håber nogen kan komme med et relevant svar
på forhånd tak

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak

blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak

Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Kroppen fungerer desværre ikke helt på den måde.................de mindste motoriske enheder bliver altid aktiveret først det vil sige at mængden af langsomme muskelfibre du aktiverer ved tunge løft faktisk ofte vil overstige mængden af langsomme muskelfibre ved højere gentagelser.......det der sker ved virkelig mange gentagelser er at den givne vægt ikke er tung nok til at kroppen har brug for at aktivere de hurtigere muskelfibre da de langsomme muskelfibre når at restituere i løbet af sættet og dermed bliver aktiveret som i en cirkulær proces.................... dermed ikke sagt at dine 50 reps for soleus ikke har haft nogen effekt da den i særdeles hed vil træne musklernes evne til at oplagre kulhydrat + i en meget lille grad hypertrofi potentialet af de langsomme muskelfibre selvom det er ret insignifikant.......... i hvert fald hvis du tænker på vækstpotentialet af de langsomme muskelfibre vil det trænes mere effektivt med tungere vægte da der aktiveres flere...........det kan dog tænkes at læggen som helhed trænes bedre med lidt højere gentagelser pga. den mindre ROM og dermed kræver lidt flere reps for at få den samme time under tension......iøvrigt kan det muligvis postuleres at optimal vækst i din soleus også kræver aktivering af de hurtigere muskelfibre på trods af mindretallet da de har et langt større vækstpotentiale og dermed kontribuerer til den samlede masse........... med dette i mente vil jeg postulere at det er ret så sandsynligt at netop soleus vil være lidt længere tid om at aktivere de hurtigere muskelfibre pga overfloden af mindre motoriske enheder + den forringede range of motion for læggen + det faktum at den fungerer som en fjeder.............min favorit rep range for soleus er ca. 15-20
rejser også et par spørgsmål som jeg håber du kan besvare. 
Nick9000 skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Det er værd at nævne at selvom fx quads gennemsnitligt har en højere andel af røde fibre end triceps, så er den individuelle variation enorm, hvilket fremgår hvis du ser på resultater for de enkelte testpersoner. Det skal også siges at den videnskabelige evidens for at muskler med forskellig fibertypefordeling skal trænes forskelligt ikke er særlig stor, selvom den findes:
http://www.kropblog.dk/ny-kategori-henv ... e-russisk/
Der er dog ret mange der har gode erfaringer med at træne med forskellig tilgang alt efter fibertypefordeling, så det skal ikke nødvendigvis skydes til jorden.
interessant artikel men ærgeligt at man ikke kan læse mere 

på forhånd tak

blembidstrup skrev:Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Kroppen fungerer desværre ikke helt på den måde.................de mindste motoriske enheder bliver altid aktiveret først det vil sige at mængden af langsomme muskelfibre du aktiverer ved tunge løft faktisk ofte vil overstige mængden af langsomme muskelfibre ved højere gentagelser.......det der sker ved virkelig mange gentagelser er at den givne vægt ikke er tung nok til at kroppen har brug for at aktivere de hurtigere muskelfibre da de langsomme muskelfibre når at restituere i løbet af sættet og dermed bliver aktiveret som i en cirkulær proces.................... dermed ikke sagt at dine 50 reps for soleus ikke har haft nogen effekt da den i særdeles hed vil træne musklernes evne til at oplagre kulhydrat + i en meget lille grad hypertrofi potentialet af de langsomme muskelfibre selvom det er ret insignifikant.......... i hvert fald hvis du tænker på vækstpotentialet af de langsomme muskelfibre vil det trænes mere effektivt med tungere vægte da der aktiveres flere...........det kan dog tænkes at læggen som helhed trænes bedre med lidt højere gentagelser pga. den mindre ROM og dermed kræver lidt flere reps for at få den samme time under tension......iøvrigt kan det muligvis postuleres at optimal vækst i din soleus også kræver aktivering af de hurtigere muskelfibre på trods af mindretallet da de har et langt større vækstpotentiale og dermed kontribuerer til den samlede masse........... med dette i mente vil jeg postulere at det er ret så sandsynligt at netop soleus vil være lidt længere tid om at aktivere de hurtigere muskelfibre pga overfloden af mindre motoriske enheder + den forringede range of motion for læggen + det faktum at den fungerer som en fjeder.............min favorit rep range for soleus er ca. 15-20
okay tak mange tak det giver da lidt ting at tænke overrejser også et par spørgsmål som jeg håber du kan besvare.
da FT fibrene aktiverer hurtigere, overdøver disse ikke bare ST fibrene da FT fibrene kræver en højere intensitet, altså er du sikker på at ST fibrene bliver brugt til fulde, ST fibre har så vidt jeg ved en aktiveringstid som er længere end FT fibrene.
med hensyn til masse så er mine lægge gået fra næsten ingenting til ca 3 dobbelt størrelse ved min metode så det må jo også have en signifikant effekt på hypertrofien, har intet andet lavet til læggene

Boris Eleiko skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Man kune jo også - for interessens skyld - vende den om og sige at muskler hypertrofierer som respons på uvant stimulis, og dermed kunne det være end ide at gå i modsatte grøft angående reprange. Men bare en strøgtanke ;)

Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
okay tak mange tak det giver da lidt ting at tænke overrejser også et par spørgsmål som jeg håber du kan besvare.
da FT fibrene aktiverer hurtigere, overdøver disse ikke bare ST fibrene da FT fibrene kræver en højere intensitet, altså er du sikker på at ST fibrene bliver brugt til fulde, ST fibre har så vidt jeg ved en aktiveringstid som er længere end FT fibrene.
med hensyn til masse så er mine lægge gået fra næsten ingenting til ca 3 dobbelt størrelse ved min metode så det må jo også have en signifikant effekt på hypertrofien, har intet andet lavet til læggene
Kan kun sige at der er lavet forsøg på vækstpotentialet af langsomme muskelfibre og det er ret så insignifikant i forhold til vækstpotentialet af hutigere muskelfibre så om aktiveringen af mængden af langsomme muskelfibre er "mættet" ved et givent tungt løft er endnu mere ubetydeligt og det ville jeg ikke belemre mig med hvis jeg var dig.........sæt din ro til at mængden af langsomme muskelfibre der aktiveres ved et tungt løft altid er overlegent i forhold til ekstremt mange reps......................................og her taler vi kun mængde og ikke musklernes evne til at oplagre kulhydrat..... men du kan da godt have en hypotese der siger at muskler med et højere mængde langsomme muskelfibre kræver en smule højere reps pga der går lidt ekstra tid før behovet for at de hurtige muskelfibre aktiveres......men der er så mange andre faktorer der spiller ind som er meget vigtigere...............alt i alt fokuser på at aktivere hurtige muskelfibre ved at løfte tung og som der er sagt så er fordelingen af fibre forskellige fra et menneske til et andet selvom de er sammenlignelige så er der så mange faktorer der spiller ind med hensyn til muskelvækst der er meget meget vigtigere end hypertrofipotentialet af langsomme muskelfibre.........kig på pro maratonløbere de er jo simpelt hen så spinkle og de har jo nærmest ikke gjort andet end at træne de langsomme muskelfibre

Jigsaw skrev:Boris Eleiko skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Man kune jo også - for interessens skyld - vende den om og sige at muskler hypertrofierer som respons på uvant stimulis, og dermed kunne det være end ide at gå i modsatte grøft angående reprange. Men bare en strøgtanke ;)
Variation har jo aldrig været dårligt men min tanke er at fordelene kunne være der ikke pga de uvante stimuli men måske pga at en række andre biokemiske reaktioner samt blodvolumen og intracellulær tryk metabolsk stress osv...........som kunne have indflydelse på hypertrofi og restitution hvis gjort i mindre mængder....vil stadigvæk mene at de fleste muskler måske lige med undtagelse for soleus og måske et par enkelte andre muskler fra et hypertrofi-perspektiv altid vil være bedst at aktivere med . med en intensitet på ca 60% til 100% formodenligt vil det være optimalt at køre noget non-lineært periodisering med størstedelen af tiden i de mellemliggende reps så at sige og en del af tiden som rent power og styrkeløft og måske en lillesmule tid i højere reps men det er bare min mening og ikke noget der er 100 % evidensbaseret.....

Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak

at øvelser med begrænset bevægeudslag (ROM) som f.eks calf raises, underarms curls osv. har godt af flere reps, ikke pga. ønsket om at ramme de fibre som musklen har flest af, men fordi time under tension er en vigtig faktor at tage højde for med så begrænset bevægeudslag.

Bash skrev:Jigsaw skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Helt enig med dette.
Jeg spurgte i øvrigt Christian Thibeaudeau (hvordan helvede staver man hans latterlige navn?) om nøjagtigt det samme for en del tid siden, og hans svar var congruent med dette;
ST fibres hypertrofi potentiale er begrænset, ST fibre aktiveres også ved tunge løft jf. the size principle og at øvelser med begrænset bevægeudslag (ROM) som f.eks calf raises, underarms curls osv. har godt af flere reps, ikke pga. ønsket om at ramme de fibre som musklen har flest af, men fordi time under tension er en vigtig faktor at tage højde for med så begrænset bevægeudslag.

Thomas Jagd skrev:at øvelser med begrænset bevægeudslag (ROM) som f.eks calf raises, underarms curls osv. har godt af flere reps, ikke pga. ønsket om at ramme de fibre som musklen har flest af, men fordi time under tension er en vigtig faktor at tage højde for med så begrænset bevægeudslag.
Nemlig. Det er tåbeligt at lave ekstremt høje reps i læg øvelser fordi man har læst at lægmusklens andel af røde muskelfibre er specielt høj. Men højere gentagelser end normen er okay, da bevægeudslaget i disse øvelser er ret lille.
Jeg er helt enig med Jigsaw. 15-20 reps er helt fint til læggen. 50 reps er imo for meget. De røde fibre har et meget begrænset vækstpotentiale, og når de alligevel er aktive ved almindelig tung træning, så giver det ikke meget mening at køre ekstremt høje gentagelser, da en masse høj-tærskel MU's ikke kommer i spil.
Derudover er læggen den eneste muskel med så høj andel af røde fibre, så du finder ikke en lignende muskel til dit 50 reps eksperiment, om end der er regionale forskelle fra muskel til muskel. Det kan jo ikke udelukkes, at du har 80 % røde fibre i hele kroppen![]()
Personligt ville jeg være mere interesseret i at kende min personlige fibertype fordeling, men der er ingen som vil lave en muskelbiopsi på mig gratis

Jigsaw skrev:Boris Eleiko skrev:blembidstrup skrev:Hej jeg tænkte på om en af jer havde et sted hvor man kan se standardfordelingen af FTa, FTx og ST fibre i kroppens forskellige muskler dette tænker jeg med henblik på antal repetitioner man udfører til den enkelte muskler. for eksempel ved jeg at m. soleus (vores ene læg muskel) har ca 90 % ST fibre derfor giver det mening at træne denne med rigtig mange gentagelser har haft stor succes med at tage 4 sæt af 50 repetitioner.
på forhånd tak
Variation har jo aldrig været dårligt men min tanke er at fordelene kunne være der ikke pga de uvante stimuli men måske pga at en række andre biokemiske reaktioner samt blodvolumen og intracellulær tryk metabolsk stress osv...........som kunne have indflydelse på hypertrofi og restitution hvis gjort i mindre mængder....vil stadigvæk mene at de fleste muskler måske lige med undtagelse for soleus og måske et par enkelte andre muskler fra et hypertrofi-perspektiv altid vil være bedst at aktivere med . med en intensitet på ca 60% til 100% formodenligt vil det være optimalt at køre noget non-lineært periodisering med størstedelen af tiden i de mellemliggende reps så at sige og en del af tiden som rent power og styrkeløft og måske en lillesmule tid i højere reps men det er bare min mening og ikke noget der er 100 % evidensbaseret.....

blembidstrup skrev:Thomas Jagd skrev:at øvelser med begrænset bevægeudslag (ROM) som f.eks calf raises, underarms curls osv. har godt af flere reps, ikke pga. ønsket om at ramme de fibre som musklen har flest af, men fordi time under tension er en vigtig faktor at tage højde for med så begrænset bevægeudslag.
Nemlig. Det er tåbeligt at lave ekstremt høje reps i læg øvelser fordi man har læst at lægmusklens andel af røde muskelfibre er specielt høj. Men højere gentagelser end normen er okay, da bevægeudslaget i disse øvelser er ret lille.
Jeg er helt enig med Jigsaw. 15-20 reps er helt fint til læggen. 50 reps er imo for meget. De røde fibre har et meget begrænset vækstpotentiale, og når de alligevel er aktive ved almindelig tung træning, så giver det ikke meget mening at køre ekstremt høje gentagelser, da en masse høj-tærskel MU's ikke kommer i spil.
Derudover er læggen den eneste muskel med så høj andel af røde fibre, så du finder ikke en lignende muskel til dit 50 reps eksperiment, om end der er regionale forskelle fra muskel til muskel. Det kan jo ikke udelukkes, at du har 80 % røde fibre i hele kroppen![]()
Personligt ville jeg være mere interesseret i at kende min personlige fibertype fordeling, men der er ingen som vil lave en muskelbiopsi på mig gratis
tak for dit svar, så de røde fibre får altså også maksimalt udbytte ved 20 gentagelser eller snakker du kun hypertrofi her ?
og ja det kunne være interessant at kende sin fordeling af fibre så man ved hvad man er skabt til fra naturens side

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster