Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1251
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1248

Følg bodybuilding.dk på

Er på bar bund vedrørende cut

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle gæve bodybuildere, atleter og andet godtfolk :)

Jeg har aldrig cuttet før, hverken i bb sammenhæng eller fordi jeg har følt mig for fed og ville smide et par kilo. Jeg er dog efterhånden kommet så langt ind i mit bulk, at det så småt er tid til at overveje et cut, hvis jeg skal nå at være klar til næste sommer. Emnet cut har bare aldrig rigtig interesseret mig, og jeg står derfor nu på næsten helt bar bund lige fra cardio til det mentale. Jeg kan godt overskue kalorieindtaget og planlægning af kost selv, men jeg har en del spørgsmål til jer proffer :)

Okay, here we go

Først og fremmest, er cardio nødvendigt, eller er det udelukkende for at kunne tillade sig selv at æde lidt mere?

Hvilket program er vi ude i? Er det noget hårdt fullbody tre gange om ugen eller hvad er vi ude i?

Jeg skal gå fra ~107,5kg (estimeret vægt ved cut start d. 1. oktober) til omkring 95kg måske nærmere 90kg alt efter, hvad fedtprocenten siger på 95kg. Skal jeg dele mit cut op i flere bidder eller kan det klares over en omgang?

Hvordan med alkohol? Ruinerer drukture cuttet selvom man korrigerer for det i kalorieregnskabet? Her tænker jeg om der er nogle, for mig ukendte, egenskaber ved alkohol som kan besværliggøre et vægttab.

Hvilke mentale teknikker kan man anvende for at holde sig motiveret igennem et længere cut, som det jo vil blive for mig?

Hvad fik I ud af jeres første cut? Røg der usandsynlige store mængder leanmass med i købet, eller lykkedes det jer at holde den rimelig godt selvom det var første gang?

Alle links til hjemmesider med gode råd til førstegangs cut, cut generelt og alt anden nyttig information vil bare være topdollar at få smidt i hovedet. Håber I kan hjælpe mig ud her :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog

Disclaimer: Jeg besvarer kun ud fra personlige præferencer.

The Little Kid skrev:Først og fremmest, er cardio nødvendigt, eller er det udelukkende for at kunne tillade sig selv at æde lidt mere?

Cardio er som sådan ikke nødvendigt, men lidt cardio i ny og næ gør det hele nemmere. Måske kommer du også til at holde af det? :)

The Little Kid skrev:Hvilket program er vi ude i? Er det noget hårdt fullbody tre gange om ugen eller hvad er vi ude i?

Det er meget individuelt. Jeg startede i januar med et ~2 måneders fullbody-program, kørte så et par måneders 3-split og nu kører jeg GVT. Mit FB-program var styrkeinspireret og kørte fint nok, mens 3-splittet var meget volumniøst - hvilket også kørte fint.
Dog har jeg været utrolig begejstret for GVT.
Men kør et program, du nyder og hold træningstiden lidt nede (ikke marathontræninger). Sådan ville jeg i hvert fald gøre det.

The Little Kid skrev:Jeg skal gå fra ~107,5kg (estimeret vægt ved cut start d. 1. oktober) til omkring 95kg måske nærmere 90kg alt efter, hvad fedtprocenten siger på 95kg. Skal jeg dele mit cut op i flere bidder eller kan det klares over en omgang?

Du kan godt tage det i én omgang, men jeg synes, du skal tage det som du kommer. Hvis du flår 10kg af og bare ikke gider mere, så tag en uge/to uger/fire uger/etc., hvor du måske rammer ligevægt eller lean bulker lidt - bare for at få det ud af hovedet. Så kan du begynde at cutte igen bagefter.

The Little Kid skrev:Hvordan med alkohol? Ruinerer drukture cuttet selvom man korrigerer for det i kalorieregnskabet? Her tænker jeg om der er nogle, for mig ukendte, egenskaber ved alkohol som kan besværliggøre et vægttab.

Hvis du korrigerer for det og spiser rigtigt dagen efter, sker der jo ikke noget. Problemet er bare, at man oftest ikke kan styre det på dagen og dagen efter, hvilket gør det meget sværere. Selv drikker jeg ikke så tit under cut, men det er mere, fordi jeg ikke gider :)

The Little Kid skrev:Hvilke mentale teknikker kan man anvende for at holde sig motiveret igennem et længere cut, som det jo vil blive for mig?

Se svaret omkring opdeling. Ellers er det jo bare tanken om at blive lean :D

The Little Kid skrev:Hvad fik I ud af jeres første cut? Røg der usandsynlige store mængder leanmass med i købet, eller lykkedes det jer at holde den rimelig godt selvom det var første gang?

Mit allerførste cut var uden styrketræning (lavede marathontræning og spillede fodbold), så blev bare afpillet.
Mit næste cut (jan. 2011-april 2011 og igen fra maj 2011-nu) er gået meget bedre. Jeg har svært ved selv at vurdere det, men du kan jo se i min log med sammenligningsbilleder. Mener dog ikke, jeg har smidt synderlig meget masse ud af de 12-14kg, jeg har smidt.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

De første kilo vil du nok forholdsvist nemt kunne smide uden cardio, men jo længere i bund du kommer, jo sværere bliver det nok ikke at dyrke cardio - ikke mindst mentalt. Du kan jo starte blødt ud med en 10 minutters cardio før/efter styrketræning og så øge senere hen.

Tak for de gode svar indtil videre :)

Jeg er stadig up for tips og tricks, til at bevare så meget leanmass som muligt og gøre det så udholdeligt som muligt :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Du får det til at lyde som om det er død og pine at cutte.. Det er det altså ikke, så start med at droppe den tilgang til det.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind, jeg har aldrig prøvet at cutte før, måske er det frygten for det ukendte, der virker intimiderende. Jeg har jo levet med sagtens lige at kunne rulle en kebab, hvis det var det jeg ønskede uden, at der ville ske noget voldsomt ved det, men nu skal lige ha' et kalorieregnskab in mente hver eneste gang :wink:

Siger blot, at man bør droppe den der "Ihh oh åhh det er så hårdt"-attityde. Hvis man går med de tanker, så bliver det "ihh og åhh så hårdt"..
Det er ikke mere end hvad man gør det til.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Siger blot, at man bør droppe den der "Ihh oh åhh det er så hårdt"-attityde. Hvis man går med de tanker, så bliver det "ihh og åhh så hårdt"..
Det er ikke mere end hvad man gør det til.

En ting er at sige man skal droppe attituden, en anden ting er foreslå, hvorledes man kan gøre det.

Edit:
"Du får det til at lyde som om det er død og pine at cutte.. Det er det altså ikke, så start med at droppe den tilgang til det."
Det er da en subjektiv vurdering.

Initial skrev:Det er da en subjektiv vurdering.

Alle vurderinger er subjektive pr definition.

TS: det lyder snarere som om du har været vant til at spise lort end så meget andet. Det bør ikke være svært at spise som en voksen og ikke et lille barn. Bare det at du nævner kebab får mig til at tænke at det nok nærmere er en kostomlægning/slankekur du skal i gang med. Kebab FFS - det smager jo ikke engang godt. Spis dog en Mars i stedet og lad være med at billede dig ind at du spiser mad, når det du putter i ansigtet mest af alt er lort med brød omkring.

Ih hvor er jeg glad i dag.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Legend skrev:
Initial skrev:Det er da en subjektiv vurdering.

Alle vurderinger er subjektive pr definition.

TS: det lyder snarere som om du har været vant til at spise lort end så meget andet. Det bør ikke være svært at spise som en voksen og ikke et lille barn. Bare det at du nævner kebab får mig til at tænke at det nok nærmere er en kostomlægning/slankekur du skal i gang med. Kebab FFS - det smager jo ikke engang godt. Spis dog en Mars i stedet og lad være med at billede dig ind at du spiser mad, når det du putter i ansigtet mest af alt er lort med brød omkring.

Ih hvor er jeg glad i dag.

Igen idag kære Legend, men som altid ganske underholdende :)
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Legend skrev:Kebab FFS - det smager jo ikke engang godt.

imagesCAQSH7ND.jpg
imagesCAQSH7ND.jpg (6.09 KiB) Vist 1057 gange
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Jeg synes generelt jeg er imod ideen om et direkte cut/bulk - træn hårdt hele tiden, spis ordenligt og rigeligt hele tiden - find ud af hvor meget du skal indtage, og indtag det. Der er ingen grund til at overspise, det bliver til opmagasineret energi i form af fedt, hvilket de fleste vel vil undgå - og hvis man ikke har overspist, er der ingen (en stor grund) grund til at cutte.
De der er stærkere end dig, er dine venner.

Træner her: Harboøre Fitness
Fitness World (Viborgvej)

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 250.00

TRRP skrev:Jeg synes generelt jeg er imod ideen om et direkte cut/bulk - træn hårdt hele tiden, spis ordenligt og rigeligt hele tiden - find ud af hvor meget du skal indtage, og indtag det. Der er ingen grund til at overspise, det bliver til opmagasineret energi i form af fedt, hvilket de fleste vel vil undgå - og hvis man ikke har overspist, er der ingen (en stor grund) grund til at cutte.

Har du læst tråden?
TS skriver at han selv regner med at skulle tabe 17,5kg. Det betyder at han i realiteten nok skal tabe omkring 25kg for at komme i en nogenlunde habil form.
Det er ikke noget man bare lige gør ved et uheld.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:
TRRP skrev:Jeg synes generelt jeg er imod ideen om et direkte cut/bulk - træn hårdt hele tiden, spis ordenligt og rigeligt hele tiden - find ud af hvor meget du skal indtage, og indtag det. Der er ingen grund til at overspise, det bliver til opmagasineret energi i form af fedt, hvilket de fleste vel vil undgå - og hvis man ikke har overspist, er der ingen (en stor grund) grund til at cutte.

Har du læst tråden?
TS skriver at han selv regner med at skulle tabe 17,5kg. Det betyder at han i realiteten nok skal tabe omkring 25kg for at komme i en nogenlunde habil form.
Det er ikke noget man bare lige gør ved et uheld.

Tror da ikke der er nogen der gør meget effektivt inden for bodybuilding "ved et uheld" som du skriver. Det er hårdt arbejde, men vejen frem er ikke at cutte, det er at smide med vægtene, det er jo ingen fordel at tabe halvdelen af de kilo (selvfølgelig en mindre overdrivelse) i muskler.

Styrkeliste

TRRP skrev:Tror da ikke der er nogen der gør meget effektivt inden for bodybuilding "ved et uheld" som du skriver. Det er hårdt arbejde, men vejen frem er ikke at cutte, det er at smide med vægtene, det er jo ingen fordel at tabe halvdelen af de kilo (selvfølgelig en mindre overdrivelse) i muskler.

Når man vejer 107kg med så relativt lav muskelmasse, så hedder det ikke cut, men slankekur og er en rigtig god idé hvis man gerne vil blive gammel. Det kan kun gå for langsomt.
At leane ud langsomt når man har 25kg at tabe er en idiotisk tanke - hvis alt spillede 100% ville det måske kunne gøres på 12-24 måneder, hvilket næppe er en tidshorisont de fleste kan overskue.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:
TRRP skrev:Tror da ikke der er nogen der gør meget effektivt inden for bodybuilding "ved et uheld" som du skriver. Det er hårdt arbejde, men vejen frem er ikke at cutte, det er at smide med vægtene, det er jo ingen fordel at tabe halvdelen af de kilo (selvfølgelig en mindre overdrivelse) i muskler.

Når man vejer 107kg med så relativt lav muskelmasse, så hedder det ikke cut, men slankekur og er en rigtig god idé hvis man gerne vil blive gammel. Det kan kun gå for langsomt.
At leane ud langsomt når man har 25kg at tabe er en idiotisk tanke - hvis alt spillede 100% ville det måske kunne gøres på 12-24 måneder, hvilket næppe er en tidshorisont de fleste kan overskue.

Jeg synes tilgengæld det er en idiotisk tanke at cutte sig ihjel på - ja, jeg ved ikke hvad du finder overskueligt 2-3mdr ? Og så dø halvvejs - jeg synes 12 mdr lyder ikke bare fornuftigt, men også som overskueligt, det vil desuden med stor sandsynlighed give det langt bedste resultat.

Styrkeliste

TRRP skrev:Jeg synes tilgengæld det er en idiotisk tanke at cutte sig ihjel på - ja, jeg ved ikke hvad du finder overskueligt 2-3mdr ? Og så dø halvvejs - jeg synes 12 mdr lyder ikke bare fornuftigt, men også som overskueligt, det vil desuden med stor sandsynlighed give det langt bedste resultat.

25kg fordelt over 12 måneder er et halvt kg om ugen, hvilket er det man typisk sigter efter på et almindeligt cut. At smide den mængde fedt ved bare at spise igennem og træne igennem er naivt.

Jeg er ganske enig i mange af dine observationer, men i det specifikke tilfælde har vi at gøre med en svært overvægtig dreng på 16/17 år. Der skal en seriøst kostomlægning til, hvis ikke han skal sættes op til et kort liv med overvægt og livsstilssygdomme.

Desperate times call for desperate measures.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Ah bob bob Legend. Lige pt. vejer jeg jo "kun" 103kg over 190cm, og jeg regner ikke med at bulke videre til de 107kg, men stopper derimod næste uge for at cutte istedet.

Og nej, jeg står ikke med kæmpe dunk og dobbelthage, så selvom vægten virker lidt voldsom, er det ikke, fordi vi er ude i noget som minder om totalt flæsket mave etc. :wink:

The Little Kid skrev:Ah bob bob Legend. Lige pt. vejer jeg jo "kun" 103kg over 190cm, og jeg regner ikke med at bulke videre til de 107kg, men stopper derimod næste uge for at cutte istedet.

Og nej, jeg står ikke med kæmpe dunk og dobbelthage, så selvom vægten virker lidt voldsom, er det ikke, fordi vi er ude i noget som minder om totalt flæsket mave etc. :wink:

Præcis det jeg forestillede mig. Derfor synes jeg det bedste råd er at spise hvad du har brug for - hvor fokus ligger på proteinrigkost - og ellers bare hamre igennem med vægtene - man får musklerne og forbrænder en del i processen - kan kun forestille mig at det bedste resultat kommer heraf. Det er ikke nogen 2-4 ugers løsning, men det fungerer !

Styrkeliste

The Little Kid skrev:Ah bob bob Legend. Lige pt. vejer jeg jo "kun" 103kg over 190cm, og jeg regner ikke med at bulke videre til de 107kg, men stopper derimod næste uge for at cutte istedet.

Så har du måske kun 10kg fedt du skal tabe, før du står i en acceptabel form.
Jeg er selv 185cm og vejer lige over 100kg med en acceptabel fedtprocent. Hvis du sammenligner vores løft, vil jeg mene at jeg bør have bare en smule mere muskelmasse end du har.

Du har fat-fucket dig selv med en dum og forældet tilgang til at bygge muskelmasse og selvom du reagerer negativt på mine kommentarer, så har jeg ingen vinding ved at kalde dig overvægtig. Jeg er udelukkende ude på at hjælpe dig til at få bedre livskvalitet med mindre fremtidig sygdomsrisiko.
Alle på din højde der træner, kan komme op og veje omkring de 100 med en acceptabel fedtprocent, men det er altså ikke noget man gør når man er 16 år gammel. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at opbygge tilstrækkelig muskelmasse når man ikke er ældre.
Jeg er ked af at rive dig ud af dit eventyrland.
Pøjpøj med projektet.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Der skal en seriøst kostomlægning til, hvis ikke han skal sættes op til et kort liv med overvægt og livsstilssygdomme.

Lad mig lige slå fast, at kropsvægt og fedtprocent i sig selv er en ret ringe indikator for ens sundhedstilstand og livslængde. Med mindre man er ekstremt overvægtig, hvilket næppe kan siges at være tilfældet når man vejer 107 kg med en højde på 190 cm, så er der andre faktorer som spiller en større rolle. Ens fysiske form, træningsmængde, aktivitetsniveau, stress-niveau, hvilken mad man spiser osv. er nok mere relevant i forhold til livsstilssygdomme og livslængde, end en isoleret vurdering af ens persons vægt og fedtprocent.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:
Der skal en seriøst kostomlægning til, hvis ikke han skal sættes op til et kort liv med overvægt og livsstilssygdomme.

Lad mig lige slå fast, at kropsvægt og fedtprocent i sig selv er en ret ringe indikator for ens sundhedstilstand og livslængde. Med mindre man er ekstremt overvægtig, hvilket næppe kan siges at være tilfældet når man vejer 107 kg med en højde på 190 cm, så er der andre faktorer som spiller en større rolle. Ens fysiske form, træningsmængde, aktivitetsniveau, stress-niveau, hvilken mad man spiser osv. er nok mere relevant i forhold til livsstilssygdomme og livslængde, end en isoleret vurdering af ens persons vægt og fedtprocent.

Enig, men hvis man læser tråden igennem er det jo lidt mere end bare overvægt.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:
Thomas Jagd skrev:

Enig, men hvis man læser tråden igennem er det jo lidt mere end bare overvægt.

True dat. Ville bare pointere det, så folk ikke får den fejlagtige opfattelse, at sålænge deres fedtprocent er nogenlunde lav, så er alt fint mht. helbredstilstand :wink:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online