Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Xiva skrev:Det er jeg 99% sikker på, for hvor langt tid er de ikke af køl når de ligger og venter på at blive taget fra høne mor ?

8800 skrev:Hey boys!
Opdagede, da jeg stod op for lidt siden, at jeg havde glemt at sætte en bakke æg ind i køleskabet efter jeg lavede omelet i går aftes.
Mit spørgsmål er så om æggene kan holde til at være af køl i 12 timer cirka?

Vangsgaard skrev:yes, jeg vidste det en dag skulle komme mig til gode at jeg som ung purk arbejdede på en hønsefarm![]()
Der står æggene uden køl i flere døgn inden de bliver afhentet, så tror ikke det skulle ske det store ved det.
Æg
Æg opbevares bedst køligt og køleskabet er derfor velegnet. Opbevares æg i køleskab har de meget lang holdbarhed.
Et ægs alder kan kontrolleres på flere måder. F.eks. synker et frisk æg, når det lægges i et glas vand, mens et gammelt æg flyder. Dette skyldes, at luftboblerne i ægget bliver større, jo ældre det er. Alderen kan også ses udfra konsistensen. Slår man et fersk æg ud på stegepanden er blommen høj og hviden sammenhængende. I et gammelt æg bliver æggehviden vandet og flyder ud på stegepanden. Dette skyldes, at den tykke æggehvide nedbrydes, når ægget lagres. Æggeblommen i et gammelt æg flyder også mere ud pga. at den membran som omgiver blommen bliver svagere med tiden og derfor ikke holder sammen på blommen på samme måde.
Hvor lang tid kan æg holde sig?
Æg er i virkeligheden særdeles godt emballeret fra naturens side, så ved korrekt opbevaring vil æggene kunne opbevares i mange uger uden væsentlige kvalitetsforringelser. I ægbranchen regnes et æg dog for "gammelt" , når det er mere end 28 dage.
Giver lav temperatur en længere holdbarhed?
Ja, temperaturen er den faktor, der har størst indflydelse på et ægs kvalitetsudvikling. Derfor har Danmark som eneste land i EU valgt at kræve en opbevaringstemperatur på max. 12 grader.
Et ægs kvalitet forringes meget langsomt ved temperatur under 12 grader, mens der sker en meget hurtig forringelse ved 25 grader. Den mest almindelige kvalitetsbedømmelse består af smagstest og måling af hvide- og blommehøjde på et udslået æg.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster