Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Er det i orden?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB.

Min lillebror på snart 14 år, vil gerne styrketræne. Han spiller til dagligt håndbold, og vil bruge styrketræningen til at blive stærkere på banen.

Jeg har lavet et program til ham, hvor der ikke er mange frie håndvægte indblandet, så han ikke ødelægger sin krop for tidligt.

MEN, mit spørgsmål lyder på, er det godt for drengen, at allerede at begynde med styrketræningen nu?

Programmet ser sådan ud:

Planke 3x1 min.
Sideplanke 3x45 sek. på hver side.
Ab wheel 3xmax
Nordic Hamstring 3x12
Bænkpres 3x12
Omvendt Flies
Knæ-stræk

Ekstra øvelser:
3xmax mave
Squat-Jump 3xmax

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

tror ikke der er mange som magter at svare da der er så mange ting galt og du tydeligvis ikke er helt vildt erfaren når det gælder træning. men prøv at læs op på fullbody og 2-split.

http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

det er et ret godt program for nybegyndere, og skal nok give gode resultater, det kræver træning mandag, trisdag, torsdag og fredag, men alt det kan du læse dig til.
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Margit&Erik skrev:Hej BB.

Min lillebror på snart 14 år, vil gerne styrketræne. Han spiller til dagligt håndbold, og vil bruge styrketræningen til at blive stærkere på banen.

Jeg har lavet et program til ham, hvor der ikke er mange frie håndvægte indblandet, så han ikke ødelægger sin krop for tidligt.

MEN, mit spørgsmål lyder på, er det godt for drengen, at allerede at begynde med styrketræningen nu?

Programmet ser sådan ud:

Planke 3x1 min.
Sideplanke 3x45 sek. på hver side.
Ab wheel 3xmax
Nordic Hamstring 3x12
Bænkpres 3x12
Omvendt Flies
Knæ-stræk

Ekstra øvelser:
3xmax mave
Squat-Jump 3xmax

Dårlig start. Lad ham begynde på frivægtene allerede nu det kommer til at være det bedste på længere sigt, men vær sikker på at han lærer korrekt teknik så ødelægger ham på ingen måde sin krop :)

Logbog: Ingen logbog

Jep, lær ham den korrekte teknik i de basale øvelser (bænkpres, squat, dødløft, BOR, fliers osv. osv.), så skulle der ikke være noget problem overhovedet.

Ifht. håndbold ville det nok være godt at få trænet med eksplosivitet i bentræningen :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

.. hvor der ikke er mange frie håndvægte indblandet, så han ikke ødelægger sin krop for tidligt.

Hvor længe vil du så mene han skal vente, før han må ødelægge sin krop?
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kasperjv skrev:tror ikke der er mange som magter at svare da der er så mange ting galt og du tydeligvis ikke er helt vildt erfaren når det gælder træning. men prøv at læs op på fullbody og 2-split.

http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

det er et ret godt program for nybegyndere, og skal nok give gode resultater, det kræver træning mandag, trisdag, torsdag og fredag, men alt det kan du læse dig til.

Jeg tænker at det vil overbelaste han krop. 4x styrketræning om ugen, plus 3x håndboldtræning og 1 kamp pr. uge?

Nej, jeg er også relativ ny med hensyn til træning.

s0enice skrev:Jep, lær ham den korrekte teknik i de basale øvelser (bænkpres, squat, dødløft, BOR, fliers osv. osv.), så skulle der ikke være noget problem overhovedet.

Ifht. håndbold ville det nok være godt at få trænet med eksplosivitet i bentræningen :)

Det vil jeg tage til mig!

A Menace To Chicken skrev:
.. hvor der ikke er mange frie håndvægte indblandet, så han ikke ødelægger sin krop for tidligt.

Hvor længe vil du så mene han skal vente, før han må ødelægge sin krop?

Det ved jeg ikke, det er derfor jeg spørg jer.

Det er din lillebror, der må vel være en grund til at du synes han skal udsætte ødelæggelsen af sin krop til senere i livet?

.. det var et retorisk spørgsmål, sandheden er jo at han slet ikke skal ødelægge sin krop. Chancen for at dét sker, bliver dog væsentlig højere hvis han udelukkende pukler løs i maskinparken, end hvis han lærer at træne korrekt med frivægte.

Gør ham en rigtig stor tjeneste, bed ham oprette en bruger her - så kan han selv stille spørgsmål, og blive guidet i den rigtige retning. Afviser han det, tjah - så er det måske et tegn på at hans motivation ikke står mål med hans ambition alligevel, og så behøver du ikke bekymre dig yderligere.
Brugeravatar

.. det var et retorisk spørgsmål, sandheden er jo at han slet ikke skal ødelægge sin krop. Chancen for at dét sker, bliver dog væsentlig højere hvis han udelukkende pukler løs i maskinparken, end hvis han lærer at træne korrekt med frivægte.

Gør ham en rigtig stor tjeneste, bed ham oprette en bruger her - så kan han selv stille spørgsmål, og blive guidet i den rigtige retning. Afviser han det, tjah - så er det måske et tegn på at hans motivation ikke står mål med hans ambition alligevel, og så behøver du ikke bekymre dig yderligere.[/quote]

For mig ligner det heller ikke at han pukler løs i nogen maskiner, men mere at han lave nogen øvelser som rammer de muskelgrupper, der skal bruges meget i håndbold. Jeg ville mene at de øvelser bare vil give ham en basic god styrke, og nu hvor han skal til at starte på styrketræning, ville jeg mene at han skulle ligge ud med de øvelser her, som ikke kræver nogen special teknik for at udføre. Jeg kan godt se nu, at det ikke er et godt program ud for jeres meninger, derfor kommer han heller ikke til at bruge det program. Jeg spørg også jer, som ved meget mere om styrketræning end jeg gør til råds, så han kan komme ordenlig i gang.

back2basics, som kasperjv linker til i sin post, er et godt eksempel på et solidt begynderprogram. Derudover bør du anbefale ham at finde et center, hvor der findes folk som træner fornuftigt og seriøst - som kan guide ham.
Brugeravatar

Tak for hjælpen!

Reputation point: 165

Geografisk sted: Vejle

Træner her: AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 210.00

bill star fundament program vil være fint til en begynder :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Mange tak for hjælpen. Jeg var åbenbart en af de naive, og troede på myterne.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster