Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 821
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 818

Følg bodybuilding.dk på

En undrende tanke

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey.

Jeg har undret mig over, om det ikke bedre kan betale sig for mig at træne benene individuelt, fx single leg split squad istedet for alm squat osv?

Da jeg styrketræner som supplement til min fodboldtræning, ville det jo være perfekt hvis begge mine ben var lige stærke, så jeg i fremtiden i princippet vil kunne sparke lige hårdt med begge ben istedet for at det er højre der er stærkest, som det er nu.

Går da udfra at det stærkeste af mine ben overtager lidt af arbejdet når de løfter sammen, hvorimod man i længden vil kunne opnå samme styrke i begge ben, hvis man trænede dem hver for sig.

Hvad synes I om denne træningsform, og er den værd at overveje?
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det ville jo være det samme som at sige man ikke måtte træne bryst eller biceps med BB, fordi ens højre biceps ville løfte mere end den venstre? - man skal jo sørge for, at fordele vægten lige, således den ene del af kroppen ikke tager læsset :)
Eat clean geat lean! What is mayo.. a proteinshake?
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

Yonas skrev:Det ville jo være det samme som at sige man ikke måtte træne bryst eller biceps med BB, fordi ens højre biceps ville løfte mere end den venstre? - man skal jo sørge for, at fordele vægten lige, således den ene del af kroppen ikke tager læsset :)

Tror du har misforstået mig. Selvfølgelig tager man samme antal kg på hver side af en barbell stang fx, men mener altså at have læst en artikel om at ens stærkeste arm/ben tager lidt mere af slæbet end den svage.
Det er måske en and?
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Ja jeg er fuldt med på spørgsmålet :)
Mente, at det er op til en selv, at sørge for ikke at løfte mere med det ene ben, end det andet ben når du squatter.
Træner du med samme vægt på begge ben med en øvelse som squat fx, vil det svage ben blive stærkere og det "gode" ben vil stagnere. Så du skulle meget gerne snart nå samme niveau på begge ben.
Hvorimod hvis du træner hvert ben hver for sig, vil de begge øge konstant og have en forskellig fremgang.
Håber du forstår hvad jeg mener
Brugeravatar

og der er ikke en direkte fobindelse med større/stærkere ben og hårdt skud
tjek min log! nu med billeder

Yonas skrev:Ja jeg er fuldt med på spørgsmålet :)
Mente, at det er op til en selv, at sørge for ikke at løfte mere med det ene ben, end det andet ben når du squatter.
Træner du med samme vægt på begge ben med en øvelse som squat fx, vil det svage ben blive stærkere og det "gode" ben vil stagnere. Så du skulle meget gerne snart nå samme niveau på begge ben.
Hvorimod hvis du træner hvert ben hver for sig, vil de begge øge konstant og have en forskellig fremgang.
Håber du forstår hvad jeg mener

Arh, okay. Så når man træner begge ben på samme tid vil styrken i dem begge udlignes i løbet af tiden, så de til sidst er lige stærke?

Det irriterer mig virkeligt at jeg ikke kan huske hvad den anden form for træning hedder. Men idéen er at man ikke tager mere med det stærke end man kan med det svage, og dermed vil begge ben jo også udligne sig selv med tiden.

Men hvis det første scenarie passer, ser jeg ingen grund til at udelade det fra min træning. Man kunne eventuelt køre et mix af begge måder måske.
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

magnus28765 skrev:og der er ikke en direkte fobindelse med større/stærkere ben og hårdt skud

Sikker på det? Måske ikke en direkte forbindelse, men det lyder da logisk at der er en lille sammenhæng mellem styrken i benene og så ens sparkestyrke...
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

det går an på hvordan du træner dit ben, self. hvis du bare hamrer lidt styrke ind i dit ben bliver det stærkere og dermed mere kraft i det, men hvis du bare læner dig tilbage og tænker hvis jeg træner lidt så kan jeg nok skyde hårdt om et par måneder, så ville det ikke være så godt :)

magnus28765 skrev:det går an på hvordan du træner dit ben, self. hvis du bare hamrer lidt styrke ind i dit ben bliver det stærkere og dermed mere kraft i det, men hvis du bare læner dig tilbage og tænker hvis jeg træner lidt så kan jeg nok skyde hårdt om et par måneder, så ville det ikke være så godt :)

Tør godt sige at jeg er typen der træner igennem :wink:
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Jeg spiller også selv fodbold. Selvfølgelig har det lidt med dit bens styrke at gøre. Som der lige er blevet nævnt vil benet være stærkere og der vil derfor kunne komme mere smæk på. Men det handler mest om sparketeknik.
Brugeravatar

Yonas skrev:Jeg spiller også selv fodbold. Selvfølgelig har det lidt med dit bens styrke at gøre. Som der lige er blevet nævnt vil benet være stærkere og der vil derfor kunne komme mere smæk på. Men det handler mest om sparketeknik.

Er udmærket klar over at teknikken spiller den klart største rolle, men vil nu mene at benstyrken også har noget at skulle have sagt.
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Styrketræningen i forhold til fodbold vil nok mere hjælpe på hurtighed, styrke i nærkampe og springkraft end på selve sparket, men jo, du kan sagtens bruge noget unilateralt benarbejde nærmest uanset hvilke aspekter af fodboldspillet du forsøger at forbedre.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Selvfølgelig spiller den en rolle. Men når jeg spiller fodbold, ser jeg også mange tynde, høje drenge der har en overordenligt hårdt spark. Men træn dine ben, så vil du finde ud af det med tiden. Det kan jo ikke forværre noget - medmindre du bliver world champion i bodybuilding. For så kan du knap nok sparke til en bold for ren muskelmasse :)
Brugeravatar

alt med måde. bare træn der ud af!

Friche skrev:Styrketræningen i forhold til fodbold vil nok mere hjælpe på hurtighed, styrke i nærkampe og springkraft end på selve sparket, men jo, du kan sagtens bruge noget unilateralt benarbejde nærmest uanset hvilke aspekter af fodboldspillet du forsøger at forbedre.

Der var ordet! Unilateral styrketræning, lige det jeg ledte efter =D>
Så tilbage til min første post, vil det bedre kunne betale sig at arbejde unilateralt frem for 'normalt', eller vil et mix være at foretrække?
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Jeg ville til hver en tid lave et mix at unilatral og bilateral træning, når det kommer til fodbold. Der er fordele ved begge måder at træne på og den ene udelukker ikke den anden.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00

Yonas skrev:Men træn dine ben, så vil du finde ud af det med tiden.

Men det er jo altid rart at have det bedste udgangspunkt at arbejde ud fra, ikke? :wink:
Bay skrev:Jeg ville til hver en tid lave et mix at unilatral og bilateral træning, når det kommer til fodbold. Der er fordele ved begge måder at træne på og den ene udelukker ikke den anden.

Super, så vil jeg forsøge mig med et mix. Måske skifte mellem uni- og bilaterale øvelser for de forskellige muskelgrupper til de forskellige træninger.
Hvilke unilaterale øvelser findes der til baglåret?
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Til baglåret kan du evt tage leg curl, bare med et ben ad gangen :) Der er også nogle der laver et-bens-stivbenet dødløft, men så bliver det imo for meget akrobatik og for lidt styrketræning :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:Til baglåret kan du evt tage leg curl, bare med et ben ad gangen :) Der er også nogle der laver et-bens-stivbenet dødløft, men så bliver det imo for meget akrobatik og for lidt styrketræning :)

Jeg kan bare ikke finde ud af at indstille leg curl maskinen :lol:...
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

vJacques skrev:
Friche skrev:Til baglåret kan du evt tage leg curl, bare med et ben ad gangen :) Der er også nogle der laver et-bens-stivbenet dødløft, men så bliver det imo for meget akrobatik og for lidt styrketræning :)

Du kan også vælge bare at gøre RDL eller Nordic GHR til haserne.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00

vJacques skrev:

Så må du snakke med en instruktør :lol:
Brugeravatar

Bay skrev:
vJacques skrev:

Du kan også vælge bare at gøre RDL eller Nordic GHR til haserne.

Hvad står GHR for?
Edit: Går ud fra det står for Glute Ham Raise, og dem kører jeg også normalt til mit baglår, de er bare lidt svære at lave unilateralt :)
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Jeg tror ikke Bay nåede at læse hele tråden :P Men jo, det er glute ham raises han mener.

Men ja, spørg en instruktør i centeret. Det er nok det nemmeste. Normalt anbefaler jeg ikke at man lytter for meget til dem, men lige netop indstillinger for benmaskiner plejer at være standard i deres 45-minutters lange uddannelse til instruktørjobbet :)

Og som sagt, selvom unilateralt er godt engang imellem så kan du sagtens køre bilateralt til benene også :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

du udligner bedst en styrkeforskel mellem de to ben (også kaldet bilateral deficit) ved at træne unilateralt og den form for træning har en god overførbarhed til fodbold. det er dog en god idé at bruge begge former for træning. så snart behovet for balance og koordination stiger falder også styrkeudviklingspotentialet.

standbenet er i øvrigt sædvanligvis det stærkeste - dvs. hvis du skyder med højre er venstre ben som regel stærkest. afviklingen af et skud sker hurtigt og er mere betinget af eksplosivitet end maksimal styrke :wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Kostplan: Ingen kostplan

Sixx skrev:du udligner bedst en styrkeforskel mellem de to ben (også kaldet bilateral deficit) ved at træne unilateralt og den form for træning har en god overførbarhed til fodbold. det er dog en god idé at bruge begge former for træning. så snart behovet for balance og koordination stiger falder også styrkeudviklingspotentialet.

standbenet er i øvrigt sædvanligvis det stærkeste - dvs. hvis du skyder med højre er venstre ben som regel stærkest. afviklingen af et skud sker hurtigt og er mere betinget af eksplosivitet end maksimal styrke :wink:

Ahva, den skal jeg lige have på det rene. Hvis jeg normalt sparker med mit højre ben, mener du altså at mit venstre er stærkest af de to?
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

[/quote]

Ahva, den skal jeg lige have på det rene. Hvis jeg normalt sparker med mit højre ben, mener du altså at mit venstre er stærkest af de to?[/quote]

Ja det burde være logisk at støttebenet er stærkest.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

slavers skrev:
vJacques skrev:
Ahva, den skal jeg lige have på det rene. Hvis jeg normalt sparker med mit højre ben, mener du altså at mit venstre er stærkest af de to?

Ja det burde være logisk at støttebenet er stærkest.

Ikke i mit hovede, men det er jo også lille mig :-k ...
Get Ripped, Get Laid.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster