Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1073
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1070

Følg bodybuilding.dk på

fedtprocent

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

hej derude! ;-)) jeg er en dreng som godt vil tabe mig RIMELIG hurtig, men ikke hvor at man skal gøre livet surt angående kost, men jeg spiser ikke rigtig noget usundt for tiden? og sådan.. men jeg har læst at jo lavere fedtprocent man har? jo nemmere har man angående forbrænding? men hvordan tjekker jeg min fedtprocent? da jeg er rimelig lost på hvad den er..

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Lad være med at fokusere på fedtprocent og lad frem for alt være med at fokusere på at tabe dig hurtigt. Fokuser i stedet på at lægge din livsstil en smule om. Hvis du er overvægtig laver du enten for lidt eller spiser for meget. Din definition på "usundt" kan ligge meget fjernt fra andres og alt andet lige, så er begrebet sund kost ret vagt defineret.

Du bør fokusere på at få styr på dine makrotal. Langt de fleste fylder sig med kulhydrater og til tider fedt, men sjældent den store mængde protein. Det er lidt ærgeligt, da et højt proteinindhold kan hjælpe på mæthedsfornemmelsen. Du kan jo prøve at indskrive din kost her i tråden, så skal der nok være en masse, som vil hjælpe dig med nogle fornuftige justeringer.
MortenFF skrev:
Er det dig, de kalder "manden med 1 indlæg i sin log siden juli sidste år"?
Brugeravatar

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

er ikke lige den største vinder i at lave de der programmer.. så jeg prøver stille og roligt! :-)

07:00 - rugbrød med random pålæg
10:00 - frugt / banan eller æble..
12:00 - mad der bliver lavet på skolen
16:00 - spiser en smule agurkt
18:00 - de sidste dage har jeg ikke spist andet end rugbrød
22:00 - drikker jeg noget mælk..

jeg ved virkelig at det jeg spiser er forkert! men jeg kan ikke finde noget specielt godt her inde.. af det jeg har prøvet, så jeg vil meget gerne bede om hjælp til at tabe mig,

- jeg styrker træner hver dag! cirka en time til to.. hvor jeg cykler cirka 5 km

Vil mene du spiser for lidt . Kig på ændres kostplaner og bliv inspireret . Kroppen går i stå hvis den ikke får energi
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Tja, det skulle ikke undre mig om der falder andre madvarer i maven nogle dage - det kan ofte være netop de "usunde" fødevarer man glemmer at skrive på planen :wink:

Men ja, du spiser for lidt eller for dårligt. Start dagen med en god portion havregryn eller et par æg med rugbrød. Sørg for at få et eller andet i løbet af formiddagen og spis en god frokost med masser af kød. Tag eksempelvis en dåse tun med eller lav en tunsalat og smør en sandwich. Tag en proteinshake efter træning eller spis et måltid og spis et godt aftensmåltid hvor du fokuserer på kød og grønt. Spis hytteost, skyr, kvark eller lignende om aftenen og drik mælk. Spis evt. nogle nødder i løbet af dagen.

Nu fortæller du jo ikke om du er overvægtig eller om du blot er utrænet, hvilket har ret afgørende betydning i din situation. Hvis du er utrænet, så lad være med at fokusere så meget på mængden af det du spiser, men i stedet på at indtage alle de nævnte måltider i rimelige mængder. Er du meget overvægtig, så har du i alle tilfælde ikke spist sådan som du skriver hver dag det sidste lange stykke tid.

EDIT: Ok, jeg læste lige din anden tråd. Alt hvad du tror du ved er forkert. Læs flere artikler i artikelarkivet her på siden.180 cm og 85 kg er for meget, hvis du er totalt utrænet, ergo har du ikke spist som du skriver.
MortenFF skrev:
Brugeravatar

ja.. men jeg havde et dårlig tidspunkt i mit liv, hvor jeg trøstespiste grundet problemer med min far og sådan lidt.. men jeg har kun kørt denne kostplan i cirka 2 uger.. derfor vejer jeg stadig det jeg gør.

NChristensen skrev:ja.. men jeg havde et dårlig tidspunkt i mit liv, hvor jeg trøstespiste grundet problemer med min far og sådan lidt.. men jeg har kun kørt denne kostplan i cirka 2 uger.. derfor vejer jeg stadig det jeg gør.

Jeg har også selv ændret min livsstil den sidste måned, jeg må ærligtalt sige at det er UTROLIG let at holde, og det trist der ikke er mere information tilgængelig angående dette.

Fra at have spist masser af toast brød og ligende, spiser jeg nu grov pasta med kød, nødder og ligende. Jeg bliver lige så mæt, men jeg bliver mæt i længere tid og har mere energi, samt det smager stadigvæk fint. Du bør altså bare finde nogle ting, som du godt kan lide, som mætter meget, men har ikke er super energitæt - i mit tilfælde, yoghurt til mellemmåltider og pasta + kød til hovedmåltider f.eks. En anden ting du gør klogt i, er at lave en kostplan hurtigst muligt, så du får en idé om hvor meget du rent faktisk spiser. Jeg lavede selv den fejl, at jeg brugte et halvt år på at spise "sundt", men for meget. Det er faktisk meget lettere at dosere mad til en passerende kcal-underskud, end man skulle tror.

Det kan nemlig være dejligt at få en idé om, hvor stort et kcal-underskud man kan ligge i - jeg ligger selv på 2.2k, og mit ligevægtsindtag er omkring 3.2k.

Samtidig er jeg ikke helt sikker på hvad du mener angående desto lavere fedtprocent, desto højere forbrænding. Det er korrekt muskler forbrænde mere energi end fedt, dog har folk med høj fedtprocent mulighed for at tabe mere fedt over tid sammenlignet med folk med en lav fedtprocent, kort fortalt er det fordi ens fedtdepoter kun kan afgiv en vis mængde energi afhængig af deres størrelse. Så du har kæmpe potentiale for at tabe dig med en høj-fedtprocent. Jeg tabte mig selv fra 93.5kilo til 90 på omkring 3 uger, og efterfølgende tabt omkring 1.5 kilo på 3 uger, dog har jeg haft en del offday på disse 3 uger :)

Min kostplan ser f.eks. ud som følgende:
kostplan

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

NChristensen skrev:ja.. men jeg havde et dårlig tidspunkt i mit liv, hvor jeg trøstespiste grundet problemer med min far og sådan lidt.. men jeg har kun kørt denne kostplan i cirka 2 uger.. derfor vejer jeg stadig det jeg gør.

Det forstår jeg naturligvis godt - mange mennesker kommer ud i forskellige situationer i løbet af livet, som præger deres adfærd. Det er bare vigtigt at du er bevidst om at det har været disse situationer, der har medført din vægtmæssige udfordring. Det er også derfor jeg siger, at den måde du spiser på er grundlæggende forkert - du vil aldrig kunne komme til at holde en sådan kostplan i længere tid og du vil miste en stor del af den muskelmasse du måtte have.

Fokuser i stedet på at udvikle dig og implementer en fornuftig diæt som du kan holde. Lad være med at sætte for mange begrænsninger og lad være med at følge en fuldstændig stringent plan - det har du ikke viljestyrken til endnu. Kontroller dine måltider og vær klar over hvad din krop har brug for. Hvis du følger en struktur på din diæt som jeg sætter den op tidligere, vil du i løbet af nogle måneder have ændret både din fysik og din holdning til mad.

Det kan godt være at du til den tid ikke vil være trimmet helt i bund, men du er nødt til at lære at spise fornuftigt før du kan begynde at mikro-kontrollere din kost. En sund og stærk krop er ikke et racerløb, men en lang udviklingsproces. Det du kan og skal, er at sætte dig ind i kost og træning gennem det glimrende artikelarkiv her på siden:

http://bodybuilding.dk/artikler/
MortenFF skrev:
Brugeravatar

jeg vil altid være ærlig omkring hvorfor jeg er så "stor" som jeg er idag, men med hensyn til kostplan, er det noget du har lyst til at lægge ind for mig? som er sådan nogenlunde, eller skal jeg prøve og følge den kostplan som ligger i denne tråd skrevet af "Oliver" eller sådan noget lignede? :-)

Altså, nu var en af mine pointer jo at du skulle sørge for ikke at følge en kostplan slavisk i starten, men skulle lære at kombinere forskellige fødevarer :wink:

Men et bud kunne være følgende, der efterfølgende kan justeres som du ønsker:

kostplan
MortenFF skrev:
Brugeravatar

kunne det ske at jeg kunne spise mere omkring kl 12? for det er faktisk det tidspunkt på dagen jeg føler jeg mangler mest føde.

Du kan bare flytte rundt som du vil, men tag det et andet sted fra.
Ellers kan du udregne dit ligevægtsindtag og sætte kalorieindtaget op herefter, hvis det giver mening.
MortenFF skrev:
Brugeravatar

okay, mange tak for hjælpen! :) men altså.. jeg har et trænings program der hedder:

mandag - triceps & bryst
tirsdag - biceps & mave & skuldre
onsdag - ryg & ben

- er der noget jeg skal ældre i det?? eller skal jeg træne fullbody hver dag?

- Hvor lang tid har du trænet seriøst?

- Hvad løfter du i de fem kerneøvelser - bænk, squat, dødløft, bent-over rows og skulderpres?

- Hvor ofte træner du? Springer du gange over eller er du hundrede procent dedikeret til dit nuværende program?

- Hvordan har du mest lyst til at træne? Hvad motiverer dig i din træning?
MortenFF skrev:
Brugeravatar

- Hvor lang tid har du trænet seriøst? - cirka 14 dage..

- Hvad løfter du i de fem kerneøvelser - bænk, squat, dødløft, bent-over rows og skulderpres?
bænk - 50kg
laver ikke resten, vi har en maskine i mit træningscenter der træner skulder.. og der har jeg 30 kilo på hver side.. er squat, dødløft, og bent-over-rows gode ting for kroppen da?

- Hvor ofte træner du? Springer du gange over eller er du hundrede procent dedikeret til dit nuværende program? - jeg træner en gang om dagen, efter aftensmad, og i weekenderne træner jeg to gange om dagen! :-)/ og nej jeg springer aldrig en træning over.

- Hvordan har du mest lyst til at træne? Hvad motiverer dig i din træning? - hvis min krop kunne ville jeg træne hele tiden, mit træningscenter er nærmest mit andet hjem, og jeg har bare lyst til at træne så meget som jeg kan! - og det der motiverer mig er fordi jeg er træt af den krop jeg har nu.. og ja bare det at få motion er skønt for mig!

det skal lige siges at jeg er på FiskeOlie, Ginseng & Kreatin.. jeg spiser 4 kreatin piller inden jeg tager ud og træner som cirka er 2 gram..

Du er meget utrænet og meget urutineret. Det er der ikke noget i vejen med, men du bør bekymre dig mere over dit meget mangelfulde program end du gør. Grunden til at jeg spørger dig om de fem øvelser, er naturligvis fordi det er de absolut vigtigste øvelser. Især som nybegynder.

Du har kun trænet 14 dage så du ved ikke hvordan din motivation vil være om en uge, en måned eller et år. De fleste opgiver træningen på et tidspunkt - især hvis man tidligere har haft dårlige vaner.

Jeg kan ikke rådgive dig mere før du har sat dig bedre ind i tingene, via det artikelarkiv jeg nu for tredje gang opfordrer dig til at se nærmere på :wink:
MortenFF skrev:
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster