Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Smeden skrev:Det bliver en lille smule giftigt hvis det behandles ukorrekt. Derudover er der ikke særlig god baggrund for at indtage det overhovedet.

Bodo skrev:Behandles forkert, af os som forbruger eller af producenten? Jeg opbevarer det bare i køleskab.
Jeg bruger det Henning Kristensen sælger på hans side, og som han har anbefalet mig.

Bodo skrev:Jeg fandt det her:
"Hørfrø har derudover også et indhold af cyanogene glykosider, som er giftstoffer. Disse stoffer kan spaltes til hydrogencyanid (blåsyre) af enzymer, som frigives ved findeling af frøene og man kan derfor risikere akut forgiftning, hvis man indtager store mængder hørfrø. Det kan give skader på nervesystemet. Der er ikke samme risiko, hvis man indtager hele frø."
For fanden da... Så skal jeg virkelig til at indtage en ny olie? Det var godt pokkers... Troede lige jeg havde fundet noget godt!

En eller anden med tid i overskud bør slå værdierne op og sammenligne dem med det daglige tolerable indtag.

Smeden skrev:En eller anden med tid i overskud bør slå værdierne op og sammenligne dem med det daglige tolerable indtag.

Bodo skrev:Jeg har ledt i en halv times tid nu, og har ikke kunnet finde nogle værdier, hvor kilden virkede troværdig, fandt dog en anbefaling fra sundhedsstyrelsen, den kommer her:
"Anbefalingen lyder på at spise 6 gram hørfrø pr. 100 gram brød, kun at bruge en lille smule som mysli og at spise varieret, også når det gælder brød og olier – hørfrøolien er også en populær helsekostvare. De sunde n-3-fedtsyrer i hørfrøolien findes også i raps-, soja- og valnøddeolie samt i fede fisk."
Sundhedsstyrelsen fraråder altså os danskere at indtage hørfrø i alt for store mængder, men samtidig har omega 3 fedtsyrerne i en moderat mængde egenskaben til at opveje det dårlige.
Jeg har for kort tid siden sendt en henvendelse til sundhedsstyrelsen, skal nok skrive tilbage hvad de siger.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster