Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1190
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1188

Følg bodybuilding.dk på

Hmm, bliver jeg trænet ordenligt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hejsa, jeg har lige nogle spørgsmål vedr. min træning.

Jeg starter med at blendte noget protein pulver med sød mælk i en blender og drikker et kop af det. Bagefter går jeg igang med træningen, hvor jeg har et stativ, hvor der er mange gode øvelser på.
Her træner jeg primært ryg, skulder, nakke, tricep, bicep, overarmen og bryst.

Inden jeg går i seng, laver jeg så 20 almindelig armbøjninger, hvor mine hænder er trukket helt ind til brystet, og bagefter 20 almindelig armbøjninger hvor jeg har armene længere ud mod hinanden + 50 mavebøjninger.

Dagen efter kan jeg ikke mærke at mine muskler har været brugt, men jeg kan godt mærke, når jeg træner, at jeg begynder at svede og mine muskler lige skal holde en pause.

Er det fordi jeg træner for lidt, at mine muskler ikke bliver ømme dagen efter, eller er det fordi der skal mere vægt på?

På forhånd tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det lyder til du skal en tur forbi artikkel arkivet :wink:
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Og hvor i alverden kommer du frem til? Åh, havde virkelig ikke set der var artikler herinde.. Jo, har læst dem før.. Det jo ikke for sjovt jeg stiller et spørgsmål? Sådan er det på alle forums, man får altid et arrogant svar igen, og ingen hjælp.

Jeg spurgte om nogle simple spørgsmål, så forventer jeg da at nogle eksperter kan hjælpe med at besvare dem og ikke bare sige "SmuT forBi artiKleR, heHE".

Lad mig spørge - hvor i artikler står det, hvorfor jeg ikke kan mærke at mine muskler er ømme dagen efter, og hvor står der at folk bruger præcis samme træningsprogram som mig?

Kom med et svar fremfor at spilde din og min tid på at komme med et latterligt arrogant svar, jeg kan ikke bruge dem til noget.

med fare for at lyde arrogant i dine øjne så er jeg SIKKER på svarene på dine spørgsmål ligger i artikelarkivet.

Så jeg tror ikke på at du har læst artiklerne særlig grundigt..

iøvrigt kunne du godt komme med lidt flere detajler, det er fint at du skriver hvilke muskelgrupper du træner, men hvordan, sæt/reps, øvelser!

kom med flere detajler så kan vi hjælpe, ellers er det som du selv siger spild af tid!!!
Kettlebell, Kropsvægt og BB Træning - Følg med her:
http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=6657
Brugeravatar

tror nu ikke det var arrogant ment :)

Men det kommer jo an på din trænings erfaring og generelle fysik. Det er jo ikke sikkert at du træner tungt nok? armbøjninger og mavebøjninger synes jeg er mere er til vedligeholdelse af en allerede opbygget fysik.

Hvad har du af vægte, altså hvor meget ?
Jonathan gir aldrig op !!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Fitness Master Hobro

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 90.00

Jaykay skrev:Og hvor i alverden kommer du frem til? Åh, havde virkelig ikke set der var artikler herinde.. Jo, har læst dem før.. Det jo ikke for sjovt jeg stiller et spørgsmål? Sådan er det på alle forums, man får altid et arrogant svar igen, og ingen hjælp.

Jeg spurgte om nogle simple spørgsmål, så forventer jeg da at nogle eksperter kan hjælpe med at besvare dem og ikke bare sige "SmuT forBi artiKleR, heHE".

Lad mig spørge - hvor i artikler står det, hvorfor jeg ikke kan mærke at mine muskler er ømme dagen efter, og hvor står der at folk bruger præcis samme træningsprogram som mig?

Kom med et svar fremfor at spilde din og min tid på at komme med et latterligt arrogant svar, jeg kan ikke bruge dem til noget.

Hvis du havde læst artiklerne, ville du vide at ømhed ikke nødvendigvis har noget med muskel vækst og gøre.

Og præciser dit spørgsmål lidt, ud fra det du skriver kunne det være alt fra 20sæt x 20rep på fire forskellige øvelser til hver muskel gruppe.
One time I squatted so deep, I picked up a smartie with my ass.

logbog anno 2015
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Maribo

Træner her: Rødby Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 185.00
- Dødløft: 240.00

Jeg vil tro at du ikke træner ordenligt, efter at have kigget på dit "program"! Hvis du kunne skrive de øvelser du laver - kender du ikke navnet kan du finde dem på siden http://exrx.net/Lists/Directory.html eller i sitets øvelsesbibliotek.

Du behøver ikke at kunne mærke dine muskler dagen efter, for at vokse. Den effekt man føler dagen efter kaldes Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS).

[quote="Jaykay"]Sådan er det på alle forums, man får altid et arrogant svar igen, og ingen hjælp.

quote]

haha tud :lol:

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Jaykay skrev:Og hvor i alverden kommer du frem til? Åh, havde virkelig ikke set der var artikler herinde.. Jo, har læst dem før.. Det jo ikke for sjovt jeg stiller et spørgsmål? Sådan er det på alle forums, man får altid et arrogant svar igen, og ingen hjælp.

Du går vist i for små sko min ven :wink:
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Måske var svaret med at du skulle en tur forbi artiklerne det mest nyttige svar overhovedet..
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Har du ingen ben, siden du ikke træner dem? #-o

Har ihvertifald set i én af artiklerne, der handler om muskelømhed.
Brugeravatar

Ærligt talt, så synes jeg dit svar til Bay var yderst arrogant, for det som han fortalte er faktisk meget mere nyttigt end at vi blot fortæller dig hvad du skal gøre: det er det man kalder selvhjælp, og det lærer man meget mere af end at få det hele serveret på et sølvfad. Men okay, jeg skal nok svare på dit indlæg, og håber at vi derefter kan fortsætte i god og ordentlig tone...

Jeg starter med at blendte noget protein pulver med sød mælk i en blender og drikker et kop af det.

Tja, sødmælk indeholder en masse mættet fedt, så jeg vil bestemt udskifte det med letmælk eller gerne skummetmælk! Desuden synes jeg ikke det er optimalt at indtage dette lige før du træner: jeg vil anbefale et spise et godt og solidt måltid en times tid før træningen, som består af langsom optagelige kulhydrater og protein, eventuelt suppleret med lidt sundt fedt! Gem hellere proteinpulveret til efter træning:

artikler/kostogkosttilskud/KostenfraAtilaa.php
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/KostenfraAtilaa.php skrev:Efter træning er det ENORMT vigtigt at få noget protein og kulhydrat i hurtig optagelig form. Det vil sige 40g proteinpulver i mælk el. vand og 2 bananer (toastbrød og lignende kan også gøre det). Her er druesukker også en god ide, men det må bemærkes at hurtigt optagelige kulhydrater ikke bør indtages på andre tidspunkter af dagen.

Jamen dog, der var første svar i en artikel :wink:

Bagefter går jeg igang med træningen, hvor jeg har et stativ, hvor der er mange gode øvelser på.

Du siger selv der er mange gode øvelser i dit stativ, og det kan jeg selvfølgelig ikke afvise, men normalt er disse multimaskiner ikke meget værd, hvis man virkelig vil frem i denne verden. Man skal nemlig lægge sit fokus på basisøvelserne, og dem tror jeg ikke man kan lave på din maskine.

artikler/bodybuilding/maksinerfrievaegteellerkabler.php
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/maksinerfrievaegteellerkabler.php skrev:Den endelige konklusion må være at man bør holde fokus på frivægtsøvelserne. I særdeleshed de frivægtsøvelser som karakteriseres som værende basisøvelser. Specielt i starten er det vigtigt at man holder sig til basisøvelserne, indtil man har opbygget et solidt fundament. Senere hen kan man med fordel øge workloaden ved at smide supplerende kabel- og maskinøvelser på.

Jamen dog, der var andet svar i en artikel :wink:

Her træner jeg primært ryg, skulder, nakke, tricep, bicep, overarmen og bryst

Jamen dog, du træner altså ikke ben? Hvorfor om jeg må spørge: tung bentræning fyrer nemlig op for testosteron niveauet, hvilket kan sørge for at dine armbøffer vokser hurtigere! Ja, det kan tung bentræning faktisk gøre. Desuden nævner du overhovedet ikke noget om hvilke øvelser du kører i din multimaskine, og du nævner ikke hvilke sæt/rep kombination du anvender, så det er svært at bedømme dit program. I følgende artikel finder du faktisk svar på mange ting, så der er det serveret på et sølvfad...

artikler/bodybuilding/degrundlaeggendeaspekter.php
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/degrundlaeggendeaspekter.php skrev:Reelt set er noget motion bedre end ingen motion. Derfor kan man reelt ikke sige at nogle øvelser er dårlige mens andre er gode. Det er mere et spørgsmål om god, bedre og bedst. Og formålet med denne artikel er jo som nævnt at finde frem til det bedste, uden at skulle belastes af en masse kryptiske og fagsordsdominerende forklaringer. Derfor vil jeg gå lige til sagen. Hvis man vil have det maksimale ud af ens vægttræning, så bør man fokusere på basisøvelserne. Basisøvelserne er de øvelser hvor man rammer mange muskler på en gang. De fleste basisøvelser er flerledsøvelser, hvilket vil sige at de involverer flere led på en gang. Det kunne f.eks. være bænkpres, som involverer både skulderleddet, og albueleddet. Som tommelfingerregel kan man sige at alle vægtstangsøvelser er basisøvelser. Men det behøver ikke altid være tilfældet. Kropsøvelser som chinups, pullups og dips betragtes også som basisøvelser. Man kan selv finde maskinøvelser som af mange betragtes som basisøvelser. F.eks. benpres maskinen, som i dag medregnes som en basisøvelse for benene. Men hovedpointen er at man skal gå efter øvelser som involverer flere led af gangen.

Jamen dog, der var tredje svar i en artikel :wink:

Inden jeg går i seng, laver jeg så 20 almindelig armbøjninger, hvor mine hænder er trukket helt ind til brystet, og bagefter 20 almindelig armbøjninger hvor jeg har armene længere ud mod hinanden + 50 mavebøjninger.

Det får du altså ikke meget ud af! Muskler, hvad enten det er bryst, ben eller mavemuskler, skal trænes ens, og normalt betyder det altså forholdsvis tungt (1-15 reps) afhængigt af det ønskede mål. Hvad angår reps over 15, så er det nærmest spild af tid, så glem blot denne lille form for underholdning og brug energien under din træning.

artikler/bodybuilding/degrundlaeggendeaspekter.php
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/degrundlaeggendeaspekter.php skrev:Her kunne det hele drukne i komplicerede forklaringer, omkring TUT, motoriske enheder og hvad har vi, men vi vil igen gå lige til sagen, og sige at træne man for forøget muskelmasse, så bør man lave mellem 6-12 reps. Indenfor denne rep range, vil man være mest tilbøjelig til at stimulere muskelmasse. Træner man for styrke, så bør man lave mellem 1-5 reps, da denne rep range er mest fordelagtig i forhold til det at blive stærkere.

Jamen dog, der var fjerde svar i en artikel :wink:

Dagen efter kan jeg ikke mærke at mine muskler har været brugt, men jeg kan godt mærke, når jeg træner, at jeg begynder at svede og mine muskler lige skal holde en pause.

Er det fordi jeg træner for lidt, at mine muskler ikke bliver ømme dagen efter, eller er det fordi der skal mere vægt på?

Det du formodentlig eftersøger kaldes DOMS, og er den muskelømhed, som man af og til kan opleve, når man har trænet dagen forinden. DOMS kan ikke bruges til noget som helst, så der er ingen grund til at gå efter denne følelse: faktisk kan den være træls, da man kan komme til at gå ret akavet med DOMS i lårbasserne. Desuden skal du jo heller ikke træne hver dag, hvis du anvender et fullbody: tommelfingerreglen er at man holder 48 timers hvile før næste træningspas!

artikler/bodybuilding/vejentilenmuskuloesogveltraenetkrop.php
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/vejentilenmuskuloesogveltraenetkrop.php skrev:Mange tror at jo hyppigere man træner, jo bedre bliver resultaterne. Sådan hænger det bare ikke sammen. Muskler vokser ikke mens man træner, men mens man restituerer. Hvis ikke kroppen får tid til at restituere og opbygge sig selv, så udebliver resultaterne.

Jamen dog, der var femte svar i en artikel :wink:

Alle dine spørgsmål kunne altså besvares ved hjælp af artikler, så dem jeg nu har linket til, synes jeg du skal læse grundigt igennem, for du træner givetvis helt forkert. Jeg håber dette svar var nok til dig...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Klasse indlæg JSO =D> :lol: =D>