Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1080
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1078

Følg bodybuilding.dk på

hurtigt spørgsmål

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvilke processer sørger for energi under træning, hvis man er fastende og glykogendepoterne er tømte?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (9)
Kostplan: Vis kostplan

glukoneogensen. kroppen bruger laktat, aminosyrer og glyserol til at lage glukose. (meget nemt forklaret)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

vte skrev:glukoneogensen. kroppen bruger laktat, aminosyrer og glyserol til at lage glukose. (meget nemt forklaret)

Så både aminosyrer og fedt kan bruges.. hvilken bruges så mest?
http://www.hvidovrestyrke.dk/ - Hvidovre Styrkeløft Forening
Brugeravatar

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Jiyan skrev:
vte skrev:glukoneogensen. kroppen bruger laktat, aminosyrer og glyserol til at lage glukose. (meget nemt forklaret)

Så både aminosyrer og fedt kan bruges.. hvilken bruges så mest?

hmm..godt spørsmål. ved ikke hvad den eksakte "fordelingen" er.. men er selv meget nysgjerrig på det, måske det er nogen andre som også har nogle inputs? Dette er sådan jeg har forstået det:

Det er flere faktorer som spiller inn, f.eks fedtprocent, hvor godt træned du er og hvad type træning du udfører.
Jeg har forstået det sådan at om du har en høy fedtprocent vil kroppen bruge en høyere andel glyserol i forhold til om du har en lav fedtprocent. Om du har en lav fedtprocent, mye muskelmasse og så i tillæg får for lidt fedtstoffer gjennom kosten (generelt) vil det hurtigere nedbrytes muskeler til aminosyrer (særlig alanin) under træning. Derfor er det så vigtig at å få nogle raske karbohydrater efter træning, og om en træner længe er det viktig at få noge karbohydratholdig drikke. Samtidig som at det er viktig å nok fedsyrer gennem kosten.

Om du skal træne kardio så skal du træne høyintensivt og kortvarig for at forbrenne mye glyserol og mindst mulig aminosyrer. Kroppen vil nedbryte mindre muskler ved denne typen træning bl.a pga det utløses veksthormon (GH) og testosteronnivået vil øke (ved langvarig træning vil testosteronnivået synke/falle). Men om du overdriver antall økter høyintensive kortvarige træning vil det ha en katabolsk effekt. Langvarig hard fysisk aktivitet (uden påfyll av karbohydrater) er altså den typen træning som nedbryter mest muskler!

Den gode nyheden er dog at jo mer veltræned du er jo mer fedt forbrenner du i forhold til karbohydrater under træning- så dine glukogenlagre varer længre- og derfor vil mindre muskler nedbrytes også (musklens glukogenlagre bliver også større om du er veltrænt). Denne forskellen i substratvalg er pga bl.a høyere mitokondrietetthet og økt transportkapasitet for fedtsyrer.

Dette er altså sådan jeg har forstået det.. Men et meget spænnende tema- så om det er nogen andre som har et mer udfyllende svar er det super:)
Brugeravatar

Jeg kan ikke gå op på et så detaljeret niceau som Jer.

Men jeg har set en teori fra en re respekteret bruger på et andet fora.

1) Mange anbefaler en smule BCAA når man træner fastet.

2) Denne bruger anbefaler en lille mængde rent fedt.

Teorien er at kroppen vil starte med at bruge det der er mest tilgængeligt (det indtagne fedt), når dette slipper op, vil kroppen fortsætte med den samme kilde som den primære resource til energi, hvorfor det altså anbefales at indtage et meget lille antal kcal i form af ten fedt, fremfor BCAA, som mange typisk gør.

Som sagt er det ren teori og jeg ved på ingen måde selv nok om processen til at vurdere om det er helt "gak gak". Brugeren har dog et vis renommé. Jeg forsøger lige at finde kilden på et mere menneskeligt tidspunkt
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Ignoratios skrev:Jeg kan ikke gå op på et så detaljeret niceau som Jer.

Teorien er at kroppen vil starte med at bruge det der er mest tilgængeligt (det indtagne fedt), når dette slipper op, vil kroppen fortsætte med den samme kilde som den primære resource til energi, hvorfor det altså anbefales at indtage et meget lille antal kcal i form af ten fedt, fremfor BCAA, som mange typisk gør.

Som sagt er det ren teori og jeg ved på ingen måde selv nok om processen til at vurdere om det er helt "gak gak". Brugeren har dog et vis renommé. Jeg forsøger lige at finde kilden på et mere menneskeligt tidspunkt

Kan ikke se ideen i , at indtage lidt fedt inden cardio da dette først skal lagres og herefter nedbrydes via enzymsystemet.
Men fjollet er det, at træne på faste og fuldstændigt tømte glukogen depoter, da risikoen for nedbydning af aminosyrer er tilstede.
Er vel egentligt lidt samme princip, med ketosis og dette er min erfaring at det tærer for hårdt på den min sparsomme muskelmasse.

Mvh august

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

august skrev:

Kan ikke se ideen i , at indtage lidt fedt inden cardio da dette først skal lagres og herefter nedbrydes via enzymsystemet.
Men fjollet er det, at træne på faste og fuldstændigt tømte glukogen depoter, da risikoen for nedbydning af aminosyrer er tilstede.
Er vel egentligt lidt samme princip, med ketosis og dette er min erfaring at det tærer for hårdt på den min sparsomme muskelmasse.

Mvh august

Du indtager jo blot fedtet et stykke tid tidligere cardioen end du ville have indtaget BCAA.

Men som sagt har jeg selv ingen ide om, hvorvidt det er helt hul i hovedet. Men det kan jeg forstå du synes uanset hvor længe før den fastede cardio man indtager frdtet?
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

august skrev:

Mvh august

En behøver ikke at lagre fedtet først før det kan bruges, når fedtet er i blodet kan det bruges. Det tar hellere ikke lang tid at nedbryte fedt når det er behov for det.

Teorien er meget logisk da om man indtager litt fedt vil det være større chance for at kroppen bruger glyserol istedenfor aminosyrer fastende. Brug av BCAA når en skal trene fastende er også fornuftig.
Men personlig er ideen om fastende træning ikke ideelt- jeg vil hellere ha fyldt opp glukogendepotene da kroppen foretrekker å bruge disse opp først- og så i tillegg sørge for at jeg har spist lidt fedt en tid før træning (behøver ikke at være ret før) for at sikre mig at mindst mulig muskler bliver nedbrudt.
Brugeravatar

BCAA nedbrydes i høj grad fra musklerne når man faster, og plasma niveauerne af BCAA stiger ganske hurtigt. Ved at indtage nogle koncentrerede forgrenede aminosyrer kan man så måske/måske ikke hæmme nedbrydningen af muskelvæv (som kroppen gør for at få fat i BCAA), og istedet bruge det BCAA man har indtaget fra sit pulver. Teorien er egentlig fin nok. Man bruger også mere og mere BCAA som del af ernæringsbehandling til visse patientgrupper, blandt andet leverpatienter. Det har så noget at gøre med at BCAA ikke går over leveren i proteinsyntesen, men mere direkte til musklerne og så får de her stakkels patienter ikke så meget nitrogen i blodet, og så sparer man lidt deres hjerne for at blive brændt af. Det kan de godt lide at man gør.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online