Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1167
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp en rookie på rette vej.

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB,

Om mig selv:

Jeg er en frisk fyr på 21 der for alvor er kommet igang med styrketræningen. Jeg har altid været lidt af en rund type, dog aldrig decideret tyk, men jeg har vel altid været ret så buttet, som startede dengang jeg gik i folkeskole. Som så mange andre, gik det mig også på til sidst, og jeg har længe villet gøre noget ved det, men har bare altid mistet modet eller også har jeg bare været for doven i betrækket, da det altid var betydelig nemmere at købe chokolade og cola i Aldi, end at gå en tur ned i fitness-centeret. I forbindelse med at jeg fik en læreplads på en militærkaserne som Cater-elev (mad til mennesker), fik jeg pludselig den rette motivation da jeg dagligt oplever så mange der enten styrketræner eller dyrker motion, så hvorfor ikke hoppe med på toget tænkte jeg? Og denne gang hjalp det rent faktisk, selvom det dog var lidt svært til at starte med, når frygten skulle erkendes. Samtidig er jeg i en position hvor jeg til dagligt har at gøre med mad, så det er ligeledes den bedste mulighed for at inkludere et fornuftigt madprogram indover til den hårde træning, da mad jo er alfa omega, hvis man vil opnå yderst gode resultater.

Jeg har været meget on and off, og har ikke kun haft fokus på at træne hårdt, men også det at tabe mig, da jeg til at starte med var en prop på omkring 112 kg. Nu vejer jeg 93 kg, og har det super godt med mig selv, til trods for et selvværd, der dog til tider kan gå ned. Mit nye mål er nu, at jeg vil styrketræne (samt tabe den mængde fedt der kræves), og dermed arbejde mig til den krop jeg altid har drømt om. Mit livsmål. Og d. 1 okt, 2013 gik det altså for alvor igang, hvor jeg også sørgede for supplementer som proteinpulver og kreatin til at bakke mit madprogram op - som i den forbindelse er købt inde hos Bodylab. Så jeg har nu været igang i en måneds tid ca., hvor jeg har formået at holde mig til min kostplan og dyrke den træning jeg skal ud fra mit selvvalgte program. Men jeg mangler stadig nogle gode råd samt vejledning fra jer af, til hvordan jeg kan blive endnu bedre, og muligvis rette op på nogle fejltrin, hvis jeg har gang i sådan nogle. Derfor kommer jeg til jer, og håber inderligt at I vil hjælpe, guide og give mig noget inspiration til min vej. Jeg har nemlig en håndfuld spørgsmål, jeg virkelig håber at I kan besvare mig på og hjælpe mig med.

Mig:

Navn: Emil
Alder: 21
Højde: 187 cm.
Vægt: 94 kg.

Mit madprogram:

kostplan

(Dette program følger jeg hver dag, men nogle få rettelser, hvis jeg vil skifte ud mellem kartofler, pasta, ris samt oksekød, fisk, svinekød, kylling. Jeg har allerede været inde og sørge for, at uanset hvad jeg vælger, jamen så har det stadig samme indhold af proteiner, fedt og kulhydrat som i ser ud fra programmet.)

Min træningsprogram:

Jeg følger Ryan Hughes' Styrketrænings-program, inde fra nabosiden Bodybuilding.com - som ville være dejligt, hvis I gad tjekke ud derinde, for flere informationer om de øvelser jeg benytter mig af dagligt.

Det skal siges at jeg lige i øjeblikket, kun kører 3 sæt pr. øvelse (lige for at komme igang og lære det hele at kende), men det er klart at jeg skal op og ramme samme sæt øvelser som programmet henviser til. Men stadig kører jeg min sæt til udmattelse, så det sidste sæt altid er det, jeg har den højeste vægt til udmattelsen.

Mine spørgsmål:

- For det første, synes I min kost er fornuftig nok i forhold til den træning jeg kører? Når jeg er aktiv skal jeg indtage ca. 3695 kcal om dagen, og hvis man så vil opbygge muskelmasse er det noget med at man skal lægge 2-300 kcal oven i sin kost. Lige til at starte med her, kører jeg dog kun med de 3695 kcal dagligt, da jeg synes det ville være rart lige at få en god og stille opstart, inden jeg lægger de sidste kcal oven i. Er det klogt? Eller skulle jeg bare have lagt dem oven i fra start af? Men hvad er i det hele taget smartest, når nu man vil øge muskelmassen og tabe noget fedt samtidig?

- Hvilket bringer mig frem til > hvordan forholder I jer egentlig til jeres stigning af vægt i takt med at I vokser når der trænes hårdt, laver I så prompte om på kostplanen og følger de nye tal som man vil få igennem et BMI tjek, eller kører i bare måneden ud med det nuværende madprogram, også laver det om til starten på den næste måned, så I dermed får de ekstra kcal med, så man derved igen havner oppe på det rette daglige indtag?

- Vil det fedt jeg har om livet og andre steder på kroppen forsvinde i takt med træningen? Jeg tror jeg har en 18% fedtprocent (vil naturligvis gerne ned og ligge på de 9-10 stykker). Men vil jeg i længden kunne se tydelige resultater, og tydelige muskler rundt omkring på kroppen? Det skal siges at jeg træner 5 dage om ugen (2 hviledage), til dagligt arbejder jeg i en kantine, hvor jeg er meget i bevægelse - hvor jeg efter arbejde, går direkte over og træner. Efterfulgt med 15 min. mellem/intens cardio på et løbebånd, som det sidste.

- Nu tager jeg kreatin (det der kan fås hos Bodylab), som jeg spiser 3 gram af hver dag, i min sidste protein-shake som jeg indtager lige efter træningen. Jeg har forhørt mig om at jeg skal køre med det i 3 mdr. hvor jeg altså skal indtage kreatin hver dag (også i mine hviledage), også derefter stoppe med det? Jeg startede med at tage det her d. 1. okt, og har nu snart kørt med det i en måned. Hvad er jeres erfaringer med dette produkt, og er det rigtigt nok det jeg skriver?

- En anden sjov ting, er at når jeg i weekenderne skal nyde noget godt (altså usundt - cola, slik, pizza osv. i rimelige mængder naturligvis), så oplever jeg at mit fedt omkring maven bliver helt blødt/blæverende, hvorimod at når jeg bare følger min kostplan som normalt i hverdagene, eller bare går rundt normalt uden at spise usunde ting og sager, så er fedtet mere stram i det. Er det normalt nok? :), er der nogle der kan forklarer hvad det betyder helt præcist?

Jeg håber folk har haft lyst til at gennemgå mine spørgsmål, og jeg håber virkelig at der er nogle der lige kan besvarer mine spørgsmål, og evt. hjælpe mig på rette vej, da jeg ikke helt føler at jeg er afklaret med det hele. Tusind tak på forhånd, og beklager hvis jeg disker op med nogle åbenlyse rookie-spørgsmål. :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Okay, jeg orkede simpelthen ikke at læse hele din post, men jeg kan ohvertfald anbefale dig at finde et andet træningsprogram. Det du har fundet har alt for lav frekvens pr. mukslgruppe (du rammer kun hver muskelgruppe en gang om ugen), og du bør deffor finde et andet. Tjek "back to basics" ud.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Logbog: Vis logbog

Det der Back to Basics, er det en tråd der kan findes herinde? Har du link evt?

Logbog: Ingen logbog

Læs det her, det besvarer mange af dine spørgsmål. http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html
Opløsning bor i alt, hvad der er sammensat.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Fitness World Århus
Fitness World (Viborgvej)

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Kostplan: Ingen kostplan

Voss Jensen skrev:Det der Back to Basics, er det en tråd der kan findes herinde? Har du link evt?

Kan du evt. ikke søge lidt selv?

Hvis du havde brugt samme tid, som du har på at lave den her tråd, på at søge efter svar på dine spørgsmål, havde du fået de fleste af dem besvaret nu. :whistle:

https://www.google.dk/search?q=back+to+ ... 9&ie=UTF-8
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

Tilbage til Begynder forum

Brugere online