Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

excentrisk fase - tid?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg har læst at den excentriske fase så vidt muligt skal holdes på 2-3 sek. Dette medfører naturligvis, at man kan løfte færre kilo end hvis man bruger 1 sek i den excentriske fase. Jeg synes det hører sjældenhederne til, at man ser folk i centrene bruge 3 sek i excentrisk fase. Man ser langt oftere folk nærmest bruger ligeså kort tid i den excentriske fase som i den koncentriske. Når man ser pros som Cutler og Coleman, så er det også for det meste en stor belastning og hurtig udførsel de benytter sig af.

Så jeg er lidt forvirret. Hvor lang tid bruger I på at sænke vægten i? Og bør der være forskel på tiden man bruger i de forskellige øvelser? Eksempelvis forskel fra bænkpres til biceps curls?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Thisisit skrev:Jeg har læst at den excentriske fase så vidt muligt skal holdes på 2-3 sek. Dette medfører naturligvis, at man kan løfte færre kilo end hvis man bruger 1 sek i den excentriske fase. Jeg synes det hører sjældenhederne til, at man ser folk i centrene bruge 3 sek i excentrisk fase. Man ser langt oftere folk nærmest bruger ligeså kort tid i den excentriske fase som i den koncentriske. Når man ser pros som Cutler og Coleman, så er det også for det meste en stor belastning og hurtig udførsel de benytter sig af.

Så jeg er lidt forvirret. Hvor lang tid bruger I på at sænke vægten i? Og bør der være forskel på tiden man bruger i de forskellige øvelser? Eksempelvis forskel fra bænkpres til biceps curls?

Hvis du ikke kan holde den excentriske fase i længere end 1 sekund er belastningen for tung. Det er nok nærmere 3-5 sekunder per excentriske repetition. Derudover føles det logisk at afpasse tiden det tager at udføre en excentrisk repetition med øvelsens ROM.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Chayen skrev:
Thisisit skrev:Jeg har læst at den excentriske fase så vidt muligt skal holdes på 2-3 sek. Dette medfører naturligvis, at man kan løfte færre kilo end hvis man bruger 1 sek i den excentriske fase. Jeg synes det hører sjældenhederne til, at man ser folk i centrene bruge 3 sek i excentrisk fase. Man ser langt oftere folk nærmest bruger ligeså kort tid i den excentriske fase som i den koncentriske. Når man ser pros som Cutler og Coleman, så er det også for det meste en stor belastning og hurtig udførsel de benytter sig af.

Hvis du ikke kan holde den excentriske fase i længere end 1 sekund er belastningen for tung. Det er nok nærmere 3-5 sekunder per excentriske repetition. Derudover føles det logisk at afpasse tiden det tager at udføre en excentrisk repetition med øvelsens ROM.

han snakker jo om ganske almindelige løft, og ikke eccentrisk træning....
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
Chayen skrev:

han snakker jo om ganske almindelige løft, og ikke eccentrisk træning....

Aha, ja. Min fejl, forstod den lige forkert.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Ja, helt almindelige løft i eksempelvis 4x10 sæt. :)

Med mindre der er et specifikt formål hermed (fx nogle VL-øvelser), så burde den eccentriske fase altid være kontrolleret. Den behøver ikke at vare fx 4 sekunder, men altid kontrolleret!

I programmer som GVT (Charles Poliquin er generelt en fortaler for langsomme eccentriske faser), og andre programmer/metoder der involverer fast tempo-træning, ser man tit eccentriske faser på 3-5 sekunder.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

flamingopikken skrev:I programmer som GVT (Charles Poliquin er generelt en fortaler for langsomme eccentriske faser), og andre programmer/metoder der involverer fast tempo-træning, ser man tit eccentriske faser på 3-5 sekunder.

No. Charles er fortaler for varieret loadingparametre, herunder tempo manipulation :)
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

PGAarhus skrev:
flamingopikken skrev:I programmer som GVT (Charles Poliquin er generelt en fortaler for langsomme eccentriske faser), og andre programmer/metoder der involverer fast tempo-træning, ser man tit eccentriske faser på 3-5 sekunder.

No. Charles er fortaler for varieret loadingparametre, herunder tempo manipulation :)

Langsomt er relativt, men komparativt set er Charles generelt fortaler for langsomt excentrisk tempo. Selv en excentrisk fase på fx 2 sekunder er komparativt set langsomt. Langt de fleste programmer samt langt de fleste menneskers træning bygger på en excentrisk fase der der i den grad udnytter strækrefleksen og som ikke overstiger fx 2 sekunder. Selvom Charles argumenterer for varieret rephastighed ligger variationen inde over et område som er væsentligt langsommere end det meste af den programmering der ligger derude.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Nu er man generelt en del stærkere i den excentriske fase, så du skal virkelig køre den langsomt, før hastigheden vil begrænse den vægt du kan køre med.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog

Old school skrev:Nu er man generelt en del stærkere i den excentriske fase, så du skal virkelig køre den langsomt, før hastigheden vil begrænse den vægt du kan køre med.

Nej, selv en lille ændring af det excentriske tempo kan ændre den koncentriske styrkeperformance betragteligt, og jo flere reps du tager undervejs, jo mere udtalt bliver forskellen. Strækrefleksen har meget at sige for styrkeperformance, desuagtet at nogle af de bedre raw-bænkpressere i verden sænker vægten langsomt. Spørgsmålet er hvad du lægger i ordet "begrænse". Hvis jeg fx kører DB skulderpres kan jeg tage 8 x 50 / 6 x 52 kg uden nogen særlig tempomanipulation. Kører jeg med et bevidst langsomt tempo a la 4 sekunder ned havner vi på ca 6 x 45 kg. Tallene er ikke aktuelle nu, da de er fra gammel træning, men forskellen eksemplificerer en udtalt forskel. Det er utroligt nemt at fastslå. Prøv nogle sammenligningssæt.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Tilbage til Begynder forum

Brugere online