor jeg før i tiden kun fik DOMS efter at have holdt lidt pauser.

Mit spørgsmål er så om det er normalt og om det er noget i andre også oplever?

Det er som sådan ikke noget jeg har en problem med. Det er jo en fed følelse ;)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

er volumen meget større end dit sidste program?, kunne være derfor?.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Kostplan: Vis kostplan

Hvad skal jeg forstå ved volumen?

Edit: Det skal siges at det drejer som om ca. 7-8 ugers træning hvor jeg har DOMS efter hver træning. Ikke kun lige efter jeg lavede om på mit program.

Volumen = Antal set på din træningsdag.

Kunne være en grund.

Intensitet = Maksimale vægt du kan håndtere indenfor en given rep-range.

Kunne også være derfor. Altså fordi intensiteten er øget dramatisk.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Volumen er øget en smule og intensiteten er øget rigtig meget. Jeg kan også godt forstå at jeg får doms de første par uger efter at have begyndt på at træne meget hårdere. Men nu her, næsten 2 måneder efter jeg er begyndt at træne med den her intensitet og volumen, får jeg stadig lede doms efter hvert træningspas.

Tommy17 skrev:Volumen er øget en smule og intensiteten er øget rigtig meget. Jeg kan også godt forstå at jeg får doms de første par uger efter at have begyndt på at træne meget hårdere. Men nu her, næsten 2 måneder efter jeg er begyndt at træne med den her intensitet og volumen, får jeg stadig lede doms efter hvert træningspas.

Skifter du øvelser tit?

Hvis du bruger forskellige øvelser til hvert, eller hvert andet træningspas, så er chancen for at få DOMS større.

Styrkeliste

andreas7074 skrev:Volumen = Antal set på din træningsdag.

Kunne være en grund.

Volume er sæt x reps. F.eks er 3x8 en volume på 24.
Ganger man volumen med de løftede kg får man det der hedder workload.
Intensitet er hvor tæt du kommer på 1 rm. Det du snakker om er udmattelsesgraden, altså hvor tæt du kommer på fail inden for en given rep range.

Som svar til trådstarteren:

Man bør helst ikke have doms hver eneste gang, da det kan være et tegn på at man bør skrue ned for enten volume, udmatning eller begge. Har man planlagte pauser og ved hvordan man periodiserer sin træning så er det okay, men tonser man bare derudaf med et træningsprogram så bør doms helst ikke indtræffe efter ca. 14 dage at programmet er indledt.
Derfor er mit svar til dig at du bør skrue 10% ned for tempoet.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Bash skrev:

Kunne være en grund.

Intensitet er hvor tæt du kommer på 1 rm. Det du snakker om er udmattelsesgraden, altså hvor tæt du kommer på fail inden for en given rep range.

Du har ret mht. volumen, men sådan som jeg ser det, er den intensitet du snakker om egentlig fløjtende ligegyldig i denne her sammenhæng.

En person kan lave 2'ere med 85% af hans max.
En anden kan lavere 5'ere. begge har samme intensitet. Hvem arbejder hårdest?

Jeg er klar over du kalder det "udmattelsesgraden" - Det er da ret misvisende..Man bliver væsentlig mere udmattet af 2 sets med 234231234 reps uden kilo, end 5'ere med 85% af ens max i dødløft, for eksempel.

Jeg forstår det lidt sådan her:
Stor intensitet: Jo tæt man kommer på sit udregnede max i et set. Eksempel:

En person har et dødløft max på 100kg

han vil så lave 10'ere med en bestemt vægt. Såfremt hans intensitet er på sit højeste skal vægten være: enten 70 eller 75 kg, alt afhængig af den udregner man bruger. Hvis han ikke formår at skyde 10 reps afsted, er intensiteten lavere

Er det den udmattelsesgrad, du snakker om, eller hvordan?

Styrkeliste

andreas7074 skrev:
Bash skrev:

Kunne være en grund.

Du har ret mht. volumen, men sådan som jeg ser det, er den intensitet du snakker om egentlig fløjtende ligegyldig i denne her sammenhæng.

Jeg er klar over du kalder det "udmattelsesgraden" - Det er da ret misvisende..Man bliver væsentlig mere udmattet af 2 sets med 234231234 reps uden kilo, end 5'ere med 85% af ens max i dødløft, for eksempel.

han vil så lave 10'ere med en bestemt vægt. Såfremt hans intensitet er på sit højeste skal vægten være: enten 70 eller 75 kg, alt afhængig af den udregner man bruger. Hvis han ikke formår at skyde 10 reps afsted, er intensiteten lavere

Det er ikke mig der har bestemt således :king:

Termet intensitet er for at forklare at man er tæt på det maximale man som menneske kan yde. At vi er forskellige og kan yde forskelligt under 80, 90 eller 95% er naturligt og derfor ses skal dette også ses som en vejledning. Men når man på 100% af intensitet, så er det en 1 rm all-out grinder vi snakker om.

Vi snakker stadig om udmattelsesgraden inden for den givne reprange, ikke hvor udmattet man som person er. Jeg bliver også mere udmattet af at køre 50 reps i squat end at køre 5'ere, men hvis jeg havde energi til 5 reps til på mine 50'ere men kun 1 mere på min 5'er har jeg været tættere på fail, og dermed har min udmattelsesgrad været højere på min 5'er.

Som svar til dit specifikke eksempel: Nej. Det foregår således:

Hvis en person kan dødløfte 100 kg, vil en intensitet på 100% (1 rm) naturligvis være 100 kg. For at kunne tage 10 reps skal han ned på ca. 80% intensitet plus minus. Udmattelsesgraden er ramt ved fail, uanset hvor mange reps det er. At han den ene dag kan tage 9 og den anden dag tage 11 er ligemeget. Hans udmattelsesgrad er 100% når han rammer concentric failure.

Anyway, skrev det for at undgå forvirring af termerne og har ikke så meget at gøre med hvad trådstarter spørger om.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Bash skrev:
andreas7074 skrev:
Bash skrev:

Kunne være en grund.

Det er ikke mig der har bestemt således :king:

Termet intensitet er for at forklare at man er tæt på det maximale man som menneske kan yde. At vi er forskellige og kan yde forskelligt under 80, 90 eller 95% er naturligt og derfor ses skal dette også ses som en vejledning. Men når man på 100% af intensitet, så er det en 1 rm all-out grinder vi snakker om.

Vi snakker stadig om udmattelsesgraden inden for den givne reprange, ikke hvor udmattet man som person er. Jeg bliver også mere udmattet af at køre 50 reps i squat end at køre 5'ere, men hvis jeg havde energi til 5 reps til på mine 50'ere men kun 1 mere på min 5'er har jeg været tættere på fail, og dermed har min udmattelsesgrad været højere på min 5'er.

Som svar til dit specifikke eksempel: Nej. Det foregår således:

Hvis en person kan dødløfte 100 kg, vil en intensitet på 100% (1 rm) naturligvis være 100 kg. For at kunne tage 10 reps skal han ned på ca. 80% intensitet plus minus. Udmattelsesgraden er ramt ved fail, uanset hvor mange reps det er. At han den ene dag kan tage 9 og den anden dag tage 11 er ligemeget. Hans udmattelsesgrad er 100% når han rammer concentric failure.

Anyway, skrev det for at undgå forvirring af termerne og har ikke så meget at gøre med hvad trådstarter spørger om.

I orden :) Jeg forstår dig. Tak for det.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster