Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 797
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 794

Følg bodybuilding.dk på

Hvordan cutter I – (Hvad) ændrer i ved træningen?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er leder lidt efter inspiration til min cut, så jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan I cutter.
Selvfølgelig skærer de fleste ned på kalorieindtaget, men hvad med træningen? – (Hvordan) ændrer i den?

Som jeg før har nævnt eksperimenterer jeg med en modificeret udgave af ABCDE-diæten for tiden. Jeg kører en uges cut og to ugers bulk, fordi jeg stadig mangler en del masse.
Mit håb er så at jeg kan undgå at få alt for meget fedt på kroppen, samtidig med at jeg (forhåbentlig) kan udnytte de anabolske boosts som diæten skulle give.
Planen er så at gå over til to ugers cut og en uges bulk, og endelig en periode, når det næsten er for sent en gang super hardcore cut med ekstremt lavt kalorieindtag til jeg er nede hvor jeg gerne vil være.

Dette er planen i forhold til fødeindtaget og til en vis grad den indlagte cardio (og Tabata :twisted:), som nogenlunde skal følges ad. Vægttræningen er jeg lidt mere i tvivl om.

Jeg har sådan set aldrig prøvet at cutte før. Har (når jeg ellers har været i træningsperioder) altid holdt fedtprocenten relativt langt nede (dog ikke ligeså hard core som fx Smeden).
Men med en ekstrem cut på programmet, må jeg nok pga af manglende energi forvente at skulle ændre lidt i min træning.
Så mit spørgsmål er egentlig: hvad gør I andre – øger/sænker workload, volume, frekvens, pauser, rep/sæt-antal; færre øvelser, kører udelukkende cardio – med andre ord, hvordan klarer I jeres vægttræning, eller skulle jeg sige forsøg på at holde på muskelmassen under cut?

Vh
Søren
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jamen i og for sig ændrer jeg ikke noget, min træning er den samme... Jeg vælger nok ikke ikke at køre en smolov jr i bænk eller squat. Men ellers ændrer jeg intet. Det gælder om at beholde den muskelmasse man har bygget på.. Så Keep the workload up¨.. Måske evt lidt ekstra cardio
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Kostplan: Vis kostplan

Enig!
Træningen er præcis den samme, men der skal(kan)ikke øges på vægtsiden i din træning. Derudover kan der lægges lidt extra cardio ind.
Ellers er der et program på testosterone nation "destrying the fatt" tror jeg det hedder. Det er der flere herinde fra der har prøvet.
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Ved ikke om du har hørt om programmet destroying fat http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1499282 Teorien bag det lyder for mig OK. Er selv i gang med en modificeret udgave af det.
Jeg er i øvrigt ikke så bange for, at ændre mit program under cut - jeg tror på, at det er en god ide i en periode, at køre noget helt andet end normalt og hvorfor så ikke gøre det under cut? I øvrigt har jeg oplevet den største fremgang netop hver gang jeg har prøvet noget nyt og jeg tænker på, at netop dette kunne hjælpe på, at man ikke mister for meget under cut. Programmet destroying fat giver i hvert tilfælde gode DOMS i stort set hele kroppen hvilket jeg ikke har oplevet længe :lol:
Sidst rettet af Hill 9. apr 2008, 08:17, rettet i alt 1 gang.
Af skade bliver man klog - men sjældent stærk

Tjek min log - PR's side 1.
http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksværk

Styrkeliste
- Bænkpres: 108.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 191.00

Galleri: Vis galleri (12)

Søren: det med et ekstremt lavt kalorieindtag lyder som en sikker vej til at tabe muskler. Lavt blodsukker og mangel på protein er to hovedefaktorer til muskeltab.

Jeg kan bedst lide bare at skære lidt i kalorierne og så bruge cardio til at komme i det nødvendige underskud. Så slipper man for at være sulten, for at miste for meget muskelmasse og for at det går for meget ud over ens træning. Og man kan sagtens øge vægtene under cut. Okay, sagtens og sagtens, men man skal ihvertfald prøve! Jeg BB rowede 2 x 6 x 130 her i forgårs efter 3 ugers cut, og det tror jeg kun kan være et fint signal om at fedtet ryger uden musklerne går med.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Normal træning, lidt cardio og kalorieunderskud - så nemt er det :)
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Jep - træning behøves ikke at ændre sig radikalt. Der skal stadig trænes tungt, da kroppen jo skal have en god grund at beholde noget så energikrævende som muskler under et kalorieunderskud.

Men ellers inddrager jeg gerne noget lactate-inducing arbejde i min træning under diæt. Det kan gøres på flere måder, men også med vægte i form af cirkeltræning og højre reps (det er vigtigt at pointere dette suppleres med tung træning på seperate dage). Det er eksempelvis en af principperne bag "destroying the fat"-programmet som er linket til her i tråden...det er i øvrigt et glimrende program (:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tja, jeg ville ønske det var "muligt" for mig at vedholde det cut jeg havde gang i fra 1. januar, som bestod af en streng diæt + normal tung træning baseret på basisøvelser. Det gik skidegodt de første 2-uger, men det er simpelthen for svært for mig at vedligeholde en strikt diæt, når man en i hvert fald 1 gang ugentligt ryger på restaurant med familien, min. 1 gang ugentligt i byen med vennerne osv. Kombineret med en voldsom skiferie i uge 7, sammen med 6 gutter fra klassen til Les2Alpes, gik det hele i vasken.

I forrige uge tog jeg mig atter sammen og skruede intensiteten på mit cardio gevaldigt op. Jeg løber stort set hver eneste dag + 3 ugentlige besøg i centret for at træne tungt! Nu må vi se hvordan det går :P (Jeg prøver samtidig at spise sundt, uden at være alt for fanatisk. Dvs. en smule slik lørdag aften og måske en bytur om fredagen er helt acceptabelt) - Jeg har altid haft en lettere tendens til at være kraftig/muskuløst bygget, og umiddelbart let ved at tage på i vægt (både fedt- og muskelmæssigt), så om det ovennævnte initiativ er tilstrækkeligt, finder jeg hurtigt ud af. Ellers ved jeg sq ikke hvad jeg skal give mig til. Min hverdag tillader simpelthen ikke en 100 % strikt diæt.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Smeden skrev:Søren: det med et ekstremt lavt kalorieindtag lyder som en sikker vej til at tabe muskler. Lavt blodsukker og mangel på protein er to hovedefaktorer til muskeltab.

Jeg kan bedst lide bare at skære lidt i kalorierne og så bruge cardio til at komme i det nødvendige underskud. Så slipper man for at være sulten, for at miste for meget muskelmasse og for at det går for meget ud over ens træning. Og man kan sagtens øge vægtene under cut. Okay, sagtens og sagtens, men man skal ihvertfald prøve! Jeg BB rowede 2 x 6 x 130 her i forgårs efter 3 ugers cut, og det tror jeg kun kan være et fint signal om at fedtet ryger uden musklerne går med.

Perioden med "ekstremt" lavt indtag skal selvfølgelig holdes meget kort, men min krop plejer at respondere fornuftigt på den slags. Så jeg er ikke så nervøs for tab af muskelmasse lige hvad det angår.

Når jeg skrev at jeg ikke rigtig har cuttet før, er det nok en sandhed med modifikationer, for jeg lagde jo sådan set året ud med noget der kunne betegnes som cut, og det kan være at jeg bare skal følge det mønster. Jeg har bare aldrig rigtig sat den slags i system, og sådan har min træning egentlig generelt altid været; sådan lidt efter "fornemmeren".
Men nu er jeg jo begyndt at sætte lidt mere system i min træning og derfor nysgerrigheden efter hvad I andre gør.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvor meget jeg skal lade cardio erstatte vægttræning, for hvis jeg ikke gør, bliver det nogle monsterlange træningspas!
Hvordan inkorporeres fx Tabata på den bedste måde?

Et andet problem er jo også, at med cardio på programmet, er benene nærmest konstant i indsats, hvorfor de næsten ikke får lejlighed til at restituere - hvordan løser I det problem?
Sidst rettet af Sir1 12. apr 2008, 01:04, rettet i alt 1 gang.
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Det kommer an på hvilken slags cardio du laver. Hårdt løb og deslige vil være krævende for quads - mens steady cardio nærmest kan virke som aktiv restitution (:

Lige et lille uddrag fra en artikel fra T-nation:

Mission #3: Take a Hike

Go to the gym. Get on the treadmill and crank up the incline. If your treadmill goes to 15, crank it to at least 10 or 12. The speed should be a walk, slightly faster than your normal gait. Normal is 3.5 MPH for most adult males. Shoot for 4 MPH and do not hang on to the rails like a fat housewife. That reduces the effectiveness of the workout... and makes you look like a dork.

Now, walk for 20 minutes.

You have just discovered one of the most effective forms of "cardio" in existence for bodybuilders. You'll be sucking air and sweating, while at the same time hitting your glutes, hamstrings, and calves with a new stimulus.

But don't expect any muscle loss or performance loss, because it's just a short walk and won't interfere with your recovery from weight training. In fact, timing an incline walk for the day after a hard posterior chain workout can even speed up the recovery process.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster