Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1289
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1286

Følg bodybuilding.dk på

hvad kan man stege i?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hvad skal man stege i hvis man vil undgå transfedtsyrer?
Er det rigtigt at man skal lade være med, at bruge koldpressede olier der indeholder omega-3? fordi omega-3 omdannes til transfedtsyre når olien kommer op på en vis temperatur?
Er blevet lidt forvirret på dette område, efter at have læst en del modstridende info.

Reputation point: 25

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Så vidt jeg husker skulle kokosolie være en af de bedre olier, da den kan klare en højere temperatur. :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Steg i smør eller kokosolie da begge tåler høj varme. Alternativt kan raps- og olivenolie også bruges hvis det er til gryderetter o.lign.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Okay. Men hvad med de raffinerede olier? Skal man bare holde sig helt væk fra dem?

Rapsolie findes både som raffineret og koldpresset. Begge kan med god samvittighed bruges til stegning. Solsikkeolie, som en raffineret olie, er ikke et godt valg til stegning grundet mængden af umættelige fedt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Steg i smør eller kokosolie da begge tåler høj varme. Alternativt kan raps- og olivenolie også bruges hvis det er til gryderetter o.lign.

Er det så en dum idé at stege kød i koldpresset olivenolie?

Reputation point: 100

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kød fra supermarkedet har så meget væske at fedt stof ikke er nødvendigt.
Jeg har ikke brugt fedt stof i et par år efterhånden

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS
FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Kokosolie danner så vidt jeg ved, aldrig transfedtsyrer.
Brug kokosolie.

:)
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Fyrkat skrev:Kokosolie danner så vidt jeg ved, aldrig transfedtsyrer.
Brug kokosolie.

http://www.diaetisten-jylland.dk/diaeti ... rdet13.htm

Reputation point: 255

Jussefar skrev:
Pind skrev:Steg i smør eller kokosolie da begge tåler høj varme. Alternativt kan raps- og olivenolie også bruges hvis det er til gryderetter o.lign.

Er det så en dum idé at stege kød i koldpresset olivenolie?

Nej slet ikke. Både raps- og olivenolie kan, som jeg skrev, bruges til stegning.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Når man snakker om fedt, så er det ofte triglycerider, som man tænker på. Triglycerider er opbygget af glycerol og fedtsyrer. Fedtsyrer kan enten være mættet med hydrogen eller være umættet. En mættet fedtsyre indeholder ingen dobbeltbindinger. En umættet fedtsyre indeholder mindst én dobbeltbinding og kaldes derfor monoumættet. Indeholder den mere end én dobbeltbinding, så kaldes den polyumættet. Jo større mængder af umættede fedtsyrer en olie indeholder, jo mere følsom er den overfor lys, varme og ilt. Under stegning tilføres store mængder varme, som skader fedtsyrerne, som kan omdannes til transfedtsyrer. Der er ofte debat om hvad man kan eller bør stege i...

Kokosolie er rig på mættet fedt, og derfor anser nogle den for velegnet til stegning. Men er mættet fedt sundt eller øger det måske det dårlige cholesterol, LDL, og nedsætter det gode cholesterol, HDL? Hørfrøolie er rig på polyumættet fedtsyrer, og derfor anser de fleste den derfor som uegnet til stegning, da der kan dannes større mængder af transfedtsyrer. Både olivenolie og rapsolie anses af mange som fornuftige olier at stege i. De befinder sig et sted midt imellem de to førnævnte. Olivenolie indeholder mindre mængder af mættet fedt og polyumættet fedt, men meget monoumættet fedt. Rapsolie dog også en del polyumættet fedt. Mange mener at de begge kan bruges til mild og skånsom stegning. Jeg bruger personligt selv en af disse to. Hvorvidt stegetemperaturen bliver så høj, at der dannes en større mængde transfedtsyrer tvivler jeg måske på. Mener at temperaturerne skal være noget højere end hvad man ser ved almindelig stegning. Men det er ikke kun transfedtsyrer, som man skal tænke på, men også peroxider med mere. Det er dog ikke noget jeg ved så meget om. En ting er dog sikkert, begynder olien at ryge eller lugte dårligt, så ville jeg smide den ud - og så bruger man selvfølgelig aldrig stegeolien til at lave sovs med bagefter.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Lucas1994 skrev:
Fyrkat skrev:Kokosolie danner så vidt jeg ved, aldrig transfedtsyrer.
Brug kokosolie.

http://www.diaetisten-jylland.dk/diaeti ... rdet13.htm

Your point being?
OP søgte et stegemiddel der ikke omdanner transfedtsyre, hvilket kokosolie, så vidt jeg ved, aldrig gør.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Hippokrates skrev:Når man snakker om fedt, så er det ofte triglycerider, som man tænker på. Triglycerider er opbygget af glycerol og fedtsyrer. Fedtsyrer kan enten være mættet med hydrogen eller være umættet. En mættet fedtsyre indeholder ingen dobbeltbindinger. En umættet fedtsyre indeholder mindst én dobbeltbinding og kaldes derfor monoumættet. Indeholder den mere end én dobbeltbinding, så kaldes den polyumættet. Jo større mængder af umættede fedtsyrer en olie indeholder, jo mere følsom er den overfor lys, varme og ilt. Under stegning tilføres store mængder varme, som skader fedtsyrerne, som kan omdannes til transfedtsyrer. Der er ofte debat om hvad man kan eller bør stege i...

Kokosolie er rig på mættet fedt, og derfor anser nogle den for velegnet til stegning. Men er mættet fedt sundt eller øger det måske det dårlige cholesterol, LDL, og nedsætter det gode cholesterol, HDL? Hørfrøolie er rig på polyumættet fedtsyrer, og derfor anser de fleste den derfor som uegnet til stegning, da der kan dannes større mængder af transfedtsyrer. Både olivenolie og rapsolie anses af mange som fornuftige olier at stege i. De befinder sig et sted midt imellem de to førnævnte. Olivenolie indeholder mindre mængder af mættet fedt og polyumættet fedt, men meget monoumættet fedt. Rapsolie dog også en del polyumættet fedt. Mange mener at de begge kan bruges til mild og skånsom stegning. Jeg bruger personligt selv en af disse to. Hvorvidt stegetemperaturen bliver så høj, at der dannes en større mængde transfedtsyrer tvivler jeg måske på. Mener at temperaturerne skal være noget højere end hvad man ser ved almindelig stegning. Men det er ikke kun transfedtsyrer, som man skal tænke på, men også peroxider med mere. Det er dog ikke noget jeg ved så meget om. En ting er dog sikkert, begynder olien at ryge eller lugte dårligt, så ville jeg smide den ud - og så bruger man selvfølgelig aldrig stegeolien til at lave sovs med bagefter.

Takker for en mere dybtegående forklaring.
Det sker faktisk ofte at jeg steger ved høj varme, fordi jeg gerne vil have en lækker stegeskorpe på mit kød. Så lige til det, vil jeg da fremover bruge kokosolie eller smør. Klaret smør.

Den bedste olie i verden.. Mac oil hands down.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Omdannelsen af cis-fedtsyrer til trans-fedtsyrer* forløber ikke ved en stegning på sølle 10min. Derimod kan en smule umættede fedtsyrer omdannes til mættede fedtsyrer (hydrogenering) jf.

Billede

Som er en rimelig model for en stegepande. En 2 kW stegepande** kan opnå en temperatur på 300 °C efter 10 minutters opvarmning.

*Kilde: Andrali K. Sandhya Rani, Sunkireddy Yella Reddy, Ramakrishna Chetana. Quality changes in trans and trans free fats/oils and products during frying.
**Kilde: Jérémie Cernelaa, Bertrand Heyda, Bertrand Broyarta. Evaluation of heating performances and associated variability of domestic cooking appliances (oven-baking and pan-frying)

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Kokosolie: Høj varme/lang stegetid
Olivenolie: Middel varme/mellem stegetid
Rapsolie: Lav varme/kort stegetid

Overstående er en tommelfingerregel. Jeg bruger selv mest olivenolie. Du kan både bruge koldpressede og raffinerede olier til stegning. Jeg synes dog det er lidt penge ud af vinduet at bruge koldpresset. Når du opvarmer olien og smider det meste ud efter stegning får du ikke meget gavn af det sunde fedt.

King Edward skrev:Kokosolie: Høj varme/lang stegetid

Overstående er en tommelfingerregel. Jeg bruger selv mest olivenolie. Du kan både bruge koldpressede og raffinerede olier til stegning. Jeg synes dog det er lidt penge ud af vinduet at bruge koldpresset. Når du opvarmer olien og smider det meste ud efter stegning får du ikke meget gavn af det sunde fedt.

Iodtal er et udtryk for mængden af dobbeltbindinger i en given fedtsyre. I rapsolie er iodtallet cirka 115 og for olivenolie cirka 85(~35% flere dobbeltbindinger i rapsolie). Derfor er dine typologier måske en smule fjollet. Kokosolie er klart den mest stabile, enig, men ej relevant for stegning jf. forrige argument.

EDIT:
Desuden har rapsolie en bedre fedtsyrefordeling.

Styrkeliste

Oliverg skrev:
King Edward skrev:Kokosolie: Høj varme/lang stegetid

Iodtal er et udtryk for mængden af dobbeltbindinger i en given fedtsyre. I rapsolie er iodtallet cirka 115 og for olivenolie cirka 85(~35% flere dobbeltbindinger i rapsolie). Derfor er dine typologier måske en smule fjollet. Kokosolie er klart den mest stabile, enig, men ej relevant for stegning jf. forrige argument.

EDIT:
Desuden har rapsolie en bedre fedtsyrefordeling.

Nu har jeg lige læst de forrige indlæg.

Kokosolie er ikke så godt pga. højt indhold af mættet fedt. Olivenolie er mere varmestabil end rapsolie, men der er ikke en stor forskel og der sker ikke en omdannelse til transfedt ved almindelig stegning. Desuden har rapsolie en bedre fedtsyrefordeling. Man bør derfor med fordel vælge rapsolie til almindelig stegning.

Har jeg forstået det korrekt?

King Edward skrev:Nu har jeg lige læst de forrige indlæg.

Kokosolie er ikke så godt pga. højt indhold af mættet fedt. Olivenolie er mere varmestabil end rapsolie, men der er ikke en stor forskel og der sker næppe en omdannelse til transfedt ved kort stegning. Desuden har rapsolie en bedre fedtsyrefordeling. Man bør derfor med fordel vælge rapsolie til almindelig stegning.

Har jeg forstået det korrekt?

Ja på nær mættet fedt næppe er dårligt med den rette mængde af umættede og essentielle fedtsyrer.

Styrkeliste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster