Tak for en fed hjemmeside, som man altid kan få noget god viden ud fra. Det er virkelig meget at lære, derfor er jeg også nød til at spørge jeg om råds angående dette.
Jeg har i længere tid trænet et (kedeligt) traditionelt 2-split med fokus på hypotofi. Jeg føler min træning bliver mere og mere umotiveret, så har sat mig for, at ville udvikle en nyt og spændende program, som skulle hjælpe, ikke mindst med motivationen, men så sandelig også på resultaterne.
Jeg poster programmet nu, som jeg selv har udformet det. Og inden jeg bliver haglet ned (just for fun guys), så vil gerne sige, at jeg overhovedet ikke er grøn på området, men samtidig tilføje, at jeg har massere af ting at lære endnu, heldigvis for det da. But here we goes:
Selve programmet er et 4-split, som bliver kørt 4 gange om ugen.
Mandag: Skulder/triceps
Tirsdag: Ryg + let bryst*
Onsdag: Abs (bliver lavet hjemme, altså jeg rammer ikke centeret denne dag)
Torsdag: Bryst/biceps + let ryg*
Fredag: Ben
Lørdag: Abs/off
Søndag: Abs/off
*når jeg skriver "let", så menes der at der bliver kørt 2-3 øvelser med forholdvis høje reps. Det gør jeg, fordi jeg er bange for at frekvens så bliver for lav.
Det er sådan programmet set ud. Rep range bliver høj volumen (8-10repsx8-10set) i de store øvelser, som også typisk er de øvelser jeg ligger i starten af træningen. For at give et eksempel på rep range, vil jeg tage og vise ryg-dagen og se på hvordan den typisk kunne se ud:
Rackpulls (5cm under knæ): 6repsx6set
Bent-Over-Rows: 8-10repsx8set
Lat Pulldown: 10-12repsx4-5set
CG Pulldown: 10-12repsx4-5set
Evt. Seated Row: 10-12repsx4-5set
Vægten tages udfra dagsform, men jeg forsøger selvfølgelig at øge fra træning til træning. En anden tanke som jeg har leget med, er at måske at tage 3 uger med forholdvis høje reps i stort set alle øvelser (8-12reps) efterfulgt af 3 uger med lave reps (4-6reps), ville det være en god ide eller helt hen i vejret, når målet er muskelmasse?
Som jeg startede indlægget med, så er det fordi jeg måske er ved at miste lysten lidt og godt kan lide tanken om, kun at skulle koncentrere om 1-2 muskelgrupper pr. pas. Men også det faktum, at jeg går i 2.G (LÆS: mange lektier og afleveringer), så kunne jeg godt tænke mig at reducere træningstiden pr. pas lidt, da jeg så på den måde kunne få mere tid til mit studie.
Håber på god kritik og ha' en god aften