Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

SWEET skrev:Jeg har drukket 3l skummet-/minimælk om dagen de sidste 2 års tid, og i det hele taget altid drukket mælk i mængder over gennemsnittet.
Det eneste jeg har det mistænkt for, er at være med til at gøre mig mere snottet, og give mig følelsen af slim i halsen, når jeg f.eks. vågner op om morgnen efter at havde drukket 1l lige inden sengetid.
Dog ikke noget egentligt problem.
Det er svært for mig at vurdere hvor vidt det giver tendens til uren hud, for har fået mere uren hud hen over de sidste 2 års tid. Men det kan lige så godt havde noget med min generelle udvikling at gøre.
I skrivende stund har jeg egentligt ikke nogle bumser, men tendens til små hudorme på- og lige omkring næsen.
Men samtidigt er jeg heller ikke blevet ramt af nogen form for sygdom de sidste 2 år, andet end tømmermænd fra de byture hvor der er blevet drukket meget alkohol.
Hvilket er en forandring, fra at jeg ihvertfald plejede at være syg 5-6 gange om året.
Om det skyldes mælk vil nok være ret tyndt i forhold til argumentation, at påstå. Har nok mere at gøre med en generel ændring af træning og kost.
Ihvertfald er jeg ikke blevet syg på nogen måde af mælk, så ud fra egen erfaring, ser jeg ikke nogen fare for at drikke op imod hvad jeg selv gør.
Får du mavepine, allergisk reaktion eller noget helt tredje af at drikke mælk, må du selvfølgeligt vurdere det ud fra egen situation

JensL skrev:Så går I bare igang...
http://www.mejeri.dk/Files/Billeder/a_Pdf/ernaering/lars_ovesens_rapp__rev__feb_09.pdf

SWEET skrev:JensL skrev:Så går I bare igang...
http://www.mejeri.dk/Files/Billeder/a_Pdf/ernaering/lars_ovesens_rapp__rev__feb_09.pdf
Kan du kort opsummere hvad der står der?
Og hvor troværdig en kilde er det? Med navnet mejeri.dk, kunne det godt være farvet.
Det skal lige nævnes at jeg altså ikke drikker 3l mælk dagligt fordi jeg påstår at det er nødvendigt/mere sundt, men ganske simpelt fordi det er en nem/hurtig form for kalorier for mig at få ned.

Mælk og mejeriprodukter er undersøgt overfor en række andre sygdomme, herunder allergiske
sygdomme, laktoseintolerans, forstoppelse, præeklampsi og filipenser. Komælk kan efter introduktion i barnets kost fremprovokere allergiske symptomer, som hos langt de fleste spontant er ophørt efter 5 års alderen. Laktasemangel, som giver intolerans overfor mælk, er ikke forårsaget af indtaget af mælk. Der er ikke tilstrækkelige og konsistente resultater vedrørende en mulig sammenhæng med forstoppelse, præeklampsi eller filipenser.

Især bedømt ud fra resultaterne i de meget store amerikanske kohorteundersø-
gelser synes der ikke at være forskel blandt de forskellige mælketyper hvad angår den nedsatte
risiko ved højt indtag [Cho et al. 2003; McCollough et al. 2005; Shin et al. 2002], dog findes i Nurses’ Health Study II en signifikant øget risiko ved højt indtag af fedtrige mælkeprodukter [Cho et
al. 2003]. Der er ingen sikker sammenhæng med de øvrige mejeriprodukter.
Artiklen skrev:Der er ikke fundet konsistent sammenhæng mellem indtaget af mælk og mejeriprodukter og æggestokkræft. Sammenhængen med andre mejeriprodukter er studeret i for få undersøgelser til at drage rimelige konklusioner. Sammenhængen er desuden undersøgt for lungekræft, non-Hodgkin lymfom, mavesækkræft og livmoderkræft, men i et utilstrækkeligt antal studier (af god kvalitet).
I den bedst gennemførte undersø-
gelse, det amerikanske Nurses’ Health studie, fandtes øget risiko for iskæmisk hjertesygdom ved
øget indtag af fedtrig mælk, men ingen sammenhæng med indtaget af fedtfattigt mælk.
Mælkefedtet (smørfedtet) i mælk og mejeriprodukter øger
blodets kolesterolværdi. Prospektive studier har imidlertid givet divergerende resultater. Mælk består af andre indholdsstoffer end mælkefedt, som kan opveje fedtets uheldige konsekvenser på
kolesterolniveauet
Tidlige case-kontrol-undersøgelser, som viste en beskeden øget risiko for type
1-diabetes, hvis børnene tidligt i livet var blevet eksponeret for komælk har ikke kunnet bekræftes
i prospektive undersøgelser.
Derimod synes hyppigheden af forekomsten af autoanstoffer overfor
?-celler (prædiktor for type 1-diabetes) at være afhængig af tidspunktet for introduktion af artsfremmede proteiner i børnenes kost, og det tyder på, at en tidlig udsættelse af det endnu umodne
immunsystem i tarmen af artsfremmed protein – ikke kun mælkeprotein – kan være forklaringen
på den højere forekomst af autoantistoffer.
Sammenhængen mellem indtaget af mejeriprodukter
og type 2-diabetes er undersøgt i 4 prospektive studier, hvoraf 3, alle amerikanske har en tilstrækkelig størrelse. I alle studierne er det vist, at et højere indtag af magre mejeriprodukter er forbundet med nedsat risiko for at udvikle type 2-diabetes, medens denne sammenhæng ikke er til stede
for de fede mejeriprodukter
Det er et almindeligt fund, at børn som undgår mælk i deres kost har nedsat knoglemasse sammenlignet med børn, der drikker mælk. Mange randomiserede interventionsundersøgelser har vist
at højere indtag af mælk og mejeriprodukter kan øge knoglemassen. Om dette nedsætter frakturrisikoen på kort eller på langt sigt er uvist. Hos voksne har man ligeledes kunne begrænse knogletabet med et højere indtag af mælk, men (de relativt få) kohortestudier har ikke kunnet dokumentere sammenhæng mellem indtaget af mælk og risikoen for fraktur
Tre relativt store prospektive kohortestudier har samstemmende vist, at højt indtag af mælk er
ledsaget af øget risiko for Parkinson’s sygdom hos mænd.
(...)Sammenhængen bør bekræftes i flere
undersøgelser før en sikker konklusion kan drages. Kun 1 undersøgelse har studeret sammenhængen med dissemineret sklerose og i denne undersøgelse viste ingen sammenhæng.
Derimod synes tilsætning af sukker til mejerprodukter at øge
risikoen for caries
Et øget indtag af calcium og protein gennem mejeriprodukter har været mistænkt for at øge risikoen for at udvikle nyresten. Tre prospektive kohortestudier har imidlertid vist, at dette ikke er
tilfældet, og eksperimentelle studier tyder snarere på, at højt indtag af mælk kan nedsætte risikoen for nyresten
Mælk og mejeriprodukter er undersøgt overfor en række andre sygdomme, herunder allergiske
sygdomme, laktoseintolerans, forstoppelse, præeklampsi og filipenser. Komælk kan efter introduktion i barnets kost fremprovokere allergiske symptomer, som hos langt de fleste spontant er ophørt efter 5 års alderen. Laktasemangel, som giver intolerans overfor mælk, er ikke forårsaget af
indtaget af mælk. Der er ikke tilstrækkelige og konsistente resultater vedrørende en mulig sammenhæng med forstoppelse, præeklampsi eller filipense
Confounding opstår, fordi indtaget af mejeriprodukter kan være markør for andre livsstilsfaktorer,
som er den faktiske årsag til en funden risiko. Sammenlignet med personer med lavt indtag af mejeriprodukter, har personer med et højt indtag anden livsstil på flere områder, fx med hensyn til
rygning og fysisk aktivitet, brug af kosttilskud eller indtag af andre fødevaregrupper. Eksempelvis
fandtes i en undersøgelse blandt ældre amerikanere 4 faktorer at øge sandsynligheden for at drikke fedtfattig mælk frem for fedtrig mælk: viden om ernæring, indtægt, interesse for at nedsætte
kolesteroltallet, og det at være kvinde [Elbon et al. 1998]. Selv om alle de opgivne risikoreduktioner er statistisk kontrolleret for (oftest groft opdelte) confoundere, er det meget forskellige confoundere, der er korrigeret for (og kan korrigeres for) – og der er altid risiko for ikke-erkendte confoundere (residual confounding). Risikoestimaterne kan dog også blive for konservative, hvis de
faktorer, der korrigeres for (fx blodtryksforhøjelse eller serumkolesterol) er involveret i kausalitetskæden mellem indtag og sygdom

+Faktor skrev:Mælk og mejeriprodukter er undersøgt overfor en række andre sygdomme, herunder allergiske
sygdomme, laktoseintolerans, forstoppelse, præeklampsi og filipenser. Komælk kan efter introduktion i barnets kost fremprovokere allergiske symptomer, som hos langt de fleste spontant er ophørt efter 5 års alderen. Laktasemangel, som giver intolerans overfor mælk, er ikke forårsaget af indtaget af mælk. Der er ikke tilstrækkelige og konsistente resultater vedrørende en mulig sammenhæng med forstoppelse, præeklampsi eller filipenser.
Det sidste blev jeg alligevel overrasket over. Jeg synes altid, jeg har både hørt og læst, at for mange mælkeprodukter kunne føre til laktasemangel. Det samme gælder sammenhængen mellem mælkeprodukter og filipenser(bumse-lignende). Faktisk sagde min svigermor(sygeplejerske med over 20 års erfaring) her for nyligt, at mine bumser højst sandsynligvis skyldtes, at jeg drak så meget mælk og spiste så meget yoghurt

BåB skrev:Dingo
Du påstår at mættet fedt er en stor synder -
Hvad er det baseret på?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster