Bruger login







Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Tilbudsguide, uge 41, 2019
Ost, æg og kaffe!

Ugen der gik, uge 39, 2019
Smartphone og progression!


Statistik

Vi har 56123 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Andrew78

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030510 indlæg i 87018 emner

10 nye indlæg i dag


Online
I alt: 513
Medlemmer: 11
Skjulte: 0
Gæster: 502

Følg bodybuilding.dk på

Får du kræft af at spise kød?

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Det med at spise kød er jo meget oppe i tiden. På dr.dk kan man læse nedenstående artikel, der taler om en sammenhæng mellem kræft og indtag af kød, men eksperterne er uenige.

Hvad gør I mht. kød? På den ene side er det jo en god kilde til proteiner, på den anden side bør man nok holde lidt igen.

Artiklen kan læses her:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/eksperter-er-uenige-faar-du-kraeft-af-spise-koed
Brugeravatar
 
Reputation point: 145
 
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg har i mange år spist vegetarisk (dog fisk og skaldyr) primært grundet naturhensyn, men det seneste års tid har jeg indført "køddage" både herhjemme og på arbejdet (buffet). Hvis mindst 30 % af energien i en vegetarkost skal komme fra protein, så kommer du næppe uden om at skulle spise en større mængde mejeriprodukter og æg - og evt. proteinpulver. Det kan du simpelthen ikke æde dig til alene i bælgfrugter. Bare lidt kød hjælper gevaldigt i det regnestykke.

Jeg er ikke selv bekymret for en evt. kræftrisiko, hjerte-karsygdomme m.m. mit kødforbrug taget in mente. Men det bekymrer mig en smule, at en af mine søskende sværger til low carb-kost med forholdsvist meget kød, herunder rødt kød. Han har en 12-15'ish fedtprocent, men har (for) høje LDL-kolesteroltal. De problemer har jeg så ikke.
Brugeravatar
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 2871
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Han har en 12-15'ish fedtprocent, men har (for) høje LDL-kolesteroltal. De problemer har jeg så ikke.


Jo ikke akut farligt, men en LCHF diæt kan sagtens sammensættes så ikke den producerer LDL, VLDL og triglycerider i den gale ende.

Rødt kød bør generelt indtages med måde, og sammen med grønt grønt.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1774
 
Indlæg: 6490
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Skulle der bare stå "grønt", eller er det "grønt grønt" såsom spinat, broccoli, bønner etc.?
BRN skrev:Du er en rottweiler af styrke, chihuahua af sind.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 11. aug 2011, 12:46
Geografisk sted: Ringkøbing
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Daniel$an skrev:Skulle der bare stå "grønt", eller er det "grønt grønt" såsom spinat, broccoli, bønner etc.?


Antager det sidste. Broccoli, spinat og grønkål er optimum inden for grøntsager.

Personligt spiser jeg masser af kød - også rødt kød. Jeg har altid hørt/læst at det er det forarbejdede kød (pålæg fx) man bør undgå og som kan øge risikoen for kræft, men at eksempelvis en steak skulle være ganske problemfrit.
Brugeravatar
 
Reputation point: 320
 
Indlæg: 4021
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Daniel$an skrev:Skulle der bare stå "grønt", eller er det "grønt grønt" såsom spinat, broccoli, bønner etc.?


Grønt og grønt grønt.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1774
 
Indlæg: 6490
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg har faktisk selv været ret meget i tvivl om sundheden ved rødt kød. Vegan Gains fra youtube har ofte talt om hvor utrolig farligt det er at spise rødt kød, noget tyder på at han har en pointe mht. til en vis risiko, men at der ikke er enighed herom.
Brugeravatar
 
Reputation point: 145
 
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:Jeg har faktisk selv været ret meget i tvivl om sundheden ved rødt kød. Vegan Gains fra youtube har ofte talt om hvor utrolig farligt det er at spise rødt kød, noget tyder på at han har en pointe, men at der ikke er enighed herom.


Man skulle næsten tro en person der kalder sig "Vegan Gains" havde bias til ugunst for kødindtag.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1774
 
Indlæg: 6490
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:Jeg har faktisk selv været ret meget i tvivl om sundheden ved rødt kød. Vegan Gains fra youtube har ofte talt om hvor utrolig farligt det er at spise rødt kød, noget tyder på at han har en pointe mht. til en vis risiko, men at der ikke er enighed herom.
Vegan Gains er jo psykisk syg.. Var nok ikke lige ham jeg ville bruge som kilde til info, og det er lige meget hvad for info, jeg søgte.
 
Reputation point: 120
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: 9. okt 2010, 15:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Stort set alt hvad der tidligere har været anbefalet fra officiel side angående kost bør man stille sig MEGET KRITISK overfor.

I det her tilfælde, er der lige foretaget ny og grundig videnskabelig undersøgelse på emnet:
http://www.dssimon.com/MM/ACP-red-meat/

Rødt kød er med al sandsynelighed ikke skadeligt, med mindre man, som med alt andet, overdriver sit forbrug.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:
Daniel$an skrev:Skulle der bare stå "grønt", eller er det "grønt grønt" såsom spinat, broccoli, bønner etc.?


Grønt og grønt grønt.


Grønt grønt er overordnet set en fin anbefaling, men både lilla og hvid kål er også godt samt eksempelvis kantareller, som er orange og radiser, der er røde. -Bare så man ikke stirrer sig (farve)blind på en bestemt farve.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:
Han har en 12-15'ish fedtprocent, men har (for) høje LDL-kolesteroltal. De problemer har jeg så ikke.


Jo ikke akut farligt, men en LCHF diæt kan sagtens sammensættes så ikke den producerer LDL, VLDL og triglycerider i den gale ende.

Rødt kød bør generelt indtages med måde, og sammen med grønt grønt.


Jeg vil for det første ikke mene, at kolesterol i sig selv er en 1:1 markør for ens helbred. -Langt fra faktisk.

Og så mener jeg ikke, at det er korrekt, når du sætter det sådan op, at det fremstår som om, at en LCHF diæt som udgangspunkt giver dårligere LDL, VLDL og triglyceridtal end en diæt med høj kulhydratindtag.

Tværtimod.

Jeg vil i den grad mene, at en LCHF diæt vil give bedre endokrine tal, end en gængs diæt med en hovedbestanddel bestående af en masse crappy kulhydrater.

Mit ldl tal er 2,6 og mit triglyceridtal er 0,8. Og jeg får 60% af mit daglige energiindtag fra fedt.

En af dem, jeg coacher, er gået fra meget høj kulhydratkost til keto, og har reduceret sit triglyceridtal fra omkring 9 til omkring 2.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fistandantilus skrev:Og jeg får 60% af mit daglige energiindtag fra fedt.

60 %?? Sejler dine mange grøntsager rundt i olielage, eller spiser du bare mange mandler og nødder? :mrgreen:
Brugeravatar
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 2871
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Slet ikke. :)

Og jeg prøver at holde nødder til max 50 gram om dagen, da jeg tænker meget over min omega 3 til omega 6 ratio.

Men smør, fløde, fedt i kød, ost, æg, fiskeolie, nødder, kokosolie og hjemmelavet mayo er de primære kilder til fedt i min kost. Jeg undgår så vidt mulig vegetabilske fedtkilder, da de generelt er CRAP. Der er dog gode i mellem. Kokosolie, som nævnt, der er godt til at stege i; og hård stegning. Og mayo laver jeg af valnøddeolie eller macadamiaolie.

Den med at mættet fedt er usundt og mættet er sundt, er helt i skoven. Det er nærmere omvendt. Men det er for kompliceret, at sætte det så firkantet op.

Men kilderne til det mættede fedt skal naturligvis være i orden, før det giver mening i et sundheds- og ernæringsmæssigt perspektiv.
Derfor er vores smør, ost, fløde, sødmælk, fede kød mv altid økologisk her i hjemmet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fistandantilus skrev:Den med at mættet fedt er usundt og mættet er sundt, er helt i skoven. Det er nærmere omvendt. Men det er for kompliceret, at sætte det så firkantet op.

Billedet er i hvert fald mudret - både mht. sundhedsrisici og -effekter - hvorfor jeg ikke spiser ud fra en enten/eller-tilgang. Jeg får en god blanding af både mættet og umættet fedt med en samlet energifordeling på 25-35 %.

Der mangler i øvrigt også undersøgelser af, hvad oprindelsen af mættet fedtstof har af betydning. Eksempelvis mættet fedt fra ost og mælk kontra mættet fedt fra kød.

Fistandantilus skrev:Men kilderne til det mættede fedt skal naturligvis være i orden, før det giver mening i et sundheds- og ernæringsmæssigt perspektiv.
Derfor er vores smør, ost, fløde, sødmælk, fede kød mv altid økologisk her i hjemmet.

Det prioriterer jeg også, selvom "økologisk" ikke som udgangspunkt er garant for kvalitet. Jeg spiser overvejende økologisk, danske produkter, for at undgå for meget "kemi" og madsminke. Udenlandsk frugt og grønt er jo nærmest sølet til i sprøjtemidler.
Brugeravatar
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 2871
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Billedet er i hvert fald mudret - både mht. sundhedsrisici og -effekter - hvorfor jeg ikke spiser ud fra en enten/eller-tilgang. Jeg får en god blanding af både mættet og umættet fedt med en samlet energifordeling på 25-35 %.

Der mangler i øvrigt også undersøgelser af, hvad oprindelsen af mættet fedtstof har af betydning. Eksempelvis mættet fedt fra ost og mælk kontra mættet fedt fra kød.


Ja, der mangler rigtig meget forskning på området. Men det er jo klart, når der har været en forløjet konsensus om at al mættet fedt er skadeligt for helbredet. Så har der jo ikke været grund til at forske i det.

Det prioriterer jeg også, selvom "økologisk" ikke som udgangspunkt er garant for kvalitet. Jeg spiser overvejende økologisk, danske produkter, for at undgå for meget "kemi" og madsminke. Udenlandsk frugt og grønt er jo nærmest sølet til i sprøjtemidler.


Helt enig. Man er ofte i tvivl om, hvor meget bedre et økologisk produkt er ift det almindelige alternativ. Og danske produkter er som udgangspunkt et klart bedre alternativ end udenlands som udgangspunkt. Økonomi er også en faktor, og der er helt klar produkter, hvor det er langt mere fornuftigt, at købe økologisk ift andre.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Og jeg prøver at holde nødder til max 50 gram om dagen, da jeg tænker meget over min omega 3 til omega 6 ratio.


Det er jo ikke helt klarlagt om det er ratioen eller den selvstændige mængde O3 der er vigtig her. Personligt ville jeg spise lidt flere nødder, hvis målet var longevity og leanness.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1774
 
Indlæg: 6490
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
Og jeg prøver at holde nødder til max 50 gram om dagen, da jeg tænker meget over min omega 3 til omega 6 ratio.


Det er jo ikke helt klarlagt om det er ratioen eller den selvstændige mængde O3 der er vigtig her. Personligt ville jeg spise lidt flere nødder, hvis målet var longevity og leanness.


Hvor mange gram nødder dagligt, Sandy? Og ikke mindst - hvilke?
If no win ... practice more :).
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 2325
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
Og jeg prøver at holde nødder til max 50 gram om dagen, da jeg tænker meget over min omega 3 til omega 6 ratio.


Det er jo ikke helt klarlagt om det er ratioen eller den selvstændige mængde O3 der er vigtig her. Personligt ville jeg spise lidt flere nødder, hvis målet var longevity og leanness.


Korrekt, men jeg tror/håber at det er noget, der vil blive forsket i indenfor nærmeste fremtid. Disse år er der en del videnskab, der går i den retning.

Jeg har dog det "problem", at jeg ikke har den store masse (72-73kg), og mit ligevægtsindtag, inklusiv vægttræning og den mængde cardio, jeg kan klemme ind, ligger kun på cirka 2900 kcal.
Og da jeg er i gang med at smide et par kilo lige nu, ligger jeg nok på 2500 kcal om dagen, og 100 gram nødder vil i det tilfælde stå for 26% af mit samlede kalorieindtag, hvilket jeg synes er for meget. Derfor har jeg modereret det en anelse.
Når jeg lean gainer, ligger jeg på omkring 75gram og samlet cirka 3200-3300 i samlet indtagelse.

Jeg forestiller mig at du har tæt på det dobbelte spillerum.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:
Han har en 12-15'ish fedtprocent, men har (for) høje LDL-kolesteroltal. De problemer har jeg så ikke.


Jo ikke akut farligt, men en LCHF diæt kan sagtens sammensættes så ikke den producerer LDL, VLDL og triglycerider i den gale ende.

Rødt kød bør generelt indtages med måde, og sammen med grønt grønt.


Måske et total retarderet spørgsmål men der har tit undret mig.

Når nu man siger rødt kød, kan man så få en lidt dybere forklaring hvad der menes med rødt kød.

Er det kød som er rødt når man køber det, som f.eks oksekød er jo rødt, eller er vi ude i at der menes en rare stegt steak eller andet kød som er rødt indeni altså ikke gennemstegt?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1052
Tilmeldt: 19. aug 2009, 12:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 95.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Er det kød som er rødt når man køber det, som f.eks oksekød er jo rødt, eller er vi ude i at der menes en rare stegt steak eller andet kød som er rødt indeni altså ikke gennemstegt?

Begge. Rødt kød som er gennemstegt er stadig "rødt kød".
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1774
 
Indlæg: 6490
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fistandantilus skrev:Stort set alt hvad der tidligere har været anbefalet fra officiel side angående kost bør man stille sig MEGET KRITISK overfor.

I det her tilfælde, er der lige foretaget ny og grundig videnskabelig undersøgelse på emnet:
http://www.dssimon.com/MM/ACP-red-meat/

Rødt kød er med al sandsynelighed ikke skadeligt, med mindre man, som med alt andet, overdriver sit forbrug.


Kan vi få klarlagt hvad der menes med "overdrive"?

Det er ikke særlig præcist når vi trods alt er på et bb forum hvor det nok er normalt at indtage 3-4x så meget kød dagligt som "normalen"

Er det at overdrive at spise 5 kg kød om ugen?
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 25. feb 2011, 01:23
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Asomugha skrev:
Fistandantilus skrev:Stort set alt hvad der tidligere har været anbefalet fra officiel side angående kost bør man stille sig MEGET KRITISK overfor.

I det her tilfælde, er der lige foretaget ny og grundig videnskabelig undersøgelse på emnet:
http://www.dssimon.com/MM/ACP-red-meat/

Rødt kød er med al sandsynelighed ikke skadeligt, med mindre man, som med alt andet, overdriver sit forbrug.


Kan vi få klarlagt hvad der menes med "overdrive"?

Det er ikke særlig præcist når vi trods alt er på et bb forum hvor det nok er normalt at indtage 3-4x så meget kød dagligt som "normalen"

Er det at overdrive at spise 5 kg kød om ugen?


Det kommer jo helt an på personens størrelse og hvad der ellers indtages af specielt kød, men også anden ernæring.

Men jeg har læst en del om det, og der kan sættes stort spørgsmålstegn ved nogle af de studier, der viser at det skulle være skadeligt at spise større mængder rødt kød. Men igen, er det økologisk rødt kød, der bliver spist som en del af clean living, eller er det processed food spist sammen med en masse andet crap?

Jeg varierer min kost for meget til at ramme 5000 gram rødt kød om ugen, men jeg vil ikke have det mindste problem med, at det skete nogle gange.

Jordan Petersen lever KUN af kød. Primært rødt kød. Det og så fedt fra kødet. Så han ligger nok på 10-15kg rødt kød om ugen. Han har det strålende.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 7634
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster