Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp/vurdering af første HST (Ja, igen! Sorry)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har planlagt at prøve HST for første gang og i den forbindelse vil jeg da lige benytte mig af muligheden for at hører jeres mening omkring det. Ud over det har jeg lige et par spgm. til hvordan jeg helt præcist skal gribe det an.

Jeg havde tænkt mig at programmet skulle således ud. – i må meget gerne komme med jeres mening omkring opbygningen af det, især de øvelser hvor jeg har lavet en /, altså hvilken en skal jeg vælge.

2-split, 4 dage om ugen.
Bryst/skulder/triceps

Bænkpres
Incline bænkpres
Cable crossovers/decline dumbell flyes
Military presses
Arnold presses/side laterals
Rear laterals
Fransk pres
Triceps pushdowns

Ben/ryg/biceps

Squat
Leg curls
Benpress
Dødløft
Pullups
Bent rows
Barbell curls
Preacher dumbell curls

Nu kommer tvivls spørgsmålene for mig så:
1. Hvad er argumenterne for at køre det over 6 eller 8 uger
2. Skal jeg kører den med eks. Uge 1-2 4x15, uge 3-4 4x10 uge 5-6 4x5 reps etc. (hvis det selvfølgelig er et 6 ugers program) eller skal jeg bare køre den 4x6 reps hele vejen igennnem, og derved ”fise” den lidt af? Og, meget gerne hvorfor?
3. Mht. målsætningen af vægt i den sidste uge – skal man være lidt konservativ eller optimistisk? F.eks. PR i BP er 4x6 70kg, så 5 eller 10 kg stigning, fordi kan godt se det moralsk boost man vil få hvis man når sit mål og er det for let kan man vel bare øge vægten igen, eller er det bedst at sætte et højst mål så man er 100% på at bliver presset mere igennem hele programmet da start vægten så også vil være højere?
4. Hvilken progressive interval stigninger kører i med? Lille stigning hver gang eller lidt større hver anden gang (hver uge).

Lidt bonus info, måske det kan hjælpe på vurderingen – Jeg cutter røven i bund pt. det taler måske for at jeg ikke skal sætte stigningerne for store/optimistisk.
Hvordan ser det ud med Cardio på ikke træningsdage? – Det er der vel ikke noget i vejen for?

På forhånd tak.
P.s jeg er klar over jeg skal ”dekondi” den :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Vil anbefale et andet program under cut, da det kan være svært at følge fastlagt progression under cut.

Mhs til øvelser:
Flyt rear lateral raise til ryg dagen, da den også bliver trænet gennem pull øvelser som rows

1. 6 uger er uden de to uger med eccentrisk træning. Der er stor hypertrofi at hente i eccentrisk træning, men mange springer det over grundet forskellige undskyldning (mangel på spotter er en af dem)

2. Det er ikke HST hvis at du bare kører 4x6 alle uger. Du skal have de variende set/reps. Et eksempel kunne være 2x15, 3x10, 4x5 (det originale foreskriver dog 2 sæt alle uger, men hvis man bare anvender princippet, kan man sætte det sådan herop, da det er mere optimalt)

3. Jeg vil anbefale dig at skrive dit nuværende 5 rm ind i excel arket.

4. Fulgte det skema herinde fra siden af :)
Sidst rettet af Mågens 20. apr 2009, 12:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Moqensen skrev:
Flyt rear lateral raise til ryg dagen, da den hører til posterior chain

Pas på med de fine ord når du ikke helt har styr på hvad de indeholder :wink:

Post chain består af Glutes, Hams og Erector :)
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Reputation point: 10

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Poliquin skrev:
Moqensen skrev:
Flyt rear lateral raise til ryg dagen, da den hører til posterior chain

Pas på med de fine ord når du ikke helt har styr på hvad de indeholder :wink:

Post chain består af Glutes, Hams og Erector :)

haha ja skrev for hurtigt
mente self ikke bagkæden som du nævner
mener at posterior deltoid bliver brugt når man træner ryg via fx rows (pull)
Brugeravatar

Moqensen skrev:(det originale foreskriver dog 2 sæt alle uger, men hvis man bare anvender princippet, kan man sætte det sådan herop, da det er mere optimalt)

Mere optimalt i følge dig? Der er jo en grund til at programmet originalt er lavet med 2 sæt hele vejen igennem. Jeg ved godt at workloaden måske falder lidt, men til gengæld arbejder du med tungere vægte, hvilket forlænger din restitutionstid.
Men whatever, det er ikke en diskussion jeg gider at tage ;)

Af de øvelser du er i tvivl om er det svært at sige hvilke er de bedste.
Om du vælger Arnold Presses eller Side Laterals er for så vidt ligegyldigt. Dog er der den lille forskel at Side Lateral måske rammer det laterale hoved ("side skulderen") mere end Arnold presses der til gengæld mere rammer Anterior ("frontskulderen").

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Klud skrev:
Moqensen skrev:(det originale foreskriver dog 2 sæt alle uger, men hvis man bare anvender princippet, kan man sætte det sådan herop, da det er mere optimalt)

Mere optimalt i følge dig? Der er jo en grund til at programmet originalt er lavet med 2 sæt hele vejen igennem. Jeg ved godt at workloaden måske falder lidt, men til gengæld arbejder du med tungere vægte, hvilket forlænger din restitutionstid.
Men whatever, det er ikke en diskussion jeg gider at tage ;)

Af de øvelser du er i tvivl om er det svært at sige hvilke er de bedste.
Om du vælger Arnold Presses eller Side Laterals er for så vidt ligegyldigt. Dog er der den lille forskel at Side Lateral måske rammer det laterale hoved ("side skulderen") mere end Arnold presses der til gengæld mere rammer Anterior ("frontskulderen").

2x5 er ikke ligefrem en imponerende volume :lol:
Brugeravatar

Klud skrev:Om du vælger Arnold Presses eller Side Laterals er for så vidt ligegyldigt. Dog er der den lille forskel at Side Lateral måske rammer det laterale hoved ("side skulderen") mere end Arnold presses der til gengæld mere rammer Anterior ("frontskulderen").

Så er det jo overhovedet heller ikke ligegyldigt :?
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Styrkeliste

Poliquin skrev:
Klud skrev:Om du vælger Arnold Presses eller Side Laterals er for så vidt ligegyldigt. Dog er der den lille forskel at Side Lateral måske rammer det laterale hoved ("side skulderen") mere end Arnold presses der til gengæld mere rammer Anterior ("frontskulderen").

Jo, da begge øvelser sagtens ville kunne bruges i programmet imo. :)
Jeg vurderer også at begge øvelser rammer meget ens, og at jeg egentlig bare ville vælge den jeg synes bedst om.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Klud skrev:
Poliquin skrev:

Jeg vurderer også at begge øvelser rammer meget ens, og at jeg egentlig bare ville vælge den jeg synes bedst om.

Nej endelig ikke, for det kommer jo an på hvad du vil have, personligt ville jeg vælge Laterial raises, fordi at bænk går ind og rammer for skulderen (ikke? :wink: )
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Klud skrev:
Poliquin skrev:

Der er nu væsentlige forskelle:

1: Hvor den valgte øvelse rammer 8De rammer forskelligt)

2: Påvirkningen af CNS mellem press og raise øvelser :wink:

Styrkeliste

Moqensen skrev:Vil anbefale et andet program under cut, da det kan være svært at følge fastlagt progression under cut.

Mhs til øvelser:
Flyt rear lateral raise til ryg dagen, da den også bliver trænet gennem pull øvelser som rows

1. 6 uger er uden de to uger med eccentrisk træning. Der er stor hypertrofi at hente i eccentrisk træning, men mange springer det over grundet forskellige undskyldning (mangel på spotter er en af dem)

2. Det er ikke HST hvis at du bare kører 4x6 alle uger. Du skal have de variende set/reps. Et eksempel kunne være 2x15, 3x10, 4x5 (det originale foreskriver dog 2 sæt alle uger, men hvis man bare anvender princippet, kan man sætte det sådan herop, da det er mere optimalt)

3. Jeg vil anbefale dig at skrive dit nuværende 5 rm ind i excel arket.

4. Fulgte det skema herinde fra siden af :)

Hvilket program vil du så anbefale? - og hvorfor? Kan godt følge dig i den forstand det kan blive svært med de helt store stigninger, men er pointen ikke mere med HST at "snyde kroppen", med det mener jeg at arbejdstærsklen hurtigere forsvinder end massen/styrken! så i princippet burde det vel virke ok, hvis man ser bort fra at den kan blive svært at nå de sidste 5-10% stigning i sidste uge? - eller er jeg helt ude at skide???

mht. nr. 1 - så er det forstået!
nr.2 ENIG, tror jeg vil blive irriteret på den manglende mængde volume ellers.
nr. 3-4 - Modtaget!!

Poliquin skrev:
Klud skrev:
Poliquin skrev:

Der er nu væsentlige forskelle:

1: Hvor den valgte øvelse rammer 8De rammer forskelligt)

2: Påvirkningen af CNS mellem press og raise øvelser :wink:

-Poliquin- Må sku helt ærligt indrømme at jeg ikke lige fatter det sidste der!? Nr.1?? CNS?

Central Nerve Systemet.
Brugeravatar

HST er noget fucking shit
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Hvis man ikke kører de 2 sidste eccentriske uger, så kan man man godt IMO tilføje nogle flere sæt.

Geografisk sted: Slagelse

Træner her: AK Atlas

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster