Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 872
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

Gode styrketræningsøvelser til piger?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey :)

Det med styrketræning, kost og motion er jo nærmest som med religion - Alle tror på noget forskelligt, og alle har forskellige holdninger og meninger til hvordan tingene skal gøres. Derfor er jeg efterhånden blevet grueligt i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert.

Jeg har trænet 5-6 gange om ugen det sidste års tid, og har i den ombæring tabt mig 12 kg.
Jeg vil rigtig gerne markeres/tones/strammes op på mave, arme og lår, og selvom man ikke kan punkt- træne og forbrænde, kan man vel sagtens hjælpe kriseområderne liiidt på vej :)

Hvilke øvelser/maskiner vil I anbefale? Hvor mange gentagelser skal jeg tage og hvor mange gange om ugen ville være optimalt?

De sidste par måneder er alt nærmest bare gået i stå! Vægten står stille, cm´erne rykker sig ikke indad og jeg føler ikke at jeg kan skrue så meget op på kgérne på vægtene. Jeg er simpelthen ved at gå død i det! Jeg trænger til at se, at det jeg laver, rent faktisk giver lidt credit.
Jeg må nok erkende at jeg er kommet ind i en ond spiral med overtræning og muligvis for lidt mad (?), men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for at tage på, og samtidig super irriteret over at jeg ikke taber mig de sidste 5-6 kg.
Jeg holder mig indenfor min kaloriegrænse (Iflg. Madlog), men taber mig ikke. Derimod tager jeg lynhurtigt på, hvis jeg en dag skulle komme til at ploppe så grueligt galt i fødevaregryden.

Er der et par friske og vise mennesker, der vil fortælle mig hvad der kan gøres?

Bonusinfo: Er 27 år, vejer 68 kg. og vil super gerne ned på 63-62 kg.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du skal træne på samme måde som en mand. Du vil ikke få større muskler mens du taber dig, det får du ved at tage på (ligge i kcal overskud).
Et glimrende program er: http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

Og nej, du får ikke store muskler - du er en pige. Piger kan ikke få "rigtig" store muskler uden medikamenter. I har ikke det samme hormon niveau som mænd.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog

Jeg er helt med på at kvinder ikke får store muskler af at pumpe som en mand ;)
Men, jeg er virkelig i tvivl om hvor mange gentagelser jeg skal tage.

Nogen siger at jo flere gentagelser man tager, jo "længere og slankere" muskler får man, hvorimod at man får mere "pumpede" kompakte muskler med få gentagelser.
Alt efter hvem man spørger, får man forskellige svar smidt indenbords. Nogen siger 8-10 gentagelser, andre siger at det er for lidt og at jeg burde tage 12-16, mens en 3. part har foreslået at jeg tager 20 x 3, for at få f.eks. tyndere og tonede arme.

Hvis jeg tager 3 sæt - Hvor mange gentagelser ville så være optimalt at tage, for at opnå mit mål bedst muligt?
Brugeravatar

Brugeravatar

MisSuunto skrev:Jeg er helt med på at kvinder ikke får store muskler af at pumpe som en mand ;)

Nogen siger at jo flere gentagelser man tager, jo "længere og slankere" muskler får man, hvorimod at man får mere "pumpede" kompakte muskler med få gentagelser.
Alt efter hvem man spørger, får man forskellige svar smidt indenbords. Nogen siger 8-10 gentagelser, andre siger at det er for lidt og at jeg burde tage 12-16, mens en 3. part har foreslået at jeg tager 20 x 3, for at få f.eks. tyndere og tonede arme.

Hvis jeg tager 3 sæt - Hvor mange gentagelser ville så være optimalt at tage, for at opnå mit mål bedst muligt?

Prøv at læs http://news.bodylab.dk/artikler/1403-ge ... ioner-reps - så tror jeg du er lidt klogere omkring antal reps bagefter.

Personligt vil jeg sige 5x5 i basisøvelser og 3x8 i de andre. Husk at du skal afstemme vægten efter antallet af reps så du træner tilpas tungt (vi kvinder har en tendens til at træne med for lette vægte, så hvis du kan gennemføre alle reps, så er det på tide at ta' en større vægt).

Kostplan: Ingen kostplan

MisSuunto skrev:Jeg er helt med på at kvinder ikke får store muskler af at pumpe som en mand ;)

Der er ikke nogle specielle gentagelser der former dine muskler på den ene eller den anden måde. Det er genetisk bestemt. Du kan udelukkende stimulere dine muskler - det er alt du kan gøre.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Musklerne har en funktion, det er at trække sig sammen. Det med at mange reps giver lange og slanke muskler er en gammel myte. Du bør køre dine gentagelse nogenlunde omkring de 5 til 15.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Start med at læse, newbies helpfile
så læs artikler/bodybuilding/10bodybuilding&fitnessmyter.php
og så læs back 2 basics
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Tusind tak for de mange forskellige indspark! Det er virkelig brugbart og særdeles fornemt at få smidt forskellige links direkte i nakken :wink:

Hold nu op hvor kan man risikere at bruge meget "spild-tid", hvis man ikke får sat sig ordentlig ind i sagerne først - Er glad for at jeg fik taget mig mod til at spørge :)

En sidste ting - Der gælder vel de samme "regler" for toning/markering af maven mht. reps?
- Altså, at man ikke behøver at tage 150-200 mavebøjninger om dagen for at få dem fremhævet ydeligere, som nogen påstår, men måske tage 5x5 (Og så ellers en uhyre masse fedtforbrænding oveni, selvfølgelig) - Eller hvad?
Brugeravatar

MisSuunto skrev:Tusind tak for de mange forskellige indspark! Det er virkelig brugbart og særdeles fornemt at få smidt forskellige links direkte i nakken :wink:

Hold nu op hvor kan man risikere at bruge meget "spild-tid", hvis man ikke får sat sig ordentlig ind i sagerne først - Er glad for at jeg fik taget mig mod til at spørge :)

En sidste ting - Der gælder vel de samme "regler" for toning/markering af maven mht. reps?
- Altså, at man ikke behøver at tage 150-200 mavebøjninger om dagen for at få dem fremhævet ydeligere, som nogen påstår, men måske tage 5x5 (Og så ellers en uhyre masse fedtforbrænding oveni, selvfølgelig) - Eller hvad?

Mavemusklerne er ligesom alle andre muskler. Flad mave og sixpack er hovedsageligt noget der bestemmes af din fedtprocent.

Reputation point: 10

MisSuunto skrev:En sidste ting - Der gælder vel de samme "regler" for toning/markering af maven mht. reps?

Jep, spot on. Smid noget belastning i øvelserne, så dine muskler bliver belastet, og lav mellem 5 og 15 reps (alt efter hvor meget vægt du træner med).

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster