Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1670
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1668

Følg bodybuilding.dk på

Handel med aktier - Hjælp

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej alle sammen,

Jeg går pt. i 2.g på HHX, hvilket jeg er rigtig glad for. Jeg er især glad for økonomiske fag som Virksomhedsøkonomi, International Økonomi, Afsætning etc.

Jeg kunne godt tænke mig at lære at handle med aktier. Både fordi jeg ved, at sådanne ting interesserer mig, men også fordi, at jeg elsker at presse mig selv.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg lærer 'The basics' omkring aktiehandel, samt evt, give mig nogle gode råd med på vejen?

På forhånd tak. :-)

Mvh.

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvordan ville man hjælpe sig selv før man havde internettet (og bb.dk)?

Hint: Det rimer på bibliotek.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Kostplan: Vis kostplan

peter n skrev:Hvordan ville man hjælpe sig selv før man havde internettet (og bb.dk)?

Hint: Det rimer på bibliotek.

Hvad rimer egentlig på bibliotek? :-k

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 195.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Der er mange måder at anskue aktie markedet og andre værdipapirer på. Fundamental analyse, teknisk analyse... langsigtet, kortsigtet eller ekstremt kortsigtet. Hvad er din tidshorisont og risiko og hvilken plan vil du følge - og dermed også dit stop loss... Der er mange spørgsmål som melder sig. Sikkert allerede til det jeg har skrevet. Begynd at læse på internettet. Læs nogle bøger. Tro ikke på internetpersoner på debat forums som tror de er klogere end alle andre.
Lad endeligt være at begynde at handle, inden du har brugt rigtigt mange ressourcer/timer/ min.1 år, på at læse omkring aktiemarkedets psykologi, fa og ta. Det bliver dig rigtigt dyrt.
Resource resource resource...

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Dødløft: 180.00

Der er masser af bøger omkring emnet. Jeg har læst "A random walk down wall street" af Burton G. Malkiel og den giver et meget godt overblik over forskellige investeringsstrategier og noget historie om aktiemarkedet. Den er nogenlunde let at læse også synes jeg.
Bogen er værd at læse synes jeg.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

Hej, jeg har ligesom dig også fået interesse for aktie markedet.

Lagde en "plan" for det for et par måneder siden, den er i grove træk:

1. Låne bøger på biblotektet.
2. Når jeg har fået noget grund viden fra bøgerne ville jeg begynde og bladre i diverse forrummer.
3. Lege at jeg fiktivt sætter penge i nogle aktier og ser hvordan det går.
4. Deltage i diverse aktie spil.
5. Hvis alt overstående går godt vil jeg prøve og investere nogle penge. :)

Overstående plan lagt til og strække sig over ca. 2 år, hvor jeg samtidig vil forsøge og spare mellem 10.000 og 20.000kr sammen til og forsøge mig på markedet. Hvilket ikke er alverden med dog en start i mine øjne.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men det er ihvertfald sådan jeg har tænkt mig og gribe den an, regner ikke med og tjene en million på det men kan bare godt lide idén med at pengene arbejder for mig, og ikke mig der arbejder for dem ;)

Udførelse af planen pt?
Har ikke haft så meget tid til og læse som jeg havde håbet, men er igennem første bog som hedder "Køb og salg af aktier og obligationer"
Synes den har givet et meget godt over blik over hvad de forskellige udtryk og ting er, dog uden på nogen måde rigtig og gå i dybden med det.
Skal til og i gang med bogen "tjen en million på aktier" også har jeg læst lidt forrummer, og hentet en app der bringer aktie nyheder og viser diverse kurser osv.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: Allingåbro, ØstJylland.

Styrkeliste
- Squat: 115.00

Ingen grund til at mystificere markedet så meget.

Bøgerne "The Intelligent Investor" af Benjamin Graham (oprindeligt fra 30'erne eller 40'erne), fra 2005 er af bl.a. Warren Buffet, omtalt som den bedste bog omkring aktiehandel. Derudover kan jeg anbefale Lars Tvedes "Børshandlens Psykologi", på trods af de lidt blandede meninger. Den indeholder dog ikke så meget teknisk, men en smule teknisk analyse, og lidt omkring hvordan hjernen fungerer når vi handler og det går godt/skidt.

Lige pt. er markedet dog meget volatilt, så jeg er ikke sikker på at det er det bedste tidspunkt at starte. Brug nogle måneder på at læse om emnet, og vend så tilbage. Ellers kan "millionærklubben" på radio 24/7 hverdagsmorgener fra 9.05-10 anbefales, men det er ikke så teknisk, og mere det store marked, end det er henvendt til små private investorer.

Selv startede jeg uden den store viden, og uden at have læst bøger. Jeg fortryder ikke at jeg ikke læste bøgerne inden jeg startede, men derimod at jeg gik imod min plan (f.eks. aldrig at købe Vestas. tage for hurtigt profit, mm.), som endte med at koste mig ca. 10.000 kr. på en måned.

Så læg en plan, og følg den uanset hvad. Det plejer at virke bedst.

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Vinderstrategier i aktiemarkedet by Axel Steuch
Brugeravatar

Reputation point: 15