Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1166
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp en squat-idiot

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Som alle andre begyndere (en god del ihvertfald) har jeg også problemer når jeg squatter.
Jeg har set flere videoer og læst artikler med det på nettet, men jeg har en tendens til at lægge vægten fremover når jeg skal op igen. Ikke fordi, at jeg står på tæerne når jeg står i oprejst position, men jeg kan mærke, at jeg træder med forfoden og på de trædepuder der.
Dette sker typisk når jeg er omkring halvvejs i løftet.
Jeg ligger kun på de 50 kg og nægter at stige før jeg har hundrede procent styr på teknikken!
Jeg har prøvet at løfte i strømper og syntes, at det gav en okay effekt, men pludselig ikke længere.

Puden er smidt af H til og squatter såvidt muligt under 90 :)

Håber, at I kan kaste lidt lys over det!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

RasmusW skrev:Som alle andre begyndere (en god del ihvertfald) har jeg også problemer når jeg squatter.
Jeg har set flere videoer og læst artikler med det på nettet, men jeg har en tendens til at lægge vægten fremover når jeg skal op igen. Ikke fordi, at jeg står på tæerne når jeg står i oprejst position, men jeg kan mærke, at jeg træder med forfoden og på de trædepuder der.
Dette sker typisk når jeg er omkring halvvejs i løftet.
Jeg ligger kun på de 50 kg og nægter at stige før jeg har hundrede procent styr på teknikken!
Jeg har prøvet at løfte i strømper og syntes, at det gav en okay effekt, men pludselig ikke længere.

Puden er smidt af H til og squatter såvidt muligt under 90 :)

Håber, at I kan kaste lidt lys over det!

Prøv, at stå lidt bredere end skulderbredde med tæerne pegene lidt udad. Tag en dyb indånding og spænd i kroppen, pust ud når du er kommet op igen. Når du går ned, skal du skyde hoften tilbage, som når du sætter dig på en stol. Knæene skal følge med ud ad i samme retning som tæerne peger. Hold hele tiden brystet højt og svaj godt i lænden. På vej op, skal knæene stadig følge samme retning som tæerne peger. Hvis du gør dette vil vægten ikke kommer for langt frem :)
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog

Jeg havde selv samme problem da jeg lå omkring de 80 kg i squat. Jeg hoppede 20 kg ned, og arbejdede mig opad igen. Så blev teknikken dårlig igen omkring 85. En mulighed et er vægtløftbælte. Men jeg ved heller ikke hvad du træner for :) hvis du dyrker nogen form for sport, vil jeg råde dig fra at bruge bæltet alt for tit, da du vænner din krop til ikke at bruge maven, og så kan det gå grueligt galt.. En masse core-træning, og at træne din lænd ville også være en god ide :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Århus

Træner her: Pure Performance

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tjek den her video , omkring 4:20 min inde i videoen begynder Kai Greene at undervise i Squat - tjek det ;)
Life is what YOU make IT
Brugeravatar

Geografisk sted: Højbjerg

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00

Lyder som et mobilitetsproblem - uden at kende for meget til din situation og dine rutiner.
Prøv inden du squatter næste gang at bruge 5-7 min på at varme din hofte knæ og ankler op. Så vil du have nemmere ved at ramme den rigtige positition og at squatte i fuld dybde. Et andet tip til at holde et stort bryst i hele vandringen og ikke at tabe brystet på vejen op, er at klemme skulderbladene sammen idet du ånder ind og spænder op inder hver rep. og et sidste tip: squat mere og oftere så vil din krop lære bevægelsesmønsteret at kende og du vil blive mere opmærksom på dine egen teknik.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.00
- Squat: 210.00
- Dødløft: 252.00

Synes ikke der er grund til at bruge bælte ved så lav en vægt tbh. Der er mange ting der bør ordnes inden, at bæltet skal tage ham det næste skridt.

Mobilitet, fodstand, stangens placering på ryggen, afklaring af hvilken stil du vil bruge bør du tænke over inden.

Reputation point: 60

BB4Life1984 skrev:Prøv, at stå lidt bredere end skulderbredde med tæerne pegene lidt udad. Tag en dyb indånding og spænd i kroppen, pust ud når du er kommet op igen. Når du går ned, skal du skyde hoften tilbage, som når du sætter dig på en stol. Knæene skal følge med ud ad i samme retning som tæerne peger. Hold hele tiden brystet højt og svaj godt i lænden. På vej op, skal knæene stadig følge samme retning som tæerne peger. Hvis du gør dette vil vægten ikke kommer for langt frem :)

Jeps det er det jeg forsøger, har set et klip fra maxer, mener jeg det var, hvor han beskrev præcis de ting. Syntes også, at jeg gør det, men alligevel er det som om, at vægten ryger fremover. Lidt som om, at dunken tynger en smule :wink:

DGammelgaard skrev:Jeg havde selv samme problem da jeg lå omkring de 80 kg i squat. Jeg hoppede 20 kg ned, og arbejdede mig opad igen. Så blev teknikken dårlig igen omkring 85. En mulighed et er vægtløftbælte. Men jeg ved heller ikke hvad du træner for :) hvis du dyrker nogen form for sport, vil jeg råde dig fra at bruge bæltet alt for tit, da du vænner din krop til ikke at bruge maven, og så kan det gå grueligt galt.. En masse core-træning, og at træne din lænd ville også være en god ide :)

Holder mig fra bælte da jeg ikke rigtig synes, at der er behov for det på mit niveau. 50 kg er jo ikke alverden og jeg har, som du siger, også hørt, at der er en bagside af medaljen ved længere tids brug :)

cerveira skrev:Lyder som et mobilitetsproblem - uden at kende for meget til din situation og dine rutiner.
Prøv inden du squatter næste gang at bruge 5-7 min på at varme din hofte knæ og ankler op. Så vil du have nemmere ved at ramme den rigtige positition og at squatte i fuld dybde. Et andet tip til at holde et stort bryst i hele vandringen og ikke at tabe brystet på vejen op, er at klemme skulderbladene sammen idet du ånder ind og spænder op inder hver rep. og et sidste tip: squat mere og oftere så vil din krop lære bevægelsesmønsteret at kende og du vil blive mere opmærksom på dine egen teknik.

Du kan sagtens have ret mht. manglende mobilitet. Det må jeg arbejde på i så fald.
Tror jeg har en tendens til, som du siger, at "tabe" brystet og derved få vægten fremover tyngdepunktet. Der må jeg nok holde lidt fokus!

Jeg takker og bukker for de gode råd over hele linjen :D

Gode råd der er givet. evt bør du også få en random gut til at filme din squat da det ofte gør det lettere for en selv og andre at tilrette teknik

Reputation point: 5

Mini-Arnold skrev:Tjek den her video , omkring 4:20 min inde i videoen begynder Kai Greene at undervise i Squat - tjek det ;)

Det var da en forfærdlig teknik, han fyrer af...

Han har stangen liggende i ol-stil, mens resten af hans krop laver et power squat. Oven i det, står han så ultra bredt, og har skudt sine fødder så langt ud.
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 280.00

Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Det lyder som om, at du godt kunne bruge noget mere styrke i den øvre del af din ryg, så du ikke falder sammen midt i løftet.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster