Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1654
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1652

Følg bodybuilding.dk på

HA-almen - Hvor?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej alle sammen,

Jeg er ved at kigge lidt på uddannelser efter HHX. Jeg har kigget en del på HA-almen, da det virker som en god overbygning på HHX. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor det vil være mest fordelagtigt at læse denne uddannelse.

Jeg bor 1 times kørsel fra Aalborg, så det er smartest ift. transport (hvis jeg forbliver hjemmeboende), men jeg har skam også mod på at flytte til andre byer, hvis det giver en uddannelse med bedre fagligt indhold. Der er til f.eks. del flere elever i Aarhus/CBS, hvilket jeg også formoder, er en fordel?

EDIT: Jeg vil gerne tage en Cand.merc. med 'speciale' i supply chain management efter HA-almen.

Alle inputs er velkomne! :)

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Har AAU ikke stadig en ingeniøruddannelse indenfor supply chain management? Kunne være værd at overveje. Men Aarhus er virkelig også en lækker by og deres HA-uddannelse er ret meget flettet sammen med oecon, hvilket giver et stort udbud af fag (såvidt jeg husker).

Flyt til den by, hvor du skal læse. Også hvis det er Aalborg. Det bliver du glad for. Jeg boede selv en time fra AAU, men flyttede - det er sundt for ung mand :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Kostplan: Vis kostplan

Både fordele og ulemper.

århus er knap så personligt fordi der som sagt er så mange under uddannelsen. men en fed by. Har dog stort udbud ja.

Lige pt går jeg i herning, der er knap så mange folk, så det er meget mere personligt med at du kan snakke og skrive med læreren, og meget let at få hjælp generelt. Kender ikke så meget til århus HA endnu. Jeg flytter til århus HA om 0,5 år tror jeg da jeg bor her og ikke gider pendle til herning. Hvis det var mig ville jeg vælge byen fremfor uddannelsen, men mange siger også det modsatte. Jeg tror det er begrænset hvad forskellen er på bachelor uddannelsen, det er først ved kandidat at jeg tror det gør forskel.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

8800 skrev:Har AAU ikke stadig en ingeniøruddannelse indenfor supply chain management? Kunne være værd at overveje. Men Aarhus er virkelig også en lækker by og deres HA-uddannelse er ret meget flettet sammen med oecon, hvilket giver et stort udbud af fag (såvidt jeg husker).

Flyt til den by, hvor du skal læse. Også hvis det er Aalborg. Det bliver du glad for. Jeg boede selv en time fra AAU, men flyttede - det er sundt for ung mand :)

Tak for svar! Jeg har kigget lidt på det; det lader til, at man kan læse en kandidat som civilingeniør i 'Logistics and supply chain management'. Det er helt klart en god mulighed, jeg vil kigge nærmere på. :)

MadzP92 skrev:Både fordele og ulemper.

århus er knap så personligt fordi der som sagt er så mange under uddannelsen. men en fed by. Har dog stort udbud ja.

Lige pt går jeg i herning, der er knap så mange folk, så det er meget mere personligt med at du kan snakke og skrive med læreren, og meget let at få hjælp generelt. Kender ikke så meget til århus HA endnu. Jeg flytter til århus HA om 0,5 år tror jeg da jeg bor her og ikke gider pendle til herning. Hvis det var mig ville jeg vælge byen fremfor uddannelsen, men mange siger også det modsatte. Jeg tror det er begrænset hvad forskellen er på bachelor uddannelsen, det er først ved kandidat at jeg tror det gør forskel.

Tak for svar. Skriv gerne, når du ved mere om HA i Aarhus! :)

Logbog skrev:Tak for svar! Jeg har kigget lidt på det; det lader til, at man kan læse en kandidat som civilingeniør i 'Logistics and supply chain management'. Det er helt klart en god mulighed, jeg vil kigge nærmere på. :)

Kan også varmt anbefale et ingeniørstudie på AAU i Aalborg.
Et rigtig godt fagligt miljø, og du er sikkert velkommen til at besøge instituttet.

Se evt. på http://www.cip.aau.dk/Uddannelse/, hvis du vil i retning af SCM/Logistik kunne VS være interessant. Jeg har selv læst GF/GBE, og den har mange fra mit hold også vinklet mod SCM.

Reputation point: 110

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 122.50
- Dødløft: 165.00

henrDK skrev:
Logbog skrev:Tak for svar! Jeg har kigget lidt på det; det lader til, at man kan læse en kandidat som civilingeniør i 'Logistics and supply chain management'. Det er helt klart en god mulighed, jeg vil kigge nærmere på. :)

Kan også varmt anbefale et ingeniørstudie på AAU i Aalborg.
Et rigtig godt fagligt miljø, og du er sikkert velkommen til at besøge instituttet.

Se evt. på http://www.cip.aau.dk/Uddannelse/, hvis du vil i retning af SCM/Logistik kunne VS være interessant. Jeg har selv læst GF/GBE, og den har mange fra mit hold også vinklet mod SCM.

Tak for svaret! :)

Jeg kan se, at kun 36 blev optaget på uddannelse 'Globale forretningssystmer' (GF). Kan det ikke blive et problem, at vi er så få? - og at der desuden ikke er kvotienter, hvilket giver alle og enhver adgang til uddannelsen? :)

Hvis dit snit er højt nok så tag CBS. Klart det sted med mest international anerkendelse og de mest spændende kandidater efterfølgende.

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 126.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 155.00

Logbog: Ingen logbog

lnielsen skrev:Hvis dit snit er højt nok så tag CBS. Klart det sted med mest international anerkendelse og de mest spændende kandidater efterfølgende.

Umiddelbart bliver snittet ikke noget problem (medmindre vi taler IB, Medicin eller lignende). Dog tilbyder CBS ikke 'Globale Forretningssystmer' som blev nævn tideligere. Til gengæld har de selvfølgelig HA-almen, hvilket jo også er en god mulighed. :)

Jeg læser selv HA almen i Aalborg på 3. semester. Min fornemmelse er at der bliver kørt hårdere på i Århus og på CBS, hvor deres faglige udbytte muligvis også er større. Hele 1. semester på AAU var et "fælles semester" hvor vi nærmest ingen relevante fag havde i forhold til Erhvervsøkonomi. Vi lærte stort set kun om at skrive projekt, hvilket vi gør rigtig meget her. Hvis jeg var dig havde jeg søgt ind i Århus, hvor de har Kandidaten i SCM, hvilket de ikke har i Aalborg. Så slipper du for at skulle skifte skole til den tid.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00

Logbog skrev:Tak for svaret! :)

Jeg kan se, at kun 36 blev optaget på uddannelse 'Globale forretningssystmer' (GF). Kan det ikke blive et problem, at vi er så få? - og at der desuden ikke er kvotienter, hvilket giver alle og enhver adgang til uddannelsen? :)

Velbekomme.

På mit hold var vi 35-40. Det oplevede jeg ikke som et problem. Der var højt fagligt niveau/god sammensætning af kurser, stort engagement blandt de studerende, gode undervisere.
Men du vurderer måske på andre parametre end jeg, så vil da ikke udelukke det kan være et problem :)

Mht. til kvotient, tja, det gælder jo for en del tekniske uddannelser. For det første er det ikke alle og enhver der søger ind, for det andet bliver "det tynde øl" sorteret fra i løbet af de første semestre, pga. uddannelsens niveau og krav.

Uden at skulle lyde for meget som en sælger, så har jeg været rigtig glad for uddannelsen, både de kompetencer den giver og det papir den giver. Da du kommer ud med en kommercielt/organisatorisk orienteret cand. polyt., som skiller sig ud fra de mængden i de typiske cand. merc. stillinger jeg gætter på du sigter efter engang i fremtiden. Har flere gange hørt til jobsamtaler "vi ville lige hilse på ham civilingeniøren der kan noget med forretningsudvikling".

Styrkeliste

Ville tage CBS eller Aarhus uden at vide noget specifikt om de 2 linjer. Hvis du flytter til KBH, har du mulighed for MANGE spændende studiejob og konferencer etc. Det er ikke at kimse af.

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 170.00

JaK skrev:Jeg læser selv HA almen i Aalborg på 3. semester. Min fornemmelse er at der bliver kørt hårdere på i Århus og på CBS, hvor deres faglige udbytte muligvis også er større. Hele 1. semester på AAU var et "fælles semester" hvor vi nærmest ingen relevante fag havde i forhold til Erhvervsøkonomi. Vi lærte stort set kun om at skrive projekt, hvilket vi gør rigtig meget her. Hvis jeg var dig havde jeg søgt ind i Århus, hvor de har Kandidaten i SCM, hvilket de ikke har i Aalborg. Så slipper du for at skulle skifte skole til den tid.

This. Er selv pol/adm studerende i aalborg, og jeg tænkte det samme under første semester. Jeg ved at i århus er der rigtig mange tal første semester på HA, hvor dem i aalborg ingen matematik havde første semester. Hvis du læser ba i aalborg, så så flytter til cbs eller au efterfølgende, tror jeg at du vil få hug i matematiske fag.

Reputation point: 140

Mikael skrev:
JaK skrev:Jeg læser selv HA almen i Aalborg på 3. semester. Min fornemmelse er at der bliver kørt hårdere på i Århus og på CBS, hvor deres faglige udbytte muligvis også er større. Hele 1. semester på AAU var et "fælles semester" hvor vi nærmest ingen relevante fag havde i forhold til Erhvervsøkonomi. Vi lærte stort set kun om at skrive projekt, hvilket vi gør rigtig meget her. Hvis jeg var dig havde jeg søgt ind i Århus, hvor de har Kandidaten i SCM, hvilket de ikke har i Aalborg. Så slipper du for at skulle skifte skole til den tid.

This. Er selv pol/adm studerende i aalborg, og jeg tænkte det samme under første semester. Jeg ved at i århus er der rigtig mange tal første semester på HA, hvor dem i aalborg ingen matematik havde første semester. Hvis du læser ba i aalborg, så så flytter til cbs eller au efterfølgende, tror jeg at du vil få hug i matematiske fag.

Du har helt ret. Frygter også det sidst nævnte meget! Da jeg har planer om at flytte til AU på kandidaten :( - Man må vel bare hænge i så!

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00

Jeg takker mange gange for inputs alle sammen! :-)

@henrDK: Det jeg lidt 'frygter' ved den uddannelse er, at jeg ender med en helt masse personer, som har en mere naturvidenskabelig baggrund end jeg. Jeg forbinder i hvert fald ingeniører med nogle, der på den eller den anden måde har haft nogle naturvidenskabelige fag, hvilket jeg selvfølgelig ikke har haft på HHX.

Jeg kan se, at der ikke er nogle naturvidenskabelige adgangskrav til uddannelsen, men kan det være en ulempe for mig, at jeg ikke har haft disse fag? Eller har jeg bare et helt forkert billede af begrebet 'ingeniør'? :)

Jeg synes dog det er godt set, at jeg med den uddannelse vil kunne adskille mig fra de mange med en cand.merc

Logbog skrev:Jeg takker mange gange for inputs alle sammen! :-)

@henrDK: Det jeg lidt 'frygter' ved den uddannelse er, at jeg ender med en helt masse personer, som har en mere naturvidenskabelig baggrund end jeg. Jeg forbinder i hvert fald ingeniører med nogle, der på den eller den anden måde har haft nogle naturvidenskabelige fag, hvilket jeg selvfølgelig ikke har haft på HHX.

Jeg kan se, at der ikke er nogle naturvidenskabelige adgangskrav til uddannelsen, men kan det være en ulempe for mig, at jeg ikke har haft disse fag? Eller har jeg bare et helt forkert billede af begrebet 'ingeniør'? :)

Jeg synes dog det er godt set, at jeg med den uddannelse vil kunne adskille mig fra de mange med en cand.merc

Ingeniører er jo hvad man gør dem til. De forudsætninger der er for at starte på en universitetsuddannelse er næsten ens så længe man har en gymnasial uddannelse af en eller anden art.

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

ha i Århus er væsentligt mere kvantitativt end alle andre steder. Når det så er sagt, bør man nok vælge cbs ud fra et karriereperspektiv:
- skolens navn og ranking
- bredere udbud af valgfag og overbygninger
- gennemsnitsligt bedre undervisere
- flere studiejobs
- bedre faciliteter

Mine punkter er ikke til diskussion. Jeg vil dog gerne fortælle hvorfor jeg har ret.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Moody skrev:ha i Århus er væsentligt mere kvantitativt end alle andre steder. Når det så er sagt, bør man nok vælge cbs ud fra et karriereperspektiv:
- flere studiejobs
- bedre faciliteter

Mine punkter er ikke til diskussion. Jeg vil dog gerne fortælle hvorfor jeg har ret.

Jeg er meget glad for at se dig her i tråden, Moodie! Jeg ved, at du ved en del om uddannelser, karriere mv. :)

Du må meget gerne uddybe dine punkter samt kommentere på mine overvejelser ift. uddannelsevej, hvis du har tid og lyst!

Logbog skrev:
Moody skrev:ha i Århus er væsentligt mere kvantitativt end alle andre steder. Når det så er sagt, bør man nok vælge cbs ud fra et karriereperspektiv:
- flere studiejobs
- bedre faciliteter

Jeg er meget glad for at se dig her i tråden, Moodie! Jeg ved, at du ved en del om uddannelser, karriere mv. :)

Du må meget gerne uddybe dine punkter samt kommentere på mine overvejelser ift. uddannelsevej, hvis du har tid og lyst!

Naturligvis!

Vedr. Ranking:
Måden man opgør universiteters ranking er typisk en kombination af anerkendelse fra akademiker, hvor mange nuværende nobelprismodtagere der underviser, antallet af artikler publiceret i videnskabeligt tidskrifter, antallet af citater i samme, antallet af undervisere til studerende, international repræsentation af lærere/undervisere samt endeligt brugertilfredshed. CBS rangerer ikke særligt højt i denne pga. manglende forskningsmidler. Renser man for variablerne afhængigt af forskning ligger de omvendt meget højt. Rent prestige-mæssigt tror jeg efterhånden skolen er typisk tier2 blandt business schools, lige bagefter de fleste target schools for de største virksomheder. Google har f.eks. 20-25 de typisk kun rekrutterer fra, jeg vil tro CBS er en relativ tæt opløber.

antal af valg og studieretninger giver nok sig selv. Jeg vil dog tilføje at CBS også er aggressive på udvekslingsfronten og nyder et godt navn blandt andre universiteter, så de har gode udvekslingsaftaler. På den negative side har de få legater ifht. klassiske universitetstudier.

Gennemsnitsligt bedre undervisere skyldes en række forhold, herunder løn, skolens navn, placering i en by der kan tiltrække udlændinge, faglitteraturforfattere underviser typisk på de største skoler (hvor de kan pushe flest elever deres skide bøger) mv.

Flere studiejobs skyldes 2 forhold:
- Flere offentlige og kvasi-offentlige institutioner
- Flere større virksomheder
Vi snakker ikke kun i absolutte termer. Jeg tror dog måske nogle byer i trekantsområdet, sønderborg og Esbjerg kan hamle op i relative termer. Ved ikke hvordan rekrutteringsgrundlaget er blandt de store dk virksomheder placeret der.

Bedre faciliteter:
CBS er veldrevet og en effektiv forretning. Det kræver gode faciliteter.
Brugeravatar

Moody skrev:
Logbog skrev:
- flere studiejobs
- bedre faciliteter

Naturligvis!

Vedr. Ranking:
Måden man opgør universiteters ranking er typisk en kombination af anerkendelse fra akademiker, hvor mange nuværende nobelprismodtagere der underviser, antallet af artikler publiceret i videnskabeligt tidskrifter, antallet af citater i samme, antallet af undervisere til studerende, international repræsentation af lærere/undervisere samt endeligt brugertilfredshed. CBS rangerer ikke særligt højt i denne pga. manglende forskningsmidler. Renser man for variablerne afhængigt af forskning ligger de omvendt meget højt. Rent prestige-mæssigt tror jeg efterhånden skolen er typisk tier2 blandt business schools, lige bagefter de fleste target schools for de største virksomheder. Google har f.eks. 20-25 de typisk kun rekrutterer fra, jeg vil tro CBS er en relativ tæt opløber.

antal af valg og studieretninger giver nok sig selv. Jeg vil dog tilføje at CBS også er aggressive på udvekslingsfronten og nyder et godt navn blandt andre universiteter, så de har gode udvekslingsaftaler. På den negative side har de få legater ifht. klassiske universitetstudier.

Gennemsnitsligt bedre undervisere skyldes en række forhold, herunder løn, skolens navn, placering i en by der kan tiltrække udlændinge, faglitteraturforfattere underviser typisk på de største skoler (hvor de kan pushe flest elever deres skide bøger) mv.

Flere studiejobs skyldes 2 forhold:
- Flere offentlige og kvasi-offentlige institutioner
- Flere større virksomheder
Vi snakker ikke kun i absolutte termer. Jeg tror dog måske nogle byer i trekantsområdet, sønderborg og Esbjerg kan hamle op i relative termer. Ved ikke hvordan rekrutteringsgrundlaget er blandt de store dk virksomheder placeret der.

Bedre faciliteter:
CBS er veldrevet og en effektiv forretning. Det kræver gode faciliteter.

Mange tak for det velskrevede svar! Så må det nok blive CBS.

Hvad synes du generelt om denne uddannelse (HA-Almen) og om mine planer om muligvis at tage en cand.merc med "speciale" i Supply Chain Management efterfølgende? :)

Logbog skrev:

Hvad synes du generelt om denne uddannelse (HA-Almen) og om mine planer om muligvis at tage en cand.merc med "speciale" i Supply Chain Management efterfølgende? :)

Så lidt :)

Bare lige en caveat. Jeg kan jo tage fejl (uanset min lidt retoriske udmelding om at have ret i mine punkter) eller du kan have et konkret karriereforløb i tankerne. Hvis du f.eks. forestiller dig at være energi-trader eller gøre karriere i supply-chain hos Danfoss, havde hhv. århus eller sønderborg nok havde været mere oplagt. Det er en sund mentalitet at antage at folk ikke ved, hvad de snakker om, indtil det modsatte er bevist.

Hvad tænker du særligt på når du siger generelt? Studiemiljøet? workload? Ha.almen er et af de stærkeste valg for en bred erhvervsrettet profil. Det er både på godt og skidt.
Brugeravatar

Logbog skrev:@henrDK: Det jeg lidt 'frygter' ved den uddannelse er, at jeg ender med en helt masse personer, som har en mere naturvidenskabelig baggrund end jeg. Jeg forbinder i hvert fald ingeniører med nogle, der på den eller den anden måde har haft nogle naturvidenskabelige fag, hvilket jeg selvfølgelig ikke har haft på HHX.

På min årgang kom langt de fleste fra stx, enkelte fra hhx og htx.
Vil anbefale du kontakter/evt. besøger instituttet og møder nogle af de studerende, og af den vej får undersøgt de ting der er vigtige for dit valg (skriv gerne PM hvis du vil have kontaktinfo).

Pøjpøj med beslutningen :)

Styrkeliste

Moody skrev:
Logbog skrev:

Bare lige en caveat. Jeg kan jo tage fejl (uanset min lidt retoriske udmelding om at have ret i mine punkter) eller du kan have et konkret karriereforløb i tankerne. Hvis du f.eks. forestiller dig at være energi-trader eller gøre karriere i supply-chain hos Danfoss, havde hhv. århus eller sønderborg nok havde været mere oplagt. Det er en sund mentalitet at antage at folk ikke ved, hvad de snakker om, indtil det modsatte er bevist.

Hvad tænker du særligt på når du siger generelt? Studiemiljøet? workload? Ha.almen er et af de stærkeste valg for en bred erhvervsrettet profil. Det er både på godt og skidt.

Min onkel er 'Director of Supply Chain' hos Danfoss i Sønderborg og han har bl.a. været udstationeret i USA og fået andre spændende jobtilbud. Jeg kunne godt tænke mig at følge lidt samme karrierevej som ham, da det lyder utroligt spændende. Han tog dog bare en uddannelse, som ikke findes længere...

Generelt tænker jeg på, om det vil være 'nok' ift. at kunne opnå en god karriere (differentiere dig fra mængden mv.), taget de høje antal studerende på uddannelsen i betragtning.

Har læst HA-almen i Aalborg på AAU, og jeg har læst min cand.merc fra ASB(Handelshøjskolen i Århus, nu Aarhus Universitet)

Grunden til at jeg startede i Aalborg var grundet gruppearbejdet, da jeg ikke var skide motiveret og engageret lige efter gym/sabat år, og ikke havde modet på at stå med aben selv.

Flyttede til Århus og læste min cand.merc, og det var super.

Hvis jeg kunne vælge igen, og jeg ikke havde nogle bet angående motivation og rygrad, havde jeg valgt Århus 100%
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog skrev:
Moody skrev:
Logbog skrev:

Min onkel er 'Director of Supply Chain' hos Danfoss i Sønderborg og han har bl.a. været udstationeret i USA og fået andre spændende jobtilbud. Jeg kunne godt tænke mig at følge lidt samme karrierevej som ham, da det lyder utroligt spændende. Han tog dog bare en uddannelse, som ikke findes længere...

Generelt tænker jeg på, om det vil være 'nok' ift. at kunne opnå en god karriere (differentiere dig fra mængden mv.), taget de høje antal studerende på uddannelsen i betragtning.

"god karriere" .. der er ikke nogen uddannelse der er garanti for en god karrierer. Jeg er selv stud. polit og ja,Cand. polit er velset i erhvervslivet, det samme gælder for Cand. merc og mange andre uddannelser , men det ændrer ikke på at bare fordi du har lige præcis den uddannelse bliver du den næste top- konsulent i McKinsey. Lige når man skal ud på arbejdsmarkedet efter uddannelsen vil dine karakterer og din uddannelse betyde noget, jo længere tid du har været i gang, jo mindre betydning får de forestående. Især karakterne bliver nærmest, hvis ikke helt, ligegyldige. En god karrierer får du typisk ved at have et stort netværk, være mega arbejdsom og så held betyder nok også lidt. Et eksklusivt studiejob baner typisk vejen for en "god karrierer" , men de virkelig eftertragtede studiejobs falder helt sikkert af til de elever med gode karakterer og et godt CV, medmindre man har et virkelig godt netværk.

For lige at komme med et eksempel på at uddannelse ikke altid er = god karriere. Der er Cand. politter som får en virkelig god løn, der er også nogle som sidder på et nordjysk kommunekontor, hvor pengene ikke ligefrem vælter ind.

EDIT:

Valg af uddannelse er ikke nemt, og man skal ikke vælge uddannelse på baggrund af "god karrierer" , som den eneste årsag til det. Find ud af hvad du har lyst til at lave og hvilken uddannelse der passer til det. "En god karrierer" svare lidt til at sige.. "jeg vil gerne tage en uddannelse, hvor jeg tjener mange penge.", hvis man ikke kan finde passion for det man læser, så ender man bare med at droppe ud ellers bliver det nogle meget lange år med sikkerhed.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Xiva skrev:
Logbog skrev:
Moody skrev:
Logbog skrev:

"god karriere" .. der er ikke nogen uddannelse der er garanti for en god karrierer. Jeg er selv stud. polit og ja,Cand. polit er velset i erhvervslivet, det samme gælder for Cand. merc og mange andre uddannelser , men det ændrer ikke på at bare fordi du har lige præcis den uddannelse bliver du den næste top- konsulent i McKinsey. Lige når man skal ud på arbejdsmarkedet efter uddannelsen vil dine karakterer og din uddannelse betyde noget, jo længere tid du har været i gang, jo mindre betydning får de forestående. Især karakterne bliver nærmest, hvis ikke helt, ligegyldige. En god karrierer får du typisk ved at have et stort netværk, være mega arbejdsom og så held betyder nok også lidt. Et eksklusivt studiejob baner typisk vejen for en "god karrierer" , men de virkelig eftertragtede studiejobs falder helt sikkert af til de elever med gode karakterer og et godt CV, medmindre man har et virkelig godt netværk.

For lige at komme med et eksempel på at uddannelse ikke altid er = god karriere. Der er Cand. politter som får en virkelig god løn, der er også nogle som sidder på et nordjysk kommunekontor, hvor pengene ikke ligefrem vælter ind.

EDIT:

Valg af uddannelse er ikke nemt, og man skal ikke vælge uddannelse på baggrund af "god karrierer" , som den eneste årsag til det. Find ud af hvad du har lyst til at lave og hvilken uddannelse der passer til det. "En god karrierer" svare lidt til at sige.. "jeg vil gerne tage en uddannelse, hvor jeg tjener mange penge.", hvis man ikke kan finde passion for det man læser, så ender man bare med at droppe ud ellers bliver det nogle meget lange år med sikkerhed.

Det med fed kan ikke understreges nok. Den eneste fuldtidskonsulent McKinsey på daværende tidspunkt i DK , uden en kandidatgrad, gik på ha.almen for nogle år siden. Han er den mest målrettede person jeg nogensinde har mødt. Jeg vil ikke sige noget om ham om sådan, det er han for let at identificere til, men pointen er, at de færreste kommer særligt langt uden hårdt arbejde karriere-wise.

Derudover skriver Xiva mange rigtige ting. Det er svært at blive rigtigt god til noget som ikke brænder for. Hvis det alene handler om at blive rig så er der nemmere måder end at leve et liv man hader.

Sjovt han lige sad hos Danfoss, nu jeg nævnte dem.
Brugeravatar

Moody skrev:
Xiva skrev:
Logbog skrev:
Moody skrev:
Logbog skrev:

EDIT:

Det med fed kan ikke understreges nok. Den eneste fuldtidskonsulent McKinsey på daværende tidspunkt i DK , uden en kandidatgrad, gik på ha.almen for nogle år siden. Han er den mest målrettede person jeg nogensinde har mødt. Jeg vil ikke sige noget om ham om sådan, det er han for let at identificere til, men pointen er, at de færreste kommer særligt langt uden hårdt arbejde karriere-wise.

Derudover skriver Xiva mange rigtige ting. Det er svært at blive rigtigt god til noget som ikke brænder for. Hvis det alene handler om at blive rig så er der nemmere måder end at leve et liv man hader.

Jeg fik vist formuleret mig lidt forkert. Med en "god karriere" mener jeg en karriere, hvor jeg har mulighed for at prøve mig af i mange forskellige spændende virksomheder (gerne i forskellige lande - bl.a. USA), at have mulighed for at avancere i stillinger, at nyde det jeg laver samt at tjene relativt gode penge.

Hvis jeg nu f.eks. kunne få et praktikophold hos Danfoss under min uddannelse og muligvis blive ansat der efter endt uddannelse, hvor vil det så være "smartest" at tage min HA-Almen samt cand.merc? Med tanke på, at jeg gerne vil til udlandet på et senere tidspunkt, vil du så anbefale CBS? Eller ville en stilling som f.eks. supply chain manager hos Danfoss se bedre ud på CV'et? (Jeg går ikke ud fra, at det ville være smart med praktik hos Danfoss, hvis jeg studerer på CBS mht. bolig osv. og jeg det ville derfor heller ikke være så oplagt evt. at få arbejde der efterfølgende).

- Og ja, sjovt sammentræf. :D

Gå efter cv'et og hvad der er smartest. Så vinder du irl
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog skrev:
Moody skrev:
Xiva skrev:
Logbog skrev:
Moody skrev:
Logbog skrev:

EDIT:

Jeg fik vist formuleret mig lidt forkert. Med en "god karriere" mener jeg en karriere, hvor jeg har mulighed for at prøve mig af i mange forskellige spændende virksomheder (gerne i forskellige lande - bl.a. USA), at have mulighed for at avancere i stillinger, at nyde det jeg laver samt at tjene relativt gode penge.

Hvis jeg nu f.eks. kunne få et praktikophold hos Danfoss under min uddannelse og muligvis blive ansat der efter endt uddannelse, hvor vil det så være "smartest" at tage min HA-Almen samt cand.merc? Med tanke på, at jeg gerne vil til udlandet på et senere tidspunkt, vil du så anbefale CBS? Eller ville en stilling som f.eks. supply chain manager hos Danfoss se bedre ud på CV'et? (Jeg går ikke ud fra, at det ville være smart med praktik hos Danfoss, hvis jeg studerer på CBS mht. bolig osv. og jeg det ville derfor heller ikke være så oplagt evt. at få arbejde der efterfølgende).

- Og ja, sjovt sammentræf. :D

Der er virkelig mange virksomheder som giver mulighed for at arbejde udenlandsk. Mange virksomheder har jo enten afdelinger eller muligvis datterselskaber i fx USA, så der skulle være rig mulighed for at komme rundt, hvis man målrettet går efter det. Du kan jo bare prøve at kigge på en virksomhed som Chr. Hansen og se hvor mange lande de operere i. At arbejde udenlandsk, kan man "sagtens" komme til, hvis det er det man har lyst til. Det handler virkelig i bund og grund bare, at ville det nok :)

Der er virkelig mange virksomheder som giver mulighed for at arbejde i udlandet, både i korte og længere perioder.

Bund ærligt, så syntes jeg det er alt for tidligt allerede at snakke speciale og praktik m.m. Det er fint at være målrettet, det er ikke det.. Nu kender jeg ikke enormt meget til HA-almen, læste kort om det da jeg skulle vælge studie og kender nogle der læser det - ikke mere end det, men jeg kan tale ud fra mit eget studie og sige, at da jeg kom fra Gym, havde jeg en idé om at når jeg var Cand. polit kunne det være virkelig fedt at sidde i DØR. Når du kommer i gang med studiet bliver du introduceret til enormt mange nye ting og det er der man finder ud af hvad man syntes er spændende og hvad man har lyst til at arbejde med. DØR er ikke længere min "første prioritet" Jeg syntes virkelig at du burde ligge tankerne omkring praktik plads, "god karrierer", speciale væk. Og fokusere på hvor du kan få den bedste uddannelse samt et fedt studiemiljø. CBS eller Århus er, hvis du spørger mig, de bedste valg. Årsagerne er nævnt løbende i den her tråd.
- Jo det kan selvfølgelig være smart at have speciale i baghovedet, men du kan nå og skifte mening 1000 gange inden du er færdig med studiet, hvorfor det er bedst at vælge det universitet som giver flest og bedst muligheder for en god uddannelse.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 72 gæster